Publicitātes foto
Rallijs latviešiem vienmēr bijis sirdij tuvs, tiesa gan lielākajai daļai tas šķiet tāls un neaizsniedzams sapnis. Tomēr, pareizi izmantojot Latvijas autosportā piedāvātās kāpnes, ceļš līdz tam ir tuvāks nekā varētu likties. Šoreiz stāsts par to, kā autosportists Gints Lapsa, izmantojot šī kāpnes, no autosprinta caur miniralliju nonācis rallijsprintā, esot vairs tikai viena soļa attālumā no pavisam lielā rallija.
''Sākās viss ap 2008. gadu uz vietējā ezera pie Cesvaines ar žiguli un ņivu. Ar tiem tika izcīnītas vietas pirmajā trijniekā, bet palika žiguli žēl un pēc pāris gadiem tika nopirkts vecs 3. sērijas (E36) BMW,” tā stāstu par savām autosporta gaitām iesāk Gints Lapsa. Zīmīgi, ka tieši šis pats BMW nu jau ieguvis drošības karkasu un kļuvis par tīrasiņu sporta auto, ar kuru šosezon tiks braukts Latvijas čempionātā rallijsprintā.
Foto: Krists Andersons
Nākamajos gados sekoja starti supersprintā un dažādos autosprinta kausos, kuros tika pilnveidotas braukšanas iemaņas un arī, protams, pati sacensību tehnika. Savukārt 2014. gadā tika sperts nākamais solis un aizvadīta pirmā sezona minirallijā: ''Tas bija loģisks solis, jo ir vairāk kilometru, citi ātrumi un citas sajūtas. Autosprintā pēc sava brauciena sanāk gaidīt uz nākamo, bet minirallijā starp ātrumposmiem ir pārbraucieni un attiecīgi piepildīta ir visa diena.”
Kā skaidro Lapsa, tad atšķirības no dalības autosprintā ir tikai divas – nepieciešams stūrmanis un sarunu iekārta (kas maksā ~200 eiro). Praktiski visi spēkrati, kas piedalās sprintos, jau lielā mērā ir sagatavoti minirallija vajadzībām, piemēram, ar uzstādītu dzinēja aizsargpannu. Arī ar stūrmaņiem Gintam ir gājis viegli un vienkārši, jo vispirms blakus iesēdās pazīstama meitene, bet pēc tam stūrmaņa ādā iejutās draugs Kaspars Linde, kuram autosports arī ir sirdslieta.
Publicitātes foto
Pēc vairāku gadu pieredzes minirallijā sportists atzīst, ka stūrmaņa nozīme ir liela: ''Atkarīgs, protams, no mērķiem, bet, ja mērķē uz pirmajām vietām, tad tā ir ļoti liela. Jāspēj uzticēties uz 100%, citādi no tā cilvēka blakus var būt lielāks ļaunums nekā labums. Jābūt savstarpējai uzticībai un pie tā jāstrādā. Mums gan tāda līdz galam vēl nav (smejas). Autosports mums ir vairāk kā hobijs un vienkārši braucam.”
Šobrīd Gints ar Kasparu minirallijā aizvadījuši jau četras pilnas sezonas un pēc vairākām ceturtajām vietām, pagājušajā gadā 2WD klasē tika izcīnīta otrā vieta un beidzot uzkāpts uz sezonas kopvērtējuma pjedestāla. Tāpat 2017. gadā ar iepriekš minēto 3. sērijas BMW tika izbraukts rallijsprints „Saldus 2017”, pēc kura bija tādas pašas atziņas kā pēc pāriešanas no sprinta uz miniralliju: ''Citi ātrumi, citi kilometri un nesalīdzināmas sajūtas.”
Publicitātes foto
Tiem, kas vēl domā par pirmajiem soļiem rallijā jeb miniralliju, Gintam Lapsam ir vienkāršs ieteikums: „Vienkārši jāpamēģina un tad jau sapratīs, ko nepieciešams uzlabot automobilī un sevī. Citādi viss ir vienkārši – jāsaved auto tehniski labā stāvoklī, lai trasē būtu pēc iespējas mazāk pārsteigumu, jāuzliek aizsargpanna un vēlams uzstādīt sarunu iekārtu. Pasākuma izmaksas, protams, ir mazliet lielākas kā sprintā, taču tās dalās nu jau uz diviem un tas noteikti ir tā vērts. Ja būs laiks, tad noteikti vēl kādu miniralliju uzbraukšu.”
Pirmās šīs sezonas minirallija sacensības „Gulbis 2018” norisināsies 26. maijā, Gulbenē. Sīkāka informācija par disciplīnu un sacensībām pieejama ŠEIT un minirallija Facebook vietnē.
Informāciju sagatavoja:
Artūrs Virbulis
LAF Standarta automobiļu komisijas preses sekretārs