Didzis Zariņš
2022.gada Dakaras rallijā, kas notiks Saūda Arābijā no nākamā gada 2. līdz 14. janvārim, lietuviešu komandas ''Kreda'' sastāvā pirmo reizi desmit gadu laikā piedalīsies Latvijas autosportists. Par to kļuvis Didzis Zariņš, kurš kopā ar lietuvieti Antanu Jukneviču sēdīsies Toyota ''Hilux'' automašīnā.
Foto: ''Kreda''
Pēc desmit gadu pārtraukuma kāds no latviešiem atkal startēs rallijā. Par to kļuvis Didzis Zariņš, kuram šī būs sestā reize prestižajās sacensībās. Viņš startēs kopā ar lietuvieti Antanu Jukneviču.
Didzi, kā sākās tava un Antana sadarbība?
Mūsu sadarbība sākās no telefona zvana, vai es negribu braukt, jo viņa stūrmanis šobrīd ir Antarktīdā ekspedīcijā. Antanas bija meklējis cilvēku, kuram ir Dakaras rallija pieredze. Viņš bija vēl apjautājies citiem cilvēkiem, kuri ieteica vērsties pie manis. Nav jau tā, ka mēs iepriekš nebūtu viens otru redzējuši, jo vienā smilšukastē vien esam cīnījušies. Antanas atzina, ka tad, kad Dakaras rallijā braucām mēs, viņš ar skaudību skatījās uz Rīgas komandu, kā viņa bija organizēta.
Antanas pieredze Dakaras rallijā ir liela.
Jā. Antans Dakaras rallijā startēs jau 13. reizi, un viņš ir viens no pieredzes bagātākajiem lietuviešu braucējiem. Esmu priecīgs, ka varēsim kopā iekarot Saūda Arābijas tuksnesi, un ticu, ka mums izdosies veiksmīgi startēt kopā. Lietuviešu ''Kreda'' komanda ir pieredzējusi, un tas būs jauns izaicinājums izbaudīt, kā strādā mūsu kaimiņu komanda, salīdzināt un apmainīties pieredzē.
Protams, pirmajā brīdī vajadzēja apdomāt, bet dienas laikā saliku domas un piekritu.
Cik liela ir tava pieredze Dakaras rallijā?
Piecus Dakaras rallijus esmu braucis kā stūrmanis (kopā ar Māri Saukānu un Andri Dambi) un vienā reizi biju kā komandas vadītājs – taisīju raidījumus TV5.
Cik ilgi tagad nebiji aktīvi iesaistījies autosporta dzīvē?
Aktīvi neesmu braucis desmit gadus.
Kā bija pieņemt šo izaicinājumu atkal atgriezties stūrmaņa krēslā, zinot, kā pēdējos gados viss strauji ir attīstījies?
Zini kā, ātrums jau nekur nav mainījies – kāds tas bija agrāk, tāds tas ir arī šobrīd. Mainījies ir tas, ko es vēl neesmu dzīvē redzējis, ir elektroniskā navigācija. 2022.gadā visiem sportistiem būs elektroniskā navigācija. Tagad būs tā, ka tu 30 minūtes pirms starta saņemsi kodu, ar kura palīdzību tu vari atvērt vaļā konkrētās dienas maršrutu jau ar visiem labojumiem. Tagad izpaliks tas, ka tu iepriekšējā vakarā varēji pats veikt labojumus.
Ļoti svarīga. Dakaras rallijā neuzvar tas, kurš brauc visātrāk. Uzvar tas, kurš brauc visgudrāk. Ir tā, ka ekipāžai katru dienu ir jābrauc savā komforta ātrumā. Ja kāds tavs konkurents kādā dienā ir ātrāks, un tu sāc skriet viņam līdzi un braukt ātrāk nekā tajā dienā esi gatavs braukt, tad bieži vien sanāk savārīt ziepes. Ja brauksi savā ātrumā, tad viss sanāks. Galvenais pašam sevi nobremzēt un tad viss būs kārtībā. To var iegūt tikai ar pieredzi, un tāpēc arī Antanas meklēja tādu stūrmani. Agrāk, kad sākām braukt Dakaras rallijā, mums no malas teica – ''Ko jūs braucat katru līkumu kā pēdējo? Paspēsiet taču vēl izbraukāties.''
Testi pirms rallija jums būs?
Šobrīd tā kopējā sadarbība mums rit caur telefonu, jo mašīna ir ceļā uz Dakaras ralliju. Nonāksim galā, izbrauksim prologu un gan jau viss būs kārtībā.
Kādā valodā lasīsi stenogrammu?
To mēs vienosimies. Ne man, ne viņam ar angļu vai krievu valodu nav problēmas.
Protams, būs prieks atkal izbaudīt Dakaras rallija atmosfēru un satikt sen neredzētus cilvēkus ar kuriem agrāk lielajā smilšukastē ir kopā pavadīts laiks.