Topi Heikinens. Foto: No sportista personīgā arhīva
Lai arī ''Neste World RX of Latvia'' jau ir beidzies pirms divām dienām, līdzjutēji joprojām turpina pārrunāt šī posma otrā pusfināla brauciena notikumus, kurā startēja abi mūsu braucēji. Par to, kurš bija ātrāks, kuram džokerī vajadzēja doties vēlāk vai kuram kuru vajadzēja palaist garām, domas dalās. Pēc sacensībām savus komentārus sniedza gan abi braucēji, gan Jāņa Baumaņa tēvs un spoteris Andris Baumanis.
Lai noslēgtu šo diskusiju, portāls Go4speed sazvanījās ar Reiņa Nitiša spoteri, 2013.gada ''Global Rallycross'' čempionu un rallijkrosa braucēju Tomasu Heikinenu, kurš izteica savu viedokli un sniedza savu redzējumu par visu notikušo.
''Mans redzējums par notikušo pusfinālā ir tāds, ka pēc tam, kad Timurs Timerzjanovs no pēdējās rindās nokļuva priekšā Reinim, atbīdot viņu uz ceturto pozīciju, man vajadzēja rīkoties, jo tobrīd mēs bijām ceturtie, bet mērķis bija iekļūt Top 3,'' stāsta bijušais EKS RX komandas pilots Topi Heikinens, kurš kā spoteris ar Reini šogad strādā pirmo gadu.
Foto: No sportista personīgā arhīva
''Nekad nav izdevīgi pēc pirmā apļa būt ceturtajam, jo tad tu apzinies, ka tev ir laicīgi jābrauc džokerī vai jāapdzen kāds trasē. Pieņēmu lēmumu, ka Nitišam jau pirmajā aplī jādodas džokerī, ko arī viņš izdarīja. Tobrīd, kad Reinis izbrauca no džokera, atstarpe starp viņu un ceturtajā vietā esošo Jāni Baumani bija apmēram 2,5 sekundes. Taču tad Reinis ļoti ātri sāka ķert Baumani, kurš šajās brīvdienās bija ļoti lēns. Ar šādu ātrumu Baumanim nevajadzēja atrasties pusfinālā. Diemžēl Jānim bija cita džokera stratēģija, tāpēc Reinis nevarēja viņam tikt garām, ko izmantoja Timerzjanovs.''
Aplūkojot otrā pusfināla laikus, var redzēt, ka pēc džokera Reinis otrajā un trešajā aplī bija ātrāks par Timerzjanovu, taču tad, kad tika noķerts Jānis, Reiņa laiki kļuva lēnāki. Jāpiebilst, ka Reinim pusfināla braucienos no visiem pilotiem bija ātrākais apļa laiks, kā arī labākais reakcijas laiks otrajā pusfinālā.
Foto: No sportista personīgā arhīva
Lai arī Andris Baumanis atzina, ka Reiņa spoteris ir pieļāvis kļūdu tik ātri džokerī laižot Reini, Heikinens nepiekrīt šim viedoklim un atzina, ka, ja šāda situācija būtu vēlreiz, viņš Reini džokerī atkal sūtītu pirmajā aplī. ''Ja pirmajā aplī džokerī dotos Timurs, Reinis noteikti turpinātu braukt pa pamattrasi, jo šeit ir ļoti grūti apdzīt, jo visi auto ir gandrīz vienlīdz spēcīgi. Tāpēc galvenā kārts bija jāliek uz džokera apli, kas bija vienīgā iespēja (ja kāds priekšā neizstājas vai neavarē), lai pakāptos uz trešo vietu. Par cik Timurs palika pamattrasē, nolēmu Reini uzreiz sūtīt džokerī, lai pēc tam viņš varētu braukt pa tīru trasi un ķert konkurentus. Protams, tas atkarīgs no trasēm, bet šādā trasē parasti pilots, kurš ir ceturtais (citreiz varbūt trešais), pirmajā aplī dodas džokerī. Pēc tam viņš atgriežas beidzamais un var pa brīvu trasi sākt ķert konkurentus. Šoreiz Reinim izdevās ļoti ātri noķert Jāni, tāpēc teiktu, ka Nitišam vienkārši nepaveicās. Protams, Baumanis brauca savu sacīksti, kas arī viņam ir jādara, bet jau trešajā aplī varēja redzēt, ka viņš būs pēdējais, jo viņa auto trūka ātrums. Tā ir daļa no spēles, kur vienmēr būs kāds ātrāks un kāds lēnāks braucējs. Ja būtu vēlreiz tāda situācija, rīkotos tieši tāpat, tikai tad noteikti vairāk pievērstu uzmanību pilotiem, kuri brauc pusfinālā un kuri no viņiem ir iespējams lēnāki.''
Heikinens piebilst, ka tagad nevar viennozīmīgi teikt, ka, ja Reinis apdzītu Jāni ātrāk, tad viņš būtu iekļuvis finālā, taču cerības uz finālu Reinim noteikti būtu lielākas. ''Negribu tagad apgalvot, ka, ja Reinis būtu ātri apdzinis Jāni, tad Nitišs būtu iekļuvis finālā, bet tas, ka cīņa par trešo vietu būtu ļoti sīva, to gan varu apgalvot. Pēc džokera Reinis lēnām tuvojās Timerzjanovam, bet, kad tika noķerts Jānis, atstarpe atkal pieauga. To pamanīja Timerzjanova spoteris, kurš iesūtīja savu pilotu džokerī, kas vēlāk arī atmaksājās. Ja Reini sūtītu džokerī vēlāk, piemēram, 5.aplī, tad viņam būtu atlicis tikai viens aplis, lai apdzītu Timuru, bet tas būtu ārkārtīgi grūti izdarāms. Labāk doties džokerī ātrāk, lai pēc tam vari sākt ķert konkurentus.''
Foto: No sportista personīgā arhīva
Somu sportists atklāj, ka vienmēr ar Reini pirms starta pārrunā iespējamo stratēģiju, taču parasti nākas vadīties pēc apstākļiem trasē. ''Mēs vienmēr pirms starta izrunājam stratēģiju, kas varētu būt labākais, kā labāk darīt u.t.t., bet, kad sākas brauciens, tad lēmums ir jāpieņem, vadoties pēc tā brīža situācijas. Tās situācijas mainās katru sekundi, un tev jāspēj ātri noreaģēt un pieņemt pareizais lēmums. Šoreiz mans lēmums sūtīt Reini džokerī jau pirmajā aplī bija pilnīgi pareizs,'' turpina Heikinens.
Sarunas nobeigumā Heikinens vēlreiz atzīmē, ka šis bija viens no gadījumiem, kādi rallijkrosā bieži notiek. ''Nobeidzot šo visu, vēlreiz gribu pateikt, ka šoreiz vienkārši nepaveicās, ka vienā pusfinālā tika divi latvieši, kur vienam ātrums bija Top 6 pozīcijā, bet otram Top 3. Žēl, ka tas notika tā, un pie tām vēl viņu mājas sacīkstēs, bet tas ir rallijkross un tā ir daļa no spēles. Arī citu vienu tautību piloti bieži vien cīnās savā starpā un cenšas izcīnīt augstāku vietu, bet ne vienmēr tas izdodas.''
Iepriekšējā Francijas RX posmā Heikinens, kuram šis šogad bija vienīgais starts Pasaules RX, tika pusfinālā, kur tika izcīnīta ceturtā vieta.