profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Rīgā top unikāla sporta automašīna (FOTO)

Mārtiņš Jankovskis 14.01.2013 - 23:19 Rīgā top unikāla sporta automašīna (FOTO)
Ģirts Krūzmanis. Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Kādā darba dienā portāls Go4speed devās ciemos Sports Racing Technologies (SRT) komandas, kura mājo Biķerniekos. Uzņemšana bija ļoti viesmīlīga un jauka. Ja pirmā doma bija, ka sanāks satikt un redzēt tikai večus ar netīrām rokām un netīrām mutēm, tad šāds priekšstats bija galīgi aplams, jo mūs sagaidīja divas burvīgas dāmas. Arī pašos boksos valdīja kārtība un tīrība.

Pēc neliela brīža ofisā ieradās arī SRT komandas vadītājs Ģirts Krūzmanis, kurš bija un ir viens no visu laiku labākajiem šosejas braucējiem Latvijā. Padzēruši kafiju un pārsprieduši pēdējos jaunumus par ralliju, mūsu saruna varēja sākties.


Ģirts Krūzmanis. Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Ģirt, daudzi īsti nezina, tāpēc jautāšu tieši - kas ir SRT komanda un, vai tā ir Latvijas kompānija, jo dzirdēts, ka daži uzskatot to par Krievijas uzņēmumu...
Šis ir 100% Latvijas uzņēmums, kas pagājušajā gadā svinēja desmit gadu jubileju. Tā ir mana komanda, bet Grjazini jau vairākus gadus ir mūsu klienti. Protams, bez viņiem ir arī citi sportisti, ar kuriem sadarbojamies.

Cik liela ir Jūsu komanda?
Mums ir koordinatore Sanita, kā arī Eva, kas atbild par rēķiniem, grāmatvedību. Ingus strādā noliktavā un ir atbildīgs par sagādi. Tad seko liela komanda ar mehāniķiem. Ir pamata mehāniķi, kā arī mēs uz tādām garākām sacensībām piesaistām vēl papildus mehāniķus, tā, lai uz vienu mašīnu mums būtu pieci mehāniķi.

Un kāda ir tava loma komandā?
Man jāatbild gan par visu menedžmentu, gan arī jāredz viss spēles laukums, kas man arī ir tuvāks sirdij. Ar šo darbu, kur man arī ir jāizbrauc ar mašīnām un jāpārbauda to regulējumi, gūstu daudz emociju, kas kompensē to, lai man pašam nebūtu jāraujas uz starta un jābrauc. Pietiek ar treniņiem.


Vasīlijs un Staņislavs Grjazini.

Kāda loma ir Staņislavam Grjazinam?
Viņš ir Vasīlija treneris. Ja komandā brauc kādi citi sportisti, kuri par treneri izvēlas Staņislavu, tad viņš ir treneris arī citiem sportistiem.

Viens otram padomus dodat?
Jā, protams. No tehniskās puses bieži Staņislavam iesaku savus risinājumus, ko redzu no tehniskajiem datiem.

Cik jūsu komandā šogad būs ekipāžas?
Par ralliju runājot, tad būs divas noteikti. Brauks 19 gadus vecais Vasīljs Grjazins un Jevgēņijs Škļajevs, taču katrai ekipāžai būs savs kalendārs. Iespējams, ka sezonas laikā pievienosies vēl kāda ekipāža.

Jājautā tad, cik liels ir jūsu autoparks?
Mums kopā ir 14 automašīnas - divi BMW (viens rallijam, viens šosejai), trīs Ford rallija mašīnas (divas R2 un viena S2000) un parējās dažādas Mitsubishi.

Vai Jūs arī izīrējat savas mašīnas?
No šīs sezonas tas ir plānā. Īrei piedāvāsim Evo IX un Evo X, ko nesen iegādājāmies no Somijas. Būs iespēja īrēt, bet tikpat labi kāds sportists var pieteikties mūsu komandā un braukt jau ar kādu no šīm nosauktajām mašīnām.


Ģirts Krūzmanis. Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Paskatījos, ka Vasīlijam šogad paredzētas 20 sacensības. Kurš sastāda treniņa plānu?
Plānošana bija cieši saistīta ar Staņislavu, kurš izveidoja tādu kā maketu, kas būtu vēlams Vasīlija treniņu un sacīkšu programmā. Tālāk mūsu koordinators strādāja ar dažādu valstu rallija čempionātu kalendāriem, kur mēs varētu braukt, lai izpildītu trenera vēlmes un plānu. Bija ļoti daudz dažādu ralliju, bet beigās kopā ar Staņislavu tika izvēlētas šīs sacensības. Mums būs ziemas sets, pēc tam pāriesim uz pavasara setu, kur brauksim ar Fiesta R2 mašīnu, jo kalnos nevajag jaudīgu mašīnu. Un tad jau pāriesim uz grants posmiem, kad mūsu reģionā būs jau vasara.

Kāpēc nav neviena posma Krievijā?
Izbraucām pagājušā gada čempionātu, taču tas ir sarežģīti. Paldies Dievam, ka mūsu klienti šogad neprasa, lai komanda brauktu uz Krieviju, jo tas nav viegli. Lai sportists augtu, viņam vienmēr nāks par labu tas, ka viņš sacentīsies ar spēcīgākiem konkurentiem. Meklēt Krievijā spēcīgus konkurentus nav iespējams, tāpēc tas jādara Eiropā.

Tas viss tiek pakārtots tam, lai kādu dienu Vasīlijs brauktu kādā vienā čempionātā?
Jā, noteikti. Mērķis ir viens - WRC.


Šī mašīna atceļojusi no Somijas. Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed
 
Kāds, tavuprāt, kopumā ir rallija līmenis Latvijā?
Ļoti labs. Ir labi pārdomātas sacīkstes, spēcīga tehniskā komisija, ko nevar teikt par Krieviju, kur pārbaude ir ļoti virspusēja. Tas ir tāds mans viedoklis. Protams, arī braucēju līmenis šeit ir augsts.

Kāds ir komandas budžets?
Grūti pateikt, jo to ietekmē vairāki faktori - sacīkšu skaits, tehnikas bojājumi, mehāniķu skaits, izlietotās riepas u.t.t. Jo vairāk ralliju, jo budžets kļūst lielāks. Piemēram, bijām uz Kipras IRC ralliju. Šīs loģistikas izmaksas sastādīja ļoti lielu summu. Zviedrijas WRC posma izmaksas nebūs tik lielas, kādas tās bija Kiprā. Protams, arī izlietoto riepu daudzums ietekmē budžetu, kas ir visdārgākais rallijā.

Jums ir visu trīs klašu mašīnas. Saki lūdzu, cik dārgi ir uzturēt S2000 mašīnu, salīdzinot ar R4 un N4?
Stipri dārgāk. Tie mezgli, kas jāmaina un jāpārbauda S2000 mašīnai, ir gan vairāk, gan arī prasa daudz vairāk darba stundu. Jāsaka, ka daudzus mezglus nevar nopirkt, bet tie ir jāpasūta. Mēs esam iegādājušies speciālus instrumentu komplektus, ar ko mēs tagad paši varam veiktu rebildu transmisijai, reduktoriem un ātrumkārbai. Ļoti daudz detaļu mums jāpērk no M-Sport, kas ir vienīgā iespēja, kur var nopirkt homoliģēto detaļu. Protams, līdz ar to tai detaļai ir augstāka cena, kas sadārdzina šādas mašīnas ekspluatācijas cenu.


Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Dzirdēju, ka arī dzinējs ik pa laikam jāsūta uz rūpnīcu remontēt. Tas taču prasa laiku?
Jā, tā ir. Dzinējam ir 1000 kilometru resurss, pēc kā viņš ir jāremontē. Mēs to nevaram darīt vienkāršu iemeslu pēc - nekur nevar nopirkt homoligācijā esošās dzinēja komponentes. Protams, var braukt vairāk kilometrus, bet tad palielinās risks dzinēju sabeigt. Mums ir saspringts grafiks, tāpēc mēs nevaram ilgi gaidīt, kamēr aizsūtīsim šo dzinēju un kamēr viņš tiks salabots. Šī iemesla dēļ mums ir otrs dzinējs, ko liekam iekšā tad, kad pirmais dzinējs iet uz rebildu.

Sanāk, ka jums ir gandrīz divas S2000 mašīnas?
Nu tā varētu teikt, jo visa šī mašīna mums ir apmēram x2, bet noliktavā vajadzīgie mezgli ir x4. Braucot ar šo mašīnu uz ralliju, ņemam līdzi ļoti daudz rezervju daļas, lai mēs varētu nepieciešamības gadījumā kaut ko mainīt.

Tad var teikt tā, ka N4 ir viena cena, R4 jau divreiz lielāka, bet S2000 mašīnas cena ir četras reizes lielāka par N4?
Jā, +/- tā varētu būt. N4 mēs paši visu varam nopirkt vai uzlikt lietotu detaļu. R4 tev ir rinda ar detaļām, kuras ir Ralliart homoliģētas, tāpēc mēs varam likt tikai tādas detaļas un nekādas citas. R4 ir dārgs apkalpošanā, jo visa šī piekare ir būvēta uz īpašiem gultņiem, kas, braucot rallijā, ātri sadilst. Šie gultņi ir ļoti dārgi. Pēc viena treniņa un rallija jau ir jāmaina vesela rinda ar gultņiem. Šis bez tā sākuma ieguldījuma (mašīnas iegāde) sadārdzina R4 ekspluatāciju izmaksas. Ja saloki kādu mezglu, tad jāpērk homoligācijā esoša detaļa, kas ir stipri dārgāka nekā tā ir standarta N4. S2000 mašīnā tādu standartdetaļu nav. Tā ir uzbūvēta tā, ka tai nav nekā tāda, ko varētu aizvietot.


Ģirts Krūzmanis. Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Cik daudz šī S2000 mašīna pēc rallija tiek jaukta ārā un pārbaudīta?
Ir mašīnas grāmatvedība, kur katrai detaļai un mezglam ir uzskaitīts savs nobraukums. Ja mezglam ir nobraukums 400 kilometri, tad viņš tiek ņemts nost, jaukts ārā un pārbaudīts, labots. Ja ir 1000 kilometri un pēc tam seko tā mezgla nomaiņa, tad mēs to veco liekam plauktiņā un liekam jaunu. Treniņos gan izmantojam lietotās detaļas, jo tas nav bīstami. Tā kā var teikt, ka mašīna tiek izjaukta diezgan daudz.

N4 mašīnas gadījumā ir līdzīga grāmatvedība?
Pēc būtības ļoti līdzīgi. Mums jau gadu kā ir izstrādāta programmiņa, kuru mēs esam aizņēmušies no S2000. Tā ir drošāk un viss tiek uzskaitīts. Tikai šeit tie nobraukuma lielumi balstās pēc manas komandas pieredzes. Evo automašīnām šādu mezglu, kas jāuzskaita, salīdzinot ar S2000, ir četras reizes mazāk.


Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Teici, ka būvējat vēl vienu R2 automašīnu. Kas ar to brauks?
Ar to treniņus brauks Vasīlija jaunākais brālis Koļa. Mēs būsim pamainījuši šīs R2 mašīnas specifikāciju, kura sākotnēji nebūs ar sekvenciālo ātrumkārbu, bet gan ar parasto.  

Vasīlijam šis jau būs trešais vai ceturtais gads rallijā. Cik daudz viņš ir progresējis?
Pēdējos mēnešos viņš aizvadīja intensīvus treniņus, arī braucot ar dažādiem kartingiem. Pēdējos Alūksnes testos pamanīju, ka viņš ir palicis profesionālāks, ātrāks un precīzāks. Ceru, ka šajā sezonā viņš spers pāris solīšus uz augšu.

Pastāsti, kas šeit tiek būvēts?
Šeit būvējas Mitsubishi Evo IX, kas būs uzbūvēta (cik to fiziski var izdarīt) no karbona (durvis, virsbūves paneļi). Mašīnai būs garantēti 650 Zs, bet, ja būs nepieciešams, to jaudu varēs palielināt. Mašīnai būs 2.0 litru dzinējs ar palielu turbīnu. Šis dzinējs būs pilnībā pārbūvēts - sausais eļļas karteris, pilnībā savādākas konstrukcijas ieplūdes kolektors, sprauslas u.t.t.


Tāds izskatās Evo IX dzinējs. Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed 

Kas ar to mašīnu brauks?
Šīs mašīnas idejas autors ir Igors Grušeļevskijs, kurš braucis gan rallijā, gan šosejā. Viņš izteica vēlmi, lai mūsu sporta klubs būvētu šādu spēcīgu automašīnu. Mans uzdevums ir veikt šīs mašīnas regulēšanu un pielāgošanu šosejas braukšanai. Šī mašīna tiks uzbūvēta tā, lai sacensībās varētu braukt maksimāli ātri.

Kādi ir mērķi ar šo mašīnu un, vai mēs to redzēsim arī Biķernieku trasē?
Pirmajā gadā mērķis Biķerniekos būs nobraukt minūtē un 22 sekundēs, bet nākamgad jau mērķis būs pabraukt zem minūtes un 20 sekundēm. Šobrīd, ja nemaldos, Biķernieku rekords salonautomašīnām pieder Dodge Viper (minūte un 18 sekundes), kam pieder rekordi daudzās Ziemeļeiropas trasēs.

Kādās klasēs ar šo mašīnu varēs startēt?
Ar šo mašīnu varēs startēt Baltic Open vai GT klasēs. Tas atkarībā no tā, kādās sacensībās brauksim.

Dzinējs un mašīnas korpuss izskatās jau ļoti iespaidīgi...
Tā vajadzētu būt. Pašam ļoti gribas saprast, cik ātri šī mašīna var pabraukt. Esam parēķinājuši, ka, ja, piemēram,  jābrauc 14 apļi, tad ar mūsu 55 litru bāku mēs ar 750 Zs nevaram nobraukt šo distanci. Tad mēs samazināsim ZS un varēsim veikt attiecīgo distanci.


Evo IX būvniecības procesā. Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed 

Kad tā mašīna varētu būt gatava un kur plānojat startēt?
Plānojam, ka maijā jau tā būs uz asfalta. Primāri plānojam braukt Baltijā, bet, iespējams, aizbrauksim arī uz Krieviju. Noteikti brauksim Pērnavā, kur ir fantastiska trase ātrām mašīnām.

Varbūt kādu dienu parādīsies ziņa, ka Krūzmanis atgriežas autosportā?
Domāju, ka noteikti nē (veselīgi smiekli). Bet kādas sacīkstes sava prieka pēc labprāt pabraukšu.  

Izskatās, ka darba Jums laikam ļoti daudz?
Jā, brīžiem darbu ir vairāk nekā paspējam izdarīt

Novēlam jums un jūsu komandai veiksmi un panākumiem bagātu šo gadu.
Liels paldies.
Komentāri
nejaukais 16.01.2013 09:45
Lielisks raksts, vairāk šādus!
rallijfans 15.01.2013 17:59
gribētos iznākumu redzēt.
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png