profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

M.Neikšānam jauns izaicinājums un jauni pienākumi (FOTO)

Mārtiņš Jankovskis 19.04.2012 - 19:19 M.Neikšānam jauns izaicinājums un jauni pienākumi (FOTO)
Māris Neikšāns. Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Māris un Andis Neikšāni - vārdi, kas autorallijā komentārus neprasa. Noteikti acīgākie rallija vērotāji ir pamanījuši, ka vietām uz LMT Rallija komandas ''Mitsubishi Evo X" jau kādu laiku ir vērojams uzraksts ''Neiksans Rally Sport". Nesen, kad devāmies ciemos pie Anda, sastapām arī Māri, kurš īsumā pastāstīja, kas īsti slēpjas zem ''Neiksans Rally Sport". Tāpat sarunas laikā noskaidrojām, ka Māris paralēli braukšanai pievērsies jaunai nodarbei, bet par visu plašāk - šajā stāstā.

''Neatkarīgi no LMT Rallija komandas, esmu izveidojis jaunu struktūru - ''Neiksans Rally Sport", kas nodarbojas ar plašu rallija pakalpojumu sniegšanu. Šeit ietilpst sporta automašīnu būvniecība, testēšana un regulēšana, dzinēju un transmisijas remonts, treniņu un testu organizācija, apkalpošana sacensībās kā arī individuāla braukšanas apmācība - praktiskā, teorētiskā un stenogrammas sastādīšana. Cenšos savas zināšanas, kas uzkrātas par šiem 16 gadiem autosportā, nodot arī citiem sportistiem, kuri to novērtē," par ''Neiksans Rally Sport" stāsta Māris Neikšāns.


Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Taču tie, kas rallijam seko vairāk, noteikti pamanījuši, ka Māris pēdējā laikā ir diezgan biežs viesis Krievijas rallijos. Nē, viņš uz turieni nebrauc skatīties rallijus, bet gan trenēt vairākus sportistus. Viens no Māra perspektīvākajiem skolniekiem ir Ņikita Fiļipovs.

''Ar Ņikitu mēs iepazināmies pirms diviem gadiem (ziemā). Toreiz viņš ar „Subaru" brauca Krievijas rallija kausā. Viņš man izstāstīja par savu projektu un mērķiem. Tā mēs nonācām līdz tam, ka kopā aizvadījām pirmos treniņus. Pēc tiem sapratu, ka ar viņu ir daudz jāstrādā, sākumā īpaši pie stenogrammas sastādīšanas. Protams, strādājām arī pie braukšanas, kas visu laiku tika pilnveidota. Neilgi pēc tam Ņikitam radās iespēja sēsties pie ''Škoda S2000" rallija automašīnas stūres," sadarbības iesākumu ar Fiļipovu atceras Neikšāns.


Ņikita Fiļipovs. Foto: No privātā arhīva

Uz jautājumu, kāpēc netika domāts par ''Evo IX" vai ''Evo X" iegādi, Māris atzīst, ka virzienu noteica krievu sportista galvenais atbalstītājs. ''Lēmums par Škoda S2000 iegādi bija saistīts ar galvenā atbalstītāja RRT autoholdinga biznesu - viņi tirgo jaunas automašīnas, tai skaitā arī Škoda. Sapratu, ka plāni ir nopietni un tas man radīja lielāku interesi šajā projektā. Ņemot vērā, ka puišiem bija vajadzīga palīdzība, vienojāmies par sadarbību. Arī pašam ir interesanti darboties ar pasaules līmeņa tehniku un perspektīvu, jaunu braucēju."

''Protams, no manas puses tagad ir lielāka atbildība, jo jāiegulda daudz enerģijas un laika, lai apgūtu šo mašīnu. Šī ir pavisam citāda tehnika. Ja par N grupas ''Mitsubishi" mēs zinām gandrīz visu, tad par šo mašīnu ir daudz vēl jāapgūst. Šī iemesla dēļ esmu spiests pavadīt daudz laika, tai skaitā arī brīvdiens, studējot dažādus materiālus, manuālus, homologāciju. Tāpat, lai ievāktu vairāk informācijas, bieži sazvanos ar ''Škoda" rūpnīcu. Ar laiku mašīnu apgūšu un viss būs skaidrāks, bet pagaidām darba daudz," rādot uz papīra kaudzes, turpina Māris.


Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

''Ņemot vērā, ka, apkalpojot šo mašīnu ir nepieciešamas specifiskas zināšanas par tehniku, laba angļu valoda un patstāvīga komunikācija ar rūpnīcu, nolēmām, ka turpmāk šo mašīnu apkalposim ''Neiksans Rally Sport". Krievijā šo mašīnu apkalpot ir sarežģītāk arī loģistikas dēļ. Agregātu sūtīšana uz rebildiem, detaļu pasūtīšana un transports - tas viss Eiropā notiek ātrāk un vienkāršāk, nekā sūtot caur Krieviju. Tāpat arī esam vienojušies, ka viss treniņprocess notiks Latvijā un Igaunijā. Baltijas sacensības brauksim kā treniņus, bet uz rezultātu iesim Krievijas čempionātā. Par nākamo sezonu skatīsimies pēc šis sezonas rezultātiem." 


Foto: No privātā arhīva

''Neiksans Rally Sport" vadītājs atzīst, ka apkalpojot N grupas automašīnu pēc rallijiem un testiem visus darbus, kas saistīti ar automašīnas atjaunošanu, viņi dara paši, bet S2000 automašīnai agregāti jāsūta uz rūpnīcu. ''Sasniedzot nolietojuma limitu uz revīziju mēs sūtam dzinēju (šīs mašīnas dzinēja limits ir 1000 ātrumposmu kilometri), ātrumkārbu, reduktoru un amortizatorus. Dzinēja ražotājs Oreca neatļauj iejaukties dzinējā un vadības sistēmā - visu atjaunošanu un uzlabojumus viņi veic paši. Transmisiju sūtam uz ''Škoda Motorsport", jo viņi nepiedāvā detaļas, lai mēs paši varētu veikt transmisijas rebildu, kā arī ir skopi ar informāciju par transmisijas regulējumiem. Domāju, ka līdz gada beigām testos paši sapratīsim un atradīsim piemērotākos regulējumus. Visus pārējos remontus veic mūsu mehāniķi."


Foto: No privātā arhīva 

Kā ziņo portāls ewrc.cz, tad Fiļipovs ar šo jauno mašīnu līdz šim ir izcīnījis divas uzvaras, kā arī vienu reizi finišējis trešais. Jautāts, kā sportistam veicas šobrīd, Māris turpina. ''Ja sākumā viņš daudz avarēja pārsvarā dēļ neprecīzi sastādītās stenogrammas, tad tagad sniegums ir stabilāks, kā arī stenogramma ir daudz precīzāka. Braucot uz Krievijas rallija čempionāta posmiem, trases pierakstu laikā otrajā reizē braucu līdzi un pārbaudu kļūdas. Nu jau šogad pieraksts ir daudz labāks un nākas parādīt vien nianses, lai uzlabotu ātrumu. Ar braukšanu mums arī vēl jāstrādā. Šogad pirmajā posmā Ņikita, atrodoties otrajā pozīcijā, pieļāva kļūdu, izlidoja no trases un uzsēdās uz vaļņa, bet otrajā posmā viņš palika trešais. Tas, ka viņš progresē, liecina fakts, ka pirms pēdējā Krievijas rallija posma aizvadītajos treniņos viņš uz pieciem kilometriem ar maniem padomiem no sava laika nometa deviņas sekundes. Tas ir daudz."


Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Māris atzīst, ka, lai šo S2000 mašīnu apgūtu vēl vairāk, ir nepieciešams aizvadīt testus ar kādu pieredzējušu pilotu, tāpēc tika veiktas pārrunas ar Toniju Gardemeisteru, kurš piekritis sadarboties.

Jautāts, lai Māris noraksturo šo mašīnu, sportists turpina: ''Viegla, ātri bremzējas, laba piekare, līkumus var izbraukt daudz ātrāk kā ar N grupas mašīnu. Ļoti interesanta un specifiska tehnika, taču ātrās trasēs, tādās kā Baltijā un Krievijā, tai mašīnai nepietiek maksimālais ātrums (mašīnas maksimālais ātrums ir 170 km/h). Pats ar šādu mašīnu rallija režīmā braucis neesmu, taču, sēžot blakus, jūtu un varu komentēt mašīnas regulējumus un koriģēt nianses par braukšanu. Viennozīmīgi varu teikt, ka šī ir īsta sporta mašīna. Viss ir pārdomāts līdz pēdējam sīkumam. Servisa zonā ātri var nomainīt jebkuru detaļu vai mezglu."


Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Protams, nevarēja nepavaicāt par šādas automašīnas cenu. ''Konkrēti šāda jauna mašīna maksā ap 300 000 eiro. Noteikti jābūt vēl rezerves daļām, kas sastāda summu ap 40 000 eiro, kā arī, lai nopietni aizvadītu rallija sezonu, nepieciešams vēl viens dzinējs - tas maksā aptuveni 60 000 eiro."

Sarunas nobeigumā Māris atzina, ka bija plānots braukt Tallinas ralliju, bet tā kā dzinējs plānojas būs gatavs pašās aprīļa beigās, uz Tallinas ralliju paspēt nevarēs. Tiek plānoti testi nedēļā pirms Talsu rallija. Latvijā ekipāža plāno startēt Madonas rallijā.

Uz pēdējo jautājumu, kāds ir Māra un paša braucēja mērķis šai sezonai, Neikšāns bija tiešs - „Gan mans, gan arī viņa mērķis - Krievijas rallija čempiona tituls! Uz to arī iesim."


Foto: No privātā arhīva 

Kādā no nākamajiem rakstiem piedāvāsim jums vēl vienu interesantu stāstu par Māri Neikšānu, kurš pirms kāda laika bija devies uz 9 000 kilometrus attālo Vladivastoku. Ko viņš tur darīja, par to nākamreiz.

Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png