Foto: МАЗ-СПОРТавто MAZ-SPORTauto
Mēnesi pirms Dakara 2022. gada rallijmaratona starta Dakāras rallija organizators, franču kompānija ASO, no dalībnieku saraksta izslēdza Baltkrievijas komandu MAZ-SPORTavto (trīs ekipāžas), jo pret Minskas autobūves rūpnīcu tika noteiktas Eiropas Savienības sankcijas. Preses konferencē Minskā komandas vadītājs un galvenais pilots Sergejs Vjazovičs sniedza detalizētu pārskatu par notikušo.
Par notikumu attīstību
Mēs pieņēmām, ka Minskas automobiļu rūpnīcai varētu būt problēmas. Šogad mums reģistrēt komandu ļoti palīdzēja Baltkrievijas Automobiļu federācija (BAF), kas nav pakļauta sankcijām. Reģistrējāmies kā BAF sportisti, samaksājām dalības maksu, kas tika pieņemta, izgājām cauri visām Eiropas finanšu iestādēm - nebija nekādu šķēršļu.
Foto: МАЗ-СПОРТавто MAZ-SPORTauto
Es gribētu mazliet aizstāvēt organizatorus: Viņi šo lēmumu nepieņēma paši. Sports ir ārpus politikas, un spiediens, kas tika izdarīts uz organizatoriem, lika viņiem pieņemt šādu lēmumu.
Kas notika tālāk
Mēs turpinājām sazināties ar organizatoriem, lai kaut kādā veidā atrisinātu šo situāciju. Mūsu nostāja bija tāda, ka, kamēr sacīkstes nav sākušās, mēs nevaram teikt, ka neesam pielaisti. ASO paziņojums bija, ka mums nav atļauts piedalīties pašās sacensībās – pat, ja mēs paši nokļūsim līdz Dakāras rallija norises vietai, neiebraucot ES teritorijā. Tas ir vēl dīvaināk, jo sacensības notiek ārpus Eiropas Savienības, kur mums nepiemēro sankcijas.
ES sankcijas bija ļoti gudri formulētas. Īsumā, šeit ir atbildes, ko saņēmām gan mēs, gan organizatori: "Jebkāda veida aktīvi - materiālie vai nemateriālie, kustamie vai nekustamie, kurus var izmantot, lai radītu līdzekļus, preces vai pakalpojumus, tiks definēti kā saimnieciskie resursi. Mēs ņemam vērā, ka "MAZ" komandas dalība "Dakaras" rallijā kļūs par iespēju šī zīmola automobiļu popularizēšanai un potenciāli veicinās ienākumu un priekšrocību pieaugumu ārvalstu tirgos. Zīmola izskats atbilst jēdzienam "saimnieciskie resursi" saskaņā ar Eiropas regulām.''
Man kā sportistam tas ir šoks. Mēs dodamies uz turieni, lai konkurētu, un mums nav nekādas vēlmes, lai mūs dēvētu par ekonomiskajiem resursiem. Mēs galvenokārt esam sporta komanda.
Foto: МАЗ-СПОРТавто MAZ-SPORTauto
"Dalības maksa ir simtiem tūkstošu eiro. Līdz šim šie līdzekļi ir iesaldēti. Lēmuma interpretācija ir šāda: "Nav iespējams atmaksāt jau samaksāto reģistrācijas maksu, ja pastāv tieša vai netieša līdzekļu pārskaitījuma risks Minskas autobūves uzņēmumam". Vēlamies atgādināt, ka līdzekļus izmaksāja Baltkrievijas Automobiļu federācija. ASO ar to bija visas līgumiskās attiecības.
Manuprāt, līdzekļu atgriešanu BAF var aplūkot ļoti vienkārši. Ja tas netiks izdarīts brīvprātīgi, tas tiks izdarīts ar tiesas lēmumu. Neviens neliecina, ka šī nauda tā vai citādi nav nonākusi federācijā, to apliecina dokumenti un bankas maksājumi. Attiecībā uz komandas dalību - mēs aicinām un turpināsim to darīt, lai nekādā veidā netiktu vilktas paralēles starp sporta komandu sacensībām un politiku. Milzīgā sporta sabiedrība ir pamatīgi sašutusi.
Foto: МАЗ-СПОРТавто MAZ-SPORTauto
"Nē, šādu cerību nav, lēmums ir galīgs. Visi iespējamie termiņi jau ir pagājuši, termiņš bija 10. decembris, kad ar pozitīvu atbildi uz mūsu dalību mēs būtu varējuši sasniegt Saūda Arābiju pa alternatīvu maršrutu."
Vaicāts, kāda ir situācija ar dalības maksas atmaksu, Dakāras medaļnieks Vjazovičs atbildēja: "Dialogs ir uz laiku pārtraukts ASO aizņemtības dēļ.".