Karloss Sainss, Artūrs Melnis un Stefans Peteransels
Jau iepriekš ziņojām, ka šī gada Dakaras rallijā piedalās vairāki latviešu cilvēki. Kristaps Ulmis ir Vaidotas Žalas mehāniķis, bet bijušais Dakaras rallija braucējs Māris Saukāns strādā leģendārās Kamaz rūpnīcas komandā. Taču tas vēl nav viss, jo izrādās, ka latvietis Artūrs Melnis strādā X-Raid rūpnīcas komandā.
Foto: No Artūra privātā arhīva
Foto: No Artūra privātā arhīva
Šobrīd Melnis, kuram šis ir ceturtais Dakaras rallijs, ir X-Raid rūpnīcas komandas tehniskās mašīnas šoferis, kura pārziņā ir rezerves daļu piegāde tādām zvaigznēm kā Karloss Sains un Stefans Peteransels (abi braucēji šobrīd kopvērtējumā atrodas Top 3). Pavisam kopā X-Raid ir 12 smagās tehniskā atbalsta automašīnas, kur vienu no tām pilotē Artūrs. Par to, kā Artūrs nokļuva šajā komandā, par to šajā stāstā.
Foto: No Artūra privātā arhīva
Artūr, cik ilgi tu jau strādā X-Raid rūpnīcas komandā?
Ar X-Raid strādāju gadus piecus, bet tīri sacensībās ar X-Raid komandu braucu otro reizi.
Tu braukā tikai no bivoka (servisa parka) uz bivoku, vai arī iekšā trasē?
Ja vajag, tad braucu arī iekšā trasē. Pirms Dakaras rallija notika Hail Baja sacensības, kur braucu arī trasē un palīdzēju. Arī testos un treniņos, kad kāds iesēžas kāpās, braucu iekšā tuksnesī un palīdzēju ar savu 20 tonnas smago 6x6 automašīnu.
Foto: No Artūra privātā arhīva
Foto: No Artūra privātā arhīva
Visus X-Raid darbiniekus pārbauda psiholoģiski, vai viņi ir spējīgi izturēt ilgstošas pārslodzes. Mani uz to nepārbaudīja, jo man tā pieredze ir tik liela, ka mani paņēma uzreiz. Par mani jau bija nodota informācija – kas es tāds esmu, ko protu, ko no manis var sagaidīt u.t.t. Mani pārbaudīja tikai uz braukšanu, kur nodemonstrēju tādas lietas, kādas pastāvīgie X-Raid smagās automašīnas šoferi nevarēja izpildīt, tāpēc viņiem jautājumi par manu braukšanu nebija.
Foto: No Artūra privātā arhīva
Jā, man ir sastādīts kalendārs uz visu gadu, bet, protams, šobrīd nav zināms, cik un daudz sacensību ''Covid-19'' pandēmijas dēļ šogad notiks.
Pašam ar kādā brīdī sanāk aprunāties ar Sainsu vai Peteranselu?
Jā, viņi bieži pēc ātrumposmiem aprunājas ar mehāniķiem, pastāsta, kas viņiem patika, kas nepatika, ko var uzlabot. Arī starplaikos, kad automašīnas ir gatavas, mēs kontaktējamies – iedzeram tēju, apēdam kādu cepumu.
Jā, mans primārais uzdevums ir braukšana, bet, protams, ja redzu, ka varu palīdzēt un man vēl nav jāiet gulēt, tad palīdzu. Nav tā, ka redzu, ka vajag palīdzēt, bet es stāvu malā un skatos. Tā nedrīkst būt. Ja komanda strādā, tad strādā visi. Jā, katram ir savi laiki, kad kuram jāiet gulēt, jāceļās. Ja man no rīta ir jābrauc 800 – 900 kilometri, tad, protams, došos laicīgi gulēt, lai no rīta būtu gatavs veikt savus tiešos pienākumus. Bet, ja vajag kādam palīdzēt un ir brīvs laiks, tad mēs viens otram izpalīdzam, lai tas darbs ietu uz priekšu.
Foto: No Artūra privātā arhīva
Tādās komandās laikam sīkumiem ir liela nozīme
Jā. Piemēram, komandas bivoks. Pirms tas nostājas, katrai mašīnai ir nolikta sava vieta, kurā tai ir jāstāv burtiski līdz centimetram. Tu nedrīksti piebraukt tuvāk vai tālāk. Ja piebrauksi tuvāk, tad nevarēsi atvērt durvis vai iznest kādu detaļu. Ja piebrauksi tālāk, tad citiem nebūs vieta un komandas shēma būs izjaukta. Viss ir kā pulksteņa mehānismā. Šajā komandā ir vairāki tādi cilvēki, kas to spēj izdarīt un uz kuriem var paļauties, jo visi zina, ka tie savu darbu izdarīs par visiem 100%. Darbs ir atbildīgs.
Jā. Piemēram, komandas bivoks. Pirms tas nostājas, katrai mašīnai ir nolikta sava vieta, kurā tai ir jāstāv burtiski līdz centimetram. Tu nedrīksti piebraukt tuvāk vai tālāk. Ja piebrauksi tuvāk, tad nevarēsi atvērt durvis vai iznest kādu detaļu. Ja piebrauksi tālāk, tad citiem nebūs vieta un komandas shēma būs izjaukta. Viss ir kā pulksteņa mehānismā. Šajā komandā ir vairāki tādi cilvēki, kas to spēj izdarīt un uz kuriem var paļauties, jo visi zina, ka tie savu darbu izdarīs par visiem 100%. Darbs ir atbildīgs.
Šī gada pārbrauciens. Foto: No Artūra privātā arhīva
Šī gada pārbrauciens. Foto: No Artūra privātā arhīva
Piemēram, tajās sacensībās, kas bija pirms Dakaras rallija, vienā dienā nobraucām 970 kilometrus, bet pēc vēl vienas dienas nobraucām 1300 kilometrus. Bet man tas ir pieņemami – lai teiktu, ka esmu pārguris līdz bezsamaņai, tā nav.
Šī gada pārbrauciens. Foto: No Artūra privātā arhīva
Tieši tā. Man tas ir gan hobijs, gan sirds aicinājums. Visu mūžu mans darbs ir bijis saistīts ar mašīnām. Ja tā var izteikties, tad man citas dzīves nav. Ja ar to saslimst, tad izārstēties diemžēl vairs nevar.