Seska automašīnas dizains uz Cēsu ralliju
Starp ERC sezonas asfalta posmiem Mārtiņš Sesks šajā nedēļas nogalē sacentīsies uz grants seguma ar ''Škoda Fabia Rally2-Kit'' automašīnu, ar kuru viņš gada sākumā izcīnīja vairākas uzvaras ERC Open ieskaitē.
Cēsu rallijs ir labi pazīstams ar saviem ātrajiem, tramplīniem bagātajiem un sarežģītajiem grants ceļiem, kuros neiztikt bez ambīcijām un laba trases pieraksta.
Piedāvājam sarunu, kurā Mārtiņš ar lietuviešu medijiem atskatās uz aizvadīto sezonu un pastāsta par niansēm, braucot ar ''Škoda Fabia Rally2-Kit'' automašīnu.
Kā tu izjūti šo atgriešanos trasē ar Rally2-Kitkāru?
''Proracing Rally Team'' vienmēr rūpējas, lai auto ir labi sagatavots un lai mana braukšana būtu droša un pārliecinoša. Un arī īsais treniņš pirms rallija nebija izņēmums. Pilnīgi piekrītu, ka Cēsu ralliju var dēvēt par mazo Otepi. Un tas, ka šejienes ceļi ir līdzīgi Otepes ceļiem, padara tos pietiekami tuvus Somijas WRC. Treniņā atklājām straujus, līkumainus ceļus ar metošiem un nemetošiem, pārredzamiem un mazāk pārredzamuem tramlīniem. Te visu laiku jātamborē kā ar adatu, lai izbrauktu. Katrā ziņā rallijs būs ļoti plūstošs un interesants. Lai pa šiem ceļiem brauktu ātri, ikkatram braucējam būs nepieciešama laba pārliecība. Jābrauc plūstoši, jāatrod pareizās trajektorijas vairākus līkumus uz priekšu.
Liepājas un Romas ERC posmos izvēlējies braukt ar Škoda Fabia Rally2. Savukārt Cēsu rallijā pārkāpsi Proracing Rally Team sagatavotajā Škoda Fabia Rally2-Kit. Kāds ir šīs maiņas iemesls un kāda ir atšķirība starp šīm divām automašīnām?
Esam pārbaudījuši automašīnas potenciālu Latvijas rallija čempionāta pirmajā posmā Gulbenē un trijos Eiropas rallija čempionāta posmos Open kategorijā. Neraugoties uz mazāku dzinēja jaudu un mazāku maksimālo ātrumu, līdz 160 km/h paātrinājums, bremzēšana un vadāmība ir diezgan līdzīga ar Rally2 auto. Abiem auto ir iespējams mainīt amortizatoru regulējumus, atsperes, piekares ģeometriju, dzinēja parametrus un daudzas citas lietas. Patīkamākais ir tas, ka Rally2-Kit automašīna ļoti labi reaģē pat uz mazākajām izmaiņām. Un to ir ļoti patīkami sajust. Lielākā atšķirība starp šiem diviem auto ir ekspluatācijas izmaksas. Rally2-Kit ekspluatācija ir vismaz divreiz lētāka nekā Rally2. Tas man ir galvenais arguments - nobraukt divreiz vairāk rallija ātrumposma kilometru par to pašu budžetu.
Kāda ir tava personīgā pieredze un līdzšinējās atziņas par braukšanu ar Rally2-Kit 2022.gada ERC sezonā?
Mans galvenais mērķis šogad bija braukt ar pilnpiedziņas auto un iegūt pēc iespējas lielāku pieredzi. Gadu sāku ar treniņiem Lapzemē un Latvijas rallija čempionāta pirmo posmu Gulbenē. Pēc pirmā rallija bija pilnīgi skaidrs, ka Rally2-Kit ir pareizā izvēle ERC. Trīs veiksmīgu ERC posmu laikā ar Rally2-Kit automašīnu mēs guvām daudz noderīgas pieredzes uz grants seguma un vienkaikus noskaidrojām, kā būt konkurētspējīgiem cīņā ar Rally2 braucējiem. Visi trīs posmi deva trīs uzvaras ERC Open kategorijā un mudināja mājas sacensībām Liepājā izvēlēties Rally2 auto. Ar kitcar uzkrātā pieredze ļāva kaldināt uzvaru Tet Rally Liepāja.
Vairākkārt esi norādījis, ka pieredzei ir izšķiroša nozīme rallijā. Kāda veida pieredze ir vissvarīgākā?
Man personīgi ir ļoti svarīgi izprast automašīnas uzvedību un precīzi zināt tās reakciju, braucot uz maksimumu. Svarīga ir arī izpratne par ceļa segumu un saķeri, bremzēšanas un vadāmības robežām. Ar Rally2-Kit automašīnu šīs sajūtas radās diezgan ātri. Bija nepieciešami daži testi, lai gūtu pārliecību un brauktu labā tempā. Proracing Rally Team nodrošināja mani ar labi aprīkotu automašīnu. Man bija jāpielāgo tikai dažas lietas, lai braukšana būtu komfortabla.
Kā pilots esi strādājis ar daudzām rallija komandām. Rally2-Kit Lietuvā būvē Proracing Rally Team. Cik svarīgi tev ir strādāt ar komandu, kura pārzina automašīnu no A līdz Z?
Nav šaubu, ka man kā jaunam pilotam ir milzīga priekšrocība strādāt ar aizrautīgiem profesionāļiem, kuri saskata ieguvumus no šādas sadarbības. Proracing Rally Team piedāvātās zināšanas, serviss un savstarpējās attīstības potenciāls ir apbrīnojams. Ikvienam šīs komandas dalībniekam ir kopīga interese par manu braukšanu, kā arī par automašīnas veiktspēju. Paldies neskaitāmajiem treniņu un testu kilometriem, kas man ir palīdzējuši attīstīties. Proracing Rally Team ir milzīga pieredze ERC un šo gadu laikā tā ir strādājusi ar daudziem augsta līmeņa braucējiem. Vienmēr ir prieks apmeklēt tīro servisa zonu un redzēt viņu augstos ikdienas darba standartus.
Acīmredzot Proracing Rally Team ir izdevies uzbūvēt labu automašīnu, savukārt tev ar sniegumu ERC Open - izcelt automašīnas lielisko veiktspēju. Vai ir kaut kas īpašs, ko testēsiet Cēsīs?
Cēsīs testēsim jaunus grants rallija amortizatoru iestatījumus. Automašīna patiešām ir ļoti laba un ir palīdzējusi uzlabot manu braukšanu. Es ļoti uzticos komandai, automašīnai, un tas man palīdz uzrādīt labu rezultātu. Mūsdienās vissvarīgākais ir uzticamība, jo rallijā izaicinājumu ir gana. Cik man zināms, Proracing ir izstrādājusi divas Rally2-Kit automašīnas un dokumentējusi 5000 ātrumposma kilometru nobraukuma datu bāzi. Viņi strādā tādā pašā līmenī kā Skoda Motorsport rūpnīcas komanda. Mani pārsteidza, ka viņi ir sagatavojuši vairāk nekā 20 dažādus automobiļa iestatījumus un pielāgošanas iespējas dažādām sacensībām un specifikācijām. Viņi ir nopietni spēlētāji.
Kādus rezultātus gaidi no Cēsu rallija?
Grūti teikt, nekad neesam tur startējuši. Ceram uz aizraujošām sacensībām un konkurētspējīgu sniegumu pret N4, Proto un Rally2 automašīnām. Rūpēsimies, lai pasākums ir patīkams mums un skatītājiem.
Intervija tapusi sadarbībā ar Ievu Hmieļevsku