profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Svilis: Ja gribi cīnīties par visaugstākajām vietām, nepieciešami apmēram 40 000 lati

Mārtiņš Jankovskis 15.03.2013 - 06:44 Svilis: Ja gribi cīnīties par visaugstākajām vietām, nepieciešami apmēram 40 000 lati
Mārtiņš Svilis. Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Ziemas sezona beigusies. Kā tev un tavam jaunajam stūrmanim tā pagāja?

Ņemot vērā, ka man šosezon ir jauns stūrmanis, ar kuru nesanāca aizvadīt nopietnus treniņus, tad jāsaka, ka kopumā sezonu esam iesākuši labi. Bija gan kāpumi, gan kritumi, taču domāju, ka ar katru nākamo sacīksti rezultāti būs labāki.

Vai bija liela atšķirība starp tavu iepriekšējo stūrmani un tagadējo?
Ir savādāk, jo katram ir savs veids, kā viņi lasa stenogrammu. Sākumā man pašam likās, ka šī stūrmaņa maiņa būs daudz sarežģītāka, taču jāsaka, ka nebija tik traki, jo ātri apradām viens ar otru, taču, protams, vēl ir pie kā strādāt.

Rallijā Liepāja - Ventspils abos Latvijas rallija čempionāta posmos finišējāt pirmie. Sarmas rallijā pēc septītā ātrumposma arī bijāt pirmie, taču astotajā posmā izstājāties. Kas notika?
Tur bija mūsu kļūda, kas mums dārgi maksāja. Tas bija otrais aplis. Mums gāja ļoti labi, nolēmām tempu turēt. Protams, mūsu primārais mērķis bija uzvarēt A+ klasē, taču tajā pašā laikā gribējās pacīnīties arī par augstākām vietām absolūti. Diemžēl vienā līkumā sanāca izlidot no trases. Nevar teikt, ka baigi tālu nolidojām no ceļa, taču tā iestigšana kupenā bija ļoti dziļa un laikietilpīga.

Daudziem sportistiem ziemas ralliji patīk labāk nekā vasaras. Kā ir tev?
Jā, man patīk ziemas ralliji, lai arī šogad divos rallijos (Alūksnē un Sarmā) sanāca izstāties. Ir savas lietas, nianses, kas patīk gan ziemas, gan vasaras posmos, tāpēc nevaru tā kategoriski izšķirties par labu tikai ziemai vai vasarai.


Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Tad jautāšu tā - kas tev labāk patīk ziemas un kas vasaras rallijos?
Zini, ziemas rallijos man laikam patīk tas ātrums, jo vasarā nesanāk pabraukt tik ātri. Savukārt, vasaras rallijos man patīk tas, ka var braukt, izmantojot vairāk ceļu un braukt plašāk. Skatītājiem tas arī patīk labāk.

Pastāsti, lūdzu, kā tu vispār nokļuvi līdz rallijam?
Protams, jau pirms karjeras bija sapnis par ralliju, tikai šķiet tāds nesasniedzams. 17 gadu vecumā sāku braukt krosā, bet diezgan ātri pārlēcu uz rallijkrosu. Jau otrajā sezonā kļuvu par rallijkrosa čempionu, bet vēlāk kļuvu par čempionu autotrekā. Sapratu, ka jāiet uz priekšu. Man rallijs vienmēr ļoti paticis, arī mans tēvs Modris savulaik veiksmīgi startēja rallijos. Ar mērķtiecīgu darbu, tēva un draugu palīdzību 2004. gadā uzsāku savas īstās gaitas rallijā.

Kura tad tev ir šī sezona rallijā?
(gara nopūta) Varētu būt astotā sezona.

Kurš bija tavs pirmais rallijs?
Pirmo ralliju vispār aizvadīju 2002. gadā, kad ar krosa mašīnu braucām rallijsprintā. Protams, bija daudz nezināmā, taču jau sākumā padevās labi. Un tad sākot ar 2003. gadu rallijā debitēju ar stūrmani Armandu Lībieti, kur mēs braucām ar Subaru Impreza automašīnu.


Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Ar kādām mašīnām tu savas karjeras laikā esi braucis?
Lielajā rallijā ielēcu uzreiz ar N grupas pilnpiedziņas automašīnu. Atceros, ka rallijsprintā braucu ar aizmugures piedziņas Toyota MR2, ar kuru pirms tam uzvarēju rallijkrosā un autotrekā. Lielajā rallijā pirmais autiņš bija Subaru STi. Otrā mašīna arī bija tādi pati, tikai pavisam savādāka (smejas), bet trešā jau Mitsubishi Evo VIII. Jā, atcerējos. Vēl savas karjeras laikā biju braucis ar žiguli, ar kuru braucu gan autokrosā, gan rallijkrosā.

Atceries savu pirmo lielo ralliju, kurā brauci jau ar N grupas automašīnu?
Jā, tas bija rallijs Latvija.

Kāds rallijs bija tajos laikos?
Jāsaka, ka toreiz rallijsprints notika vienas dienas ietvaros, bet ralliji bija gari. Citreiz rallijs sākās jau otrdien, tāpēc, kamēr pienāca brīvdienas, trase jau šķita sveša. Tas sākumā bija tāds neliels šoks un bija grūti. Bija ļoti jākoncentrējas uz braukšanu un stūrmani. Tās sākumā bija tādas lietas, kuras bija grūti apvienot, taču ar katru nākamo posmu jau gāja labāk.

Savu pirmo avāriju arī atceries?
Jā, tajā pašā man pirmajā rallijā Latvija arī avarējām. Lija lietus un kaut kur pie Kangariem vienā līkuma izejā izbraucu pārāk plati un ielidojām baļķu grēdā.

Manuprāt, tu esi viens no tiem braucējiem, kas bieži neavarē (tpu, tpu, tpu). Esi ātrs un stabils...
Jā, cenšos braukt maksimāli ātri. Paldies Dievam, pēdējos gados avārijas nav bijušas, lai arī jāsaka, ka pa savu līdzšinējo rallija karjeru tās avārijas esmu piedzīvojis salīdzinoši daudz. Jumti bijuši kādas trīs četras reizes, bet iebraukšanas grāvjos, mašīnas sadauzīšanas gan bijušas vairākas. Tagad tā pieredze ir lielāka, tāpēc arī izdodas būt ātram un stabilam.


Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Iesāki braukt N klasē, bet drīz vien pārkāpi uz A klasi? Kāpēc tā?
Visticamāk, tas bija saistīts ar to, ka tajos gados viena pēc otras mainījās N grupas automašīnas. Nebiju gatavs un arī nebija tās finanses, lai tobrīd ik pēc diviem gadiem mainītu mašīnu. Dotā brīdī šajā klasē man viss apmierina, dalībnieku paliek vairāk, atšķirībā no citām klasēm, kur latviešu braucēju skaits katastrofāli sarucis.

Vai nenožēlo to, ka no N grupas pārgāji uz A grupu, jo vienu brīdi N grupā cīņas bija ļoti sīvas, kamēr A grupā Tu vairāk cīnījies pats ar sevi?
Nevarētu teikt, ka cīņa bija tikai ar sevi, kopš sāku startēt A+ klasē, nopietnu konkurenci pieteica Lipeiķis, Jocius, kā arī WRC automašīnas ar kurām startēja Gross, Vasaraudzis, Kisiels.

Rallijs nesastāv tikai no pilota un stūrmaņa. Pastāsti, cik liela ir tava komanda?
Ir viens pastāvīgs mehāniķis, kurš skrūvē un strādā ar automašīnu, un ir tēvs, kurš vienmēr palīdz ar padomu. Protams, ar komandu kopā ir arī esošais un bijušais stūrmanis, draugi, līdzjutēji. Kopā tas kodols, kas brauc gandrīz uz visām sacensībām, ir apmēram desmit cilvēki.

Cik ilgs laiks nepieciešams pēc rallija sagatavoties nākamajiem startiem? Protams, ja mašīnai nav nekādu lielu problēmu.
Pēc rallija uzreiz mēģinām saprast, kas mašīnai ir jādara. Saliekam plānu un tad skatāmies, vai varam nedaudz atvilkt elpu vai jāsāk strādāt uzreiz. Protams, vienmēr kaut kāds darbiņš atliksies uz beigām, jo ne vienmēr visu izdodas laicīgi sagādāt. Cenšamies laicīgi, bet vienmēr jau pēdējās dienas pirms rallija esam spiesti strādāt virsstundas (smejas). Paldies, Atim un Andrim.

Pats arī labo mašīnu, vai to tagad uztici mehāniķiem?
Tam esmu izgājis cauri, jo visas iepriekšējās mašīnas pats biju pārskrūvējis no A līdz Z. Tagad koncentrējos tikai braukšanai, bet mehāniķu darbā cenšos nejaukties.

Rallijs ir viens no dārgākajiem autosporta veidiem. Saki, lūdzu, cik liels budžets nepieciešams, lai varētu cīnīties par čempiontitulu A+ klasē?
Ja neskaita mašīnu un neparedzētus izdevumus, tad pats minimums, lai nobrauktu sezonu, ir vajadzīgi apmēram 10 000 - 15 000 lati. Te ietilpst dalības maksa, dzīvošana, braukšana ar lietotām riepām un ar 98 markas benzīnu. Ja grib jau braukt ar jaunām riepām, sporta degvielu un kaut ko biežāk pamainīt mašīnai, tad šo ciparu varam pareizināt ar divi, jo pēc katra rallija ir jāveic apkopes, kas arī nav lētas. Taču, ja tiešām grib cīnīties par visaugstākajām vietām, tad uzskatu, ka nepieciešami visi 40 000 lati uz sezonu.


Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Tu nāc no Jēkabpils. Cik tur ir viegli vai grūti atrast atbalstītājus?
Atbalstītājus atrast var, protams, tam jāpieliek nopietns darbs un pūles.

Noteikti lielu paldies jāsaka sponsoriem, kuri tev atbalsta.
Jā, paldies arī visiem mehāniķiem Atim Zagorskim, Andrim Graudiņam un sponsoriem (Adugs, DLLA, Latgran, Motul, Yuasa, Marteks Auto, AAS Balva).

Drīz jau būs jāsāk gatavoties vasaras sezonai...
Jā, bet tagad mums ir neliels atpūtas periods, kaut gan nevar teikt, ka pilnīgi, jo plānojam un domājam, ko mainīt. Jāsāk likt plāns un jāsāk strādāt.

Noteikti Jūsu uzdevums šogad būs atkal triumfēt A+ klasē
Jā, tas būs primārais mērķis. Ja viss izdosies, iespējams, kā bonusā aizbrauksim uz Vācijas vai Ukrainas posmu.

Neesi noguris no rallija? Nav tā, ka visam gribas atmest ar roku un aizmirst par to?
Dažreiz sezonas laikā uznāk tādi brīži, ka visam gribas mest ar roku un paiet malā, bet tajā pašā laikā ātri arī pāriet tās domas un mēs turpinām braukt tālāk (smejas).

Cik vēl ilgi plāno braukt rallijā?
Neesmu uzstādījis šādu datumu, starti rallijos, nākamajās sezonās.

Novēlu tev un tavam stūrmanim tad izcīnīt kārtējo čempiontitulu.
Jā, paldies. Noteikti darīsim visu, lai to sasniegtu.
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png