profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Dambergs: Sirmacim Autosporta Akadēmijā vairs nav ko darīt...

Mārtiņš Jankovskis 02.12.2014 - 19:26 Dambergs: Sirmacim Autosporta Akadēmijā vairs nav ko darīt...
Dainars Dambergs. Foto: ASRT Media

Pagājušajā nedēļā LMT Autosporta Akadēmijas pilots Ralfs Sirmacis paziņoja, ka viņš aiziet no komandas. Daudziem tas radīja izbrīnu un pat spekulācijas par un ap LMT Autosporta Akadēmijas komandu. Taču, kā izrādās, tad šis lēmums nebija spontāns, jo abas puses jau pēc Polijas WRC rallija bija vienojušās, ka Ralfam šī, visticamāk, būs pēdējā sezona šajā komandā, jo Sirmacis šajā vienībā ir sasniedzis visu, ko vien varēja (trīs sezonās trīs čempiontituli - aut.).

Lai uzzinātu pēdējos jaunumus par un ap komandu, par tās nākamās sezonas plāniem, par šo sezonu un daudz ko citu, portāls Go4speed sazinājās ar LMT Autosporta Akadēmijas komandas vadītāju Dainaru Dambergu, kurš pastāstīja pēdējos jaunumus.

Kā vērtējat šo aizvadīto gadu? Vai viss iecerētais izdevās?

Kopumā jāsaka, ka, lai arī čempiontituls ir izcīnīts gan braucēju, gan komandu ieskaitē, grūti tas nebija izdarāms, jo šogad diemžēl konkurence nebija liela. Taču kopumā esam daudz strādājuši un pamatuzdevumu izpildījuši, jo mūsu pirmais pilots Ralfs Sirmacis trīs gadus pēc kārtas ir izpildījis mūsu uzdevumu un uzvarējis.

Kā izskatās ar nākamo gadu? Nebūs tā konkurence vēl mazāka?
Cik man ir zināms, tad nākamgad uz starta šajā R2 klasē varētu iziet vairākas komandas un vairāki braucēji, kas konkurenci padarīs daudz stiprāku. Šobrīd ekonomiskā situācija Latvijā nav diez ko spīdoša, tāpēc vairāki braucēji izvēlas startēt ar mazākām mašīnām, kas, protams, ir lētāk. Es joprojām uzskatu, ka tie jaunieši, kuri grib sākt mācīties rallijā, tiem jāsāk ar vientilta piedziņu, nevis ar pilnpiedziņu. Ja agrāk daži braucēji tā nedomāja, tad tagad viņi maina domas un piekrīt tam, ka vislabāk ir sākt ar vientilta piedziņu. Ir jāiet pakāpeniski, jo brīnumi nenotiek. Bez veiksmes ir vajadzīga arī pieredze.


Ralfs Sirmacis/Māris Kulšs. Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Pirms sezonas sākuma LMT Autosporta Akadēmija paziņoja, ka plāno aizvadīt vairākus posmus pasaules un Eiropas rallijos, taču īpaši daudz šo posmu nebija. Kāds ir jūsu komentārs par to?
Ja saskaita Liepājas ERČ, Igaunijas ERČ un Polijas WRC, tad mēs tomēr esam startējuši trijās augsta līmeņa sacensībās. Uzskatu, ka, lai brauktu pasaulē, tev sākumā ir jābūt labākajam savās mājās. Piemērs ir šī gada sākumā Somijas rallija čempionāta posms, kurā Ralfa sniegums pierādīja, ka viņš vēl nav gatavs braukt pasaulē. Taču pēc Polijas WRC mēs sapratām, ka Ralfs ir gatavs, jo viņš spēja konkurēt par pirmo vietu.

Varbūt lūdzu vēlreiz atkārto, kāda ir Akadēmijas komandas būtība?
Palīdzēt tiem mērķtiecīgajiem jauniešiem, kuri paši vēlas strādāt un attīstīties, un kuriem vajadzīga mūsu palīdzība. To arī šajos trijos gados esam centušies darīt – palīdzēt ne tikai finansiāli, bet arī ar dažādām apmācībām. Mūsu galvenais uzdevums ir izstumt to jaunieti ārā un palīdzēt viņam citos veidos. Piemēram, M-Sport Shootout pasākums. Tur noteikumi bija tādi – vai nu tev jāuzvar DMACK vai kāds no pasaules posmiem. Diemžēl Ralfam neizdevās uzvarēt, taču, pateicoties mūsu sadarbībai ar M-Sport, Ralfs tika uz to Shootout pasākumu, lai arī DMACK gribēja, lai Ralfa vietā brauc cits pilots. Te arī ir tas, par ko mēs runājam – tev ir dota iespēja, tāpēc ej un izmanto to. Pierādi sevi, jo iespējas ir. Izmantosi to, tad būsi pirmais latvietis, kurš WRC posmā brauks ar R5. Šobrīd ne mūsu komanda, ne arī citas latviešu komandas nav spējīgas regulāri startēt pasaules čempionātā.


Emīls Blūms/Reinis Vilsons. Foto: Mārtiņš Vanags, Go4speed

Kādas, jūsuprāt, ir Ralfa iespējas šajā finālā?
Te ir viena svarīga lieta – tikai ar braukšanu izcīnīt galveno balvu nebūs iespējams, jo ir vajadzīgs gan raksturs, gan vēlme. Nezinu, kā Ralfam klāsies mediju un fiziskajos testos, kas tiek ņemti vērā katru gadu, bet par braukšanu domāju, ka viņš var pretendēt uz labāko rezultātu, jo viņš to jau ir pierādījis. Taču gan mums, gan M-Sport ir līdzīgs uzstādījums tajā, ka braucējam ir jābūt komunikablam un gudram arī kā cilvēkam. Taču jebkurā gadījumā ļoti priecāšos, ja Ralfam izdosies uzvarēt, jo šie trīs gadi mūsu kopējā sadarbībā bija ļoti veiksmīgi. Trīskārtējs Latvijas čempions – to neviens tāpat nedāvina. Tas ir izcīnīts smagā cīņā, par ko arī liels paldies jāsaka Ralfa vecākiem.

Atgriezīsimies vasaras vidū, kad pēkšņi viens no jūsu komandas braucējiem Kristaps Feldmanis paziņoja, ka pamet komandu. Jums tas bija pārsteigums?
Jā, tas bija negaidīts lēmums. Viņš ir talantīgs braucējs, taču viņam trūkst pieredzes, kas izpaudās vairākās sacensībās, kad labi rezultāti mijās ar lieliem kritumiem. Mēs ticējām, ka viņš var braukt ātri un kādu dienu cīnīties par LRČ titulu, bet nelaime bija tā, ka Kristaps un viņam tuvākie cilvēki uzskatīja, ka to visu var sasniegt viena gada laikā. Taču tā mūsdienās nenotiek. Līdz ar to mēs pēc kopīga lēmuma nolēmām tālāk iet katrs savu ceļu.


Kristaps Feldmanis/Andris Velme. Foto: Aigars Tīdmanis/Go4speed

Drīz vien Jūsu komanda paziņoja, ka Kristapa vietā brauks Emīls Blūms. Daudziem tas radīja nelielu izbrīnu, jo jūsu paspārnē taču ir Jānis Krickis, kurš ir ātrs braucējs. Kāpēc jūs viņam nedevās iespēju?
Jā, Krickis ir viens no tiem braucējiem, kurš saņem mūsu atbalstu (Jānis pagājušajā gadā saņēma unikālu iespēju ieguldīt 10 000 EUR savas autosportista karjeras attīstībā un pilnveidošanā – aut.). Mēs sezonas laikā vērojām, kā viņš attīstījās un virzījās uz priekšu, taču mums bija citi ieteikumi, kā viņam dažos gadījumos rīkoties, taču viņš tos ieteikumus negribēja ņemt vērā. Līdz ar to līdz galam nesakrita mūsu un Jāņa intereses.

Nosauciet vienu ieteikumu.
Piemēram, mēs viņam teicām, ka tehnika ir jāgatavo savādāk, nekā viņš to darīja. Nevar atbraukt uz sacensībām un tad skrūvēt tehniku. Tāpat gribējām viņam palīdzēt, lai mašīnas gatavošanas laikā viņam varētu palīdzēt kādi citi gudri cilvēki no malas. Mēs gribējām, lai Jānis ieklausās, ko saka arī citi no malas, bet viņam tā nostāja vairāk bija, ka viņš pats darīs visu. Mēs to arī atbalstījām, bet diemžēl tas beigās nav devis vēlamo rezultātu.


Jānis Krickis. Foto: Mārtiņš Vanags, Go4speed

Ar Emīlu Blūmu laikam ir nedaudz vieglāk.
Emīlam ir tieši pretēja nostāja – viņš daudz strādā, izglīto sevi un grib sadarboties un uzklausīt padomus. Viņš ir ļoti mērķtiecīgs, ko pierāda tas, ka pēc tam, kad mūsu sadarbība pēc 2013.gada beidzās, viņš turpināja strādāt un cīnīties. Emīls ir sapratis, ka viņam vēl vismaz viens gads ir jānobrauc priekšpiedziņas klasē, lai pēc tam domātu par kaut ko citu.

Vai tas nozīmē, ka Krickis vairs nevar pretendēt uz jūsu atbalstu?
Nē, tā nav. Iespējams, arī Jānim palīdzēsim. Arī šogad mēs iespēju robežās palīdzējām Kārlim Nebaram un citiem. Mūsu mērķis ir saredzēt tos jauniešus, kuriem ir vēlme darboties un iet uz priekšu. Un tiem jauniešiem mēs arī iespēju robežās palīdzēsim. Neatkarīgi no tā, vai viņš ir mūsu komandā vai nav.

Vai kādu dienu nevar būt tā, ka jūs visus līdzekļus novirzāt vienam vai diviem jauniešiem un izejat uz starta tikai Starptautiskajā līmenī?
Ir divas lietas. Pirmkārt, tas nav Akadēmijas pamatuzdevums, jo mums ir svarīgi palīdzēt un apmācīt tos jauniešus, kas ir Latvijā. Nebūs jēga paņemt 14 gadīgu jaunieti un pateikt – tagad tu brauksi pasaulē. Tur nekas nesanāks. Otrkārt, mūsu ģenerālsponsora uzstādījums ir, ka šis ir sociāls projekts, lai mēs palīdzam tiem jauniešiem, kuriem ir potenciāls. Un ne viss vienam, bet pēc iespējas vairāk.


Ralfs Sirmacis/Māris Kulšs. Foto: ASRT Media

Pagājušajā nedēļā Ralfs Sirmacis paziņoja, ka pamet Autosporta Akadēmiju. Jums tas bija pārsteigums?
Nebija, jo mēs jau pēc Polijas WRC posma gan ar Ralfu, gan ar viņa tēvu runājām par to, ka Ralfam Akadēmijā vairs nav ko darīt. Mēs viņam šajos trijos gados esam atdevuši visu, ko mācējām. Viņam tālāk ir jāiet pašam vai arī ar kādu citu komandu. Viņš skolu ir pabeidzies, un tagad viņam tālāk jāiet pašam.

Jūs uzskatāt, ka viņš šobrīd būtu gatavs braukt pilnpiedziņas klasē?
Jā, uzskatu, ka viņš ir gatavs. To lieliski Kurzemes rallijā pierādīja mūsu bijušais audzēknis Mārcis Ķenavs, kurš spēja cīnīties ar vadošajiem N4 klases braucējiem. Līdz ar to esmu priecīgs, ka mēs tos pamatus ieliekam pareizi.

Vai Sirmacis no šīs R2 mašīnas bija izspiedis visu?
Domāju, ka nē, jo, aplūkojot igauni Sanderu Pērnu, kurš brauc ar līdzīgu mašīnu, viņš vairākos rallijos bija ātrāks par Ralfu, tāpēc uzskatu, ka no šīs mašīnas Ralfs neizspieda visu.

Par nākamo gadu. Cik dzirdēts, tad kandidāti uz vietu jūsu komandā ir Emīls Blūms un Toms Lielkājis. Vai tā ir taisnība?
Runājot par nākamo gadu, tad šobrīd vēl 100% nevaru neko apgalvot, jo līgumi vēl nav noslēgti, bet sarunas mums ir bijušas ar abiem nosauktajiem braucējiem. Viss ir atrunāts un izrunāts, bet līgums vēl nav parakstīts, jo mēs šobrīd vēl strādājam pie līguma ar mūsu ģenerālsponsoru LMT. Sarunas ir ļoti pozitīvas, tāpēc ceru, ka drīz mēs varēsim parakstīt jaunos līgumus.


Toms Lielkājis (otrais no kreisās) un Emīls Blūms (otrais no labās), visticamāk nākamgad būs komandas biedri. Foto: 4rati.lv

Atgriežoties vēl pie LMT Autosporta rallija komandas. Ja viss sakārtojas, tad nākamsezon jūsu komandā brauks divi braucēji?
Pirmais pilots būs Emīls Blūms, bet otrais būs Toms Lielkājis, kuru vērosim un skatīsimies, kā viņam ies. Šobrīd nav lielas skaidrības, kā viņam veiksies rallijā, taču atdeve un vēlme mācīties ir liela, taču ir vajadzīgs laiks. Tad vēl gribētu piebilst, ka, skatoties tālāk nākotnē, mūsu komandā varētu braukt arī 14 gadus vecais Mārtiņš Sesks. Varbūt gluži nekā trešais komandas pilots, bet gan kā braucējs, kurš ir kopā ar komandu un kurš mācās saprast, kas ir rallijs, kā notiek treniņi, sacensības u.t.t. Viņš būtu mūsu paspārnē un smeltos pieredzi. Šeit mēs atgriežamies pie tā, ko jau teicu – mēs un mūsu ģenerālsponsors grib palīdzēt tiem, kas paši smagi strādā un kas grib kaut ko sasniegt.

Ir zināms, kādos rallijos Blūms varētu braukt?
Šobrīd nevaru to apgalvot par visiem 100%, bet domāju, ka mēs noteikti brauksim kaut kādas starptautiskas sacensības. Tie noteikti varētu būt Liepājas un Igaunijas ERČ posmi, kā arī papildus varbūt Igaunijas čempionāts un varbūt vēl kāds ERČ posms. Tāpat ļoti gribētos cerēt, ka izdosies nobraukt vienu vai divus WRC posmus, lai saprastu, kur un cik tālu mēs esam.

Nav žēl, ka divi talantīgi sportisti pamet Jūsu komandu?
Protams, ka ir žēl. Par Ralfu jau teicu – viņš izauga un aizgāja, jo viņam nav vairs jēgas ar priekšpiedziņas auto braukt Latvijā. Ir jāiet tālāk, tāpēc novēlu viņam veiksmīgu ceļu. Gribētos, lai viņš atrastu kādu labu komandu vai sponsoru, kas viņu var pabīdīt tālāk, jo viņš ir gatavs iziet nākamajā līmenī. Arī par Kristapu ir žēl, bet, kā jau teicu, mūsu domas nesakrita, tāpēc arī šķīrāmies.


Feldmanis, Velme, Sirmacis un Kulšs. Foto: Artūrs Igaveņš

Ik pa brīdim ir dzirdamas runas, ka citi sportisti saka, ka LMT Autosporta Akadēmija skatās tikai rallija virzienā. Vai kādu dienu LMT Autosporta Akadēmija varētu būt redzama ne tikai rallijā?
Konkrēti vēl nezinu, bet, iespējams, nākamgad mēs neaprobežosimies tikai ar ralliju, bet arī ar kaut ko citu, jo vienam no mūsu sponsoriem ir liela interese ne tikai par ralliju. Rallijs varētu būt pamats, bet ir arī citas strauji augošas disciplīnas, kā, piemēram, rallijkross, šoseja. Šobrīd pozitīvs piemērs ir Beate Klipa, kurai arī esam gatavi palīdzēt.

Ar ko varbūt izskaidrojams tas, ka šobrīd daudz igauņu braucēju brauc pasaules rallija posmos. Arī Igaunijas čempionātā N4 klasē ir ļoti daudz spēcīgu braucēju.
Tas pierādījās tajā laikā, kad Latvijā gandrīz visi gribēja braukt ar pilnpiedziņām, kamēr es uzskatīju, ka ir jābrauc ar vientilta piedziņu. Igauņi izvēlējās iet manu ceļu, un šobrīd viņi mums ir krietni priekšā. Taču nu jau arī mums drīz varētu būt pozitīvāks skats, jo Ķenavs, Sirmacis un Blūms ir gatavi braukt ar pilnpiedziņu jau augstākajā līmenī, jo, manuprāt, viņiem ir ielikti pareizi pamati.

Laikam jūsu komandai tas būtu sapnis redzēt to, ka vienu dienu LRČ par uzvarām absolūtajā kopvērtējumā cīnās jūsu Akadēmijas audzēkņi.
Protams, tas būtu lieliski, taču esmu pārliecināts, ka kādu dienu viņi satikties pilnpiedziņas, tā sauktajā ''biezajā'' klasē, lai redzētu, kurš un cik daudz ir samācījies. Tas būtu sapnis, bet lielākais sapnis būtu tad, ja redzētu kādu no mūsu braucējiem pasaules rallijā. Tas ir un paliek sapnis. Ja mēs turpināsim sadarbību ar M-Sport, tad kas zina, varbūt tas ceļš parādīsies.


Foto: Motors&Sports

Manuprāt, pirms pāris gadiem jūs arī teicāt, ka Akadēmijas mērķis ir redzēt kādu no saviem audzēkņiem WRC.
Jā, tā tas ir. Varbūt kāds pārprata vai arī mēs nepareizi to formulējām, bet tā ideja ir skaidra, ka mēs Latvijā jau nevaram nodrošināt to, ka kāds no braucējiem tagad pasaulē brauks visus WRC posmus. Tas taču saprotams, ka Latvijā tādu iespēju nav, jo tas prasa milzīgus līdzekļus. Bet mūsu mērķis ir ar darbu pietuvoties tām komandām, kurām tādas iespējas ir. Šī sadarbība ar M-Sport dod šādu iespēju.

Cik apmēram izmaksā R2 klases dalība DMACK kausā?
Nākamgad dalība varētu maksāt ap 120 000 eiro. Papildus tev ir jātrenējas, jālido uz sacensībām, jāēd, jāpieraksta trase u.t.t. Tas viss kopā sanāktu ap 160 000 eiro. Kas pats skumīgākais, tad par šo naudu tu vari nobraukt tikai piecus posmus.

Varbūt tad ir jāskatās Eiropas rallija čempionāta virzienā. Tur arī konkurence R2 klasē ir liela?
Esam runājuši ar vairākiem pasaules rallija līmeņa sportistiem, tai skaitā arī Gaju Vilksu, kurš pateica, ka, ja pilotam ir mērķis startēt WRC, tad labāk aizbraukt uz kādu pasaules posmu nevis braukt Eiropu. Jā, ERČ ir labs treniņš, daudz un spēcīgu braucēju, bet, ja grib startēt WRC, tad labāk iet šo ceļu un, piemēram, divu ERČ posmu vietā aizvadīt vienu WRC posmu. Nav daudz braucēju, kuri no ERČ nokļūst WRC. Līdz ar to arī mēs ejam līdzīgu ceļu un, ja ir iespēja, tad labāk dodamies uz WRC posmu un krājam pieredzi tur. Vai tas ir pareizi, grūti teikt.
Komentāri
kasparsleists 04.12.2014 00:16
Tāda atrunāšanās no Damberga puses. Feldmanis par daudz gribēja pārāk īsā laikā, Krickis nedarījā, kā mēs "ieteicām" (norādījām), Sirmacis sasniedza visu, ko varēja akadēmijas ietvaros, kas ne gluži saskan ar Sirmača versiju.
Liepa 02.12.2014 20:43
Forša intervija. Lai visiem veicas.
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png