Gata Babra Nissan 200SX. Foto: Valdis Zāgeuss/Go4speed
Latvijas driftā katru gadu parādās pa pāris jauniem, interesantiem spēkratiem, un arī šis gads nav izņēmums. Viens no spilgtākajiem jaunumiem šosezon ir Latvijas drifta kausa ProAm klases pilots Gatis Babris, kurš sacensībās startē ar visai interesantu kombināciju - S13 paaudzes Nissan 200SX, kas apveltīts ar Toyota Celica turbo dzinēju.
Ja automašīnas izvēle „Jap Factory Projects" (turpmāk tekstā - JFP) projektā nav nekāds pārsteigums, tad izbrīnu daudziem noteikti rada dzinēja izvēle. No rūpnīcas šī virsbūve izripojusi ar 1,8 litru turbo agregātu (CA18DET), savukārt ļoti populāra izvēle gan ielas, gan drifta automašīnām ir nākamās - S14 - paaudzes divu litru turbo dzinēja (SR20DET) dzinēja izmantošana.
3S-GTE divu turbo dzinējs no Toyota Celica. Foto: Valdis Zāgeuss/Go4speed
Tomēr „JFP" šoreiz gājuši pavisam citu ceļu un Nissan vai kāda V8 agregāta vietā zem dzinēja pārsega ievietojuši divu litru turbo spēkstaciju (3S-GTE) no Toyota Celica. Kādēļ šāda izvēle? Kā galvenās priekšrocības tiek minēti salīdzinoši mazais svars, kas ļauj panākt ļoti labu auto izsvarojumu, un dzinēja izturība. Jāatzīmē, ka šāds agregāts deviņdesmitajos gados tika izmantots arī slavenajos Toyota Celica WRC A grupas rallija spēkratos.
Standarta izpildījumā tas attīstīja ap 200 zirgspēkiem (atkarīgs no dzinēja versijas), tomēr pēc vairāku uzlabojumu veikšanas („JFP" ieplūdes, izplūdes un starpdzesētāja sistēmas, „Mishimoto" starpdzesētājs, „VEMS" vadības bloks u.c.) jauda pieaugusi līdz 395 Zs un 500 Nm. Ierobežotājs atrodas pie 7500 apgr./min, savukārt tā saucamais „darba" diapazons, kurā pieejama lielākā daļa jaudas atrodas starp 3500 un 7500 apgr./min.
Dzinēja telpa. Foto: Valdis Zāgeuss/Go4speed
Šim auto uzstādīts arī Latvijas driftā unikāls elements - rallija spēkratos bieži izmantotā „anti-lag" sistēma. Skatītāji to atpazīst pēc iespaidīgās izplūdes „šaušanas" gāzes atlaišanas brīdī, tomēr galvenā tās būtība ir turbo bedres novēršana, lai auto uz katru gāzes spiedienu būtu pieejama pilna automašīnas jauda un nebūtu jāgaida turbīnas iegriešanās.
Šī projekta galvenais kurētājs Zigmārs Babris atklāj, ka pagaidām dzinējā vēl ir standarta „iekšas", t.i. nav kaltie klaņi, virzuļi, tāpat auto apveltīts ar standarta turbīnu. Pēdējie divi elementi gan uz nākamo sezonu tiks mainīti, lai iegūtu PRO klasei atbilstošu jaudu, jo visa pārējā automašīna jau tagad atbilst PRO klases noteikumiem un prasībām.
Daļa no degvielas sistēmas. Foto: Valdis Zāgeuss/Go4speed
Dzinējs, domājot jau par nākamo gadu lielāko jaudu, caur „ABC Clutch" pāreju sajūgts ar BMW „ZF" pārnesumkārbu, tāpat uzstādīts „Tilton" divu disku sajūga komplekts. Pateicoties „JFP" ātrumu pārslēdzējam, ātrumu pārslēgšana norit ļoti ātri un precīzi, teju līdzvērtīgi ievērojami dārgākajai sekvenciālajai pārnesumkārbai.
Domājot par lielāku jaudu, veidota arī degvielas sistēma, kas sastāv no „ATL" 30 litru sporta bākas un trīs „Bosch 044" degvielas sūkņiem. Mūsdienās „Bosch 044" ir ļoti populārs risinājums sporta auto būvniecībā, tomēr interesanti, ka sākotnēji šie degvielas sūkņi tika izmantoti 80to gadu Porsche 911 Turbo modeļos. Kā jau ierasts drifta automobiļiem Latvijā, kā degviela tiek izmantots E85 etanols.
Babris liekot lietā „Wisefab" stūres leņķi. Foto: Valdis Zāgeuss/Go4speed
Tomēr bez dzinēja un jaudas tikpat būtisks, ja ne pat būtiskāks elements drifta automašīnā ir balstiekārta. Šeit gan ir izmantoti klasiski risinājumi, t.i „Wisefab" stūres leņķa palielināšanas komplekts (ar individuālu „JFP" regulējumu) un „BC Racing" regulējamo amortizatoru (Coilover) komplekts. „BC Racing" komplekta izvēle tiek skaidrota ar to, ka tam ir laba cenas un veiktspējas attiecība. Aizmugurējās balstiekārtas elementi ir individuāli „JFP" izstrādājumi.
Lai arī bremžu sistēma driftā nav tik būtiska kā, piemēram, autošosejā, arī pie šī elementa ir piestrādāts. Standarta Nissan 200SX bremžu sistēmu aizstājuši bremžu diski un suporti no Nissan Skyline (R33). Ja priekšā izmantoti „EBC" bremžu kluči, tad aizmugurē rokas bremzes dēļ izvēlēti efektīvākie „Carbone Lorraine" kluči.
Salons ar „JFP" rokas bremzes sviru. Foto: Valdis Zāgeuss/Go4speed
No drošības un salona aprīkojuma jāmin, protams, drošības karkass, „Deor" sporta sēdekļi, „Sparco" sporta stūre un „RRS" drošības jostas. Pierasts, ka slēdžu panelis parasti atrodas ierastajā paneļa vietā, tomēr šajā automobilī tas novietots augšpusē, pie jumta. Tā vietā panelī novietoti atsevišķi mērījumu rādītāji, savukārt tieši vadītāja priekšā atrodas „AIM" mērinstrumentu panelis. Vēl viens būtisks elements salonā - „JFP" rokas bremzes svira.
Pēc tehnisko mezglu apskatīšanas, varam pieķerties automašīnas vizuālajam veidojumam, kas ir gana iespaidīgs un piesaista skatītāju uzmanību. „Rocketbunny" stila aerodinamiskais virsbūves komplekts ir pašu „JFP" izstrādāts, kuru Babra automašīnas gadījumā papildina iespaidīgs antispārns.
Iespaidīgā antispārna konstrukcija. Foto: Valdis Zāgeuss/Go4speed
Kā atzīst viens no šīs automašīnas būvētājiem Zigmārs Babris, tad antispārns nav tikai skata pēc, bet gan veidots maksimālam automašīnas piespiešanas spēkam. Tas ir nostiprināts un noregulēts tā, lai iegūtu pēc iespējas lielāku aizmugurējo riteņu saķeri ar asfaltu. Ja reiz par riteņiem, tad tie šim auto ir „ROTA" ražojuma Torque modelis. 17 collu vieglmetāla lietie diski sacensību laikā tiek apauti ar jaunām 225/45 izmēra „Federal 595" riepām.
Savā ieskriešanās sezonā Gatis Babris ir piedalījies piecos no sešiem Latvijas drifta kausa ProAm klases posmiem, kopvērtējumā ierindojoties pirmā piecinieka tuvumā un izcīnot arī trešo vietu Daugavpils posmā. Veiksmīgi padevās starts vienā Igaunijas ProAm klases posmā, kurā tika izcīnīta uzvara, tāpat Gatis sev uzmanību pievērsis, startējot vairākos spēcīgākā Eiropas drifta seriāla „Drift Allstars" posmos.
Babris „Drift Allstars" posmā Rīgā pret ukraini Marčenko. Foto: Valdis Zāgeuss/Go4speed
Raksta publicēšanas brīdī Babris kopā ar savu auto atrodas Grieķijā, kur piedalās divos „Drift Allstars" šova posmos. Skaidrs, ka pie iesāktā jaunais drifteris neapstāsies un ka nākamgad visdrīzākais redzēsim Gati startējam PRO klasē. Līdz tam gan pa ziemu ir jāpiestrādā pie dzinēja jaudas, tāpat tiks pārbaudīti arī visi pārējie automašīnas mezgli, lai pienācīgi sagatavotos 2015. gada sezonai.
Viens no šī gada drifta lielākajiem pārsteigumiem - Gatis Babris. Foto: Valdis Zāgeuss/Go4speed