profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
www.iclatvija.lv iekartas.intercars.eu
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Cik maksā Kasko polise rallija mašīnai?

Mārtiņš Jankovskis 15.07.2014 - 16:41 Cik maksā Kasko polise rallija mašīnai?
Lukjaņuka automašīna pēc avārijas. Foto: instagram.com/lehus_arnautov/

Daudzi no mums ikdienā, rūpējoties par sava auto drošību, iegādājas Kasko polisi, kas ir brīvprātīgā transportlīdzekļu apdrošināšana, kura atlīdzina dažādus zaudējumus.

Izrādās, ka arī rallijā sportisti savam auto var iegādāties Kasko polisi. Lai noskaidrotu, kādus auto var apdrošināt, cik maksā Kasko polise rallija automašīnai, cik liels šādai polisei ir pašrisks un daudz ko citu, portāls Go4speed uz sarunu aicināja "Rally Insurance" atbildīgo pārstāvi Gati Klemenci, kurš atklāja visu par un ap Kasko rallija polisēm.

Sākumā noteikti jāpajautā, kas ir rallija Kasko un vai tas ir obligāts?
Kasko nav obligāts pasākums. Ja Eiropā un Skandināvijā daudzi braucēji saviem auto jau izmanto Kasko, tad Baltijā tas ir pilnīgs jaunums. Kopīgas sadarbības rezultātā ar "If P&C Insurance AS" Latvijas filiāli, esam spējīgi novērtēt katra cilvēka sagatavotības jeb braukšanas līmeni un piedāvāt iespēju iegādāties Kasko apdrošināšanu.


Kaspars Koitla. Foto: rallism.fi

Vai šādu Kasko polisi var nokārtot jebkurš rallija braucējs?
Ir jāsaprot tas, ka jaunam braucējam un pieredzējušam šī Kasko summa atšķirsies. Ir braucēji, kuri avarē daudz, tāpēc mēs viņiem, lai arī viņi varbūt ir pieredzējuši, apdrošināšanu piedāvāsim atsevišķi un kritiski izvērtējot. Protams, mēs esam gatavi dot atlaides zināmiem un populāriem braucējiem, kuru pieredze ir gūta WRC ralliju etapos, tādējādi pateicoties viņiem, ka viņi ar savu sniegumu priecē mūs. Pats interesantākais ir tas, ka, ja visi rallija brauēji Latvijas čempionāta posmos pirktu "Rally Insurance" polises, tad polises cena būtu tik pat cik rallija dalības maksa. Tā ir matemātika, statistika un skaitļi.

Ja atnākšu no ielas un teikšu, ka esmu jauniņais, gribu braukt rallijā un man vajag Kasko polisi. Vai Jūs man to dosiet?
Lai saņemtu šādu Kasko apdrošināšanu, tev kā minimums jābūt pieredzei autosportā. Toties mēs esam vienīgie visā lielajā pasaulē, kas apdrošina rallija automašīnas, kuras pilotē jaunieši, kuriem vēl nav vadītāja apliecība.

Kāds ir tas apdrošināšanas princips?
Klients, kurš vēlas apdrošināt savu rallija mašīnu, pats nosaka, kādus riskus viņš apdrošina un par kādu naudas summu. Variējot ar dažādiem skaitļiem, klienti polises cenu var panākt tādu, kas viņiem ir pieņemama.

Pirms aplūkojam polisi tuvāk, kādas rallija zvaigznes esi apdrošinājis?
Esam apdrošinājuši tādus braucējus kā Mads Ostbergs, Aleksejs Lukjaņuks, Kasparu Koitlu, Rolandu Muraku, Autosporta Akadēmijas braucējus u.c. Pārsvarā no mums polises patstāvīgi iegādājas trīs igauņi un daži krievu braucēji. Diemžēl latviešu braucējus pagaidām neesam spējuši ieinteresēt. Protams, ceru, ka pienāks tā diena, kad uz starta izies vismaz 20% apdrošinātas automašīnas.


Viens no klientiem Aleksejs Lukjaņuks. Foto: Krists Andersons, ewrc.cz

Kādi ir Kasko veidi?
Mēs apdrošinām uz diviem veidiem – avārijas risks un uguns risks, kas izraisīts no avārijas.

Kādas ir apdrošināšanas summas?
Uz avāriju parasti apdrošina pusi no mašīnas vērtības. Piemēram, Evo IX apdrošinājuma summa uz vienu ralliju būs 35 000 eiro. Tādu Evo X mēs vērtējam no 70 000 – 80 000 eiro. Pirms mēs apdrošinām, mēs pilotam prasām deklarāciju par auto. Kad esi būvējis, kādā stāvoklī, kādi amortizatori, motors, vadības bloki u.t.t. Ja auto ir ļoti labs, tad šādas automašīnas cena ir līdz pat 80 000 bez PVN.

Kāds ir polises ilgums?
Divas vai trīs dienas, tāpēc uz katru sacensību tiek kārtotas jaunas polises. Pēc otrās polises mēs kā bonusu iekļaujam Shakedown.

Uz kādu summu parasti apdrošina auto?
Cik esam runājuši ar sportistiem, kā arī, cik paši uzskatām par pareizu, tad lietderīgi mašīnu apdrošināt par pusi no tās vērtības. Evo X gadījumā, kurš, piemēram, maksā 80 000 eiro, mēs ieteiktu mašīnu apdrošināt 40 000 eiro vērtībā.


Bildei ilustratīvs raksturs. Foto: ekrānšāviņš

Kā tas izpaužas?
Ja klients apdrošinājis savu auto 40 000 eiro vērtībā, bet rallijā viņš savu auto sasit un remonta izmaksas veido 50 000 eiro, tad viņš no Kasko saņems 40 000. Ja klientam auto ir apdrošināts 40 000 eiro vērtībā, bet pēc avārijas tāme ir sastādīta par 32 000 eiro, tad mēs klientam izmaksāsim 27 000 eiro, jo katrai polisei ir arī pašrisks.

Cik liels ir pašrisks?
Uzreiz jāsāk ar to, ka pirmā polise visur un vienmēr būs dārga, bet ar katru nākamo reizi cena jau mainīsies. Ja tā ir vientilta mašīna, tad minimālais pašrisks ir 3 000 eiro. Ja tas ir N4 grupas auto, tad minimālais pašrisks ir 5 000 eiro. Ja tas ir S2000 vai R5, tad pašrisks ir no 10 000 eiro.

Ja tagad visu saliekam kopā, tad cik Kasko polise izmaksās uz vienu ralliju?
Klientam, kurš nekad nav apdrošinājis savu auto, pašrisks būs 5 000 eiro (auto apdrošināts 40 000 eiro vērtībā). Polises cena būs no 1 800 – 1 900 eiro uz vienu LRČ posmu (100 – 110 km). Bet šis piemērs attiecas uz Evo X gadījumu, tāpēc citām mašīnām polise būs lētāka, vai tieši otrādi - dārgāka.

Tad sanāk, ja sasitu mašīnai spārnu vai stiklu, tad Kasko to nesegs?
Jā. Ja bojājumi ir virs 5 000 eiro, tad klients tiks pie atmaksas. Piemēram, ja Evo ļoti mīksti apgāzīsies uz jumta (sūnās), tad tāme nesasniegs 5 000 eiro.


Foto: Jānis Asaris, ewrc.cz

Pieminēji uguns gadījumu. Kā tur darbojas Kasko?
Uguns Kasko polisei mašīnu parasti apdrošina pēc tirgus vērtības. Tas cipars, ar kuru cilvēkiem ir jārēķinās, ir no 0,7% – 1.0% no mašīnas vērtības. Tātad, ja tas ir jauns klients, kura mašīna ir novērtēta uz 80 000 eiro, tad uguns riska polises cena būs apmēram 600 eiro. Minimālais pašrisks – 15% no automašīnas cenas. Tātad, ja auto maksā 80 000 un tas pilnībā nodeg, tad 12 000 eiro atskaitām un klients saņems 68 000 eiro.

Un ja mēs saliekam abas polises kopā, tad cik izmaksās Kasko uz vienu ralliju?
Ja ņem šīs abas divas Kasko, tad parastā avārijas Kasko maksās no 1 800 – 1900 eiro par ralliju, plus 600 eiro Kasko par uguns nelaimi. Līdz ar to Kasko cena jaunam braucējam uz tādu jaunu Evo uz vienu ralliju būs apmēram 2 500 eiro. Bet tas ir tikai pirmreizējā gadījumā, jo ar katru nākamo reizi cena samazināsies. Ja cilvēks polisi ņems septīto vai astoto reizi, un kuram pirms tam nav bijušas nopietnas avārijas, tad polises cena (avārija un uguns) būs apmēram 1 500 eiro kopā.

Cik tad mums sanāktu Kasko uz visu gadu?
Ja ir astoņi ralliji, tad apmēram summa varētu būt 14 000 – 15 000 eiro, kurā auto ir apdrošināts pret visiem nelaimes gadījumiem un sportists var braukt ar apziņu, ka, ja kaut kas notiks, tad viņam tas izmaksās 5 000 eiro. Tici man, braukšana būs pavisam savādāka, jo tagad vairums pilotiem, kas ir pilnīgi normāli, zemapziņā sēž, bet, kas būs, ja es sasitīšu auto? Kur es dabūšu naudu?

Cik daudz Jums šobrīd ir klienti?
Gada griezumā tie varētu būt 8 – 10. Tādi klienti, kas Kasko ņem uz katrām sacensībām, ir seši. Tad, kad bija Harju rallijs, tad bija gan patīkami, gan arī stresaini skatīties uz absolūto kopvērtējumu, kur pirmie trīs N4 grupas braucēji (Lukjaņuks, Koitla un Murakas) bija apdrošināti un cīnījās par simtdaļām, kamēr pārējie nebija tik ātri.


Bildei ilustratīvs raksturs. Foto: Timo Anis

Tā izskatās, ka igauņi ir ieinteresēti ņemt šādas polises...
Igauņi man saka tā: ''Vienu reizi gadā sasitu mašīnu, tad kāpēc lai es to summu, ko iztērēšu par remontu, neizdalu vairākos maksājumos (domāts uz katru ralliju ņemt polisi - aut)? Beigās summa tāpat būs apmēram vienāda, taču labā ziņa, ka avārijas rezultātā es ātri tikšu pie naudas un varēšu sākt labot savu auto.''. Pagaidām mēs ļoti atpaliekam no rallija kultūras, ja to salīdzina ar igauņiem. Ir viens igaunis, kurš samazinās savu budžetu uz riepām, bet polisi paņems. Viņiem ralliju automašīnu apdrošināšana ir pašsaprotama, kā mums līzingā iegādātai automašīnai.

Ir zināms, cik vidēji izmaksā viena avārija?
Tie varētu būt vidēji 14 000 eiro. Nesen Igaunijas posmā viens igauņu braucējs piedzīvoja avāriju, kas nemaz neizskatījās tik traka, taču tā tika novērtēta uz 20 000 eiro, jo tur bija daudz un dažādi sīkumi, kas beigās salasījās. Atskaitot PVN un pašrisku, sportists par šo gadījumu saņēma 11 000 eiro. Šis pagaidām Baltijā ir lielākais gadījums.

Cik ilgi notiek tāmes izskatīšana?
Igauņu sportists tāmi par 20 000 eiro atsūtīja ceturtdien, bet jau nākamās nedēļas otrdienā no rīta viņš saņēma naudu.

Neesat saskārušies ar kādām krāpnieciskām darbībām, kad klients uzraksta lielāku summu, lai saņemtu vairāk naudas?
Sporta automašīnas apskata pieredzējuši cilvēki, kuri autosportā orientējas ļoti labi. Tāpat gribētu piebilst, ka, ja noticis kāds negadījums, tad sportistam, kuram ir Kasko polise, ir jāatceras, ka nevajag uzsākt patvaļīgu mašīnas remontu, jo, kad to auto būs apskatījis apdrošinātājs, tikai tad mašīnas saimnieks to varēs jaukt ārā un stādīt tāmi.


Bildei ilustratīvs raksturs. Foto: ewrc.cz

Mēs neapdrošināsim tos, kurus uzskatīsim par negodīgiem. Sadarbībai jābūt abpusēji godīgai un saprotamai, jo mēs zinām, cik maksā detaļas un kā novērtēt to nolietojumu. Ja kāds sāks smērēt ciparus ar domu, ka es tagad samazināšu savu pašriska daļu, tad tas nenotiks. Mums ir sadarbība ar angļiem un somiem. Ja redzam kādu negodīgu sportistu, kurš karina makaronus uz ausīm, tad mēs par to painformējam pārējos apdrošinātājus, un līdz ar to viņš apdrošināšanas polisi vairs nekur nevarēs dabūt.

Šajā rakstā par piemēru tika ņemts jauns Evo X. Taču, lai uzzinātu, cik Kasko maksā lētākām mašīnām, Gatis uzskaitīja aptuvenās summas. Šīs summas tika rēķinātas pēc principa, ka šiem visiem auto pie stūres sēž pieredzējis pilots. Pieredzējušā pilota statusā šo rindu autors izvēlējās Andi Neikšānu un dalība tiek ņemta Latvijas Rallija čempionāta posmā.
   
Marka, modelis Avārijas risks
Uguns Risks Pašrisks  
Total loss 
Polises cena
Ford Fiesta 20 000
42 000
3 000
20% 1 200
Honda Civic Type-R 
10 000
21 000
3 000
20% 810
BMW M3 20 000
42 000
3 000
20% 1 200
Subaru Impreza N14 
30 000
62 000
5 000
20% 1 488
Renault Clio R3 30 000
60 000
3 000
20% 1 356
Ford Fiesta R5 100 000
200 000 10 000   
20% 5 010
Visas summas minētas eiro

Šī avārija izmaksāja 20 000 eiro
Komentāri
Toms234 28.02.2020 11:32
Interesanti vai citi liela apdrošinātāji piedāvā ko tādu :D Varētu uzzvanīt, piemēram, https://www.manapolise.lv , pateikt, ka esmu jaunietis kurš piedalīsies rallijā un vēlos KASKO savam auto. Varbūt ko piedāvās :D
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png