Formo automašīna pēc avārijas
Starptautiskajai Automobiļu federācijai (FIA) ir jauns rallija direktors - Endrjū Vītlijs. Sācis ar autosportu nodarboties 1988.gadā 16 gadu vecumā (kā stūrmanis), gadu vēlāk viņš sāka braukt Velsas nacionālajos rallijos un Apvienotās Karalistes klubu braucēju sacensībās.
''Pēdējos 20 gadus man ir paveicies strādāt sportā, kas sākotnēji bija hobijs, jo es pats esmu braucis rallijā, kad vien radās iespēja. Man ir ļoti paveicies, ka 20 gadu laikā, kopš strādāju M-Sport, man ir bijusi iespēja strādāt ar tādiem braucējiem kā Kolins Makrejs, Karloss Sainss un Markuss Gronholms,'' iesāk Endrjū Vītlijs.
Vītlijs atzīst, ka jaunajā WRC ērā katra diena ir kā mācību diena, jo ir tik daudz jaunumu. ''Lielākās izmaiņas ir hibrīds, par to nav šaubu. Tā ir lielākā attīstība automobiļa sarežģītības ziņā, kāda mums ir bijusi, iespējams, pēdējo 20 gadu laikā. Katra diena ir izaicinājums, un ražotāji ir paveikuši neticamu darbu, radot iespaidīgus, skatam pievilcīgus, lieliski skanošus automobiļus, kas ar savu veiktspēju mūs burtiski ir pārsteiguši. Dažreiz notiek lielas izmaiņas noteikumos, kur jūs veicat izmaiņas par 10 procentiem. Taču patiesībā izmaiņas starp 2021. un 2022. gada automašīnām ir 65 līdz 70 procenti.''
Foto: Vítek Paldus
Protams, jaunajām mašīnām liela uzmanība tika pievērsta drošībai, un to akcentē arī Vītlijs. ''Tas ir neticami, kā notika šo mašīnu triecientesti. Lai saprastu, kas notiek avārijas brīdī, kopā tika iznīcinātas 17 ''Rally1'' mašīnas. Pēc tam tika iznīcinātas piecas drošības kapsulas, lai pārliecinātos, ka mūsu iegūtie rezultāti ir precīzi. Tas ir neticams ražotāju un FIA kopīgs darbs. Kad notiek tādas avārijas, kā Montekarlo rallijā Adrianam Formo vai pirms tam testos Tjerī Noivilam, tagad tu vari atviegloti uzelpot. Šī automašīnu drošība var pamudināt pilotus uzņemties papildus riskus.''
Raugoties nākotnē, 2025. gadā gaidāms jauns noteikumu cikls, taču Vītlijs piebilda, ka tik lielas izmaiņas vairs nebūs. ''Nav šaubu, ka automobiļu rūpniecība mainās, un tā mainās strauji. Mūsu uzdevums ir mēģināt sadarboties ar ieinteresētajām pusēm, lai saprastu, kādas izmaiņas var integrēt un kā tās var integrēt. Manuprāt, pozitīvi ir tas, ka ar pašreizējo ''Rally1'' paaudzi mums ir pamats ļoti spēcīgai nākotnei. Automašīnas nemainīsies par 100 procentiem vai pilnībā nemainīs evolūciju, kā tas bija pagātnē. Mēs atgriezīsimies pie pakāpeniskām izmaiņām.''