Foto: Vaidotas Paškevičius - Constra Racing
2023.gada Dakaras rallijā Lietuvu pārstāvēs septiņas komandas (2022.gada Dakaras rallijā tās bija desmit komandas). Otro gadu pēc kārtas lietuvieši būs pārstāvēti arī smago automašīnu klasē, kurā startēs Vaidotas Paskevičius/Slavomirs Volkovs/Tomas Guzauskas. Interesanti, ka visu trīs sportistu vecums ir 37 gadi. Viens no komandas galvenajiem atbalstītājiem būs latviešu uzņēmums SIA ''Otaņķu Dzirnavnieks'' jeb pazīstams ar zīmolu ''Otanki Mill''. Uzņēmums ir viens no vadošajiem lauksaimniecības un loģistikas pakalpojumu sniedzējiem Baltijas valstīs, tai skaitā Lietuvā.
Foto: No Ekipāžas personīgā arhīva
Ekipāžas pilots, kurš pirmās sacensības aizvadīja 20 gadu vecumā, savu autosporta karjeru sāka tieši ar bezceļu sacensībām un rallijreidu. Sarunā ar portālu Go4speed Vaidotas Paskevičius stāsta, ka "Benediktas Vanagas, kurš 2013.gadā sāka braukt Dakaras rallijā, šīs sacensības Lietuvā padarīja par otro reliģiju. Divas nedēļas ļoti liela daļa lietuviešu sekoja līdzi ekipāžai un viņu sekmēm Dakārā. Tas vainagojās ar to, ka katru gadu lietuviešu sportistu skaits šajās grūtākajās sacensībās pasaulē kļuva aizvien kuplāks, un 2022.gada sacensībās uz starta, pārstāvot visas klases, izgāja jau desmit ekipāžas!''
Foto: No Ekipāžas personīgā arhīva
Jautāts, kāpēc lietuvietis izvēlējās startēt Dakaras rallijā tieši ar smago automašīnu, Vaidotas, kurš savas karjeras laikā izcīnījis vairākus čempiontitulus rallijreidā, atklāja, ka ''Pirms vairākiem gadiem, stāvot trases malā un, redzot darbībā Kamaz automašīnu, pēc kuras bija sajūtas, ka zeme vibrē, sev noteica, ka, ja kādreiz startēšu Dakaras rallijā, tad tas tiks darīts tieši ar smago automašīnu. Un pēc deviņu gadus ilgiem pūliņiem 2022.gadā es realizēju savu sapni un startēju Dakaras rallijā.''
Ekipāža 2022.gada Dakaras rallijā. Foto: No Ekipāžas personīgā arhīva
Foto: Alfonsas Rakauskas Photography
Foto: Vilius Šaltenis
2022.gada Dakaras rallija finišā. Foto: Vaidotas Paškevičius - Constra Racing
Vaidotas Paškevičius un Vaidotas Žala
Pēc lieliskās debijas ekipāža saprata, ka grib turpināt savu piedzīvojumu, taču tas neesot bijis viegli. ''Pēc Dakaras rallija sapratām, ka gribam braukt vēl, jo mērķis ir iekļūt Top 10. Pēc Dakaras rallija atradām citu ģenerālsponsoru, kurš piekrita palīdzēt, bet, kad sākās karš, viņi nolēma vairāk palīdzēt Ukrainai, tāpēc nācās meklēt citus atbalstītājus. Tad sākās cenu kāpums, tāpēc atrast atbalstītājus bija ļoti grūti. Savācāmies trijatā, apzvanījām lielākos un tuvākos atbalstītājus, kuri piekrita mums palīdzēt. 2023.gadā, lai arī bija ļoti grūti, mums izdevās savākt budžetu, tāpēc turpināsim iesākto un centīsimies absolūtajā kopvērtējumā iebraukt Top 10. Gribētu teikt lielu paldies saviem lielākajiem atbalstītājiem ''Constra Racing'', ''Otankimill'', ''Svtechnika'' u.c.''
Foto: Vaidotas Paškevičius - Constra Racing
Pēc šīs atbildes Go4speed sazinājās ar SIA ''Otaņķu Dzirnavnieks'', lai pavaicātu, kāds ir bijis iemesls Latvijas uzņēmumam atbalstīt Lietuvas komandu. Uzņēmuma vadītājs Ričards Riepšs atbild lakoniski – ''Mūsu uzņēmums jau tradicionāli atbalsta izcilības autosportā. Piemēram, Mārtiņu Sesku. Uzņēmumam darbojoties Lietuvas tirgū, tikai loģiski ir sniegt atbalstu arī Lietuvas labākajiem autosportistiem tik tehniski grūtās, izaicinošās un arī dārgās sacensībās.'' Riepšs uzsver, ka ar Lietuvas komandu ļoti veiksmīga sadarbība izveidojusies jau 2022. gadā, tāpēc nav nekāda iemesla sadarbību pārtraukt. ''Sportisti ir motivēti, spēcīgi un noteikti nes ne tikai Lietuvas, bet visa Baltijas reģiona vārdu pasaulē,'' piebilst Ričards Riepšs.
Foto: Vaidotas Paškevičius - Constra Racing
Vaidotas turpina, vēlreiz uzsverot, ka starts Dakaras rallijā ir ļoti dārgs. Sportists piebilda, ka par Dakaras rallija budžetu viņš varētu vairākas sezonas nobraukt Lietuvas rallija čempionātā. ''Viss atkarīgs, ar kādu mašīnu tu brauc. Ja brauc ar tik labu un ātru mašīnu, kā ''Ford Fiesta NRC Evo2'', tad domāju, ka par Dakaras rallija budžetu varētu nobraukt trīs sezonas klasiskajā rallijā. Piemēram, smagajām mašīnām dalības maksa Dakaras rallijā ir 40 000 eiro, kurā ietilpst starts rallijā, ēšana un vieta tuksnesī, kur novietot savu telti (smejas). Kuģis, kas nogādā automašīnu, izmaksā apmēram 5 000 eiro. Mums nepieciešamas 20 riepas, kur viena riepa masā 1 950 eiro. Tas ir vēl apmēram 40 000 eiro. Papildus vēl rezerves daļas, automašīnas īre. Tas viss sastāda milzīgas izmaksas.''
Jautāts, kā ekipāža šogad gatavojās Dakaras rallijam, sportists atklāja, ka ''Lielākā gatavošanās un darbs bija, lai atrastu sponsorus. Sports diemžēl palika otrajā plānā. Ja atceries, tad Kamaz komandas braucēji iepriekš to vien tikai darīja, kā visu gadu tikai trenējās, jo viņi bija rūpnīcas komandas sastāvā, bet mums galvenais bija atrast atbalstītājus.''
Ekipāža testos. Foto: Vaidotas Paškevičius - Constra Racing
Taču, neskatoties uz to, ka treniņus īsti neizdevās aizvadīt, ekipāža cer, ka 2022.gadā gūtā pieredze ļaus viņiem būt konkurētspējīgākiem. ''Jā, katrs nobrauktais kilometrs Dakaras rallijā dod lielu pieredzi, tāpēc domāju, ka 2023.gada rallijā būsim zinošāki, gudrāki. Pašam, protams, lielāka pieredze ir tādos ātrumposmos, kas vairāk līdzinās klasiskajam rallijam. Kad 2022.gada Dakaras rallijā vienā 460 kilometrus garā ātrumposmā, kas līdzinājās klasiskā rallija ātrumposmam, Kamaz braucējam zaudēju tikai 14 minūtes, man tā bija kā uzvara. Bet līdz ko bija kāpas, tā jau zaudējām daudz. Tur saprotam, ka varam pielikt daudz, bet tur vajag lielu pieredzi. Lai cīnītos par uzvaru šajā klasē, uzskatu, ka ir jānobrauc kādi trīs vai četri Dakaras ralliji.''
Nobeigumā lietuvietis piebilda, ka 2023.gada rallijā mašīna būs uzlabota daudzās jomās, tāpēc viņš uzskata, ka auto būs 5%-10% ātrāks. ''Arī paši būsim pieredzes bagātāki, tāpēc domāju, ka būsim ātrāki. Darīsim visu, lai varētu iebraukt Top 10.''