Vaidotas Žala/Šauļus Jurgelenas. Foto: www.facebook.com/BeeDakar
2016.gada Dakaras rallijreidā startēja arī lietuviešu rallija braucējs Vaidotas Žala, kurš trasē devās ar īpaši būvētu ''Seat Leon'' automašīnu, kas tika apgādāta ar 2 litru NEXBTL biodīzeļa turbo motoru. Ralliju ekipāža iesāka lieliski, jo pēc trīs posmiem tā kopvērtējumā ieņēma 39.vietu. Taču diemžēl turpinājumā auto piemeklēja tehnisks defekts, kas trīs posmus pirms rallija finiša ekipāžai lika izstāties.
Īsi pirms sava otrā Dakaras rallija starta portāls Go4speed uz sarunu aicināja Vaidotu Žalu, kurš pastāstīja, kādi uzlabojumi veikti, cik liels budžets nepieciešams, lai startētu Dakaras rallijā, kā arī kāds ir ekipāžas mērķis šajā rallijā.
Kādas ir tavas atmiņas par 2016.gada Dakaras ralliju, kurā diemžēl jums neizdevās sasniegt finišu?
2016.gada Dakaras rallijs bija smags. Jau no pirmās dienas mums bija tehniskas problēmas gan ar dzinēju, gan turbo. Taču esmu pārliecināts, ka nākotnē mums vairs nebūs tik smagas sacīkstes, kā šī pirmā reize Dakarā. Jā, šogad saka, ka Dakaras rallijs garo ātrumposmu dēļ būs smagākais, kāds ir bijis, taču esmu pilnībā mierīgs.
Foto: www.facebook.com/BeeDakar
2016.gada Dakaras rallijā startējāt ar pilnīgi jaunu auto. Kā tas auto sevi pierādīja?
Mēs startējām ar unikālu prototipu, kurš tika uzbūvēts no baltas lapas. Tas auto, kuram bija 1.9 litru dzinējs, brauca ar Neste otrās paaudzes biodīzeļdegvielu. Jau pirmajā ātrumposmā šis auto uzrādīja ātrumu, kādu neviens negaidīja. Kad cilvēki uzzināja, cik mazs motors ir šim auto, neviens negribēja ticēt. Esmu pārliecināts, ka līdz brīdim, kad mums bija tehniskas problēmas, šis auto bija ātrāks par dažiem konkurentiem, kuri brauca ar V8 dzinējiem. Mūsu koncepcija nav uzvarēt Dakaras rallijā, jo mums nav tāda budžeta.
Kuras ir tās lietas, kuras jāuzlabo, lai jūs būtu ātrāki 2017.gada rallijā?
Tas ir vienkārši – ja tu brauc uz priekšu, tad būs labs rezultāts. Ja tu apstājies, tad cerības uz apmierinošu rezultātu vairs nav. Pati galvenā lieta ir tehniskas problēmas. Ja izdodas izvairīties no tām, tad viss ir kārtībā. Tāpat visa rallija laikā tev jāspēj braukt ar vēsu galvu. Dažreiz, kad tiek noķerts lēnāks braucējs, apdzīšana putekļu dēļ ir ļoti riskanta. Tas arī pierādījās šī gada rallija pirmajā ātrumposmā, kad man putekļu dēļ, cenšoties apdzīt konkurentu, sanāca gandrīz avarēt. Saglabāt vēsu galvu 500 kilometru garumā ir liels izaicinājums. Līdz ar to pirmajam Dakaras rallijam ar lēnāku auto ir liela nozīme, jo tā var daudz ko iemācīties.
Foto: www.facebook.com/BeeDakar
Noraksturo, lūdzu, savu auto?
Šī ir 1.9 dīzeļa ''Seat Leon'' automašīna, kurai ir 200 Zs un 350 Nm. Nostājoties uz starta, auto ar pilnu degvielas bāku sver 2,1 tonnu. Tas ir apmēram par 500 kilogramiem vieglāk, nekā sver T1 Hilux. Mēs paredzam, ka ātrumposmā uz 100 kilometriem mūsu auto patērē 30 – 40 litrus dīzeļa.
Vai auto ir konkurētspējīgs cīnīties par augstām vietām?
Mūsu auto ir ļoti konkurētspējīgs mūsu T1.5 klasē, kā arī alternatīvās enerģijas klasē. Mēs nevaram sacensties ar T1 monstriem, kuriem ir V8 dzinēji. Taču būs patīkami, ja izdosies kādu no viņiem apsteigt.
Kādi ir auto galvenie uzlabojumi, salīdzinot ar 2016.gada Dakaras ralliju?
Tas ir automašīnas vadības bloks. Pirmajā reizē mēs braucām ar standarta vadības bloku, un tā bija kļūda. Tagad speciālists no Nīderlandes mums ir nodrošinājis vadības bloku, kādu lieto arī smagās automašīnas. Nav daudz tādu speciālistu, kuriem ir zināšanas par vadības blokiem dīzeļiem. Ja arī ir, tad viņi ir ļoti, ļoti dārgi.
Foto: www.facebook.com/BeeDakar
Vai var teikt, ka 2017.gada Dakaras rallijā jūs, salīdzinot ar 2016.gadu, būsiet labāk sagatavojušies?
No 2016.gada Dakaras rallija mēs guvām daudz vērtīgu atziņu un mācību. Mēs noteikti esam labāk sagatavojušies. Vai tas būs pietiekami, to mēs varēsim pateikt tikai 2017.gada 14.janvārī.
Kas ir lētāk – uzbūvēt jaunu auto no baltas lapas vai izīrēt no kāda cita?
Tas ir atkarīgs no tā, kādi ir tavi plāni – braukt vienu gadu vai vairākus. Īrēt ir ērtāk, bet tas ir daudz dārgāk, it īpaši tik garā distancē. Jebkurā gadījumā kopējais budžets vienam Dakaras rallijam ir zemāks nekā, kad tu brauc ar savu komandu, jo tev nav jāiegādājas mašīna.
Komanda otrajos Ziemassvētkos devās ceļā uz Argentīnu. Foto: www.facebook.com/BeeDakar
Cik liels apmēram nepieciešams budžets, lai startētu Dakaras rallijā?
Dakaras rallijs ir ļoti dārgs. Uzskatu, ka budžets sākas no 300 000 eiro. Ja gribi braukt ar T1 klases auto, tad nepieciešams vismaz 500 000 eiro liels budžets. Īrēt ir lētāk, bet tās izmaksas tāpat būs lielas.
Kāda ir jūsu stratēģija un mērķis 2017.gada Dakaras rallijam.
Cīnīties par labām vietām alternatīvās enerģijas klasē, turēt labu tempu un censties izvairīties no tehniskām problēmām. Mums ir vajadzīgs sasniegt finišu.