Mārtiņš Zūlis darbībā. Foto: TOYOTA GAZOO Racing WRC
Jau ziņojām, ka 2017.gadā deviņkārtējā pasaules rallija čempiona (WRC) Sebastjana Lēba galvenais mehāniķis Pasaules rallijkrosa čempionātā bija latvietis Mārtiņš Zūlis, taču 2018.gada martā Mārtiņš aizgāja no rallijkrosa un ''Peugeot Hansen'' komandas, un pārgāja uz Pasaules rallija čempionātu, pievienojoties ''Toyota Gazoo Racing'' komandai.
Sākotnēji Mārtiņš bija mehāniķis komandas bāzē, kurš kopā ar vairākiem citiem amata brāļiem gatavoja mašīnas rallijiem. Taču vēlāk radās iespēja pievienoties sacīkšu komandai, un kopš 2018.gada Korsikas WRC posma Mārtiņš kļuva par vienu no četriem mehāniķiem, kurš sacensību laikā apkalpo un atbild par somu rallija zvaigznes Jari-Mati Latvalas automašīnu.
Foto: Honza Fronek
Pirms Igaunijas WRC posma portāls Go4speed aprunājās ar Mārtiņu Zūli.
Kā tev aizritēja pagājušā sezona, kur pilnu sezonu biji mehāniķis vienam no WRC pieredzes bagātākajiem pilotiem Jari-Mati Latvalam?
Uzskatu, ka gads kopumā aizritēja labi, bet, protams, vienmēr visu gribas labāk. Ja runājam tieši par Latvalu, tad jā, gribējās varbūt stabilāku sezonu un vairākus pjedestālus/uzvaras, bet bija, kā bija. Protams, savu darbu vienmēr cenšos paveikt par visiem 100%, bet, ja komanda ražotāju kausā zaudē, tad zaudējam mēs visi. Katram zināmā mērā jāuzņemas sava daļa neveiksmē. Piloti var nobraukt tik ātri, cik ātra ir mašīna. Acīmredzot kādos posmos mēs nebijām uzdevumu augstumos.
Kā tu uztvēri ziņu, ka Latvala vairs nebrauks Toyota komandā 2020.gada sezonā?
Esmu pieradis, ka tādas lietas var notikt. Tas ir bizness. Protams, viņš ir jauks cilvēks un viss bija kārtībā, taču es to tā ļoti personīgi nepārdzīvoju. Tāds lēmums tika pieņemts un man, kā arī pārējiem komandas cilvēkiem, tas ir jārespektē. Tas nav atkarīgs no mums. Līdz ar to šo lēmumu uztvēru mierīgi.
Mārtiņš Zūlis
Jā. Tā mehāniķu komanda, kura iepriekš sacensību laikā bija atbildīga par Latvalas automašīnu, tika pārcelta pie Evansa.
Latvalas automašīnai tu biji atbildīgs par kreiso aizmugurējo riteni. Kā ir šogad? Vai ir kas mainījies?
Nē, arī Evansa automašīnai esmu atbildīgs par kreiso aizmugurējo riteni. Ir iestrādātas shēmas, kuras nemainām. Viss ir atstrādāts.
Cik ir mehāniķu uz vienu automašīnu?
Kopā komandai ir 12 aproces, tātad uz vienu mašīnu esam četri cilvēki. Protams, ja ir vajadzība, tad jebkurš mehāniķis, kuram ir aproce, var sacensību laikā palīdzēt citiem komandas braucējiem. Teorētiski 12 cilvēki var labot vienu mašīnu.
Vai esi šogad palīdzējis, piemēram, Ožjē vai Rovanperam?
Protams. Mēs visi palīdzam viens otram.
Foto: TOYOTA GAZOO Racing WRC
Mums ar pilotiem baigi nesanāk parunāt – kad mēs strādājam, viņi ir prom. Kad viņi brauc, tad mēs esam prom. Nav fiziski laika, lai sacensību laikā mehāniķi runātos ar pilotiem. Jā, dažreiz, kad piloti izkāpj no mašīnas, viņi uzreiz pasaka, kas viņiem nepatika, kas būtu jāpamaina, taču nekāda lielāka komunikācija nav.
Ko dari, kad nav sacensības?
Darbojamies bāzē Igaunijā, kur gatavojam automašīnas nākamajām sacensībām. Vienas sacensības beidzās, tad jāsāk gatavoties nākamajām. Visu laiku ir rotācija.
Uz testiem arī braukā?
Nē, testos neesmu bijis. Es strādāju no sacensības uz sacensību, kamēr citi mehāniķi brauc un strādā testos. Ir, kuri brauc gan uz testiem, gan sacensībām, bet mani pienākumi ir sacensībās un komandas bāzē.
Foto: Martin Hlinka
Jā, tas ir patīkami, taču mēs neskaitām, cik kuram mehāniķim ir uzvaras. Tas nekur neatspoguļojas un tam nav nozīmes. Protams, ir patīkami, kad tavs pilots uzvar, bet mums galvenais, lai komandai veiktos labi un lai komandas braucēji izcīna pēc iespējas labākus rezultātus.
Nav tā, ka, laikam ejot, iestājas zināma rutīna?
Nē, tā nav. Viss ir kārtībā. Ir vēl kur tiekties un ko sasniegt. Ir tikai jāstrādā.
Vai tu zini, cik apmēram Toyota komandā ir mehāniķu, inženieru?
Nav ne mazākās nojausmas. Pat nestādos priekšā. Noteikti maz nav. Viena daļa ir Somijā, otra – Igaunijā, citi testos.
Kā tev aizritēja Covid laiks? Strādāji vai biji spiests atpūsties?
Es dzīvoju mājās – ralliju nebija, līdz ar to man nebija, ko skrūvēt. Ir citi darbinieki, kuri būvē mašīnas, bet man sanāca atpūsties.
Ko labu darīji?
Biju galdnieks, dārznieks, kā arī darīju citus mājas darbus. Kvalitatīvi atpūtos un darīju tās lietas, kurām iepriekš nesanāca pieķerties laika trūkuma dēļ. Pirmo reizi 15 gadu laikā sanāca tik ilgs atvaļinājums, ko izbaudīju uz visiem 100%.
Foto: TOYOTA GAZOO Racing WRC
Sākumā likās, ka varbūt kaut kas būs ierūsējis un ka nezinās, ko darīt, bet vienas dienas laikā vecās sajūtas bija atpakaļ. Sajūtas bija tādas, it kā nekāda pauze nebūtu bijusi.
Diemžēl rallijs Toyota komandai nebeidzās tā, kā gribētos, jo Evans piedzīvoja smagu avāriju.
Jā, diemžēl šoreiz man darbs sanāca mazāk, jo Evans avarēja, bet gadās arī tā. Šādā sporta veidā šādas lietas mēdz notikt.
Vienā no video redzēju, ka pie sasistās mašīnas, kas tobrīd vēl atradās mežā, tu staigāji apkārt un novērtēji bojājumus. Tas ir tavs pienākums?
Nē, vienkārši mēs bijām vistuvāk no visiem, kas tobrīd atradās blakus. Mēs pirms tam bijām izbraukuma servisa parkā, līdz ar to mēs bijām desmit minūšu attālumā no vietas, kur Evans avarēja.
Bildēs likās, ka auto ir cietis smagi un būs grūti salabojams, bet dzirdēju, ka teici, ka auto ir tikai kosmētiski defekti. Tā ir?
Jā, auto ir labojams, jo avārija notika ātri, bet samērā mīksti. Vizuāli auto izskatās, ka cietis smagi, bet tā nav. Viss ir maināms un remontējams. Būs metinātājiem pāris nedēļas, ko padarboties, bet domāju, ka visam jābūt kārtībā.