profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aluksne-4458.jpg
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Balodis: Nenovēlu nevienam neko tādu piedzīvot

Mārtiņš Jankovskis 17.07.2019 - 00:29 Balodis: Nenovēlu nevienam neko tādu piedzīvot
Ekrānšāviņš no degošās automašīnas

''Rally Estonia'' neveiksmīgi noslēdzās Edgara Baloža / Lāsmas Toles ekipāžai, kura trešajā posmā bija spiesta izstāties, jo ātrumposma laikā aizdegās viņu automašīna. Diemžēl negadījumā cieta stūrmane Lāsma, kura guva ķermeņu apdegumus.

Pēc rallija ir izskanējušas dažādas versijas par un ap šo atgadījumu, kur katram ir savs ''eksperta'' viedoklis, ko un kā vajadzēja darīt, bet, kas noticis, tas noticis, un laiku atpakaļ pagriezt vairs nevar.

Edgars Balodis, kurš pēc šī negadījuma saņēma daudzus zvanus, piekrita portālam Go4speed izstāstīt kas un kā notika. Sportists, kurš šo atgadījumu svētdien pārdomājis desmitiem reižu, atzina, ka, ja kaut kas tāds notiktu atkārtoti, viņš, visticamāk, rīkotos tāpat.


Foto: No ekipāžas personīgā arhīva

''Trešajā ātrumposmā sajutām, ka auto trūkst jaudas, par ko arī signalizēja lampiņa. Pirmā doma bija, ka pie vainas ir degvielas sūknis, jo, kad atlaidu gāzes pedāli, tad lampiņa beidza mirgot. Kā atkal devu gāzi, tā atkal auto negāja uz priekšu, kā gribētos. Turpināju braukt, bet ne ar pilnu gāzi, jo gribēju tikt ārā no ātrumposma. Taču tad dzirdēju skaņu, pēc kuras sapratu, ka auto iet tikai uz trīs cilindriem. Jutu, ka kaut kas vairs īsti labi nav. Tajā pašā brīdī ieraudzīju, ka zem motora pārsega ārā nāk liesmas. Ņemot vērā, ka tas viss notika aiz cilvēku pūļiem un tiesnešiem, kuriem ir rācijas, kā arī ņemot manu pieredzi ar degošu Subaru (zinu, cik grūti ir nodzēst liesmas, kad motortelpā ir iztecējusi ārā eļļa), nolēmu braukt tālāk, jo negribēju stāties mežā. Tobrīd pieņēmu lēmumu turpināt braukt, jo, ja apstātos mežā, esmu diezgan pārliecināts, ka uz Latviju atpakaļ vestu tukšu treileri, jo no auto nebūtu ko savākt,” notikumus atceras Edgars Balodis.


Foto: No ekipāžas personīgā arhīva

''Tobrīd jautāju Lāsmai, cik atlicis līdz finišam. Viņa teica, ka pēdējā lapa, kas ir apmēram divi kilometri. Riskēju un mēģināju tikt līdz finišam, taču ar vēju liesmas attīstījās un sapratu, ka tur vairs ne tikai deg, bet viss kārtīgi kurās. Tobrīd viss sāka ļoti karst un salonā parādījās kodīgie dūmi. Tobrīd jau ieraudzīju finiša karogus, taču tajā pašā laikā iestājās lūzuma punkts, ka vairs nevarējām paelpot, jo bija toksiski dūmi. Bija bail atslēgties. Tobrīd mums jau paralēli bija sagatavoti ugunsdzēšamie aparāti, taču līdz Stop zīmei netikām, jo viss sāka degt. Apstājāmies un lecām ārā dzēst auto. Tajā pašā laikā arī tiesnesis redzēja, ka mums deg auto, kurš ar lielajiem ugunsdzēšamajiem aparātiem skrēja palīdzēt dzēst. Par laimi, kopā mums izdevās nodzēst liesmas.''


Foto: No ekipāžas personīgā arhīva

''Taču tad redzēju Lāsmas roku, kura bija apdegusi… Nospiedu SOS signālu, kur ieradās neatliekamā medicīniskā palīdzība, kura Lāsmu nogādāja slimnīcā, kur viņai tika konstatēts otrās pakāpes apdegums. Tur viņai tika sniegta pirmā medicīniskā palīdzība, pēc kuras mēs devāmies uz Rīgu. Svētdien Biķerniekos bijām uz pārsiešanu. Šobrīd ir divas ziņas – labā un sliktā. Ir iededzis dziļi, bet ļoti šaurā joslā. Ja viss būs labi, tad viss sadzīs un rētas nebūs. Bet, protams, skats pēc tāda negadījuma nav patīkams… Tāpat uguns nedaudz trāpīja uz deguna un zoda. Jāatzīst, ka arī paši pieļāvām kļūdu. Pirms starta līdz pēdējam brīdim palīdzēju Emīlam Blūmam, kā rezultātā steigā ģērbāmies, kur nepamanīju, ka Lāsmai mati palika ārā no kombinezona.''


Foto: No ekipāžas personīgā arhīva

Uz jautājumu, vai nebūtu pareizāk uzreiz stāties, kad parādījās uguns, Edgars atklāj, ka viņš uguni nav redzējis. ''On-board video redzams, ka degšanas brīdī es skatos uz Lāsmas pusi, kura turēja durvis vaļā, taču tobrīd es neredzēju, ka ārā jau ir tik lielas liesmas zem auto. Ja būtu redzējis, varbūt tiktu pieņemts lēmums uzreiz stāties, bet tajā uztraukumā, stresā un spriedzē, paralēli vēl stūrējot, es to neredzēju, tāpēc turpināju lēnām braukt uz priekšu. Tajā brīdī galvā bija ļoti daudz domas. Tajā brīdī tika pieņemts tāds lēmums un tur vairs neko nevar izdarīt. Zinu, ka šajā situācijā visu izdarīju par 101%. Nenovēlu nevienam neko tādu piedzīvot.''


Foto: No ekipāžas personīgā arhīva

Edgars atklāj, ka, pārdomājot visus sestdienas notikumus, viņš, ja būtu līdzīga situācija, visticamāk, rīkotos tāpat. ''Svētdien desmitiem un simtiem reižu pārdomāju – ko un kā varēja darīt savādāk, vai vispār kaut ko varēja darīt savādāk. Ja tagad vēlreiz būtu tāda pati situācija, tad man nav tādu atskaites punktu, ko es darītu savādāk. Ir otra iespēja, ko mēs jau vairs neuzzināsim - apstāšanās ar degošu auto meža vidū, kur tad pats ar saviem diviem ugunsdzēšamajiem aparātiem censtos nodzēst. Vai tas izdotos, nezinu. Negribēju redzēt to skatu, ka stāvi bezpalīdzīgi un skaties, kā sadeg tavs auto. Riskēju un mēģināju tikt līdz galam, bet šoreiz sanāca tā, kā sanāca.''

Jautāts, kā šobrīd uz to visu skatās Lāsma, Balodis atklāja, ka šobrīd viņa uz ralliju pagaidām vairs negrib skatīties. ''Kad sākām braukt, Lāsmai teicu, ka tas ir autosports un tas ir bīstams. Vienmēr pastāv kaut kāds procents dažādiem neparedzētiem gadījumiem. Tas nav tamborēšanas pulciņš. Rallijā riska pakāpe ir lielāka. Ar varu nevienu nesēdinu iekšā, bet nu šobrīd Lāsma pateikusi, ka uz ralliju pagaidām vairs negrib skatīties, un es viņu pilnībā saprotu.''


Foto: No ekipāžas personīgā arhīva

Edgars atklāja, ka auto remonta izmaksas būs lielas, taču viņš darīs visu iespējamo, lai rallijā atgrieztos pēc iespējas ātrāk. ''Auto šobrīd ir ļoti bēdīgā stāvoklī. Jauksim ārā un skatīsimies (saruna notika svētdien). Motortelpā viss ir sakusis vienā lielā pikā. Šobrīd neizskatās labi… Jāizjauc un jāsaprot, cik tas viss izmaksās. Ja paspēs, tad mēģinās braukt Louna-Eesti rallijā vai Sāremā. Ārā jau auto nemetīšu. Bet, kad braukšu, tas viss miglā tīts. Taču es saprotu, ka, ja es vēl gribu braukt rallijā, un es gribu braukt, tad man rallija auto ir jāatgriežas pēc iespējas ātrāk. Jo vairāk staigāsi un domāsi par to, jo tu vairāk mocīsi sevi. Labākās zāles ir atsākt braukt, lai katrs kilometrs tev liek aizmirst to visu, kas notika.


Remontdarbi jau ir sākušies. Foto: No ekipāžas personīgā arhīva


Remontdarbi jau ir sākušies. Foto: No ekipāžas personīgā arhīva

Gribētu teikt milzīgu paldies Rallyworkshop komandai un maniem atbalstītajiem - Motul Latvija, Belss, Ponte, Gat, Black&Round, Ramus auto serviss un visiem, kuri par mums tur īkšķus! Paldies visiem, kuri mums sūta laba vēlējumus un tur par mums īkšķus!
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png