profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aluksne-4458.jpg
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Brāļi Velmes: No sapņu ieceres līdz sapņu startam ar 'Audi S1E2' leģendu rallijā

Mārtiņš Jankovskis 07.10.2024 - 19:42 Brāļi Velmes: No sapņu ieceres līdz sapņu startam ar 'Audi S1E2' leģendu rallijā
Foto: Dace Janova

2019.gada beigās brāļi Ivars un Andris Velmes pēc Leģendu rallija pārdeva savu 470 Zs jaudīgo un leģendāro ''Audi Quattro A2''. ''Protams, žēl šķirties no šī auto, ar kuru ir piedzīvoti tik daudz patīkamu brīžu un gūtas neaizmirstamas emocijas… Šie bija trīs burvīgi gadi ar šo auto. Taču no autosporta mēs neaizejam. Tagad būs neliela pauze, bet pēc tam domājam atgriezties ar kaut ko tikpat unikālu un iespaidīgu. Ticu, ka spēsim iepriecināt skatītājus vēl vairāk,'' toreiz teica Ivars Velme.


Foto: pirirc.hu

2020.gada aprīli brāļi atklāja, ka sāk būvēt leģendāro B grupas ''Audi S1E2'', kas skatītājus WRC rallijā priecēja sākot no 1985.gada. ''Kopš sāku braukt rallijā, mans sapnis bija kādu dienu izbraukt ar leģendāro B grupas ''Audi S1E2''. Iepriekšējo ''Audi Quattro A2'' pārdevām ar vienu domu – lai varētu īstenot sapni un uzbūvēt ''Audi S1E2'',’’ toreiz teica Velme.


Foto: No personīgā arhīva

Pagāja vairāki gadi, kuros tika ieguldītas neskaitāmas darba stundas, līdz brāļi Velmes atkal atgriezīsies Leģendu rallijā, un šoreiz jau ar savu sapņu auto - ''Audi S1E2''.

Īsi pirms došanās uz Itāliju portāls Go4speed uz sarunu aicināja Ivaru Velmi, lai kopā atskatītos uz būvniecības procesu, debiju pie šīs raķetes un gaidāmajiem startiem.


Foto: No personīgā arhīva

Ivar, pagājuši pieci gadi kopš sāki darbu pie sava sapņu auto. Vai atceries šī auto būvniecības pirmsākumus?
Jā, tas bija diezgan sen (smejas). Pieci gadi būs apkārt. Pirms idejas par šāda auto būvēšanu gan pats skatījos un vācu informāciju internetā, gan daudz ar padomu man palīdzēja polis Tomasz Cecot. Pēc tam daudz laika aizgāja, kamēr kopā tika salikta automašīnas virsbūve, kur uz speciāla galda, par ko gribu teikt lielu paldies Vāģi Racing, tika veikti metināšanas darbi, kas prasīja daudz laika. Protams, tobrīd paralēli tika sūtītas daudz un dažādas detaļas. Tāpat paralēli vēl tika būvēts dzinējs, par ko gribu teikt lielu paldies Laurim Ruskulim. Tobrīd daudzi draugi iesaistījās un palīdzēja, jo arī viņi gribēja, lai mēs pēc iespējas ātrāk izejam uz starta ar šādu auto.

Šo auto, cik atminu, būvēji ar mērķi, lai sākumā startētu Leģendu rallijā.
Jā, sākotnēji doma bija, ka pirmās sacīkstes ar šo auto aizvadīsim Leģendu rallijā, bet pēc tam Latvijā. Bet par cik Cēsu rallija organizators Māris Millers man uzdāvināja dalību Cēsu rallijam, tad nekas cits neatlika, kā pirms Leģendu rallija atrādīties latviešu publikai, par ko, protams, bija liels prieks. Un jāsaka, ka labi vien bija, ka man bija šāda iespēja notestēt jauno auto Cēsīs, lai saprastu, kādas bērnu slimības šim auto ir.


Foto: No personīgā arhīva

Atceros, ka tajā piektdienas vakarā, kad startēja Cēsu rallijs, ļoti daudzi cilvēki pirmajā ātrumposmā gaidīja tieši jūsu ekipāžu, lai beidzot trasē redzētu leģendāro ''Audi S1E2''.
Arī mēs paši ļoti to gaidījām, bet diemžēl jāsaka, ka līdz rallijam bija tik saspringts režīms un tik daudz darbu, ka pirmos metrus pa granti ar šo auto aizvadījām tikai pirmajā ātrumposmā. Diemžēl aizņemtības dēļ mums neiznāca aizvadīt testus, kas arī atspoguļojās rezultātos.

Arī ''Tet Rally Latvia'' jūsu plānotie treniņi uz asfalta jums neizvērsās tā, kā gribētos.
Diemžēl, jā. Biķerniekos, kur piedalījāmies šova braucienā, jau pašā startā pievīla pusass. Defektu jau vakarā novērsām, un devāmies uz Liepāju, kur sanāca nobraukt vien trīs kilometrus. Līdz ar to līdz Cēsu rallijam mūsu sagatavošanās neaizritēja tā, kā gribētos. Visu laiku bija kaut kādi darbi, lai sagatavotu auto pēc iespējas labāk.


Foto: Raimonds Volonts

Kad pēdējo reizi brauci grants rallijā?
Sen. 2018.gadā Talsu rallijā. 2019.gadā arī braucu, bet pirmajā ātrumposmā izstājāmies pusass defekta dēļ.

Bet piekrīti, ka tas bija pamatīgs izaicinājums bez testiem ar tādu kaujas zirgu uzreiz doties grants ātrumposmā, kad nezini, ko īsti sagaidīt?
Protams. Jāatzīmē, ka mēs Cēsu rallijā startējam ar restruktoru (316 Zs un 550 Nm). Ar maksimālo jaudu (560 Zs un 621 Nm) varam startēt tikai Leģendu rallijā. Bet tāpat arī Leģendu rallijā nestartēsim ar maksimālo jaudu, griezīsim nedaudz nost (mašīnas jauda varētu būt ap 500 Zs). Nav jau jēga uzgriezt maksimumu, kad nevari īsti pabraukt un izmanot šīs mašīnas potenciālu. Jā, Zs būs vairāk nekā iepriekšējam auto, bet maksimumu negriezīsim. Jābrauc ar tādu jaudu, lai to vari izmantot.


Foto: Krists Andersons

Kādi bija pirmie metri ar ''Audi S1E2''? Sagaidīja to, ko gaidīji, cerēji?
Grūti pateikt. Braucām ļoti piesardzīgi, jo ilgi nebijām braukuši, un arī stenogrammai bija grūti ticēt. Bez treniņiem uzreiz braukt ar pilnu jaudu, un ar šādu auto, nebūtu prāta darbs. Jā, sākumā mēs savas klases līderim Kristapam Dzīvītim zaudējām daudz, bet uz rallija beigām jau samazinājām deficītu. Ja būtu patrenējušies, iespējams, pa Top 3 savā klasē varētu pacīnīties. Bet šoreiz mēs negājām uz rezultātu, bet gan gribējām pārbaudīt, kā strādā mūsu auto. Cēsu rallijs bija ļoti ātrs, un teikšu, kā ir – pārliecība daudzās vietās nebija, tāpēc arī braucām ļoti drošā režīmā. Neraksturīgi man, bet laikam vecums ir klāt (smejas). Pats jau jutu, ka braucu lēni, bet šoreiz ātrāk nevarēju pabraukt. Ir jāpierod pie šīs mašīnas, pie šī ātruma. Nav tā, ka visi domā, ka iekāpšu šādā auto un uzreiz visus uzvarēšu. Tam ir vajadzīgs laiks. Bija bail, ka pirmajā rallijā varu kaut ko apskādēt, tāpēc tiešām šoreiz mūsu temps nebija tas ātrākais.
Foto: Dace Janova

Braukšanas ziņā ir liela atšķirība starp ''Audi Quattro A2'' un ''Audi S1E2''?
Varu teikt, ka pie liela ātruma ''Audi S1E2'' uz ceļa turas ļoti labi. Arī bremzēšana ir diezgan laba. Piemēram, brauc ar sesto pārnesumu, uzsit pa bremzēm, griez līkumā un viss notiek, bet ar veco ''Audi Quattro A2'' to tik viegli nevarēja izdarīt. Tā kā aerodinamika šim jaunajam auto ir ļoti laba un tas uz ceļa turas ļoti labi. Vēl ko pamanīju, ka iepriekš ar veco audi varēji iemest līkumā un šķērēt, bet šis jaunais auto dēļ savas aerodinamikas visu laiku brauc pa trajektoriju. Sanāk, lai būtu plaša sānslīde, ir jābrauc daudz ātrāk (smejas). Bet šobrīd tam vēl neesmu gatavs. Arī vadāmības ziņā ir tā, ka jaunajā auto vairāk sēžu uz aizmuguri, un brīžiem bija bail, ka ar priekšu neaizskaru kādu roteri. Daudzas lietas bija savādākas, tāpēc ir vajadzīgs laiks, lai aprastu ar visu.

Nesen aizvadīji asfalta testus Biķerniekos. Kā gāja? Tā atšķirība uz asfalta arī ir tikpat liela, salīdzinot ar ''Audi Quattro A2''?
Ir jāmācās braukt ar šo jauno auto, jo tas ir agresīvāks. Ir grūti braukt sānslīdēs tā, kā gribētos. Ir jāpierod. Es pat teiktu, ka uz asfalta tā braukšana man vēl vairāk negāja, salīdzinot ar granti. Ja uz grants seguma daudz maz ir labi, jo auto pie lieliem ātrumiem turas ļoti labi, tad uz asfalta auto ir agresīvs un vadās savādāk. Leģendu rallijā brauksim ar grants riepām, lai skatītājiem būtu lielāks šovs, bet šobrīd domāju, ka sākumā būs jāpiešaujas. Būs jāmācās.

Foto: Dace Janova

Ņemot vērā, ka man bija tas gods ar Tevi izbraukt Biķerniekos, neteiktu, ka Tev vēl ir jāpiešaujas.
(smejas) Nu pasažieriem gan jau tā liekas, bet nu pats jūtu, ka vēl nebraucu tā, kā gribētos. Bet gan jau būs labi.

Kad būvēji šo auto, tu jau zināji, ka tā braukšana būs tik sarežģīta?
Man daži vācieši jau brīdināja, ka braukšana ar šo īsāko auto būs grūtāka un agresīvāka. Ar garo ''Audi Quattro A2'' esot vieglāk, un tā arī ir. Man jau Berešs rakstīja un jautāja, kā ir braukt ar nevadāmu mašīnu (smejas). Bet nekas, brauksim daudz un gan jau iemācīsimies un viss būs kārtībā. Šobrīd tā braukšana no manas puses ir tāda saraustīta. Bet pie visa var pierast, tik tam vajadzīgs laiks.


Foto: Toms Paipals Photography

Vai var teikt, ka ar šiem pirmajiem startiem esi izdzīvojis savu sapni?
Protams, ka izdzīvojām, bet es gribētu teikt tā, ka mēs tagad sāksim to pa īstam dzīvot. Viss beidzot pēc daudziem gadiem ir izdarīts, un tagad jāsāk baudīt un izdzīvot šo visu piedzīvojumu. Pēc Leģendu rallija plānojam startēt arī Latvijas ziemas rallijos. Jācer, ka tikai laikapstākļi būs piemēroti ziemas rallijam.

Cik noprotu, tad tavs auto jau ir Itālijā un gaida jūs, kad ieradīsieties.
Jā, auto veiksmīgi sasniedzis galamērķi, un arī mēs jau otrdien lidosim uz Itāliju.


Ivara Velmes Zviedrijas draugi ceļā uz Itāliju


Ivara Velmes Zviedrijas draugi ceļā uz Itāliju

Cik zinu, tad šis gads tev ar brāli būs vēl īpašāks ar to, ka jums līdzi dosies ģimene.
Jā, šogad ar mums līdzi uz Itāliju pirmo reizi dosies arī vecāki un mūsu ģimenes ar bērniem, kā arī daudz draugu. Kurš lidos, kuri paši brauks. Vairāki latvieši, kuri dzīvo un strādā Zviedrijā, arī nolēmuši paši braukt uz Itāliju, lai redzētu mūs darbībā. Patīkami, ka tik daudz latviešu gatavi atbalstīt mūs un pārējās abas latviešu ekipāžas. Darīsim, ko varēsim, lai visus iepriecinātu. Mēs braucam bez ieskaites, tāpēc, kur vien būs iespēja, tur centīsimies parūpēties par jautrību.
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png