profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Vaidotas Žala Dakaras rallijā startēs ar smago kravas automašīnu (FOTO)

Mārtiņš Jankovskis 25.09.2024 - 00:49 Vaidotas Žala Dakaras rallijā startēs ar smago kravas automašīnu (FOTO)
Foto: No komandas personīgā arhīva

Līdz nākamā gada Dakaras rallijam ir palikuši nedaudz vairāk par trim mēnešiem. Par patīkamu pārsteigumu parūpējies viens no ātrākajiem lietuviešu autosportistiem Vaidotas Žala, kurš paziņojis, ka savā desmitajā jubilejas Dakaras rallijā startēs smago automobiļu klasē. "Skuba Team" pilots vadīs pieredzējušā Džerārda de Roja komandas kravas automašīnu "Iveco".

Sarunā ar portālu Go4speed Vaidotas Žala atklāj iemeslus, kāpēc nolēmis pārsēsties kravas automašīnā.

Vaidotas, tu ar savu paziņojumu diezgan pamatīgi mani pārsteidzi.
Ne tikai tev tas bija šoks, bet gan daudziem citiem arī (veselīgi smiekli).


Foto: No komandas personīgā arhīva

Kas tevi pamudināja mainīt vieglo automašīnu pret kravas?
Šeit pamatā ir divi lieli iemesli. Pirmkārt, esmu izsalcis pēc rezultātiem. Pēdējos divos gados bijām savākuši labu budžetu, kas ļāva startēt labās komandās un ar labām mašīnām, bet tehniskās problēmas mūs nepameta (Līdz šim Žalas labākais rezultāts Dakaras rallijā ir 11.vieta 2022.gadā ar ''Mini John Cooper Works Rally'' automašīnu). Līdz ar to nolēmu, ka kaut kas ir jāmaina, jo tas nav produktīvi. Tā turpināties nedrīkst, jo tas tērē manu enerģiju. Līdz ar to nolēmu skatīties citā virzienā, lai atgrieztos pie rezultātiem. Nevis tikai uzvarēt atsevišķos ātrumposmos, bet arī sasniegt finišu. Katru gadu izmaksas Dakaras rallijā pieaug, bet, kā rāda prakse, pat startējot ar spēcīgu komandu, tas negarantē, ka nepaliksi stāvot ceļa malā. Tas radīja motivāciju meklēt radikālu risinājumu. Vieglo automašīnu klasē man bija šaubas, vai es varēšu nodrošināt uzticamu automašīnu.

Otrs galvenais iemesls ir mans galvenais atbalstītājs Skuba, kas Eiropā pazīstams kā līderis kravas automašīnās un līderis smago automašīnu servisa risinājumos, rezerves daļās u.t.t. "Skuba" komanda katru gadu seko līdzi Dakarai kā augstākā līmeņa sacīkstēm. Mēs vienmēr gribējām būt daļa no tā, bet vienmēr kaut kas trūka.

Vienošanos ar jauno atbalstītāju panāci ātri?
Mums bija kopīga interese šajā projektā. Kad sēdos pie sarunu galda ar "Skuba" pārstāvjiem, lēmums tika pieņemts ātri, jo kravas automašīnu kategorija Dakaras rallijā ir cieši saistīta ar jauno partneru darbību.

Tavā rīcībā būs pieredzējušā Džerārda de Roja komandas kravas automašīna "Iveco"?
Jā, mums ir labas attiecības ar Džerārdu de Roju. Šī komanda četras reizes uzvarējusi Dakaras rallijā kravas automašīnu kategorijā. Gan Džerārds, gan viņa tēvs sacīkstēs ar kravas automašīnām nobraukuši daudzus tūkstošus kilometrus. Viņu pieredze ir milzīga, tāpēc mūsu pieeja ir tāda, ka, ja jau mainām kursu un sēžamies pie kravas automašīnas stūres, tad izvēlamies labākos.

Pagājušā gadā mēs testējām viņa komandas automašīnu, un viņš man izteica ļoti labu piedāvājumu, tāpēc arī nolēmu to pieņemt. Līdz ar to man ļoti paveicās, ka izdevās atrast galveno atbalstītāju, kas darbojas smago automašīnu biznesā, tāpēc šī sadarbība ar de Roju izveidojās diezgan pašsaprotama. Līdz ko mums izdevās visu sakārtot ar ģenerālsponsoru, pārējais viss noritēja diezgan vienkārši. Šogad ir tāda situācija, ka jau septembra vidū esam nodrošinājuši budžetu, nekā citus gadus, kad bieži vien līdz pēdējam strādājam pie budžeta un meklējām atbalstītājus. Dakaras rallijā lielākais izaicinājums nav sasniegt finišu, bet gan iziet uz starta. Tagad nākamos mēnešus varēšu labāk gulēt (smejas).


Foto: No komandas personīgā arhīva

Kādas bija pirmās sajūtas pēc testiem ar smago automašīnu?
Diezgan interesantas (smejas). Šie testi mani pozitīvi pārsteidza. Jūtu, ka varu būt ātrs, jo ir daudz līdzību ar automašīnu. Bet ir arī patiešām būtiskas atšķirības. Šī ir milzīga masa – deviņas tonnas, kamēr automašīnu kategorijā tas ir četras reizes mazāk. Minimālā kravas automašīnas masa var būt 8,5 tonnas, taču ar visu aprīkojumu tā pietuvojas desmit tonnām. Viens no būtiskākajiem atšķirību punktiem man kā pilotam ir mašīnas vadāmība. Braukt ātri ar kravas automašīnu nav tas pats, kas braukt ātri ar vieglo automašīnu.

Šajos testos Polijā nobraucām kādus 100 kilometrus, lai saprastu, kā ir vadīt šo auto. Testi aizritēja labi, bet, protams, mums vēl vajadzēs aizvadīt testus kāpās un tuksnesī, ko plānojam darīt oktobrī. Protams, atšķirība no vieglās automašīnas ir liela, bet dienas beigās tāpat šim auto ir stūre, gāze, bremze un četri riteņi, kas braucējam ir nepieciešams. Šajā smagajā automašīnā, lai būtu konkurētspējīgs, būs nepieciešama lielāka fiziskā enerģija, jo šajā mašīnā ir lielākas vibrācijas, spēcīgāki triecieni u.t.t., tāpēc uzskatu, ka fiziskajā ziņā ar šo auto būs grūtāk, bet Dakāra jebkurā gadījumā nav viegla, arī vieglo automašīnu kategorijā. Kravas automašīna, iespējams, ir visizturīgākais transportlīdzeklis Dakarā. Ir lielāka iespēja, ka sacensību laikā trasē salūzīs ekipāžas mugurkauli, nevis kravas automašīna (smejas). Esmu vairākkārt redzējis, kā šie deviņu tonnu monstri traucas garām. Tad saproti, ka šo "aparātu" nevarēs viegli apturēt ne akmens, ne bedre.


Foto: No komandas personīgā arhīva

Daudzi tevi pazīst, ka rallijā parasti brauc ātri un ar plašām sānslīdēm, taču tagad tā vairs braukt nevarēs. Cik viegli vai grūti būs mainīt domāšanu?
Jā, ar šo mašīnu braukšana būs savādāka. Deviņas tonnu smags auto nav joka lieta, tāpēc braukšana būs savādāka. Arī man tas pašam būs liels izaicinājums kā braucējam, zinot, kā es braucu iepriekš. Būs jāspēj pārslēgties un mainīt domāšanu. Protams, ja gribi labu rezultātu, tev ir jābrauc ātri, bet tas jādara gudri. Jebkurā gadījumā, tas būs interesants izaicinājums.

Šogad Lietuvas rallija čempionātā esmu mainījis savu pieeju, domāšanu un attieksmi. Esmu sapratis, ka neesmu viens un man ir savi atbalstītāji, fani, kas gaida rezultātu finišā, nevis atsevišķos līkumos vai ātrumposmos, tāpēc es nevaru darīt to, ko gribu tikai es. Līdz ar to šobrīd rallijam pieeju tā, ka atstāju vietas arī kļūdām, lai arī iepriekš tā nebija un tiešām braucu ar pilnu jaudu. Šo domāšanu un pieeju arī ņemšu sev līdzi uz Dakaras ralliju, kur braukšu tā, lai būtu robeža arī kļūdām, jo visi braucēji pieļauj kļūdas. Šis būs mans desmitais Dakaras rallijs, un esmu nobriedis kā braucējs, kas māk kontrolēt savu tempu cīņas karstumā. Jā, apzinos, ka, braucot tev gribēsies to gāzi spiest līdz galam, bet dienas beigās tev ir jāsaprot, kas ir tavas prioritātes – būt ātram trīs līkumos vai visā rallijā. Laikam kļūstu vecs (smejas).

Ko tu vari pastāstīt par šo automašīnu?
Šī mums būs īrēs Iveco automašīna, kurai būs pilns rūpnīcas ražotāja atbalsts. Auto, kas sver deviņas tonnas, ģenerē 1000 zirgspēkus un attīsta 5000 ņūtonmetru griezes momentu, ko uz 22,5 collu riepām nodod automātiskā "Allison" ātrumkārba. Visiem četriem riteņiem piedziņu palīdz kontrolēt "Reiger" amortizatori ar 30 cm piekares gājienu. Izaicinājums būs trenēties riepu nomaiņā, jo pilnībā aprīkota viena riepa sver 135 kg. Kravas automašīnu kategorijā ekipāžai ir iespēja kontrolēt riepu spiedienu tieši no kabīnes, izmantojot "Teleflow" sistēmu. Interesanti, ka, pateicoties mūsdienīgam EURO6 motoram, vidējais degvielas patēriņš būtiski neatšķirsies no dažām vieglajām automašīnām. Noteikti būs jāpierod pie mašīnas ātruma, jo drošības apsvērumu dēļ mašīnas maksimālais ātrums būs 140 km/h, ko sajutu arī testos, ka nav tas ātrums, kas vieglajiem (pagājušajā gadā maksimālais ātrums vieglajām mašīnām bija 170 km/h), taču automašīna ir sasodīti liela (smejas).

Foto: No komandas personīgā arhīva

Cik de Roja komandā būs ekipāžas?
Pavisam kopā trīs. Pats de Rojs nebrauks, bet viņš būs iesaistīts visos komandas procesos. Komandas sastāvā būs arī pieredzējušais Alešs Lopreiss, kurš savu Tatra automašīnu 2025.gada Dakaras rallijā nomainīs uz Iveco. Trešo smago automašīnu pilotēs dāma, kas būs diezgan iespaidīgi, zinot, cik tas grūti tas ir.

Kāds būs tavs mērķis 2025. gada Dakaras rallijā?
Mēs uz Dakaru ar kravas automašīnu nebrauksim kā tūristi, lai tikai ierakstītu ķeksīti savā CV. Mūsu mērķis būs braukt ātri un cīnīties par labu rezultātu. Cik mēs būsim konkurētspējīgi, šobrīd nezinu, to tikai uzzināsim pēc pirmā ātrumposma. Mūsu mērķis nebūs uzvarēt katru ātrumposmu. Svarīgākais būs pierast pie auto un kāpināt tempu, lai sasniegtu finišu, un tad jau rezultāts neizpaliks.

Paldies par sarunu un lai, Tev veicas!
Liels paldies. Veiksme noderēs.
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png