Jānis Baumanis
Šonedēļ norisinājās kārtējais ClubHouse raidījums, kur viens no Valda Valtera visiem bija rallijkrosa braucējs Jānis Baumanis. Sarunas laikā Baumanis pastāstīja daudz un interesantas lietas, ar kurām piedāvājam iepazīties arī jums.
Par Jāņa startiem sezonas pirmajos posmos
Runājot par startiem, tad ir tā, ka šeit nav kā ielas mašīnai, kur atlaid sajūgu un aizbrauc. Supercar mašīnām viss ir stipri, stipri sarežģītāk. Ko varbūt daudzi nezina, tad mēs startējam ar otro ātrumu, jo mašīnas jauda to atļauj. Rekords, lai ar Supercar mašīnu sasniegtu 100 km/h, ir 1,8 sekundes, bet F1 - 2,2 sekundes. Lai starts izdotos perfekts, viss ir jāizdara precīzi un pareizi, kā arī tehniski visam jābūt perfekti. Lieliskam startam ir pieejami dažādi apgriezieni, ar ko startēt, kā arī jāstrādā ar turbo spiedieniem. Taču mans stāsts ir savādāks. Ko novēroju gan es, gan citi, gan arī līdzjutēji, tad jau 2020.gadā Reinim Nitišam Rīgas posmā, startējot ar šo pašu mašīnu, bija tā pati problēma, kas tagad man. Jocīgi tas, ka mana komandas biedra Andreasa Bakerūda automašīnai ar stariem lielas problēmas nav, bet manam auto tā ir problēma. Pēc visiem regulējumiem un iestatījumiem mēs startējam ar vienādiem apgriezieniem, līdzīgiem turbīnas spiedieniem un gāzes proporcijām (tas nozīmē, cik starta brīdī tiek nospiests gāzes pedālis, jo pie šīs jaudas netiek startēts ar 100% nospiestu gāzes pedāli). Attiecīgi, atlaižot sajūgu, man šie apgriezieni neturpina iet augšā, bet noslīd lejā. Cik zinu, tad pirms Rīgas posma mašīnai tika veikti pilni apkopes darbi un pārbaudīta elektronika. Ceturtdien ar abām mašīnām veiksim testus (saruna notika pirmdien), lai atrastu to problēmu, lai sestdienas rītā pirmajā kvalifikācijā varētu izbraukt pirmais no pirmā līkuma.
Jaunais rallijkrosa promotieris un WRC Latvijā
Ne tikai Francijā un Zviedrijā, bet arī iepriekš esmu bijis kontaktā ar šiem jaunajiem rallijkrosa rīkotājiem, kas ir vācu kompānija. Arne Dirks, kas ir Rallycross Promoter GmbH vadītājs rallijkrosā un arī daļēji rallijā, man katrā sarunas sākumā piemin Latviju, Rīgu, Jūrmalu un Raimondu Strokšu. Viņam ļoti patīk un viņi novērtē to, ko Raimonds ar savu RA Events komandu ir uzbūvējis. Arne Dirks izteicās, ka viņi ļoti, ļoti grib, lai Latvijā, sākot no 2024.gada, būtu WRC posms. Protams, tas vairs nav tikai Raimonda rokās, bet arī Latvijas valdības rokās. Bet Dirks ir par un viņš šeit grib redzēt WRC. Viņš redz, kādas šeit ir organizētības spējas.
Elektriskās rallijkrosa mašīnas un RX plāni:
Ja runājam par elektriskajām rallijkrosa mašīnām, tad jaunajam promouteram ir viens mērķis – 2022.gadā pasaules čempionātu rallijkrosā rīkot tikai un vienīgi ar elektriskajām mašīnām. Līdz pat Francijas posmam viņš man gandrīz katru dienu zvanīja un jautāja, kādi mums ir plāni un ko mēs nākamgad plānojam darīt. Pirms Francijas posma viņš paziņoja, ka vienalga kāds būs mans lēmums, RX kvotas ir nodrošinātas un uz starta būs vismaz desmit mašīnas, bet viņš ļoti priecāsies redzēt arī mūs. Mums Francijā bija divas tikšanās ar šo promouteri, kurš izstāstīja savus ambiciozos plānus, kuros ietilpst rallijkrosu padarīt populārāku par WRC. Kā skatītāji uz rallijkrosu skatīsies vēlāk, grūti teikt. No braucēju viedokļa, braucot pie stūres ar elektromašīnu, kurai arī ir ap 700 Zs un pāri 1200 Nm, ir liels kaifs. Protams, no malas klausīties tas nav pats baudāmākais pasākums ausīm, zinot, kā skan 600 Zs auto no 2.0 turbo motora. Domāju, ka paies laiks līdz skatītāji pieradīs un pieņems to. Ja to skatās pa TV, tas izskatīsies ļoti labi – starti ar elektro mašīnām būs daudz līdzīgāki, kas nozīmē to, ka pirmajā pagriezienā lielākoties visi mēģinās iebraukt vienā laikā, bet to, kā izbrauks – tas būs cits jautājums. Es ceru, ka no 2022.gada rallijkross aizies elektrisks, 2023.gadā atnāks atpakaļ rūpnīcu komandas un 2024.gadā uz starta izies 20 mašīnas, kas piesaistīs skaļus uzvārdus, kas pabeiguši savas profesionālās sporta gaitas, kā piemēram, F1 vai MotoGP braucējus. Tad domāju, ka rallijkross atkal būs populārs. Zinu, ka promouters jau šobrīd runā ar vairākām rūpnīcām, kas ir ieinteresētas, bet šobrīd vēl ir daudz vairāk jautājumu nekā atbilžu.
Foto: Raimonds Volonts
Elektrisko rallijkrosu mašīnu izmaksas
Pasaules RX čempionāts šobrīd palicis stipri dārgāks nekā iepriekšējos gadus. Ja runājam par elektriskajām rallijkrosa mašīnām, tad pirmajā gadā tās izmaksas noteikti būs lielākas nekā šobrīd, startējot ar pasaules RX Supercar, bet teorētiski divu līdz četru gadu nogrieznī izmaksām jābūt lētākām. Elektromašīnai katru gadu nav jātaisa apkope motoriem, ātrumkārbai. Baterijas iztur vismaz divus līdz trīs gadus pie 100% atdeves, kamēr ar benzīna dzinēju, kad nobrauc 500 kilometrus, jātaisa pilnā apkope un jāmaksā par to sākot no 15 – 30 tūkstošiem eiro. Šiem elektro motoriem divus gadus nav jādara absolūti nekas, bet trešajā gadā ir jātaisa apkope, kas izmaksās apmēram 20-25 tūkstošus eiro, kas pēc tam tev atkaļ ļaus mierīgi braukt divus gadus. Protams, ir daudz nezināmo, cik ir izmaksas, kas sastāda braucot sezonu. Piemēram, tev sanāk spēcīgs kontakts ar konkurentu, kurš ieskrien tev sānos vai, piemēram, seko kāda lielāka avārija vai smagi piezemējumi pēc lielajiem tramplīniem - un tad ir jautājums, kas notiek ar mašīnas baterijām. Uz to atbildes pagaidām nevienam nav. Šobrīd ir grūti prognozēt, cik beigās tā sezona izmaksās.