profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Arturs Ozoliņš - no Talsu garāžas līdz 'Hyundai' rūpnīcas rallija komandai (2.daļa)

Mārtiņš Jankovskis 28.02.2024 - 23:03  Arturs Ozoliņš - no Talsu garāžas līdz 'Hyundai' rūpnīcas rallija komandai (2.daļa)
Foto: Hyundai Motorsport

Piedāvājam lielās intervijas otro daļu ar Arturu Ozoliņu, kurš ir somu WRC rallija zvaigznes Esapekas Lapi un Andreasa Mikelsena sacīkšu inženieris.

Intervijas pirmā daļa lasāma ŠEIT.

Izstāsti, lūdzu, kādi ir tavi pienākumi rallija laikā? Piemēram, Lapi iebrauc servisa zonā. Kas notiek tālāk? Viņš tev saka, kas viņam nepatīk? Tu viņam kaut ko piedāvā pamainīt?
To varētu saukt par tādu kā kompromisa atrašanu starp manām un viņa idejām (smejas). Mēģinu paņemt to, ko viņš saka un to visu salikt kopā ar tiem datiem, kurus es redzu. Tad es mēģinu atcerēties visu to, kas testos vai citās sacensībās ir strādājis, un tad piedāvāju to Lapi.

Ir bijusi tāda situācija, ka viņš saka kaut ko vienu, bet tu saki – nē, darām šādi, kas beigās arī nostrādā?
Rallija sacensību laikā nemēģinu viņam kaut ko kardināli mainīt. To visu var darīt treniņos. Taču es cenšos viņam palīdzēt pirms rallija un iedot kaut kādas lietas, kas man liekas, ka varētu strādāt. Pagājušās sezonas sākumā pēc manas iniciatīvas mēs automašīnai pamainījām dažas lietas, ko citi komandas biedri nepamainīja, un tas beigās nostrādāja.


Foto: Hyundai Motorsport

Šādos brīžos, kad jūs esat kaut ko atkoduši, jūs dalāties ar informāciju ar jūsu komandas biedriem, viņu inženieriem?
Toreiz, kad pēc manas iniciatīvas šo to pamainījām un tas strādāja, tad vienu brīdi bija tā, ka Noivils ņēma no mums tos datus un regulējumus. Protams, tas nav nekas kardināli liels. Tās ir nianses, kuras profesionāli braucēji jūt un grib izmantot. Kaut ko nedaudz pamaini un citiem pilotiem tas braukšanas komforts pamainās. Citreiz pat ir tā, ka tu kaut ko pamaini un zini, ka ātrumā tas neko neiespaidos, toties, ja pilots jutīs, ka sliktāk nebija, tad viņam pašam būs iekšējā pārliecība, ka tas strādā un dod rezultātu. Tas braucējiem dod lielāku motivāciju. To visu spēli varētu nosaukt kā galvas spēli, jo ļoti daudz kas ir galvā.

Bieži skatoties pēc finiša intervijas, sportisti sūdzas, ka regulējumi nestrādā un viņi nav apmierināti ar mašīnas vadāmību. Tas nozīmē, ka inženieris ar savu pilotu nav trāpījuši ar pareizajiem regulējumiem, vai tur ir kāda cita vaina?
Jā, dažreiz tā gadās. Bet jāsaprot ir tas, ka katram ātrumposmam var būt savi regulējumi. Līdz ar to sportisti pārsvarā startē ar tādiem regulējumiem, lai būtu kompromisā un lai tie regulējumi strādātu visu laiku. Jā, var mašīnu saregulēt ideālu priekš viena līkuma, bet jau nākamais līkums būs kompromis un tas regulējums vairs nebūs tik izcils. Līdz ar to inženierim ar savu pilotu ir jāspēj mašīna saregulēt tā, ka tie regulējumi strādā visur. Jā, citur tie strādās labāk, citur mazāk, bet kopējai bildei ir jābūt vienmērīgai, lai visa ātrumposma laikā ir tikai pāris līkumi, kur tie regulējumi nestrādā, bet pārējās vietās tie ir labi. Ir jāspēj atrast tas komforta līmenis, lai pilots var braukt cauri visiem līkumiem un uzticēties mašīnai. Līdz ar to gadās, ka vienā dopā tie regulējumi nestrādā, bet nākamajos divos tie strādā ļoti labi. Līdz ar to, jo garāks ātrumposms, jo tie regulējumi būs optimālāki un derēs visam, bet tādos īsākos tur var paspēlēties un mēģināt trāpīt ar kaut ko vēl labāku.


Foto: Hyundai Motorsport

Kurš tev no mašīnas regulēšanas viedokļa ir vissarežģītākais rallijs?
Viens no tādiem noteikti varētu būt Čīles rallijs, kur varēja daudz ko pamainīt, bet mēs diemžēl tur pagājušajā gadā daudz nenobraucām (Lapi avarēja pirmajā ātrumposmā – aut.). Arī Montekarlo rallijs ir sarežģīts priekš inženieriem, jo tur vienā posmā var būt gan sauss, gan sniegs, gan ledus. Tādā kā Portugāles rallijā, kur tas segums mainās pa dienām, tad pēc katras dienas tos regulējumus var diezgan kardināli pamainīt, lai tie strādātu labāk. Asfalts? Kā kurš rallijs. Horvātijā tie regulējumi visu laiku ir kompromisa režīmā, jo ir gan tramplīni, gan daudzās vietās var griezt trasi, tāpēc daudzviet ir netīrs ceļš, tāpēc zūd saķere. Līdz ar to ir jāatrod tie regulējumi tādi, lai tie strādātu visur. Arī Beļģijas rallijam tie regulējumi ir bijuši specifiski.

Tu pirms rallija arī izbrauc visus ātrumposmus?
Jā. Kamēr ekipāža veic trases pierakstus, mēs, savukārt, veicam trases analizēšanu. Pirms rallija izbraucam visus ātrumposmus, lai saprastu to kopējo bildi, no kurienes man arī rodas idejas, kā mēs to esam redzējuši un kā tas viss varētu strādāt – kā varētu mainīties ceļa segums, ceļa profils, kā laikapstākļi var ietekmēt u.t.t. Ir daudz nianses, kuras mēs mēģinām salikt kopā, lai tad beigās pilotam piedāvātu savas idejas.


Foto: Hyundai Motorsport

Piemēram, Zviedrijas WRC Shakedown viņam likās, ka īsti kaut kas nestrādā, taču teicu viņam, ka tas Shakedown īsti neatbilst tam, kas viņu sagaidīs rallijā. Tad es viņu mēģinu virzīt tajā virzienā, ka nevajag tik daudz fokusēties Shakedown posmam, bet galvenais, lai mēs būtu ātri rallijā. Līdz ar to ir gan viņa idejas, gan manas, un tad mēs mēģinām to visu salikt kopā, lai tas strādātu.

Cik daudz cilvēku bez pašas ekipāžas strādā trasē?
Sanāk tā, ka ir pati ekipāža, kas brauc un pieraksta trasi. Tad vienā auto braucam mēs, inženieri, un laika vērotājs. Pēdējo divu sezonu laikā ir pamainījušies noteikumi, un laika vērotāji vairs nevar paši braukt pa trasi, tāpēc tas viens cilvēks, kas ir komandā, viņš brauc mums līdzi. Asfalta rallijos ir tā saucamie ''Gravel crew'', bet tāpat mums (un arī pārējām rūpnīcas komandām) ir cilvēki, kas rallija laikā sūta bildes no ātrumposmiem. Bet viņi nevar paši braukt pa trasi. Pārsvarā viņi sūta bildes no ātrumposmiem, kas mums ļauj pieņemt kaut kādus lēmumus saistībā ar auto regulēšanu. Tāpat sportisti pēc bildēm var saprast, cik vietām dziļas špūres var būt, kur ārā lien kāds akmens u.t.t.

Pagājušajā sezonā Lapi gāja ļoti raibi. Vairāki goda pjedestāli, bet sezonas izskaņā vairākas avārijas. Tas kaut kā ietekmē arī tavu darbu? Varbūt tu ne tā regulēji mašīnu, nemācēji viņam kaut ko pateikt?
Nē, tā nav. Ja sportists par ātru iebrauc līkumā, tad īsti regulējumi tur nebūs pie vainas (smaida). Sezonas pirmo pusi strādājām pēc plāna un viss bija kārtībā, bet, jā, sezonas otrā puse Lapi bija mentāli smaga, ko viņš arī vairākās intervijās bija atzinis. Centos viņu ielikt tajā pareizajā domāšanas virzienā, bet beigās notika tas, kas notika. Personīgo iemeslu dēļ viņam tā braukšana neaizgāja, tāpēc sekoja kļūdas. Papildus tam viņam tobrīd arī nebija līgums uz nākamo sezonu, tāpēc, saliekot visus tos apstākļus kopā, tas atspoguļojās rezultātos.


Foto: Hyundai Motorsport

Kad beidzas viens rallijs, kad tev sākās darbs uz nākamo posmu?
Parasti pirmā nedēļa pēc aizvadītā rallija paiet tā rallija zīmē, kur tiek pārrunātas problēmas, mašīnas sniegums, kas patika, kas nepatika u.t.t. Tas nav tikai darbs priekš tā, lai kaut ko uzlabotu nākamgad tajā pašā rallijā, bet tas ir darbs arī pie tā, lai kaut ko novērstu vai uzlabotu uz šīs sezonas nākamajiem rallijiem. Līdz ar to mēs veicam plašu analīze, lai tās labās lietas varētu pārņemt tālāk. Paiet nedēļa pēc rallija, un tad jau pa lielam sākas darbs uz nākamo ralliju. Un tā cauru gadu.

Šajās pārrunās piedalās arī piloti?
Parasti mums ir vienā pēc sacensību sapulce ar pilotiem, kur viņi iedod savu kopējo redzējumu. Un arī no tā teiktā mēs mēģinām savilkt galus, lai pēc tam varam gatavoties jau nākamajam rallijam.

Kad Tu dodies uz nākamo ralliju?
Rallija nedēļā pirmdienā es noteikti jau esmu uz vietas. Uz Kenijas WRC mēs lidosim vēl ātrāk, bet tā parasti mēs lidojam svētdienā. Pirmdien un otrdien mēs izbraucam visus ātrumposmus, un trešdiena mums ir nosacīti brīvāka. Tad parasti atbrauc vadība, pārrunājam pēdējos notikumus, apmaināmies ar idejām un gatavojamies rallijam.


Lapi, komandas vadītājs Sirils (vidū) un Ozoliņš. Foto: Hyundai Motorsport

Tu komandas bāzē arī pats kaut ko skrūvē?
Nē, man nekas nav jāskrūvē. Es mehāniķiem iedodu tos regulējumus jeb to saucamo (buildspec), kā mēs to mašīnu gatavosim, jo katram rallijam ir savas specifiskas lietas, knifiņi.

Un šos konkrētos darbus tu liec darīt tikai Lapi automašīnai?
Principā, jā. Sanāk, ka šo pašu daru arī Andreasa Mikelsena automašīnai, jo esmu viņu abu inženieris.

Nevar būt tā, ka tu Lapi auto liec darīt kaut ko vienu, cits inženieris Noivilam vai Tanakam pavisam ko citu, un tad beigās sanāk viena komanda, bet trīs pilnībā dažādi saregulēti auto?
Ir dažādas braucēju vēlmes, kuras arī tiek uzklausītas, un tās noteikti atšķirsies, bet pašu mašīnas sagatavošanu mēs cenšamies sagatavot vienādi, jo, ja gadījumā ir viena problēma, tad to var atrisināt vienkāršāk un ātrāk, nekā tad, ja tev katram auto ir savas problēmas. Līdz ar to kopējā bilde, kā tiek skrūvētas automašīnas, ir daudz maz vienāda, bet mašīnas regulējumi jau ir katra pilota un viņa inženiera pārziņā.

Kad kļuva zināms, ka Lapi šosezon aizvadīs nepilna laika sezonu, kurā brīdī tu uzzināji, ka atkal būsi viņa inženieris?
Sezonas beigās, kad runājām, ko darīsim šosezon un kādi ir plāni, tad jau bija zināms, ka atpakaļ nāks Tanaks un arī Lapi paliks. Man piedāvāja, vai gribu turpināt strādāt tālāk ar Lapi, un, protams, piekritu.


Foto: Hyundai Motorsport

Bet pilotam ir taču teikšana, ka viņš, piemēram, negrib strādāt ar to vai citu inženieri?
Protams. Komandas vadība uzklausa pilotus, viņu vēlmes. Lapi gribēja turpināt sadarbību ar mani un tā es paliku pie viņa. Ir komandā viens pilots, kurš jau divas reizes ir pateicis, ka negrib strādāt ar to vai citu inženieri, un tad tiek meklēts cits cilvēks.

Kā ir strādāt ar Lapi? Kāds viņš ir kā cilvēks?
Viņš kā cilvēks ir ļoti labs, atsaucīgs. Nezinu, vai var tā teikt, bet ar viņu, manuprāt, ir visvieglāk sastrādāties. Viņš nav šausmīgi prasīgs pret lietām, kuras varbūt neko nemaina. Gaismiņas tur, slēdzītis šeit, podziņa tur. Viņš tādām lietām nepievērš tik lielu uzmanību.

Cik zinu, tad servisa zonā pie katras automašīnas riteņa strādā savs mehāniķis. Tad vēl ir citi mehāniķi, kas dara citus darbus, bet bieži redzu, ka viens staigā apkārt un pārbauda, ko kurš ir izdarījis. Šajā gadījumā tas esi tu?
Nē, es neesmu neviens no viņiem. Tas cilvēks, kuru tu domā, ir galvenais mehāniķis, kurš ir atbildīgs par visu auto. Viņš skatās, vai visi izpilda tos uzdevumus, kurus viņš ir iedevis. Es, savukārt, uzdevumu iedodu tieši šim galvenajam mehāniķim, kas ir jāizdara. Tāpat mums komandā ir viens mehāniķu uzraugs, kurš ir viens uz visām mašīnām un kurš skatās, vai ir kaut kur kādas problēmas, vai nevajag palīdzēt, vai nevajag kādu cilvēku pielikt vai noņemt. Sanāk tā, ka es pirms servisa zonas ar galveno mehāniķi sastādām plānu, ko mēs darīsim, ko mainīsim, kas jāapskata, un servisa laikā es tur ap to auto tik daudz neapgrozos. Esmu tur tuvumā, bet pārsvarā es pie datora analizēju datus, jo laika ir maz. Tajā brīdī man ienāk video, dažādi dati, tad man jāapskatās riepas, kā tās ir dilušas, un tad tas viss ir jāspēj salikt kopā, lai būtu gatavi otrajām aplim. Daudz mazu darbu, kas katrs ir svarīgs.


Pagājušās sezonas galvenais mehāniķis Hanno un Ozoliņš. Foto: Hyundai Motorsport

Piemēram, Zviedrijas WRC rallijā, kad Lapi pārsvars jau bija gana liels, tā darba specifika servisa zonā ir tāda pati?
Šajā gadījumā mēs servisa zonā lielāko laiku veltījām tam, lai visi mezgli būtu veseli un lai nekas nesalūztu. Viņam sūdzības par auto nebija, tāpēc to kardināli mainīt nebija jēgas. Pārbaudījām visus sensorus, lai nebūtu nekādu kļūdu. Ja rallijā turpinātos sīvas cīņas, tad šādiem niansētiem darbiem daudz laika neatliktu un nāktos strādāt kā parasti, bet, ja pārsvars ir liels, tad mēs varam pamainīt virzienu pie kā strādāt servisa zonā un kā sagatavot mašīnu.

Ja pareizi sapratu, tad šogad būsi sacensību inženieris ne tikai Lapi, bet arī Andreasam Mikelsenam?
Jā. Cik šobrīd esam runājuši, tad būšu Lapi un Mikelsena inženieris. Sordo būs viņa pagājušā gada inženieris. Man šogad, visticamāk, sanāks izlaist Portugāles un Sardīnijas rallijus. Pagājušajā gadā sanāca braukt ne tikai uz sacensībām, bet arī uz testiem, tad tas kopējais dienu skaits, kas pavadīts rallijā, bija gana liels. Ja ir tikai 13 ralliji, tad nav tik traki. F1 ir trakāk (smejas). Bet zinu, ka F1 tur tie cilvēki mainās un viņiem nav jābrauc uz visām sacensībām.

Kā bija strādāt ar Mikelsenu?
Kad uz Hyundai atnācu pašā sākumā, tad neatceros, kā bija ar viņu strādāt, bet tagad, kad sākām kopā strādāt Montekarlo, neko sliktu nevaru teikt. Profesionāls un pieredzējis braucējs. Iespējams, ka viņš uz visām tām izmaiņām, kuras mēs darām, nav tik jūtīgs kā Lapi. Piemēram, Lapi gadījumā divi nelieli klikšķi un viņš jau jutīs izmaiņas. Montekarlo rallijā varēju just, ka Andreas šosezon grib daudz ko sasniegt un viņam ir daudz ko pierādīt, tāpēc viņa pieeja ir ļoti profesionāla. Jā, Montekarlo viņa galvenais uzdevums bija nobraukt līdz galam, jo viņš paralēli izzināja šo jauno automašīnu, bet turpinājumā viņš cer jau braukt ātrāk. Cerams, ka viņam tas izdosies.


Foto: Hyundai Motorsport

Ar šī brīža komandas vadītāju Sirilu arī sanāk aprunāties?
Jā, mēs ar viņu diezgan daudz komunicējam. Mums rallija laikā ir atsevišķs ofiss, kur sēž komandas vadība un inženieri. Sēžam viens otram pretim, tāpēc viņš bieži apjautājas, kā man iet. Patīkams un lielisks cilvēks. Varu piekrist sportistiem, ka šobrīd Hyundai komandas menedžments visā struktūrā sāk uzlaboties un iet pareizajā virzienā, un no tā arī veidojas rezultāts.

Pats arī brauc rallijā, bet pagājušo sezonu izlaidi.
Jā, diemžēl nesanāca izbraukt, bet braukt gribas ļoti. Pagājušajā sezonā tiešām nebija brīvs laiks, bet ceru, ka šogad izdosies kādā rallijā piedalīties. Šobrīd tēmējam uz Cēsu ralliju. Pagaidām startēsim ar to pašu dzelteno golfiņu, bet ir doma būvēt citu mašīnu.

Foto: Edgars Leonovs

Brīžiem neticas, ka latviešu puisis pats saviem spēkiem, bez nekādām pazīšanām, spēj nokļūt rūpnīcas komandā. Bet laikam viss ir iespējams!
Jā, nu manā gadījumā tā sanāk, ka pats ar saviem spēkiem esmu aizcīnījies līdz rūpnīcas komandai un neviens mani nav ieteicis vai palīdzējis nonākt tajā darbā. Protams, liels paldies jāsaka SRT, pie kuriem varēju spert savus pirmos soļus autorallijā, jo bez nekādas darba pieredzes nokļūt rūpnīcas komandā nav iespējams. Bet, ja pašam ir interese par to, tad viss ir iespējams.

Šogad Latvijā notiks WRC posms. Noteikti, ka pašam būs interesantas sajūtas braukt un iepazīties ar trasi, pa kuru pats esi braucis.
Jā, šis rallijs man ir gaidāmākais notikums šogad. Redzēsim, kā tur ies. Varēšu salīdzināt laikus, kā man ar golfiņu gāja un kā ies Lapi (smejas).

Vai nebaidies, ka kādā brīdī varētu būt iespējama izdegšana un ralliju gribēsies mainīt pret ko citu?
Iespējams, ka kaut kādā brīdī tas varētu būt. 



Ko Tu pats vēlies sasniegt Hyundai komandā?
Šobrīd neesmu sasniedzis to, ko gribētu sasniegt šajā komandā. Ne gluži personīgajā ziņā, bet ļoti vēlos redzēt, kā komanda sāk uzvarēt un dominēt (sezonas pirmajos divos posmos Hyundai ir izcīnījis divas uzvaras – aut.). Domāju, ka tas ir iespējams un mēs ejam tajā virzienā. Tas ir mans šī brīža pašmērķis. Kā būs tālāk, rādīs laiks. Ja būtu sasniedzis maksimālo līmeni, kad zinu, ka vairs neko jaunu nevaru izdomāt un iedot komandai, tad neizslēdzu iespēju, ka kādā brīdī kaut ko gribēsies pamainīt dzīvē, bet šobrīd tā nav un es katru dienu turpinu mācīties un iegūt kaut ko jaunu, par ko lielu paldies gribu teikt Hyundai, kuri uzticējās man un deva iespēju. Šobrīd esmu apmierināts ar visu. Komandai ir savi mērķi, man savi, un ticu, ka kādu dienu mēs kopā tos visus sasniegsim.

Paldies par interesanto sarunu un lai izdodas sasniegt nospraustos mērķus!
Paldies arī tev. Noteikti darīsim visu, lai īstenotu mūsu mērķus. Virziens šobrīd uzņemts ir pareizs.
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png