Raimonds Strokšs. Foto: Tet Rally Latvia
Jau ziņojām, ka 2024.gada pasaules rallija čempionātā būs 13 posmi. Jaunais kalendārs paredz gan jau tradicionālos un vēsturiskos posmus, gan arī jaunu ralliju – ''Tet Rally Latvia''. Šis rallijs aptvers teritoriju no rallija pilsētas Liepājas līdz pat galvaspilsētai Rīgai, ātrumposmiem norisinoties arī Tukuma novadā, Talsos un Talsu novadā, Kuldīgas novadā un Dienvidkurzemes novadā. Latvija kļūs par 37. rīkotājvalsti, kas uzņēmusi WRC posmu. Ilgi gaidītā WRC viesošanās Latvijā paredzēta vasaras vidū, 18.-21. jūlijā.
Lai noskaidrotu pēdējos jaunumus saistībā par gaidāmo WRC posmu Latvijā, portāls Go4speed uz sarunu aicināja Tet Rally Latvia rīkotāja RA Events direktoru Raimondu Strokšu.
Pirms kāda laika piedalījies WRC organizatoru sapulcē Minhenē. Ko jaunu uzzināji, redzēji?
Jā, pirms neilga laiciņa apmeklēju FIA un WRC rīkotu sapulci, kurā piedalījās visu WRC posmu organizatori, tajā skaitā pirmo reizi arī mēs. Mēs tikām iepazīstināti ar jaunumiem, kas mainīsies, kas tiek plānots, kādi plāni ilgtermiņā u.t.t. Diezgan daudz bija informācijas par un ap WRC.Foto: Honza Fronek
Varbūt ne gluži jaunu, bet bija interesanti paklausīties un pavērot to, cik viņi ļoti plaši un ilgi domā uz priekšu. WRC un FIA domā, kādas darbības veikt tagad, lai tas rezultētos pēc trim gadiem. Tā lielā bilde un rūpe par visu kopumu, par niansēm un detaļām – tas bija patīkams pārsteigums. Var redzēt, ka FIA un WRC rīkotājam ir lieli plāni saistībā uz WRC.
Vienā no sarunām Tu man teici, ka jums decembrī ir jābūt gatavam gala plānam par to, kā izskatīsies ''Tet Rally Latvia''. Kā šobrīd izskatās?
Tuvojamies finišam, bet arī FIA ik pa laikam dažas lietas mainās, tāpēc esam spiesti kaut ko pamainīt. Process līdz tai gala versijai vairāku iemeslu dēļ ir mazliet sarežģītāks, bet tas ir tā sakritis tikai šogad, jo arī viņi paši plānoja mainīt to formātu. Bet mūsu mērķis ir ar FIA tuvākajā laikā vienoties par visu mūsu rallija plānu. Tajā pašā laikā cītīgi strādājam ar mūsu partneriem, uzklausām viņu vēlmes. Bet mūsu mērķis paliek spēkā, ka līdz gada beigām par 95% jābūt skaidrībā par mūsu ralliju. Mēs diezgan mērķtiecīgi uz to ejam.
Tad Tet Rally Latvia ātrumposmi lielos vilcienos būs tie paši, ko redzējām ''Rally Liepāja'' ERČ ietvaros, kā arī nāks klāt papildus ātrumposmi?
Jā, lielums, protams, paliks, kā arī nāks klāt citi mums zināmi ātrumposmi, bet pēdējās dienās tāpat vēl veicam dažas izmaiņas. Novembra beigās mums FIA ir jāatrāda tās sadaļas, kuras viņi neredzēja jūnijā ERČ laikā. Punkti uz i vēl tiek likti.
Foto: Martin Hlinka
Kopumā viss gāja raiti. Protams, bija arī daži nelieli pārsteigumi, bet pie tā esam pieraduši un nekā jauna. Var just, ka cilvēki un partneri gatavojas šim rallijam, nāk pretim un ir patīkami satraukti. Kopumā šajā ziņā viss ir labi.
''Tet Rally Latvia'' notiks 2024.gada 18. - 21.jūlijā. Šis ir datums, ko paši vēlējāties vai jums tika tāds iedots?
Mēnesis bija skaidrs jau diezgan pasen, bet īsto nedēļas nogali mēs ar FIA un WRC nedaudz piekoriģējām, jo, rīkojot WRC posmu pirmo reizi, negribējām, lai šis datums pārklātos ar Parīzes olimpiskajām spēlēm (atklāšana 26.jūlijā). Tāpat arī sanāca izvairīties no Eiropas futbola čempionāta fināla (14.jūlijs). Šie ir tādi ļoti lieli pasākumi, kur mēs varētu pazaudēt atsevišķu cilvēku uzmanību, kuri seko līdzi Olimpiskajām spēlēm vai futbolam. Tā kā mums sanāca lieliski iesprausties starp diviem lieliem pasākumiem un saņemt nedalītu skatītāju uzmanību. Esmu ļoti priecīgs par šo datumu, kas sanāk tieši vasaras vidū.
Foto: Dace Janova
Zini kā, tiem sportistiem, kuri to gribētu (izmēģināt rallija ceļus Latvijā), bija 11 gadi tāda iespēja braukt pie mums un piedalīties, bet realitātē tā nenotika. Mums nav tādas kapacitātes, lai tagad rīkotu treniņa ralliju, kur pāris braucēji varētu patrenēties. Mēs pat tādu lietu neesam apsprieduši. Es pat teiktu tā, ka mēs ar šo WRC esam paņēmuši pilnīgi visu Kurzemi, kur īsti nav rallijam atbilstošu brīvu ceļu. Tad būtu jābrauc uz Latvijas otru galu, bet tad rodas jautājums, vai komandām tas būtu interesanti, kur tā ceļu specifika būtu savādāka. Jāsaprot arī tas, ka WRC komandām ir ļoti blīvi tie sacensību grafiki, viņiem ir savi plāni pēc kuriem viņi strādā. WRC nedēļas nogales ir tik garas, ka, lai sportisti un komandas vēl izrautos uz citu pusi, tas būtu ļoti sarežģīti.
Foto: Honza Fronek
ERČ laikos bija tā, ka bija oficiālie testi visiem braukt gribētājiem, bet turīgākas komandas rīkoja savus privātos testus. Kā ir tagad? Vai kāda no lielajām rūpnīcas komandām ir izteikusi vēlmi pirms rallija aizvadīt testus Latvijā?
Jā, mēs aktīvi komunicējam ar visām rūpnīcu ražotāju komandām, un mēs redzam viņu testu pieprasījumus, kas jau būs maza rallija apmērā. Testi ir sarežģīta sadaļa. Kā tu zini, tad visām WRC rūpnīcu komandām testu skaits sezonā ir ierobežots. Jā, viņi var brīvi testēties savos testu poligonos, bet citās valstīs testu skaits ir limitēts. Līdz ar to, kur testi notiks, kad, kas tajos tiks darīts, ko varēs iegūt - tas viss tiek ļoti skrupulozi un detalizēti plānots. Tas nav tā, ka komandas vienkārši atbrauc pavizināties. Katra testu diena ir saplānota no pirmās līdz pēdējai minūtei, kur tiek paveikts milzīgs darbs. Kad komandām uzjautāju, vai šajos testos, kā tas ir bijis agrāk, varu uzorganizēt kādu mediju aktivitāti vai kādu izvizināt, uzreiz sekoja atbilde, ka nē, jo katra nobīde no viņu ieplānotā darba apjoma ir milzīga. Katrā valstī komandas testus nevar aizvadīt, jo testu dienas ir limitētas, bet šobrīd sarunas mums notiek ar visām komandām – kura grib testēties jūnijā, kura jūnija beigās vai jūlija sākumā. Katrai komandai šie plānotie testu laiki ir savādāki, bet visas komandas izrāda interesi braukt. Tas atkal nozīmē trīs vai četras pilnas testu dienas, pieprasījums u.t.t. Saskaitot visas testu dienas, tu saproti, ka tas ir jauns un liels pasākums, kas jāizdara, lai tām komandām nodrošinātu visu, ko viņas vēlas un par ko gatavas maksāt. Ir arī tādi pieprasījumi, kas grib konfidenciālus testus. Jāsaprot to, ka mēs ar pašu ralliju esam aizņēmuši labāko, kas mums ir, bet mums arī jāspēj nodrošināt atbilstoši testi, kas ir liels izaicinājums.
Jā, mēs aktīvi komunicējam ar visām rūpnīcu ražotāju komandām, un mēs redzam viņu testu pieprasījumus, kas jau būs maza rallija apmērā. Testi ir sarežģīta sadaļa. Kā tu zini, tad visām WRC rūpnīcu komandām testu skaits sezonā ir ierobežots. Jā, viņi var brīvi testēties savos testu poligonos, bet citās valstīs testu skaits ir limitēts. Līdz ar to, kur testi notiks, kad, kas tajos tiks darīts, ko varēs iegūt - tas viss tiek ļoti skrupulozi un detalizēti plānots. Tas nav tā, ka komandas vienkārši atbrauc pavizināties. Katra testu diena ir saplānota no pirmās līdz pēdējai minūtei, kur tiek paveikts milzīgs darbs. Kad komandām uzjautāju, vai šajos testos, kā tas ir bijis agrāk, varu uzorganizēt kādu mediju aktivitāti vai kādu izvizināt, uzreiz sekoja atbilde, ka nē, jo katra nobīde no viņu ieplānotā darba apjoma ir milzīga. Katrā valstī komandas testus nevar aizvadīt, jo testu dienas ir limitētas, bet šobrīd sarunas mums notiek ar visām komandām – kura grib testēties jūnijā, kura jūnija beigās vai jūlija sākumā. Katrai komandai šie plānotie testu laiki ir savādāki, bet visas komandas izrāda interesi braukt. Tas atkal nozīmē trīs vai četras pilnas testu dienas, pieprasījums u.t.t. Saskaitot visas testu dienas, tu saproti, ka tas ir jauns un liels pasākums, kas jāizdara, lai tām komandām nodrošinātu visu, ko viņas vēlas un par ko gatavas maksāt. Ir arī tādi pieprasījumi, kas grib konfidenciālus testus. Jāsaprot to, ka mēs ar pašu ralliju esam aizņēmuši labāko, kas mums ir, bet mums arī jāspēj nodrošināt atbilstoši testi, kas ir liels izaicinājums.
Toyota testos. Foto: Honza Fronek
Tie laiki, kad vari iet un skatīties ralliju, kur vēlies, ir beigušies. Mums ir jābūt tiešiem un jāsaprot viena lieta. Ne tikai no mums kā organizatoriem būs atkarīgs tas, vai WRC vēl kādu reizi būs Latvijā, bet lielā mērā arī no skatītājiem. Ja visi skries apkārt, kas ir redzēts citās valstīs, tas nevairo iespēju, ka WRC atgriezīsies pie mums vēl kādu reizi. Mēs plānojam daudzas skatītāju zonas un plašas izvēles iespējas plašā teritorijā. Būs ko redzēt katram. Līdz ar to mūsu mērķis būs virzīt skatītājus uz šiem skatpunktiem, kas būs droši, kur būs labierīcības, atkritumu tvertnes u.t.t. Protams, nevajag dzīvot ilūzijās, ka varēs piebraukt pie katra skatupunkta. Būs jābūt pacietīgiem, jo noteikti būs gan sastrēgumi, gan arī būs jāpaiet ar kājām, tāpat kā tas ir visos WRC posmos. Ja katrs izvēlēsies doties un vērot ralliju, kur vēlas, tad mēs, visticamāk, iekulsimies lielās problēmās.
Cik būts citos starptautiskos rallijos, tad drošībai pēdējos gados tiek pievērsta īpaši liela loma.
Tieši tā. Jāsaprot ir tas, ka WRC drošībai pievērš ārkārtīgi lielu lomu. Kad biju Centrāleiropas WRC un pabiju rallija centrā, tad tur uz vietas ir ļoti daudz cilvēku, kuri rūpīgi un palēninājumā vēro pirmo automašīnu on-board kameru ierakstus. Visi saprot, ka līdz ko aizbrauc pēdējā drošības mašīna, tā skatītāji iznāk ārā no krūmiem un nostājas tur, kur vēlas. Taču šie cilvēki, kuri palēninājumā vēro pirmo mašīnu on-board ierakstus, pa rācijām ziņo, kur ir problēmpunkti un kur jāpievērš uzmanība. Līdz ar to darbs pēc drošības vai ''0'' ekipāžām nebeidzās un trase tiek rūpīgi pārraudzīta nepārtraukti. Tam tiek pievērsta liela uzmanība un jebkurā brīdī, ja pārkāpumi kļūst bīstami, dops var tikt atcels. Viņi nekautrējās atcelt ātrumposmu, ja saskata problēmas, kas arī notika Centrāleiropas WRC. Ja neklausi, dops atcelts – tieši tik vienkārši. Neviens to negrib. Iedomājies, tu stundām brauc uz ātrumposmu, ej pāris kilometrus ātrumposmā, kur citas cilvēku grupas dēļ ātrumposmu beigās atceļ.Foto: Honza Fronek
Tas, ko varu teikt no savas pieredzes, tad mūsu fanu kultūra ir ļoti laba. Cik reizes pa šiem gadiem neesmu kaut kur ātrumposmā apstājies, lai kaut ko aizrādītu, tā man jau pretim cilvēki saka: ''Raimond, mēs visu zinām.'' Par to ir liels prieks, bet, ņemot vērā, ka pie mums ieradīsies daudzi fani no citām zemēm, tad mums būs jauna fanu bāze, par kuru mēs nevaram būt droši, tāpēc šeit varbūt arī būs vajadzīga mūsu fanu palīdzība pateikt, parādīt, kur var stāvēt, kur nē. Tas būs kopīgs darbs.
Foto: Rally Buhariki
Tie pārsteigumi un prasības, kas nepieciešams WRC, nāk katru dienu, un tas vēl kādu laiku turpināsies. Izaicinājumi un atšķirības no tā, ko esam darījuši, jebkurā punktā ir milzīgas. Piemēram, kad runāju ar Hyundai vadību, tad pēc viņu stāstītā viņi nemaz neizskata iespēju, kad viņu mašīnas, piemēram, transportē kāds cits. Viņi visu dara paši. Jautāju, vai vajadzēs nodrošināt apsardzi, kā tas bijis iepriekš, viņi atbild, ka viņiem līdzi būs savs apsargs. Tas mērogs ir nesalīdzināms. Tie paši viesnīcu pieprasījumi ir tādi, kādi mums agrāk nav bijuši. Tas ir interesanti un kaut kas nebijis līdz šim. Tas darbu saraksts, kas jāizdara, nesamazinās, bet visu laiku tik nāk kaut kas klāt. Atver e-pastu, un tur jauni pieprasījumi, darbi u.t.t. Bet es absolūti nesūdzos. Tā ir mūsu darba ikdiena un realitāte.
Foto: www.ralliportaal.ee
Vienā vārdā - apjoms. Atnāca pieprasījums no vienas WRC rūpnīcas komandas, kur tu saproti, ka tās prasības, tā rupji sakot, ir tik daudz, cik apmēram vienā ERČ posmā kopā no visām komandām. Tev atnāk pieprasījums no komandas, kas dzīvos desmit dienas, kas jābaro trīs reizes dienā. Ja numuriņā ir trīs gultas, tur nedzīvos trīs, bet viens cilvēks. Un tas to situāciju nepadara vienkāršu, jo viņi rēķinās ar cilvēku numuriņā, nevis ar gultu skaitu numuriņos, kas tiek apmaksātas, bet tur dzīvos viens cilvēks. Kad pirmajā brīdī ieraudzījām vienas komandas pieprasījumu, tad sapratām, ka tas ir kaut kas no citas operas. Viņiem ir savas prasības, bet tās ir strukturētas, koordinētas un viss ir skaidri un tieši pateikts – cik, kad, kur, ko. Tu jūti, ka darbojies ar reāliem profesionāļiem. Tur viss ir sarēķināts pa minūtēm, kur katrs cilvēks zina savu lomu, savus uzdevumus. Tu redzi, ka tā ir ļoti labi saeļļota mašīna ar profesionāliem cilvēkiem apkārt.
Atceros pagājušajā gadā skatu Igaunijas WRC servisa parkā, kur blakus stāvēja vairāk nekā desmit ''Toyota'' komandas smagās automašīnas, kas transportē visu savu iedzīvi...
Jā, šādi viņi pārvietojas.
Foto: Hyundai Motorsport
Šobrīd mierīgu dienu nav bijis ļoti, ļoti sen (smejas). Nav bijusi tāda diena, kad atbrauc uz ofisu un uz vietas pastrādā no 9:00 – 18:00. Šobrīd ir tik daudz darāmo lietu ārpus ofisa, dažādas tikšanās ar partneriem, došanās uz Domēm, tad tikšanās ar FIA un WRC rīkotājiem, kā arī cieši sadarbojamies ar igauņiem, ar kuriem mums ir regulāras sapulces. Katra diena ir savādāka un nebijusi kustība, kas iedod foršu grūdienu. Ik pa laikam kāds grib ielekt mūsu laivā, tāpēc tā vilkme šobrīd ir ārkārtīgi pozitīva. Īsti galvu ārā no ūdens neesmu dabūjis kādu labu laiku (smejas).
Pa ausu galam esmu dzirdējis, ka viena rūpnīcas komanda pēc rallija plāno palikt Latvijā, lai sagatavotos Somijas WRC rallijam.
Jā, uz doto brīdi ir saruna ar vienu komandu, kura ir pateikusi, ka pēc Tet Rally Latvia viņi Latvijā visām mašīnām veiks apkopes, lai pēc tam dotos uz Somijas WRC. Uzreiz varu teikt, ka viņi ir ļoti pašpietiekami un viņiem neko daudz nevajag, kā tikai nodrošināt ēdināšanu, labierīcības, elektrību. Protams, tas viss mums Latvijas ekonomikai ir papildus pienesums, jo viņi ilgāk uzturas Latvijā. Domāju, ka tādas komandas beigās varētu būt vairākas.Foto: wrc.com
Mēs jau to jūtam tagad. Protams, cilvēkam no malas tas nav jūtams, bet mēs to redzēsim dienā, kad tiks veikts pētījums un mēs atskaitīsimies. Bet ikdienā es redzu tās summas, kas tur apgrozās pa viesnīcām u.t.t. Piemēram, desmit dienas 60 – 70 cilvēkiem no vienas komandas... Tāpat citi cilvēki, kuri šeit dzīvos mazāk, tērēs naudu degvielā, dzīvošanā, ēdīs, dzers. Tās summas būs milzīgas. Mēs jau tagad, kad palaidām biļešu tirdzniecību, redzam, ka somi, igauņi, lietuvieši, poļi jau steidz iegādāties biļetes. Skaidrs, ka viņi nebrauks šeit uz vienu dienu, bet gan uz vairākām.
Foto: Honza Fronek
Jāsāk ar to, ka pirmo reizi laikam neesmu redzējis nevienu negatīvu komentāru par biļešu cenām, kas jau ir pozitīvi. Plānojot šo stratēģiju, viens no uzdevumiem mums bija iedot līdzjutējiem vai arī kādam jaunam fanam, kurš nav bijis rallijā, ļoti labu cenu, lai viņi varētu atbraukt ar ģimenēm. Kas vēl ir svarīgi, mēs lētākai cenu kategorijai iedevām ilgāku laika periodu. Ja nevarēja biļetes nopirkt uzreiz, tad viņiem ir iespēja to izdarīt vēlāk. Interese ir, to mēs redzam, jo nedēļas laikā mēs pārdevām ļoti daudz biļešu. Apzināmies, ka decembrī, kad biļešu cenas vēl būs ar atlaidi, interese vēl pieaugs. Mūsu ziņa skatītājam ir viena un skaidra – mums nevajag, lai skatītāji pērk biļetes otrajā vai trešajā cenu kāpumā. Tas būtu lieliski, ja visi nopirktu tagad pa lēto, lai mēs zinātu, cik apmēram būs skatītāju. Tad arī mēs varēsim detalizēti sagatavot visus skatupunktus un citas lietas, kas atvieglotu dzīvi mums un skatītājiem. Līdz ar to man ir liels lūgums – mēs jums iedevām ilgam laikam ļoti labu cenu, bet jūs lūdzu izdariet vienu solīti mums par labu un iegādājaties biļetes tagad, jo tad mēs jūs varēsim labāk uzņemt. Ja daudzi izlems biļetes iegādāties jūnijā, tad cietēji būs tie, kuri nopirka laicīgi, jo mēs nevarēsim pēdējā brīdī noreaģēt, jo mēs ralliju būvēsim tam apjomam, kurš būs iegādājies biļetes laicīgi. Ļoti ceram uz fanu atsaucību! Vēlreiz varu pateikt to – ja visi nopirks biļetes tagad pa lēto, es būšu laimīgs. Man tas cenu uzcenojums simtu gadu nav vajadzīgs. Šis ir pasākums, kuru gribu ar savu komandu dāvāt visiem faniem. Mums tās biļetes vajag pārdot tagad, un tā ir prioritāte. Tas nav biznesa dēļ.
Foto: Honza Fronek
Toties vietējiem uzņēmējiem šis gan varētu būt ļoti labs laiks biznesam.
Esmu jau runājis, bet noteikti turpināšu runāt ar pašvaldībām, uzņēmējiem, ka, ja tev, piemēram, ir kafejnīca, tad lūdzu, rallija laikā piesaistiet papildus personālu, jo tas ļaus apkalpot vairāk cilvēkus un vairāk nopelnīt. Protams, šāds pasākums mums notiks pirmo reizi un grūti prognozēt, kā dažādi uzņēmēji uz to reaģēs. Jau tagad esmu dzirdējis, ka daudziem Kurzemes iedzīvotājiem uz rallija laiku pieteikušies ciemos braukt daudzi draugi un radi, tāpēc kustība jau notiek, un par to ir liels prieks.
Biļetes var iegādāties ŠEIT.
WRC savā krāšņumā: