Dariuss Bisevičus, Vaidotas Žala un Sauļus Jurgelenas. Foto: K. Čachovskio, Delfi
Šī gada Dakaras rallijreidā startē arī lietuviešu rallija braucējs Vaidotas Žala, kurš trasē dosies ar īpaši būvētu “Seat Leon” automašīnu, kas tiks apgādāta ar 2 litru NEXBTL biodīzeļa turbo motoru. Ar šo auto ekipāža startēs T3 klasē, kā arī cīnīsies “Alternative Energy Cup” vērtējumā.
Īsi pirms Dakaras rallija starta sportists sarunā ar portālu Go4speed pastāstīja par šo auto, par tā būvniecību un izmaksām, kā arī atklāja ekipāžas mērķus.
Vaidotas, kad un kā tu nolēmi startēt Dakaras rallijā?
Dakaras rallijs daudziem sportistiem ir kā sapņa piepildījums. Tas ir liels izaicinājums, gan pilotam, gan mašīnai. Pirmo reizi rallijreidā startēju pāris gadus atpakaļ, kad piedalījos Abu Dabi rallijreidā. Bija smagi, bet man ļoti patika tuksnesis un maratona gars. Tas ir pavisam kas cits, salīdzinot ar parasto ralliju. Tā nopietni pie idejas startēt Dakaras rallijā mēs nonācām pirms diviem gadiem. Taču vēl pirms trīs mēnešiem startēšana Dakarā likās neiespējama. Taču sanāca atrasties pareizā vietā un pareizā laikā, kā rezultātā kopā ar vienu no labākajiem Lietuvas rallijreida stūrmaņiem Sauļusu Jurgelenasu un kopā ar ļoti pieredzējušu inženieri Dariusu Biseviču kopā paveicām neiespējamo un mums viss izdevās, lai varētu startēt.
Automašīna testos. Foto: Bee Dakar
Jūs startēsiet ar savu automašīnu. Kāpēc nolēmāt būvēt jaunu auto, nevis iegādāties jau gatavu?
Būvēt prototipu bija mūsu Dakaras rallija startēšanas pamatmērķis. Mums bija nepieciešama mašīna par samērīgu budžetu, bet interesantu skatītājiem. Jebkura mūsu būvētā T1 klases mašīna būtu sliktāka par vadošo rūpnīcu komandu automašīnām. Mums jau ir divas lietuviešu ekipāžas Dakaras rallijā, tāpēc, lai mēs būtu interesanti sponsoriem, mums bija nepieciešama cita ideja. Sauļus un Darius nolēma, ka pareizākais risinājums būtu būvēt T3 klases auto. Tas mūsu iespējas ar ekonomisku budžetu pretendēt uz Top 3 rezultātu klasē padarīja lielākas. Darius izstudēja dokumentus un nonāca pie interesanta risinājuma, kas būtu piemērots smagajam Dienvidamerikas rallijreida segumam. Pēc tam, kad ideja bija gatava, jau pēc 12 mēnešiem aizvadījām pirmos testus. Cepuri nost Dariusa priekšā, kurš uzbūvēja rallijreida auto no baltas lapas. Latvieši to ļoti labi zina, kādi ir šie cilvēki.
Foto: Bee Dakar
Pastāsti, kāpēc izvēlējāties tieši Leon automašīnu?
Mašīna tika uzbūvēta apmēram 12 mēnešos, bet pēc tam sešus mēnešus notika testi. Darius izvēlējās 1.9 dīzeļa Seat automašīnu tāpēc, ka tā ir gan izturīga, gan arī tai ir arī labs griezes moments. Protams, griezes momenta rādītāji (400 Nm) nav tik iespaidīgi kā ''Toyota'' vai ''Mini'' automašīnām, taču mūsu noslēpums ir svars. Ar tik mazu dzinēju mūsu auto ir lielas svara priekšrocības. Piemēram, salīdzinot ar Overdrive automašīnu, mūsu auto sver par pus tonnu mazāk. Svaram rallijā ir liela nozīme.
Foto: Bee Dakar
Cik liela komanda būs jums Dakaras rallijā?
Mūsu komanda starp visām lietuviešu komandām ir pati mazākā. Bez ekipāžas mums vēl līdzi būs trīs inženieri un trīs papildus darbinieki. Mums būs 6x6 Scania atbalsta automašīna, kā arī viena atbalsta automašīna, kuru pilotēs vietējie argentīnieši.
Ja nav noslēpums, cik izmaksāja jūsu automašīna?
Auto vērtība ir apmēram 150 000 – 200 000 eiro. Tas ir ļoti daudz, salīdzinot ar klasisko ralliju, bet pieticīgi, salīdzinot ar rallijreidu. Ņemot vērā dārgās detaļas (piemēram, astoņus amortizatorus (uz katru riteni pa diviem)), kā arī daudzas citas sarežģītas lietas, mašīnas vērtība pieaug strauji.
Foto: Bee Dakar
Kāds ir jūsu ekipāžas mērķis šajā rallijā?
Galvenais uzdevums ir tikt līdz finišam, taču noteikti gribam pacīnīties par labu vietu T3 klasē un “Alternative Energy Cup” vērtējumā. Galvenā prioritāte tomēr būs labs rezultāts “Alternative Energy Cup” vērtējumā, jo mēs ieguldījām daudz resursu un pūļu, lai uz sacensību vietu nogādātu trīs tonnas NXTBTL otrās paaudzes biodīzeli. Bijām pārsteigti sastapties ar tik daudziem birokrātiskiem šķēršļiem, lai nogādātu sacensībām paredzēto degvielu no Eiropas uz Argentīnu. Pēc divu mēnešu pūlēm mums tas izdevās.
No kā jūs visvairāk baidāties Dakaras rallijā?
Jebkas, kas liedz sasniegt finišu, ir katras ekipāžas vilšanās. Līdz ar to galvenais ir finišēt!