Mārtiņš Sesks. Foto: M-Sport
LMT Autosporta akadēmijas ekipāža Mārtiņš Sesks/Renārs Francis šogad izcīnīja vicečempiona titulu pasaules junioru rallija čempionātā (JWRC). Jā, ekipāža bija tuvu tam, lai kļūtu arī par čemponiem, bet diemžēl noslēdzošajā WRC posmā Moncā ne savas vainas dēļ tika piedzīvota avārija, kas ekipāžai liedza pacīnīties par titulu.
Pēc Mārtiņa avārijas sociālajos tīklos izskanēja daudz un dažādi pieņēmumi par notikušo avāriju - kļūda stenogrammā, par ātru, neizturēja spriedzi u.t.t. Lai noskaidrotu patiesos avārijas iemeslus, portāls Go4speed uz sarunu aicināja Mārtiņu Sesku, kurš arī atklāti izstāstīja visu, kas un kā notika.
Esat jau atgriezušies mājās. Kā šobrīd jūties?
Jā, esam veiksmīgi atgriezušies mājās. Veselības stāvoklis kopumā ir labs, bet sekas nedaudz vēl ir jūtamas.
Pēc avārijas izskanēja informācija, ka ''FIA rekomendācija pēc atgriešanās no sacensībām ir veikt papildus pārbaudes Kembridžas klīnikā Anglijā.''. Kā šo informāciju saprast?
Pēc drošības protokola visiem FIA licencētiem sportistiem ir tāda iespēja doties uz šādām pārbaudēm uz klīniku Kembridžā, kas sadarbojās ar FIA. Ja ir tāda iespēja no FIA puses, tad būtu diezgan nejēdzīgi to neizmantot. Tā ir profilaktiska pārbaude smadzeņu klīnikā. Foto: M-Sport
Avārija nenotika ne sarežģītā, ne nepārredzamā vietā. Tur bija apmēram 100-150 metrus gara taisne, kurai galā sekoja līkums K1 uz L2. Diemžēl, kad sāku bremzēt, secināju, ka bremzes ir pazudušas. Pēdējās sekundes desmitdaļās vēl kaut ko mēģināju glābt, bet apstāties no 130 km/h tobrīd jau bija neiespējami. Bija par vēlu, tāpēc sekoja viens sitiens pret māju, pēc kā auto tika pārmests uz nākamo māju, kur arī bija tas smagākais trieciens... Sanāk avarējām taisnā posmā. Varbūt arī labi, ka tā avārija notika šeit, jo tas viss varēja notikt arī kādā citā bīstamākā vietā.
Tās avārijas, pēc kurām auto uzreiz apstājās, laikam ir tās smagākās.
Protams. Varbūt ir labāk pāris kūleņi, nekā šāds gadījums, kad tevi aptur trieciens. Ieskrienot otrā mājā, mēs uz brīdi pazaudējām samaņu. Kā atbrauca ātrā palīdzība, kā atlidoja helikopters, to es diemžēl neatceros… Atceros, ka šokā izkāpām no mašīnas un nākamais, ko atceros, ka esam helikopterā. Avārija notika deviņos no rīta, bet pie tāda skaidra saprāta es biju ap plkst. trijiem. Ilgu laiku bija tāda migla.
Lai arī trieciens bija spēcīgs, cik sapratu, tad guvāt tikai sasitumus?
Jā, par laimi, nekas nopietnāks nebija. Guvām ķermeņa sasitumus, satricinājumus un nelielu smadzeņu satricinājumu. Ja man no trieciena pat karbona ķivere ir sasprāgusi, tad vari iztēloties, cik tas sitiens un trieciens bija smags. Pat nezinu, ar ko šo triecienu var salīdzināt.
Jā, par laimi, nekas nopietnāks nebija. Guvām ķermeņa sasitumus, satricinājumus un nelielu smadzeņu satricinājumu. Ja man no trieciena pat karbona ķivere ir sasprāgusi, tad vari iztēloties, cik tas sitiens un trieciens bija smags. Pat nezinu, ar ko šo triecienu var salīdzināt.
Foto: M-Sport
Šī avārija bija vissmagākā tavā līdzšinējā karjerā?
Jā, domāju, ka šī avārija noteikti ir vissmagākā. Pirmo reizi tiku transportēts uz slimnīcu.
Jā, domāju, ka šī avārija noteikti ir vissmagākā. Pirmo reizi tiku transportēts uz slimnīcu.
Par tiem sarkaniem diskiem ir tā, ka, ņemot vērā arī treniņu pieredzi, viņi ļoti ātri paliek sarkani. Tas nav rādītājs. Arī treniņos Biķerniekos pēc pāris apļiem tie diski ir sarkani. Pēc mūsu avārijas uz vietas bija ieradušies M-Sport pārstāvji, kuri atzina, ka pēc datiem bremzes nebija tādā darba kārtībā, kādām tām vajadzēja būt. Arī pirmajā dienā vienam sportistam bija problēmas ar bremzēm. Bet tādu plašāku atzinumu viņi varēs sniegt, kad auto būs rūpnīcā. Līdz ar to, saliekot visu šo kopā (ka bremzes īsti nebija kārtībā, kā arī tās bija uzkarsušas), tad rezultāts ir tāds, kāds tas ir. Arī ātrums, pēc kura bija spēcīgi jābremzē, bija liels, tāpēc šeit ir vairāku apstākļu sakritība.
Vai pēc ātrumposma starplaikiem ir zināms, kādi jums tajā vietā bija rezultāti ar Tomu Kristensonu?
Pēc neveiksmes otrajā dienā mums vairs nebija ko zaudēt, tāpēc arī nolēmām braukt maksimāli ātri. Sestdienas pirmajā ātrumposmā pēdējā laika ņemšanas vietā mēs Kristensonam bijām priekšā apmēram 30 sekundes.
Škrobe jau noteikti bija liela, ka nācās sezonu pabeigt tādā veidā.
Protams, bet jāsaprot, ka šis ir tehnisks sporta veids, kur šādas lietas var notikt. Bet lielas uzslavas M-Sport komandai, kura uzbūvējusi ļoti drošu automašīnu. Paldies FIA par tik striktām drošības prasībām un paldies M-sport par tik droši uzbūvētu automašīnu, kas šoreiz mūs pasargāja no nopietnākām sekām. Parasti to neviens nenovērtē, kamēr tas netiek piedzīvots uz savas ādas.
Foto: M-Sport
Kaut kādas domas jau ir. Patīkami, ka ir saņemti pirmie piedāvājumi, bet, protams, viss būs atkarīgs no budžeta, jo par brīvu vēl neviens nepiedāvā braukt, kas arī ir pilnībā saprotams. Vai tas būs WRC3, tas ir uz lielas jautājumu zīmes. Ir jāskatās reāli. Pasaules praksē braukt trīs gadus JWRC ir loģisks solis, un šobrīd izskatās, ka arī pēc tāda plāna iesim tālāk.
Tev ir arī piedāvājums no kādas WRC3 komandas?
Jā, ir saņemti arī piedāvājumi no WRC3 komandām. Ir jāsaprot to, ka, lai kāptu soli augstāk (uz WRC3), tas ir ļoti spēcīgs pieteikums – gan finansiālajā ziņā, gan arī sportiskajā. Ja pirmajā gadā jāstājas pretim Madsam Ostbergam, Oliveram Solbergam, Janam Kopeckim u.t.t., tad, lai cīnītos ar šiem puišiem, nepietiks tikai aizbraukt uz sacensībām un nobraukt ralliju. Pārkāpjot uz WRC3 klasi, būs nepieciešams daudz nopietnāks sagatavošanās process. Prieks, ka ar mūsu sniegumu esam pamanīti un ka par mums ir kaut kāda interese. Cik tas šobrīd ir reāli, tas ir cits jautājums.
Vai M-Sport JWRC nākamgad piedāvās līdzīgu balvu?
To šobrīd nezinu. Tuvāko nedēļu laikā no M-Sport būtu jābūt ziņām. Bet čempionāts noteikti notiks.
Foto: Vladislav Maschl
Protams, ja mēs skatāmies no profesionālās puses. Bet, ja mēs runājam par Tomu Kristensonu, kurš uzvarēja, tad viņš šo balvu bija pelnījis. Viņam šis bija pēdējais gads JWRC (Tomam drīz būs 30 gadi) un pēdējā iespēja uzvarēt JWRC. Esam vairākus gadus bijuši komandas biedri, tāpēc man ir prieks par viņu.
Cik tu gadus vēl vari braukt JWRC?
Man šobrīd ir 21 gads, tāpēc JWRC vēl varu braukt astoņus gadus (smejas).
Kāds tev bija mērķis pirms sezonas?
Mūsu mērķis bija Top 3, ko arī veiksmīgi esam izpildījuši. Vicečempiona tituls pasaules rallijā čempionātā JWRC klasē ir augsts sasniegums. Salīdzinot ar pagājušo gadu, mūsu progress ir nesalīdzināms. Neskatoties uz šādu finišu, ir prieks par to, ko mēs sasniedzām un kādu ātrumu šogad demonstrējām. Paldies arī visiem atbalstītājiem un faniem.
Mūsu mērķis bija Top 3, ko arī veiksmīgi esam izpildījuši. Vicečempiona tituls pasaules rallijā čempionātā JWRC klasē ir augsts sasniegums. Salīdzinot ar pagājušo gadu, mūsu progress ir nesalīdzināms. Neskatoties uz šādu finišu, ir prieks par to, ko mēs sasniedzām un kādu ātrumu šogad demonstrējām. Paldies arī visiem atbalstītājiem un faniem.