Foto: Peter Baker, retro-speed.co.uk
Jebkurš autosporta veids ir dārgs. Arī rallijs un rallijsprints. Tie, kas brauc un cīnās par pirmajām vietām, tiem saprotams izmaksas ir ļoti lielas. Taču ir arī tādi sportisti, kas brauc sava prieka pēc un rezultāts nav tas pats svarīgākais, lai arī, protams, visi vienmēr iziet uz starta ar domu izcīnīt pēc iespējas labāku vietu.
Pagājušajā gadā jau rakstījām, ka vienas latviešu ekipāžas stūrmanis salīdzināja Lietuvas un Latvijas rallijsprintus. Secinājums pēc Lietuvas rallija bija tāds - ''Beidzot izbaudīju ralliju no A - Z. Nobraucot šo ralliju, beidzot jutos atpūties, nevis kā pie mums - sasprindzis, uztraucies.''
Latvijā ir gan rallijsprints, gan rallijs, taču, kā portālam Go4speed atklāja Lietuvas MGEAR Taures kluba rallija viceprezidents Vidmantas Bagužinskas, tad Lietuvā nav tāda rallijsprinta, tāpēc ir izveidots atsevišķs rallija MGEAR kauss, kurš sastāv no četriem posmiem (nolikumu var izlasīt šeit).
Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed
Pirmais posms notiks 11. - 12. maijā, kur sportistiem būs jāvec astoņi ātrumposmi (četri dopi pa divām reizēm). Rallija kopējā distance - 71,4 kilometri. Šobrīd dalību šim rallijam apstiprinājušas 16 ekipāžas, starp kurām ir divas no Latvijas (Lauris Bērziņš/Mārtiņš Indriksons un Vents Bičulis/Kaspars Zuģickis.
''Mums jau vairākus gadus nav tāda rallijsprinta, tāpēc mēs nolēmām izveidot MGEAR rallija kausu, kura ietvaros notiek normāls divu dienu rallijs, kas ir saskaņots ar Lietuvas rallija federāciju,'' portālam Go4speed atklāj Vidmantas.
Pavisam kopā šajā seriālā ir četri posmi, kuros punkti skaitās kā lielajā rallijā. Pirmais posms notiks jau pavisam drīz - 11. - 12. maijā. Kā atzina Bagužinskas, tad kopā šajā kausā ir piecas ieskaišu klases - M-1 (līdz 1600 cm3), M-2 (līdz 2000 cm3, priekšpiedziņa), M-3 (līdz 2000 cm3, aizmugures piedziņa), M-4 (virs 2000 cm3) un M-S (brīvā klase, kurā mašīnas neietilpst organizatoru noteiktajos neteikumos, taču tām jābūt ASF (sporta automašīnas) pasei. Taču jāatzīmē, ka šī M-S klase iedalās vēl sīkāk - FWD (divu riteņu piedziņa) un AWD (visu riteņu piedziņa).
Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed
Ja citviet (tai skaitā arī Latvijā) noteikumi dalībai rallijā un rallijsprintā ir ļoti stingri, tad Lietuvas rallija kausā uz šiem noteikumiem neskatās tik stingri un atļauj braukt ar beigušos FIA homologācija, kas Latvijā ir aizliegts. ''Ja jums uz automašīnu ir izdota Latvijas automobiļu federācijas (LAF) licence, tad, lai startētu pie mums, jums neko vairs nevajag, bet, ja automašīnai nav sporta pases, tad galvenais, lai jums ir kombinezons, ķiveres, sēdekļi, jostas, drošības karkass. Mēs šajā seriālā neskatāmies uz to, lai mums obligāti sportists uzrādītu sporta pasi, kā arī, lai būtu FIA homologācija. Šis ir amatieru jeb neprofesionāļu rallijs, taču šajā rallijā noteikti mašīnām jābūt drošības karkasam, kaut vai minimālam, jo savādāk, ja tāda nebūs, pie starta nepielaidīsim.
Uz jautājumu, cik maksā vienreizējā licence un cik dalības maksa, Bagužinskas saka, ka vienreizējā licence maksā desmit litus (2 lati), bet dalība rallijā - 116 eiro (Piemēram, uz Kalnamuižas rallijsprintu dalības maksa, izņemot ROAD, ir sākot no 160 latiem).
Tāpat sarunas laikā no Vidmantas teiktā varēja noprast, ka, lai brauktu šajā Lietuvas rallijā, nevajag autosportista stāžu ''Pie mums brauc daudz jaunu sportistu, kuriem ir vismaz kaut kāda pieredze, bet, ja grib, protams, var braukt arī cilvēks, kurš nekad nav piedalījies līdzīgās sacensībās. Tad vajag tikai atbilstošu mašīnu, licenci, samaksāt dalības maksu un uz priekšu.
Jautāts, ja tas skaitās amatieru rallijs, tad vai tajā ir kaut kādi ātrumu ierobežotāji, Vidmantas saka, ka šeit viss notiek kā lielajā rallijā. ''Mūsu rallijā būs viss - ātri līkumi, tramplīni, nogāzes, asi līkumi u.t.t. Viss tas pats, kas citos rallijos. Tāpat katrā ātrumposma pirms starta ir neatliekamā medicīniskā palīdzība, ugunsdzēsēji. Vidējais ātrums? Kā kuram, bet domāju, ka ap 90 km/h.''
Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed
Protams, ka autosporta disciplīnās bieži vien gadās piedzīvot avārijas. Vidmantas atzīst, ka šajā rallijā, tāpat kā citur, visa atbildība ir uz sportista pleciem, taču beigās viņš piemetināja, ka piecu gadu laikā smagu avāriju nav bijis. Un paldies Dievam.
Izlasot visu par un pret, protams, katram ir un būs savs viedoklis par šāda veida sacensībām, kurās netiek tik ļoti kontrolēta automašīna vai sportista ekipējums. Kādam kaut ko pārmest arī būtu nepareizi, jo katrs dara un brauc tur, kur uzskata par pareizu un kur var atļauties. Vairums noteikti piekritīs, ka šobrīd daži latviešu sportisti izvēlas startēt Lietuvā ne tāpēc, ka tur ir kaut kas neredzēts vai labāks, bet gan tieši finansiālu apsvērumu dēļ.
Kā pagājušajā gadā portālam atzina Kaspars Zuģickis, tad viņa ekipāžai viss rallijs Lietuvā no A-Z izmaksāja 210 ls, bet Latvijā šāds posms ekipāžai vidēji izmaksātu apmēram 600 latus. Taču jāatceras viens - sargā sevi pats, tad Dievs tevi sargās, jo ne vienmēr tas lētākais un izdevīgākais ir tas labākais. Veselība ir un paliks pirmajā vietā.
Portāls Go4speed visiem autosportistiem novēl veiksmi, veiksmīgus startus un sasniegt finišu.