Skats no ātrumposma. Foto: Rally Alūksne
Latvijas rallija čempionāta (LRČ) 2024. gada sezona 19.-20.janvārī startēs ar ralliju ''Alūksne'', kas LRČ un rallijsprinta kalendārā ir jau kopš 2011.gada. Arī šogad rallija ''Alūksne'' ietvaros tiks aizvadīts Igaunijas rallija čempionāta 1.posms, kas nozīmē to, ka ralliju varētu apmeklēt kupls dalībnieku skaits.
Lai noskaidrotu jaunākos jaunumus saistībā ar gaidāmo ralliju, portāls Go4speed sazinājās ar vienu no ''Rally Alūksne'' organizatoriem Renāru Salaku, lai noskaidrotu, kas mūs sagaida 2024.gada rallijā.
Foto: Edgars Leonovs
Renār, šis gads Jums sākās diezgan smagi. Bija gatavs rallijs, kuru diemžēl ziemai nelabvēlīgo laikapstākļu dēļ pāris dienas pirms tā starta nācās pārcelt, kas, protams, atkal prasīja jaunus finansiālos ieguldījumus, laiku, milzīgu darbu. Atceros, ka savulaik Tu man stāstīji, cik grūti jau tā ir savilkt galus, lai sarīkotu ralliju. Cik smags bija šis gads, kad principā jums bija jātaisa divi ralliji?
Zini kā, mēs neesam pieraduši sūdzēties. Bet, jā, pēdējie gadi nav bijuši viegli. 2020.gadā bijām spiesti pārcelt ralliju uz februāri, ko beigās tāpat bijām spiesti atcelt, tad sekoja kovida laiks, kur nesaskatījām iespēju rīkot ralliju. Pēc tam šogad atkal bijām spiesti pārcelt ralliju no janvāra uz februāri, kad, par laimi, rallijs varēja notikt. Rūdījums pa šiem gadiem ir liels, un mēs tās lietas spējam uztvert normāli un būt gatavi izmaiņām. Protams, finansiālajā ziņā tas nav viegli, bet, pateicoties tiem atbalstītājiem, kas mums ir gadiem (Alūksnes novads, CEWOOD, APF holdings, 4PLUS, MEŽUSILI, ASRT, Metālu pasaule, BTA, Fastrent, SLB, ZB auto, Virši A. un citiem), mēs esam tikuši cauri sveikā. Ceru, ka arī šogad šie atbalstītāji turpinās mūs atbalstīt.Foto: Dace Janova
Ir bijuši brīži, kad tu domā, kāpēc mēs to darām un vai mums to vajag. Ir pat bijušas reizes, kad ar Gati Cimdiņu un Juri Osi norunājam, ka šī būs pēdējā reize, kad rīkojam ralliju, jo, cik var skriet ar galvu sienā. Bet beigās viss nomierinās, saliekas pa plauktiņiem un, gribot negribot, mēs atkal to visu darām (smaida). Rozā brilles mums jau sen vairs nav. Daudzi cilvēki nemaz neapzinās, cik tas ir grūti gan finansiālajā ziņā, gan praktiskajā. Ja 2011.gadā, kad to visu iesākām, zinātu, cik tas ir sarežģīti, tad domāju, ka mēs to toreiz nemaz neuzsāktu, bet tagad ir grūti apstāties. Ritenis ir iegriezies.
Esi stāstījis, ka agrāk, lai nosegtu astītes, esat paši no savām kabatām likuši naudiņu...
Cenšamies to tagad nedarīt, bet pirmajos gados jā, lai nosegtu visas atlikušās finanses, esam likuši naudiņu no sava personīgā budžeta. Mēs te savu darbu, ko ieguldām, rīkojot ralliju, vispār nerēķinām. Tas mums ir pašsaprotami. Par laimi, mums ir atbalstītāji, kas ir sociāli atbildīgi un kas mums ļoti palīdz. Paldies viņiem par to. Lai arī cik mums dažreiz ir grūti, atbalstītāji vienmēr ir palīdzējuši.
Foto: Krists Andersons
Zini kā, rallija organizēšana intensīvā režīmā aizņem kādus 3-4 mēnešus. Kad rallijs beidzas, mēs par to cenšamies vairs īpaši nerunāt vismaz pāris mēnešus. Mēs ralliju cenšamies aizmirst vismaz uz brīdi (smaida).
Un kad jūs sākat domāt par nākamo ralliju?
Tas notiek vasarā, kad sākam par to domāt. Par formātu, ceļiem. Tad arī uzrunājam atbalstītājus un sākam darboties. Pa dienu mums visiem ir pamatdarbs, bet vakaros un brīvdienās esam iekšā rallija organizēšanā. Un tā mēs darbojamies vairākus mēnešus.
Skats no ātrumposma. Foto: Rally Alūksne
Gribu teikt lielu paldies Alūksnes novadam, kurš pirms mīnusiem paspēja nogreiderēt ceļus un šobrīd tie ir perfektā stāvoklī. Nezinām, kā būs ar to salu vēlāk, bet šobrīd viss ir perfekti. Ja ziema turpināsies un, ja būs sniegs, tad viss būs lieliski. Ir bijuši gadi, kad ceļš ir mīksts un izveidojas rises pat pirms rallija, bet šobrīd viss ir lieliskā kārtībā. Viss ir sakopts.
Piektdien, kad sāksies rallijs, varu atklāt, ka pēc ilgiem laikiem mums būs iekļauts interesants un skaists valsts mežu ceļa posms, kas sportistiem būs jāveic divas reizes. Tas būs labs pārbaudījums. Ja braucēji domā, ka tā būs sekcija tikai ar dziļiem grāvjiem, tad šeit tā gluži nebūs - būs mežs, skaists reljefs. Kopumā ātrumposmi būs būtiski atšķirīgi kā iepriekšējā rallijā. Kaut kas, protams, atkārtosies no pagājušā gada, bet būs interesanti. Sestdiena būs gara, jo būs četri unikālie ātrumposmi, kas būs jāveic divas reizes. Redzēt varēs daudz, un tas ir tas, ko mēs arī gribam piedāvāt skatītājiem.
Foto: Raimonds Volonts
Ņemot vērā, ka komanda strādā jau vairāk kā desmit gadus, tad sapratne ar iedzīvotājiem ir vienkāršāka nekā sākotnēji. Protams, jebkurš pasākums vietējiem iedzīvotājiem sagādā neērtības, tāpēc ir jārunā un jādiskutē, bet kopumā varu teikt, ka visa atgriezeniskā saite no ceļu īpašniekiem, gan iedzīvotājiem ir ļoti pozitīva.
Vai jau sportisti interesējas par gaidāmo ralliju?
Jā, braucēji un komandas jau sen prasīja datumus, tāpēc viņu interese, lai pašiem saplānotu visas lietas, jau ir kādu laiciņu.
Foto: Raimonds Volonts
Šeit gribētu minēt divas galvenās lietas, kas mūsu gadījumā liek vairāk nosliekties par labu ziemas rallijam. Pirmkārt, ja mēs skatāmies uz pasākumu kā tādu, ne tikai kā ralliju, tad ziema ir brīvāks gada laiks un ir vieglāk piesaistīt gan atbalstītājus, gan skatītājus, jo vasara ir pārsātināta ar dažādiem pasākumiem. Otrkārt, kas ir pats galvenais, tad vasarā mums nav cietā seguma ceļu. Ir, bet ļoti ierobežotā daudzumā. Mums nebūtu iespējams atlasīt tādu ātrumposmu kilometrāžu, kas izturētu ralliju vasarā. Mēs neesam ieinteresēti uztaisīt ralliju vasarā tikai ķeksīša pēc, lai pēc tam dzirdētu no dalībniekiem, ka ir jābrauc pa špūrēm un ka rallijs nesagādā prieku. Jā, arī ziemā dažreiz gadās vietām špūres, bet to nevar salīdzināt ar vasaru, kad tā braukšana prieku nesagādātu nevienam. Arī finansiāli mums vasarā rallijs būtu dārgāks. Mēs ziemā nevaram ietekmēt laikapstākļus, bet mēs zinām, ka mēs ar savu ralliju varam dot prieku un pozitīvas emocijas gan sportistiem, gan skatītājiem.
Lai arī liekas, ka tikai nesen rallija sezona ir beigusies, jums tā jau kādu laiku sākusies, un atliek turpināt darbu pie iesāktā.
Jā, mēs to jau darām kādu laiku un turpināsim darīt. Gribu teikt lielu paldies visai mūsu komandai. Apbrīnoju, kā Raimonds Strokšs un visa viņa komanda organizē WRC posmu Latvijā, kas ir kosmisks pasākums, bet arī mums, lai noorganizētu šādu LRČ posmu, ko daudzi dara pēc brīvas gribas un balstoties uz savu entuziasmu, tas nav viegli. Tas nav viena, divu vai trīs cilvēku pasākums. Tas ir liels komandas darbs.
Foto: Raimonds Volonts
Ja mēs sākotnēji bijām tie trīs, kas to visu aizsāka, tad šobrīd tā komanda, kas strādā jau pietiekoši lielā apmērā, tie ir kādi 15 - 20 cilvēki. Rallija dienās kopējais iesaistīto cilvēku skaits sniedzas virs 250. Tā ir tā neredzamā rallija puse. Rallijs ir divas dienas, kuras redz skatītāji, bet visa organizatoriskā puse prasa daudz laika un darba vairākus mēnešus pirms pasākuma.
Laimīgi sportisti un priecīgi fani dod jums spēku turpināt darīt to, ko esat iesākuši.
Tieši tā. Zini kā, kad tu rallija laikā redzi laimīgus cilvēkus, apmierinātus sportistus, pozitīvas emocijas un atsauksmes, tad tu zini, ka ieguldītais darbs nav bijis veltīgs. Tas dod prieku mums darboties un atgriezties, lai arī cik nogurdinošs ir tas viss melnais darbs, kas jāpaveic. Taču fani, kas atbrauc pie mums, sportisti, kuri izbauda ātrumposmus, tas palīdz un liek mums darboties tālāk. Protams, ir cilvēki, kuriem kādreiz kaut kas nepatīk, kas meklē visā negatīvo, bet, par laimi, tādu ir maz.
Foto: Edgars Leonovs
Paldies arī tev. Cerams, ka šoreiz mums paveiksies ar laiku un mēs varēsim divas dienas visi kopā pavadīt svaigā gaisā, lai gūtu pozitīvas emocijas. Rallijs ir svētki, un svētki ir jāsvin! Tiekamies Alūksnē!