Andis Neikšāns 2014. gada Talsu rallijā. Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed
Šobrīd pilnā sparā rit Latvijas rallija vasaras sezona. Daudz darba šajā periodā ir ne tikai sportistiem, kas gatavojas svarīgajiem startiem, bet arī cilvēkiem un komandām, kas palīdz tehniski sagatavot sporta automašīnas, lai tās varētu iziet uz starta. Uz sarunu esam aicinājuši vienu no pēdējās desmitgades redzamākajiem rallija personāžiem Latvijā - Andi Neikšānu, kurš ir gan sportists, gan nu jau vairāk kā gadu arī rallija komandas īpašnieks.
Anda Neikšāna vadītais uzņēmums „Dynamic Sport" ir arī viens no „Inter Cars Latvija" pastāvīgajiem klientiem.
Andis Neikšāns ir dzimis Bauskā un autosportā ienāca jau 14 gadu vecumā. Sākotnēji startējot kartingā, autokrosā, pēcāk apgūstot autošosejas iemaņas un tad arī pārejot uz prestižāko rallija disciplīnu. Viņa sasniegumu kontā ir divi Latvijas čempiona un divi vicečempiona tituli rallijā, kā arī Baltijas čempiona tituls autokrosā. 2011. gadā Somijas pasaules rallija čempionāta (WRC) ietvaros Andris uzvarēja N4 klases ieskaitē, kļūstot par pirmo autosportistu no Latvijas, kurš uzvarējis kādā no WRC posmiem. Profesionālās sportista gaitas A.Neikšāns noslēdza 2012. gadā, kad, paralēli Latvijas rallija čempionātam, kopā ar stūrmani Pēteri Dzirkalu aizvadīja arī divus posmus WRC „Rally Class" seriāla ieskaitē.
Kopš 2013. gada sākuma Andis no aktīvā autosporta ir prom, ik pa laikam skatītājus rallijā priecējot ar jaudīgu BMW M3 automašīnu. Tomēr sportists nav aizgājis no autosporta pavisam. Andis Neikšāns izveidojis pats savu rallija komandu „Dynamic Sport", kas nodarbojas ar sporta automašīnu būvēšanu un rallija ekipāžu apkalpošanu gan sacensībās Latvijā, gan ārzemēs. Tāpat sportists izmanto iegūto pieredzi autosportā, lai apmācītu jaunos braucējus.
Andis Neikšāns Kalnamuižas rallijsprintā. Foto: Mārtiņš Vanags, Go4speed
„Jāatzīst, ka ar ekipāžu apmācīšanu nodarbojos jau pāris gadus pirms aizgāju no profesionālā autosporta. Sporta automašīnu būvēšana un apakalpošana nāca kā loģisks papildinājums iesāktajam," sarunu sāk Andis Neikšāns.
„Gada laikā esam padarījuši ļoti daudz - bez startiem Baltijā, Ukrainā un Krievijā - ar komandu esam bijuši arī pasaules čempionātā un vienā Zviedrijas rallijā. Izbraukāts un padarīts ir daudz. Pagājušajā gadā papildus esošajam rallija autoparkam uzbūvējām vēl vienu jaunu „Mitsubishi Lancer Evolution X", kas mūsu klientiem tiek piedāvāts uz īri. Šogad mūsu komandā brauks ap sešām ekipāžām. Papildus esam nodefinējuši savu nākotnes vēlamo virzienu - ar jaunieti uz augstāko rallija līmeni WRC, pie kā šobrīd sākam piestrādāt," turpina A.Neikšāns.
Kā atzīst komandas vadītājs, tad viens no lielākajiem sasniegumiem ir pagājušajā gadā aizvadītais WRC posms Somijā: „Mūsu komandas pilots Taras Kravčenko ieņēma trešo vietu N4 klasē. Vislielākais prieks ir par to, ka viņš šādu rezultātu sasniedza, sākot mācīties pie mums gandrīz visu no nulles. Ar neatlaidīgu un smagu darbu var izdarīt daudz. Līdz ar to sanāk, ka 2011. gadā Somijas WRC rallijā kā pilots uzvarēju N4 klasē, bet 2013. gadā es ar savu komandu Somijas rallijā N4 klasē izcīnu trešo vietu. Liels prieks un gandarījums!"
Anda Neikšāna Dynamic Sport komanda servisa parkā. Publicitātes foto
Jautāts, vai pašam braušana profesionālā līmenī nepierūkst, Andis Neikšāns atbild noliedzoši: „Lai pats brauktu ātri, nepieciešams daudz enerģijas, darba un līdzekļu. Ir tā, ka, lai brauktu profesionālā un augstā līmenī, tad rallijam ir jāpakārto visa sava dzīve. Šobrīd jāsaka tā, ka ir labi tā kā ir, jo ir gandarījums palīdzēt braucējiem un par to tikt atalgotam ar labiem rezultātiem no viņu puses. Ir sajūta, ka šobrīd esmu īstajā vietā, neesot pie rallija automašīnas stūres profesionālā līmenī."
Nobeidzot sarunu jautājam Andim Neikšānam, vai, ja viņam būtu iespēja atgriezties profesionālajā autosportā, viņš to darītu. Tomēr viņu izprovocēt nav viegli. „Neesmu par to domājis. Šobrīd ir sajūta, ka viss ir tieš tā, kā tam ir jābūt," atbild Andis Neikšāns, noslēdzot mūsu sarunu.