Sebastjans Lēbs un Mārtiņš Zūlis. Foto: Team Peugeot Hansen
Deviņkārtējā pasaules rallija čempiona (WRC) Sebastjana Lēba galvenais mehāniķis Pasaules RX čempionātā pēdējās divās sezonās bija latvietis Mārtiņš Zūlis. Taču nesen Mārtiņš aizgāja no rallijkrosa un ''Peugeot Hansen'' komandas, un pārgāja uz Pasaules rallija čempionātu, kur turpmāk viņš strādās ''Toyota Gazoo Racing'' komandā.
Pirms Meksikas WRC rallija portāls Go4speed uz sarunu aicināja Mārtiņu, kurš pastāstīja, kāpēc nolēma aiziet no rallijkrosa un pāriet uz ralliju, kā arī atklāja to, ko viņš šobrīd darīs jaunajā komandā.
Mārtiņ, cik ilgu laiku Tu pavadīji rallijkrosā?
Vairāk nekā desmit gadus. 2006.gadā Valmierā kopā ar brāļiem Traubergiem sākām būvēt rallijkrosa mašīnas, bet gadu vēlāk jau sākām braukt. Gadiem ejot, nonācu ''Peugeot Hansen'' vienībā, kur pēdējos divos gados strādāju ar deviņkārtējo WRC čempionu Sebastjanu Lēbu.
Kāpēc nolēmi aiziet no rallijkrosa?
Pats sapratu, ka ir kaut kas jāpamaina un ir jādodas citā virzienā. Gribējās iemācīties kaut ko jaunu. Līdz ar to tika pieņemts lēmums kaut ko mainīt.
Foto: Team Peugeot Hansen
Kad tu komandai un Lēbam paziņoji, ka iesi prom no rallijkrosa?
Pagājušā gada vidū. Pateicu, ka gribu kaut ko mainīt, un komanda man nelika nekādus šķēršļus.
Kā tu nonāci līdz Toyota rūpnīcas rallija komandai?
Pirmkārt, skatījos pēc ģeogrāfiskajiem apstākļiem, lai jaunais darbs būtu tuvāk Latvijai. Līdz ar to pirmo e-pastu ar savu CV aizsūtīju ''Toyota'' vienībai, kas bāzējas Somijā.
Ilgi gaidīji atbildi?
Nē, tas bija ātri. Novembrī dabūju kontaktus, bet jau decembrī zināju, ka strādāšu ''Toyota''.
Kāds ir tavs jaunais amats?
Sacīkšu mehāniķis.
Ko tu šobrīd dari savā jaunajā darbā?
Pagaidām notiek iepazīšanās un tehnikas apgūšana. It kā auto ir tāds pats, bet daudzas lietas ir dažādākas.
Foto: Team Peugeot Hansen
Tavs darbs šobrīd norit pa Somiju?
Jā, pagaidām strādājos pa Somiju, jo gribu izprast visu sistēmu, jo pagaidām rallijs man ir sveša lieta. Ir ko mācīties. Nav tā, ka visu zinu. Ir lietas, kuras redzu, kā varbūt var darīt savādāk. Dalos ar savu pieredzi un kopā mēģinām atrast pēc iespējas labāko risinājumu.
Nav tā, ka tev ir uzdevums tikai strādāt un tavs redzējums un padoms viņiem nav vajadzīgs?
Nē, nē. Tā nav. Domāju, ka viņi novērtē to, ka arī man ir kaut kāds viedoklis. Mēs visi gribam uzvarēt, un, ja tu nemainīsies, tad varbūt arī mēs nenokļūsim pašā augšā.
Cik esmu novērojis, tad WRC sacensībās katrs mehāniķis atbild par savu auto pusi, savu riteni vai sfēru. Vai tu Somijā arī strādā pie vienas lietas?
Nē, es daru visu, bet rallijā ir cita sistēma.
Vai starp rallija mehāniķiem un tiem, kas atrodas uz vietas, notiek arī rotācija?
Jā. Tie, kas, piemēram, tagad atbrauks no Meksikas, varbūt kāds dosies atvaļinājumā, tad viņa vietā nāks cits. Viņi rotē savā starpā.
Foto: Team Peugeot Hansen
Vai pastāv iespēja, ka kādā no nākamajiem WRC posmiem mēs arī tevi redzam servisa parkā?
Domāju, ka viss ir iespējams. Ir tikai jātiecas.
Vai jaunais darbs ļoti atšķiras no tā darba, kas bija jāveic rallijkrosā?
Nē, darbs neatšķiras. Vienīgi visi darbi tiek sadalīti vairākās sfērās. Ja rallijkrosā mēs lielā mērā bijām privāta komanda ar ''Peugeot'' rūpnīcas atbalstu, tad šeit viss ir pārdomāts un sadalīts līdz sīkumam. Viss tiek sadalīts departamentos, tāpēc katram mehāniķiem ir laiks, lai domātu par sīkām lietām.
Ko tu šobrīd dari?
Mēs uz vietas gatavojam mašīnas Korsikas WRC rallijam. Kamēr vienas ir Meksikā (saruna notika pirms Meksikas rallija), tikmēr citas jau tiek gatavotas uz nākamo posmu. Mums jāizdara viss, līdz iekraušanai un lai auto var doties uz nākamo ralliju. Pēc tam mašīnas atgriežas no Meksikas un tad tās tiek gatavotas attiecīgi nākamajam rallijam.
Foto: TOYOTA GAZOO Racing WRC
Kā ar izaugsmes iespējām?
Protams, šajā komandā izaugsmes iespējas ir lielākas. Rallijā iespējas ir vairāk nekā rallijkrosā, jo šeit nav visu laiku jādara viens un tas pats. Te var mācīties un iegūt pieredzi dažādās jomās.
Vai Toyota komandā mehāniķu ir daudz?
Jā, ir daudz. Kopā varētu būt ap 100 cilvēkiem.
Somu vairumā?
Kopumā uzņēmums ir starptautisks, bet, protams, lielākā daļa ir somu.
Vai var teikt tā, ka tagad būsi atguvis tādu kā otro elpu?
Jā. Ir jāliek sava uzkrātā pieredze un daudz jāmācās, lai kļūtu vēl zinošāks.
Kā tevi uzņēma?
Ļoti labi. Viss kārtībā.
Vai ar pašu Makinenu arī runāji?
Tik, cik intervijā. Šis vairs nav mazs uzņēmums, kad sēdi blakus šefam. Te ir cits apjoms.
Kā Lēbs reaģēja uz to, ka paziņoji, ka iesi prom?
Viss bija kārtībā. Es jau Rīgas posmā viņam teicu, ka man ir doma kaut ko mainīt. Viņš pat bija gatavs man palīdzēt dažādos jautājumos. Domāju, ka, ja visi striķi trūks un es vērstos pie viņa pēc palīdzības, mēs atrastu kopēju valodu.
Foto: Team Peugeot Hansen
Kā tev liekas, vai tas ir solis pareizā virzienā? Liekas, tu strādā pie viena no Pasaules labākajiem sportistiem, bet tad tu pats nolemj aiziet no viņa?
Nezinu, vai tas ir solis pareizā virzienā, kad ej prom no tāda līmeņa braucēja, bet, ja es nevaru vai nezinu, kā viņam iedot labāko ieroci, lai uzvarētu Pasaules RX, tad ir kaut kas jāpamaina. Es gribu uzvarēt.
Vai tu no sevis izspiedi maksimumu un tie bija griesti, vai arī auto bija tāds, kāds tas bija un ar to nevarēja braukt ātrāk?
Domāju, ka, ja mēs neesam ātrākie, tad mēs katrs varējām pielikt jebkurā punktā. Lai izdarītu kaut ko labāk, tev ir jāzina, kā to izdarīt. Ja tu esi viens un tev nav kam to pajautāt, tad ir grūti, jo tu nevari vairs neko iedot pat gribēdams. Tā arī bija manā gadījumā – biju uzbūvējis auto, kurš bija tāds, kāds tas bija.
Ja pareizi saprotu, tad Lēbs brauca ar tevis būvētu auto?
Jā, to auto būvēju es pats. Man ir palīgi, man ir detaļas, kuras arī pašam ir jādomā, kā pielikt, lai būtu ātri. Katram pilotam ir galvenais mehāniķis, kurš arī būvē to auto. Protams, regulējumi ir uz katra braucēja pleciem, bet auto sagatavošana sacensībām bija mans darbs.