Kristaps Dzīvītis pie sava Audi 80 Quattro. Foto: No braucēja personīgā arhīva
33 gadus vecais Kristaps Dzīvītis ir liels Audi fans. Viss sākās par un ap ''Audi Quattro'' video skatīšanos Youtube, līdz beidzās ar to, ka pirms 14 gadiem Kristaps no Šveices iegādājās ''Audi 80 Quattro Typ85'', kas tobrīd bija aprīkots ar 1.8l 4 cilindru dzinēju ar karburatoru.
''''Audi Quattro'' pirkums nebija nejaušība. Redzot to, kas tajā laikā notika Gulbenes un Alūksnes apkaimē ziemā uz ezeriem, man tas bija nosēdies smadzenēs. Man tas ļoti patika. Paralēli liekas, ka Youtube noskatījos visus video par ''Audi Quattro'', tāpēc arī tika nolemts iegādāties tieši šādu mašīnu,'' portālam Go4speed stāsta Kristaps Dzīvītis.
Foto: No braucēja personīgā arhīva
Foto: No braucēja personīgā arhīva
Sākotnēji Kristaps izmēģināja spēkus daudz un dažādās disciplīnās – autosprintā, supersprintā, minišosejā, minirallijā u.t.t., kur viens no augstākajiem panākumiem tobrīd tika sasniegts SABI "Streetstock Superlap" sacensībās, kur sezonas kopvērtējumā tika izcīnīta 1. vieta. 2020.gada minirallijā Dzīvītis ar ''Audi A4 quattro'' izcīnīja trešo vietu.
Kristaps minirallija sacensībās. Foto: rallyemotions.lv
''Pirmsākumos ļoti, ļoti daudz braukāju pa sasalušiem ezeriem, pļavām. Tas man ļoti aizrāva. Varētu teikt, ka Audi tika apgūts ziemā, un tad tas tika pielāgots arī šosejas braukšanai, tāpēc varētu teikt, ka tieši braukšana ziemā man patīk visvairāk.''
Foto: No braucēja personīgā arhīva
Jautāts, kas pamudināja pievērsties rallijam, Kristaps atzina, ka ''Mani skatīties rallija virzienā pamudināja Māra Egles ''Audi Quattro'' būvēšana, kuru tobrīd būvēju un apkalpoju rallijos. Tas likās ļoti aizraujoši, tāpēc pirms trīs gadiem pilnībā izjaucu savu ''Audi 80 Quattro Typ85'' un iedevu to Kasparam Šimkusam, kur viņa servisā manam auto tika uzstādīts drošības karkass. Protams, paralēli sekoju arī brāļu Ivara un Andra Velmes startiem un Audi būvniecībai. To visu saliekot kopā ar savām zināšanām, sapratu, ka arī man ir iespēja kaut ko tādu uzbūvēt. Protams, jāsaka lielu paldies ģimenei un draugiem, bez kuru atbalsta man būtu ļoti grūti realizēt šo ideju. Laika gaitā tika veiktas vēl vairākas pārbūves un dažādi citi tehniskie risinājumi, kas 35 gadus veco Audi padarīja konkurētspējīgu un līdzvērtīgu pret daudz jaunākiem japāņu autobūves modeļiem. Teikšu godīgi - tas nebija viegls darbs, bet ļoti interesants,'' turpina Kristaps.
Šobrīd auto principā ir gatavs startam un ar 34mm restriktoru tas spēj attīstīt 335 ZS (676 NM) lielu jaudu. ''Bez restriktora regulācija vēl nav bijusi, bet domāju, ka kādi 500 ZS varētu būt. Bet tas jāpietaupa kādam leģendu rallijam Sanmarīno vai citām tāda veida sacensībām.”
Foto: No braucēja personīgā arhīva
Līdz šim Kristaps ne rallijā, ne rallijsprintā nav braucis, un viņš to ļoti gribēja izdarīt jau pagājušajā gadā. Diemžēl tas neizdevās, tāpēc tagad braucējs cer, ka to varēs īstenot kādā no gaidāmajiem ziemas rallijiem.
''2019. gadā auto intensīvi tika gatavots, lai 2020.gadā aizvadītu pirmo ziemas ralliju Alūksnē. Togad ziema nelutināja un ziemas ralliji tika atcelti. Tā pagāja vel viens gads, kurā virsroku jau ņēma Covid-19 pandēmija, kas apgrieza visu kājām gaisā. Automašīnai tika izieta tehniskā apskate, uzasinātas radzes, taču atkal nekā – ziemas ralliji pandēmijas dēļ tika atcelti/pārcelti, lai arī šogad mūs Alūksnes un Gulbenes pusē lutināja pasakaina ziema un braukšanas apstākļi būtu ideāli.”
Foto: No braucēja personīgā arhīva
Lai nesēdētu rokās klēpī salicis, Dzīvītis nolēma izmēģināt spēkus minirallijā, taču acu skats joprojām vērsts rallija virzienā. ''Pagājušajā gadā radās jauna ideja par piedalīšanos 2020. gada minirallija seriālā, un tā ātri tika sagatavots cits Audi, lai startētu 4WD klasē. Sitot karterus un mācoties, sezonas izskaņā tika izcīnīta 3. vieta klasē, bet šogad, uzvarot četros no pieciem posmiem, 4WD klasē tika izcīnīta pārliecinoša uzvara. Taču šobrīd mans mērķis ir nemainīgs - iziet uz starta kādā no gaidāmajiem ziemas rallijiem.''
Šobrīd Kristaps ir iesaistījies arī vēsturisko automašīnu kustībā. ''Tā ir sanācis, ka mašīnas, kuras būvēju un apkalpoju dažādām sacensībām, pārsvarā pārstāv vēsturisko auto klāstu. Esot klāt šajos autosporta pasākumos, pamanu lielo, īpaši bērnu, interesi un sajūsmu par šiem senajiem sporta auto. Varu teikt, ka, paveicot lielu darbu, man ir iespēja vairot šo cilvēku prieku, kuri apmeklē autosporta pasākumus un rāda to jaunajai paaudzei. Šobrīd vēsturisko auto kustība ļoti attīstās un iet uz augšu. Vēsturisko automašīnu kustībai Latvijā pirmo reizi ir savs pārstāvis (Māris Neikšāns).''
Foto: No braucēja personīgā arhīva
Jautājot par tuvākajiem plāniem, Dzīvītis atzīst, ka beidzot grib debitēt rallijā. ''Kad izdomāju, ka gribu startēt rallijā, sev noteicu, ka to gribu sākt ar ziemas ralliju, jo braukšana ziemā man ir ļoti mīļa. Šobrīd mums plānojas ziemas ralliji gan Latvijā, gan Igaunijā, tāpēc, ja tie notiks, noteikti tajos plānoju piedalīties. Tālejošs plāns par pilnu sezonu Historic ieskaitē man nav, tāpēc turpināšu piedalīties 2022.gada minirallija seriālā ar ''Audi A4 Quattro'', lai nezaudētu iemaņas un pilnveidotu savas prasmes. Par Historic auto ir skaidrs, ka pats finansiāli varu piedalīties tikai epizodiski kādā rallijā, tāpēc, ja kāds ir gatavs atbalstīt, tad izskatīšu visus iespējamos variantus.''
Lapzemes rallijs. Foto: Raimonds Volonts
Nobeigumā jautājot, kādi ir Kristapa lielākie plāni autosportā, Dzīvītis nobeidz. ''Manos plānos ir ar ''Audi 80 Quattro'' piedalīties Lapzemes rallijā un Leģendu rallijā Sanmarīno. Negribu skriet laikam pa priekšu, bet tuvākajā laikā (2022.gadā vēl nē) Lapzemes rallijā uz starta no Latvijas varētu iziet divas vienādas automašīnas. Bet par to kādā citā reizē. Kāpēc Lapzemes un Leģendu rallijs? Lapzemes rallijs ir īsts un pasakains ziemas rallijs ar sniegu, kupenām un pasakainiem skatiem. Leģendu rallijs ir pasākums, kur tiekas dažādas vēsturiskas automašīnas. Sekojot līdzi gan Lapzemes rallijam, gan Leģendu rallijam, sapratu, ka šie ir divi ralliji, kuros noteikti gribu vismaz vienu reizi izbraukt, lai to visu pats izbaudītu uz savas ādas. Tie ir mani šī brīža lielākie sapņi autosportā uz kuriem noteikti tiekšos.''