Foto: Neiksans Rallysport
Par to, kā radās ideja būvēt otrās paaudzes ''Ford Fiesta NRC auto'', ar ko šis auto ir labāks par pirmās paaudzes auto, vai Māra garāžā tiks būvētas elektriskās rallija mašīnas, kādi ir ''Neiksans Rallysport'' tālākie mērķi, par to šajā sarunā ar Māri Neikšānu.
Foto: Neiksans Rallysport
Māri, apsveicu ar jauno automašīnu!
Liels paldies.
Varbūt iesākumā, lūdzu, atgādini, kad jūs uzbūvējāt savu pirmo ''Ford Fiesta NRC'' automašīnu?
Ideja par šādas mašīnas būvniecību radās 2017.gadā, bet uzbūvējām to 2018.gada pirmajā pusē.
Un kurā brīdī tev radās ideja, ka ir jābūvē otrās paaudzes ''Ford Fiesta NRC EVO2''?
Kad aizvadījām pirmos testus ar pirmās paaudzes automašīnu, jau tad sapratām, ka esam trāpījuši tuvu desmitniekam. Visi mezgli strādāja, nekas nelūza. Kad sākām braukt ar mūsu jauno auto, redzējām tās lietas, kuras varam uzlabot. Tā doma par jauno virsbūvi radās tajā brīdī, kad arī M-Sport sāka būvēt jauno ''Ford Fiesta Rally2''. Jāpiebilst, ka M-Sport vēl nebija prezentējis savu jauno auto, kad mums jau bija izstrādāts 3D jaunais body kit.
Neikšāns treniņos ar sportistu no ASV. Foto: Neiksans Rallysport
Jāsaka, ka mašīnas būvniecība mums aizņēma ilgāku laiku nekā bijām plānojuši, jo ''Neiksans Rallysport'' komandai nav tikai viens virziens – automašīnu būvniecība, bet paralēli mēs izīrējam mašīnas un braucam tās apkalpot gan uz treniņiem, gan sacensībām. Pēdējās divas sezonas mums bija gana noslogotas, tāpēc daļa resursu no automašīnas būvniecības tika novirzīti tam, lai mēs varētu kvalitatīvi nobraukt sezonu. Līdz ar to mēs pilnvērtīgi nevarējām pievērsties jaunā auto būvēšanā.
Cik beigās pagāja laiks no brīža, kad sākāt būvēt un līdz gatavam rezultātam?
Pie šī auto būvniecības pagāja gads, bet, ja mums paralēli nebūtu citu darbu, domāju, ka mēs šo otrās paaudzes ''Ford Fiesta NRC EVO2'' uzbūvētu apmēram pusgadā.
Cik cilvēku bija iesaistīti šīs jaunās mašīnas būvniecībā?
Kopā ar pakalpojumu sniedzējiem iesaistīti daudz cilvēki. Man ir novākta profesionāļu komanda, kur katrs perfekti pilda savu uzdevumu – ir kas rasē, ir kas izgatavo detaļas, kas komplektē, kas profesionāli metina un liek drošības karkasu. Mums pienākumi ir sadalīti, un es šo visu procesu uzraugu, kontrolēju, koordinēju un katru dienu esmu līdzās.
Foto: Neiksans Rallysport
Protams, ir kaut kādi mezgli, kurus nav vērts pašiem būvēt un ieguldīt milzīgu darbu un līdzekļus. Piemēram, pedāļu bloks. To mēs pērkam gatavu. Bet, kas attiecas uz kronšteiniem, piekari, virsbūvi u.t.t., to mēs visu paši taisām.
Vai arī pats piedalies šī auto būvniecībā?
Pie auto būvniecības piedalos arī pats personīgi. Varu teikt, ka pie šīs jaunās mašīnas nav neviena lieta, par kuru varētu pateikt, ka šeit kaut kas nesanāca, ka šeit varēja kaut ko labāku uztaisīt. Ja mums būvniecības procesā kaut kas nesanāca, mēs to uzreiz pārtaisījām. Jā, tādā veidā tika patērēta gan enerģija, gan laiks, gan arī finanses, taču gala rezultāts ir tuvu perfektam. Ja es pats redzu, ka man nav kur piesieties šai automašīnai, tad arī klienti to novērtē un viss ir augstākajā līmenī.
Vai šim modeli plānojas vēl kādi uzlabojumi?
Ir mums padomā uzbūvēt tādu nopietnāku aerodinamikas paketi – ar nopietnāku spoileri. Tie sīkie uzlabojumi nekad nebeidzās. Mēs esam mašīnai uztaisījuši arī nopietnu rebilda un lietošanas manuāli, kas jaunajiem klientiem ātri un viegli ļaus saprast, kā apkalpot auto, kā remontēt, kādas detaļas pēc cik kilometriem jāmaina, kā braukt, kā regulēt. Auto ir pārāk komplicēts, lai to vienkārši tāpat atdotu. Ir daudz nianses, kuras mēs paši pa šiem gadiem esam pārbaudījuši, izzinājuši, tāpēc esam gatavi dalīties ar savām zināšanām. Šis nav standarta Mitsubishi, kur viss ir salīdzinoši vienkārši.
Ir mums padomā uzbūvēt tādu nopietnāku aerodinamikas paketi – ar nopietnāku spoileri. Tie sīkie uzlabojumi nekad nebeidzās. Mēs esam mašīnai uztaisījuši arī nopietnu rebilda un lietošanas manuāli, kas jaunajiem klientiem ātri un viegli ļaus saprast, kā apkalpot auto, kā remontēt, kādas detaļas pēc cik kilometriem jāmaina, kā braukt, kā regulēt. Auto ir pārāk komplicēts, lai to vienkārši tāpat atdotu. Ir daudz nianses, kuras mēs paši pa šiem gadiem esam pārbaudījuši, izzinājuši, tāpēc esam gatavi dalīties ar savām zināšanām. Šis nav standarta Mitsubishi, kur viss ir salīdzinoši vienkārši.
Foto: Neiksans Rallysport
Varbūt jau esi aizvadījis testus ar šo jauno auto?
Ar šo jauno auto konkrēti neesmu, jo šo auto mēs būvējām pēc pasūtījuma. Bijām sākotnēji sākuši būvēt sev mašīnu, taču tad mums pieteicās klients no Anglijas, kurš ļoti gribēja, lai viņam šo otrās paaudzes ''Ford Fiesta NRC EVO2'' uzbūvē ātrāk. Līdz ar to savu iesākto auto nolikām malā un ķērāmies pie klienta mašīnas. Ņemot vērā, ka viņam noliktavā stāvēja jauns ''Mitsubishi'' dzinējs, mēs vienojāmies, ka sagatavosim un atdosim viņam pilnībā sagatavotu automašīnu, taču bez dzinēja, kuru tad klients pats sagatavos un uzstādīs šajā automašīnā. Līdz ar to auto pirmie testi paredzēti Anglijā, kuros domāju, ka piedalīšos arī es.
Kādi būs šī jaunā auto jaudas parametri?
Mēs izmantojam labi zināmo un uzticamo ''Mitsubishi Lancer Evo X'' dzinēju un transmisiju. Tās mums ir vienīgās komponentes, kas ir no ''Mitsubishi''. Pārējais viss ir pašu taisīts pēc līdzības ar R5 auto. Auto jauda būs apmēram 350 Zs un 680 Nm, taču šo motoru būvēsim nedaudz savādāk, lai jaudu izlīdzinātu plašākā apgriezienu diapazonā.
Tad sanāk, ka jūsu garāžā šobrīd ir tukšums?
Mums jau rindā ir nākamā virsbūve pie kuras darbs jau norit. Vēl pirmais auto nebija atdots, kad mums jau jaunā virsbūve bija garāžā. Darbs visu laiku rit uz priekšu un tas neapstājās.
Foto: Neiksans Rallysport
Šo otro mašīnu arī būvēsiet kādam klientam vai paturēsiet sev?
Šo noteikti būvēsim sev, jo mums kā komandai ir vajadzīga sava automašīna gan priekš īres nākamajā sezonā, gan arī dažādiem reprezentācijas pasākumiem.
Noteikti ar otrās mašīnas būvniecību darbs ritēs raitāk.
Protams, visi rasējumi ir atstrādāti un ar otrās mašīnas būvniecību darbi ritēs raitāk. Detaļas mēs arī negatavojam pa vienai, bet laižam uzreiz partiju trijām, četrām mašīnām. Detaļu ražošana sanāk izdevīgāka un lētāka, ja uzreiz tiek taisītas vairākas detaļas. Mums jau liela daļa no piekares detaļām jaunajam auto ir izgatavotas. Lielākais darbs tagad ir uzbūvēt virsbūvi un tad jau atliks tikai komplektēt. Domāju, ka četros piecos mēnešos mums vajadzētu iekļauties.
Kādu virsbūvi izmantojat?
Virsbūve ir no 2018.-2021.gada Ford Fiesta modeļa. Sākumā iegādājamies Ford Fiesta ielas automašīnu, kuru tad pilnībā jaucam ārā. Beigās no standarta mašīnas priekš rallija auto mums paliek virsbūve, durvis un lampas (smejas). Visu pārējo tālāk mēs būvējam paši.
Foto: Neiksans Rallysport
Kas notiks ar tavu pirmās paaudzes ''Ford Fiesta NRC''?
Pirmai mašīnai, ko uzbūvējām sev un ar kuru tika braukts trīs gadus, ir pircējs un auto dosies uz Āfriku.
Rallija sabiedrība nav liela. Sportisti zina nopietnas komandas. Pats klientus nemeklēju – cilvēki zina, ko mēs būvējam un seko mums līdzi. Līdz ar to viņi mūs paši atrada. Cenšamies visu darīt un atrādīt klientiem nopietnā līmenī. Jā, mums nav ne tuvu tik liela kapacitāte un finansējums kā rūpnīcas komandām, bet Nacionālo čempionātu līmenī pat pasaules mērogā domāju, ka izskatāmies diezgan solīdi.
Cik kopā sanācis uzbūvēt ''Ford Fiesta NRC'' automašīnas?
Pirmo mašīnu, ko uzbūvējām 2018.gadā un ar kuru gan aizvadījām testus, gan piedalījāmies sacensībās, pārdevām uz Āfriku. Vienu mašīnu uzbūvējām klientam Krievijā. Tad šogad šis jaunās paaudzes auto devās uz Angliju. Sanāk trīs mašīnas tika pārdotas, un sācies darbs pie ceturtās.
Pirmo mašīnu, ko uzbūvējām 2018.gadā un ar kuru gan aizvadījām testus, gan piedalījāmies sacensībās, pārdevām uz Āfriku. Vienu mašīnu uzbūvējām klientam Krievijā. Tad šogad šis jaunās paaudzes auto devās uz Angliju. Sanāk trīs mašīnas tika pārdotas, un sācies darbs pie ceturtās.
NRC mašīna Krievijā. Foto: Neiksans Rallysport
Kādas bija pirmās atsauksmes no angļu braucēja, kad viņš saņēma savu jauno auto?
Ļoti pozitīvas. Pat vēl padziļināti neizpētot auto, viņš neskopojās ar labām atziņām par šo auto. Viņš bija pārsteigts par augsto kvalitāti un mūsu iedziļināšanos visās detaļās. Tas norāda, ka viss ir kārtībā.
Kāda ir šī projekta ideja, vēstījums?
Ideja šim projektam (''Ford Fiesta NRC'') joprojām ir nemainīga – uzbūvēt nacionālās klases automašīnu, kas ir tikpat ātra kā R5, bet iegādē un apkalpošanā stipri lētāka un pieejamāka, un lai klienti nav piesaistīti pie homoliģētām detaļām vai pie rebildiem pie atsevišķām komandām vai konkrētā ražotāja. Doma ir tāda, ka jebkurš, kurš iegādājas šādu auto, viņš pats to automašīnu var brīvi apkopt, un tas neprasīs milzīgus līdzekļus. Mēs iedodam komplektējošo detaļu numurus, kuras ir brīvi nopērkamas. Piemēram, dzinēja apkope. R5 automašīnām dzinējs jāsūta pie ražotāja, turpretim mūsu mašīnas dzinēju varam rebildēt mēs vai jebkurā citā rallija komandā. Ir, protams, detaļas, kuras ražojam tikai mēs, tās iespējams iegādāties no mums.
Kāda ir cenu atšķirība starp R5 un tavu NRC auto?
Ja jauns R5 auto maksā ap 220 000 eiro, tad jauns mūsu auto maksā 140 000 eiro.
Ļoti pozitīvas. Pat vēl padziļināti neizpētot auto, viņš neskopojās ar labām atziņām par šo auto. Viņš bija pārsteigts par augsto kvalitāti un mūsu iedziļināšanos visās detaļās. Tas norāda, ka viss ir kārtībā.
Kāda ir šī projekta ideja, vēstījums?
Ideja šim projektam (''Ford Fiesta NRC'') joprojām ir nemainīga – uzbūvēt nacionālās klases automašīnu, kas ir tikpat ātra kā R5, bet iegādē un apkalpošanā stipri lētāka un pieejamāka, un lai klienti nav piesaistīti pie homoliģētām detaļām vai pie rebildiem pie atsevišķām komandām vai konkrētā ražotāja. Doma ir tāda, ka jebkurš, kurš iegādājas šādu auto, viņš pats to automašīnu var brīvi apkopt, un tas neprasīs milzīgus līdzekļus. Mēs iedodam komplektējošo detaļu numurus, kuras ir brīvi nopērkamas. Piemēram, dzinēja apkope. R5 automašīnām dzinējs jāsūta pie ražotāja, turpretim mūsu mašīnas dzinēju varam rebildēt mēs vai jebkurā citā rallija komandā. Ir, protams, detaļas, kuras ražojam tikai mēs, tās iespējams iegādāties no mums.
Kāda ir cenu atšķirība starp R5 un tavu NRC auto?
Ja jauns R5 auto maksā ap 220 000 eiro, tad jauns mūsu auto maksā 140 000 eiro.
Foto: Neiksans Rallysport
Varbūt kādu dienu būvēsi trešās paaudzes ''Ford Fiesta NRC'' vai tomēr šīs mašīnas būvniecībā ir sasniegti griesti un neko diži jaunāku un labāku vairs nevar uzbūvēt?
Redzi, tehnika un tehnoloģija attīstās visu laiku – nekas nestāv uz vietas. Šobrīd nav konkrētas domas par trešās paaudzes mašīnu vai kādiem kardinālākiem risinājumiem, bet tas nav izslēgts, ka pēc gada vai diviem mēs kaut ko uzlabosim. Ir doma varbūt paralēli izstrādāt vēl vienu versiju, kur tiek izmantots ''Ford'' dzinējs. Ja šim otrās paaudzes auto tiek izmantota ''Mitsubishi Evo X'' transmisija, tad Ford dzinēja gadījumā mēs liktu citu transmisiju, kas būtu speciāli ražota autosportam. Jā, auto sanāktu dārgāks, bet tā būtu alternatīva klientiem izvēlēties, jo šobrīd, piemēram, ASV ar šādu manu otrās paaudzes NRC auto braukt nedrīkst, jo tur ir noteikumi, ka, ja tev ir Ford virsbūve, tad arī dzinējam jābūt no Ford. Nedomāju, ka šāds auto uzreiz būtu stipri ātrāks, bet savādāks gan un piemērots arī citiem tirgiem.
Varbūt kādu dienu Māris sāks būvēt elektriskās rallija mašīnas?
Pagaidām es diezgan skeptiski skatos uz tām elektromašīnām. Sajūtu līmenī mani neuzrunā tie putekļsūcēji (smejas). Man vajag benzīna smaržu, antilāga šāvienus.
Vai interese par tavu jauno mašīnu ir liela?
Kā jau tu zini, tad par saviem jaunumiem esam paziņojuši sociālajos tīklos, un varu teikt, ka jau šobrīd interese no potenciālajiem klientiem ir gana liela, tāpēc daudz jāsēž pie e-pastiem un jāatbild visiem interesentiem. Faktiski varu atklāt, ka mums ir vēl viens pasūtījums. Domāju, ka janvārī vai februārī paralēli sāksim būvēt vēl vienu auto, kuram līdz vasaras vidum būtu jābūt gatavam. Darba daudz.
Kā jau tu zini, tad par saviem jaunumiem esam paziņojuši sociālajos tīklos, un varu teikt, ka jau šobrīd interese no potenciālajiem klientiem ir gana liela, tāpēc daudz jāsēž pie e-pastiem un jāatbild visiem interesentiem. Faktiski varu atklāt, ka mums ir vēl viens pasūtījums. Domāju, ka janvārī vai februārī paralēli sāksim būvēt vēl vienu auto, kuram līdz vasaras vidum būtu jābūt gatavam. Darba daudz.
Foto: Neiksans Rallysport
Varbūt rīt Bauskā jāver vaļā rūpnīca?
Zini kā, es šo visu negribu uztaisīt par masveida produktu. Manā redzējumā šīm mašīnām ir vajadzīga individuāla pieeja, jo man ir tā, ka man visam gribas būt klāt un kontrolēt būvniecības procesu. Saprotu, ka, palielinot ražošanu, pats būšu vēl vairāk noslogots, ko es fiziski nevaru atļauties, jo laika ir tik, cik viņa ir. Kā jau teicu, mums paralēli ir treniņu process vairākiem braucējiem, piedalāmies sacensībās, kur arī esmu vajadzīgs. Es fiziski nevaru vienlaicīgi būt visur. Šobrīd plānā man nav stipri palielināt ražošanas apjomus. Lai tas paliek kā kvalitatīvs un ekskluzīvs produkts. Varbūt tas nav pareizi, skatoties no biznesa viedokļa, bet tas ir mans piegājiens lietām.
Kad uzbūvēsi sev jauno auto, pats arī izbrauksi?
Domāju, ka noteikti. Šo auto komandai gribam uzbūvēt līdz martam/aprīlim, lai uz pirmajiem grants rallijiem varētu izbraukt un pārbaudīt šo auto dzīvē. Lai mēs turpinātu attīstīt šo auto, man pašam ir jāizbrauc un jāeksperimentē ar regulējumiem. Tādā veidā arī rodas idejas, ko mēs varam uzlabot. Uztaisot automašīnu un atdodot prom, tu ne vienmēr atpakaļ vari saņemt tik objektīvas atsauksmes. Manī visu laiku ir dzinulis kaut ko uzlabot, izdarīt kvalitatīvāk, foršāk, ērtāk, skaistāk. To var izdarīt tikai tad, ja pats izbrauc ar auto un saproti, ko vajadzētu uzlabot.
Švedas ar ''Neiksans Rallysport'' komandas auto. Foto: Neiksans Rallysport
Zinot, ka tagad esi pārdevis savu pirmo jauno ''Ford Fiesta NRC'', kas tev vēl stāv šķūnītī un ko tu vari izīrēt klientiem?
Mums komandā ir divi ''Mitsubishi Lancer Evo IX'', ar kuriem nākamsezon brauksim Lietuvas čempionātā, bet iespēju robežās uz Latvijas sacīkstēm šīs mašīnas būs pieejamas. Protams, ceram uz vasaras sezonu klientiem uz kādu no rallijiem piedāvāt arī jauno ''Ford Fiesta NRC EVO2''.
Kur slēpjas šī projekta veiksmes formula?
Komandas darbā. Šis projekts ir tik veiksmīgi sanācis tāpēc, ka pašam man ir liela pieredze gan kā braucējam, gan darbojoties pie tehnikas. Apkopojot visas zināšanas un saliekot kopā, un ja aiz muguras ir laba profesionāļu un mehāniķu komanda, kas spēj visu izpildīt, tad tur sanāk rezultāts. Es to viens noteikti nevarētu paveikt. Beigās, kad redzi savas komandas pašu uzbūvēto auto, ir liels lepnums un prieks.
Mašīnas tehniskā specifikācija: