Foto: Sophie Graillon
Jau ziņojām, ka Sebastjans Ožjē saņēma 30 000 eiro lielu nosacītu naudas sodu no Grieķijas WRC rallija tiesnešiem par komentāriem, kuros viņš kritizēja intervālu starp automašīnām rallija pirmajā ātrumposmā (intervāls bija trīs minūtes). Pēc bažām par putekļiem, Ožjē lūdza tiesnešus noteikt četru minūšu intervālu starp automašīnām piektdienas rītā, lai mazinātu šo problēmu.
Tiesneši kā aizvainojošu uzskatīja Ožjē komentāru pirmā ātrumposma beigās: "Ir kaitinoši redzēt, ka šis sports nekad nemācās," sacīja Ožjē. "Mēs zinām, ka būs putekļi, kas tik ātri nepazūd no trases, bet viņi saka nē. Kas jums darās galvās? Nekas. Tas ir neprāts."
Jāsaka, ka, aplūkojot Ožjē pirmā ātrumposma onboard video, tad vairākās vietās tiešām trasi klāja putekļi, kā arī sejā spīdēja saule.
Skats no Ožjē onboard
Pēc soda piešķiršanas, sociālajos tīklos izvērtās plašas diskusijas, vai šis sods ir pelnīts vai nē. Lielākā daļa uzskata, ka šis sods esot smieklīgs un absurds, un, ka arī pārējiem braucējiem vajadzēja solidarizēties ar Ožjē.
Lūk, ko par šo sodu raksta portāla DirtFish žurnālists Alasdeirs Lindsejs, kura vārdiem pilnībā piekrīt arī viens no zinošākajiem WRC žurnālistiem Kolins Klārks.
''Neesmu brīvās runas aizstāvis. Neticu tam nonsensam, ka mums vajadzētu būt brīviem un teikt burtiski visu. Apzināti ļauniem, rasistiskiem, seksisma un homofobiskiem izteikumiem, kas tiek izplatīti bez sekām, nav vietas motorsportā – un nekur citur arī.
Tomēr Ožjē piešķirtais 30 000 eiro lielais nosacītais naudas sods par to, ka viņš uzdrošinājās ieteikt, ka Grieķijas rallija organizatori nav izmantojuši savas smadzenes, jo bija atstājuši nepietiekamu laika intervālu starp automašīnām, lai nosēstos putekļi, bija pretīga cenzūras pārmērība. Tas izveidoja bīstamu precedentu.
Foto: Sophie Graillon
Ožjē savus izteikumus izteica ar emocijām pēc pirmā ātrumposma, kas viņu iekļāva neērtā situācijā. Bet noteikumu grāmata neņem vērā emocijas. Tā ir faktiem un loģikai veltīta platforma. Tāpēc nolikšu malā savu pašu dusmas un izklāstīšu to atbilstoši.
FIA Starptautiskā sporta kodeksa 12.2.1.f pants WRC ir piemērots arī iepriekš, kad Mads Ostbergs 2021.gadā pēc viena no ātrumposmiem pārsita riteni un ļāva vaļu emocijām. Šī defekta dēļ viņš zaudēja rallija uzvaru. ''Esmu tik f****** aizkaitināts, viss notiek visu laiku,” toreiz teica Ostbergs pēc tam, kad viņš pēc finiša bija kliedzis savā automašīnā un atkārtoti sitIS pa stūri. ''Šīs f****** s*** riepas. Es nekam nepieskāros, bet man uzreiz bija caura riepa. F****** ellē, es esmu tik f****** noguris.''
Šie komentāri, kurus izteica astoņkārtējais pasaules čempions Ožjē, dziļi aizskāra Grieķijas rallija tiesnešus: ''Ir kaitinoši redzēt, ka šis sports nekad nemācas. Mēs jautājam, mēs zinām, ka būs putekļi. Putekļi, kas tik ātri nenosēdīsies. Un viņi saka nē. Kas jums darās galvā? Nekas. Tas ir traki.''
Foto: Sophie Graillon
Ieteikums, ka Tjerī Noivils “visu laiku raudāja” par ceļa tīrīšanu bija pretrunīgs un, vēl svarīgāk, iepriekš pārdomāts. Viņš šo pašu tēmu atkārtoja ikvienam. Pēc tam, kad viņš zaudēja divas minūtes turbo problēmu dēļ, Ožjē teorētiski bija zaudējis iespēju pārspēt Noivilu, tāpēc viņš mēģināja ietekmēt Noivila prātu un izsist viņu no līdzsvara. Tas neizdevās – un, kā viņš atzina pēc rallija, tad viņam atgriezās karma ar avāriju Power Stage.
Šie komentāri, kas bija veltīti Noivilam, tika izteikti mediju zonā pēc pārbrauciena. Viņam bija laiks nomierināties un padomāt. Tas nebija mirkļa impulss. Bet posmu beigās veiktās intervijas ir tādas impulsīvas, uz emocijām balstītas. Jūs nevarat sevi cenzēt, kad jūsu prāts ir pilns ar adrenalīnu.
Šis tiesnešu lēmums, manuprāt, iestata ļoti satraucošu precedentu. Ja pilotiem jāuztraucas par to, ka viņiem var piemērot smagus naudas sodus vai pat zaudēt čempionāta punktus tikai tāpēc, ka viņi izteikušies posma beigās, tad posmu beigās intervijas WRC vienkārši izzudīs. Kāpēc riskēt? Kāpēc kaut ko teikt? Vadītāji neatklās neko. Auto ieripos finišā, vadītāja durvis paliks aizvērtas un mēs zināsim tikai to, ko kameras var parādīt. Un kameras neaptver visu. Ir stāsti, kas ir ekipāžas iekšienē – un mēs tos neuzzināsim, ja vadītājiem būs jāsāk domāt, ka patiesība var novest pie sportiskām un finanšu sankcijām.
Mediju zonas intervija un ātrumposma beigu intervijas nav salīdzināmas. Tās ir divas ļoti atšķirīgas vides. Šeit ir grūti sagremojama patiesība. Tas, ko piloti saka, esot pārņemti ar adrenalīnu ātrumposmu beigās, nav obligāti tas, ko viņi domā un uzskata, kad viņiem ir iespēja nomierināties.
Viens no tiesnešu argumentiem ir tas, ka Ožjē ietekme kā astoņkārtējam pasaules čempionam nozīmē, ka viņam jāatbilst noteiktam standartam pat šajās posma beigu intervijās.
Foto: Sophie Graillon
''Daudzi cilvēki uz slavenajiem sportistiem skatās kā uz piemēru, un nesen veiktie pētījumi ir parādījuši, ka ir tieša saikne starp negatīviem komentāriem, kas izteikti no pilotiem un palielinātu naidu pret amatpersonām,'' teikts amatpersonu paziņojumā.
Tas ir pilnīgi absurds standarts, ko uzstādīt pilotiem posmu beigās. Ožjē nav atbildīgs par tiešsaistes troļu idiotismu, kuriem vai nu trūkst emocionālās inteliģences, lai saprastu atšķirību starp mirkļa komentāru, kas izteikts adrenalīna pilnā stāvoklī, un iepriekš pārdomātu mēģinājumu kaitēt kādam, vai vienkārši izliekas, ka nesaprot atšķirību, lai varētu izmantot to kā dusmu izraisītāju.
Ja jūs uzskatāt, ka Ožjē naudas sods par nepareiziem izteikumiem bija pamatots, jūs kļūdāties. Ceru, ka Ožjē nemainīs savu uzvedību, balstoties uz šo sodu.
Ožjē sods Grieķijas WRC bija apkaunojums. Esmu sašutis. Jums arī tādiem vajadzētu būt. Ja tas tā turpināsies, neviens pilots vairs neatklās patiesību nevienam no mums. Un tā būs ārkārtīgi skumja diena rallijam.