Mārtiņš Zūlis (pa kreisi) darbībā. Foto: @JariMattiWRC
Pagājušajā sezonā deviņkārtējā pasaules rallija čempiona (WRC) Sebastjana Lēba galvenais mehāniķis Pasaules RX čempionātā bija latvietis Mārtiņš Zūlis. Portāls martā ziņoja, ka Mārtiņš aizgāja no rallijkrosa un ''Peugeot Hansen'' komandas, un pārgāja uz Pasaules rallija čempionātu, pievienojoties ''Toyota Gazoo Racing'' komandai.
Sākotnēji Mārtiņš bija mehāniķis komandas bāzē, kurš kopā ar vairākiem citiem amata brāļiem gatavoja mašīnas rallijiem. Taču vēlāk radās iespēja pievienoties sacīkšu komandai, un nu jau kopš Korsikas WRC posma Mārtiņš ir viens no četriem mehāniķiem, kurš sacensību laikā apkalpo un atbild par somu rallija zvaigznes Jari-Mati Latvalas automašīnu. Par to, kā Mārtiņš tik ātri nokļuva līdz mehāniķim pie Latvalas auto, un kas ir viņa darāmie darbi, par to portāls Go4speed jautāja pašam Mārtiņam.
Foto: @JariMattiWRC
Mārtiņ, pēc mūsu pēdējās sarunas ir pagājuši vairāki mēneši, bet, cik zinu, tad tu jau kādu laiku esi Jari Mati Latvalas mehāniķis. Izstāsti, lūdzu, kā tu līdz tam tik ātri nonāci?
Uz sacensībām atbrīvojās mehāniķa vieta, un ''Toyota'' piedāvāja man būt par vienu no mehāniķiem. Ilgi nedomāju un piekritu šim piedāvājumam, jo sapratu, ka, ja atteikšos, tad otrreiz man tādas iespējas varbūt arī nebūs. Esmu apguvis pamatlietas par automašīnu, tāpēc katra nākamā diena ir sevis pilnveidošana un jaunu lietu apgūšana.
Konkurence uz šo vietu ir liela?
Konkurence vienmēr ir liela, jo gandrīz visi, kas atrodas uz vietas rūpnīcā, grib arī braukt līdzi komandai uz sacensībām. Man piedāvāja, es piekritu. Neizjutu pēc tam, ka kāds uz mani skatās ar šķību aci, jo visi esam viena komanda un strādājam viena mērķa vārdā.
Konkurence uz šo vietu ir liela?
Konkurence vienmēr ir liela, jo gandrīz visi, kas atrodas uz vietas rūpnīcā, grib arī braukt līdzi komandai uz sacensībām. Man piedāvāja, es piekritu. Neizjutu pēc tam, ka kāds uz mani skatās ar šķību aci, jo visi esam viena komanda un strādājam viena mērķa vārdā.
Zūlis vēl pie Lēba auto. Foto: Team Peugeot Hansen
Tagad tu esi viens no Latvalas mehāniķiem. Par ko tu atbildi un kas tev jādara?
Mēs visi mehāniķi varam darīt visu, bet sacensību laikā es atbildu par Latvalas automašīnas aizmugurējo labo riteni.
Ar ko tava ikdiena tagad atšķiras no tās, kāda tā bija sākumā?
Tagad pārsvarā strādāju tikai pie konkrētās mašīnas, un citam nekam laiks vairs neatliek. Ir daudz darbu, kas jāizdara. Agrāk bāzē darījām visu, bet tagad ir konkrēti darbi, kas man jāpaveic. Esmu jau iegājis rutīnā un savus darāmos darbus pārzinu perfekti.
Tagad tu esi viens no Latvalas mehāniķiem. Par ko tu atbildi un kas tev jādara?
Mēs visi mehāniķi varam darīt visu, bet sacensību laikā es atbildu par Latvalas automašīnas aizmugurējo labo riteni.
Ar ko tava ikdiena tagad atšķiras no tās, kāda tā bija sākumā?
Tagad pārsvarā strādāju tikai pie konkrētās mašīnas, un citam nekam laiks vairs neatliek. Ir daudz darbu, kas jāizdara. Agrāk bāzē darījām visu, bet tagad ir konkrēti darbi, kas man jāpaveic. Esmu jau iegājis rutīnā un savus darāmos darbus pārzinu perfekti.
Foto: @JariMattiWRC
Tavs pirmais rallijs kā Latvalas mehāniķim bija Korsikas rallijā. Kā tu atceries to posmu un kā gāja?
Protams, ka neliels uztraukums bija, jo šeit, atšķirībā no rallijkrosa, ir laika limits, kas tev ir dots un kurā viss ir jāizdara. Rallijkrosā tu auto redzi visu laiku, bet rallijā tev ir dotas 15, 30 vai 45 minūtes, pēc kurām citreiz tu auto vairs neredzi visu dienu. Tajā īsajā laikā ir jāizdara viss, tāpēc atbildība ir liela. Pašā rallijā kopumā gāja labi, līdz brīdim, kad Latvala astotajā posmā avarēja. Bet tāds ir motorsports, to tu paredzēt nevari.
Pēc tam, kad Latvala izstājās, tev darbs beidzās?
Nē, man nebeidzas. Tad eju palīgā citiem mehāniķiem un daru tobrīd to, kas vajadzīgs.
Nē, man nebeidzas. Tad eju palīgā citiem mehāniķiem un daru tobrīd to, kas vajadzīgs.
Cik mehāniķi strādā pie vienas mašīnas?
Uz katru mašīnu ir četri mehāniķi, kurus var atpazīt pēc īpašām aprocēm. Tāpēc, ja kāds sportists izstājas, tad neviens nestāv malā un neskatās, kā citi strādā, bet iet palīgā. Darbu var atrast vienmēr.
Uz katru mašīnu ir četri mehāniķi, kurus var atpazīt pēc īpašām aprocēm. Tāpēc, ja kāds sportists izstājas, tad neviens nestāv malā un neskatās, kā citi strādā, bet iet palīgā. Darbu var atrast vienmēr.
Foto: @JariMattiWRC
Bet esmu redzējis, ka servisa zonā pie automašīnām ir daudz vairāk cilvēku.
Jā, viņi var tur atrasties, bet pie auto var pieskarties tikai šie četri mehāniķi. Ja tiek noņemta kāda detaļa, kas tiek nolikta uz zemes, tad to var aiztikt jebkurš, bet pie mašīnas var pieskarties tikai šie četri cilvēki.
Jā, viņi var tur atrasties, bet pie auto var pieskarties tikai šie četri mehāniķi. Ja tiek noņemta kāda detaļa, kas tiek nolikta uz zemes, tad to var aiztikt jebkurš, bet pie mašīnas var pieskarties tikai šie četri cilvēki.
Sanāk kopā jums uz trīs mašīnām ir 12 galvenie mehāniķi.
Jā. Ja kāds auto izstājas, tad uz atlikušajām divām mašīnām jau ir pa sešiem mehāniķiem uz katras mašīnas.
Jā. Ja kāds auto izstājas, tad uz atlikušajām divām mašīnām jau ir pa sešiem mehāniķiem uz katras mašīnas.
Tu pats skaties, ko jāmaina, vai saņem informāciju, kas būs jādara?
Pirms katra servisa jau izdomāju, ko un kā darīšu – viss ir saplānots un darāmie darbi ir zināmi. Pirms katra servisa ar galveno mehāniķi tiek pārrunāti darāmie darbi, jo tobrīd sportists jau ir runājis ar galveno mehāniķi un pastāstījis par to, kas būtu jāmaina vai kas jāpārbauda. Tas arī tiek darīts, bet, protams, bieži klāt nāk arī neparedzēti darbi, ko pirms tam, apskatot auto no malas, nevar paredzēt.
Latvala arī tev kaut ko saka, kas viņam nepatīk vai ko grib pamainīt?
Nē, to viņš, no posma dodoties uz servisa parku, izrunā ar galveno mehāniķi, kurš mums servisa zonā dod norādījumus, kas jādara un kam jāpievērš uzmanība.
Kādas ir sajūtas būt mehāniķiem rallijkrosā un tagad rallijā?
Ir savādāk. Nav labāk vai sliktāk, bet savādāk. Ir jauna pieredze.
Latvala arī tev kaut ko saka, kas viņam nepatīk vai ko grib pamainīt?
Nē, to viņš, no posma dodoties uz servisa parku, izrunā ar galveno mehāniķi, kurš mums servisa zonā dod norādījumus, kas jādara un kam jāpievērš uzmanība.
Kādas ir sajūtas būt mehāniķiem rallijkrosā un tagad rallijā?
Ir savādāk. Nav labāk vai sliktāk, bet savādāk. Ir jauna pieredze.
Latvala un Tanaks līksmo. Foto: @TOYOTAGAZOORacingWRC
Un kāda pieredze tika gūta Somijas WRC, kas skaitās viens no sezonas galvenajiem posmiem?
Tas bija interesants rallijs, jo cilvēku daudz un visiem bija ļoti liela interese par Toyota komandu. Šis tiešām ir tāds kā sezonas augstākais posms, kuru arī sanāca izjust no sākuma līdz beigām. Par laimi, Somijas rallijs nebija tas pats skarbākais rallijs. Beigās Latvala izcīnīja 3.vietu, tāpēc bija liels prieks par padarīto.
Cik zinu, tad katram braucējam ir vairākas mašīnas, kuras arī tiek gatavotas un katru ralliju atsevišķi.
Jā, katram braucējam ir trīs mašīnas, kas tiek izmantotas pēc rotāciju principa. Pēc katra rallija auto tiek pilnībā izjaukts, pārbaudīts un salabots. Pēc tam šis konkrētais auto tiek gatavots uz kādu no nākamajiem posmiem, kas būs pēc kādiem trīs rallijiem. Sanāk katra mašīna sezonā piedalās apmēram trīs līdz četros rallijos. Protams, vēl ir vairākas testu mašīnas.
Jā, katram braucējam ir trīs mašīnas, kas tiek izmantotas pēc rotāciju principa. Pēc katra rallija auto tiek pilnībā izjaukts, pārbaudīts un salabots. Pēc tam šis konkrētais auto tiek gatavots uz kādu no nākamajiem posmiem, kas būs pēc kādiem trīs rallijiem. Sanāk katra mašīna sezonā piedalās apmēram trīs līdz četros rallijos. Protams, vēl ir vairākas testu mašīnas.
Latvala un Zūlis. Foto: @JariMattiWRC
Tad sanāk, kamēr jūs esat sacensībās, tikmēr rūpnīcā tiek gatavoti pārējie auto uz konkrēto ralliju.
Jā. Tie, kuri strādā rūpnīcā, viņi sagatavo auto un izdara pamatdarbu, kas vēlāk nonāk mūsu rokās. Mēs veicam pēdējos darbus, un tad auto ir gatavs startam.
Darba daudz, bet izklausās, ka esi apmierināts ar līdz šim paveikto.
Jā, darba netrūkst un ir interesanti. Ja patīk tas, ko dari, tad nav par ko sūdzēties. Šobrīd viss ir kārtībā.