profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aluksne-4458.jpg
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Kā Neikšāna garāžā top rallija Ford Fiesta (FOTO, VIDEO)

Mārtiņš Jankovskis 19.01.2012 - 10:08 Kā Neikšāna garāžā top rallija Ford Fiesta (FOTO, VIDEO)

Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Ņemot vērā, ka straujiem soļiem tuvojas jaunā rallija un rallijsprinta sezona, portāls Go4speed pagājušajā nedēļā ciemojās pie Anda un Māra Neikšāna tēva Pētera, kura uzraudzībā tiek būvētas jaunās ''Ford Fiesta'' automašīnas.

Jau pirms došanās uz Bausku, Okartes Autosporta Akadēmijas preses sekretārs Mārtiņš Dzenītis brīdināja, ka saruna nebūs īsa, jo ar Neikšānu vecāko nevar tik ātri izrunāt visus interesējušos jautājumus. Lai arī, ierodoties darbnīcā, kur tiek skrūvētas un būvētas automašīnas, esam nedaudz ātrāk par Pēteri, darbi norit jau pilnā sparā - viens metina, viens skrūvē, bet cits dara citus darbus. Pēc neilga brīža atbrauc arī Neikšāns, un mūsu saruna var sākties.   

Tobrīd darbnīcā bija visas trīs automašīnas, tikai to stāvoklis gan bija dažāds. Tikai viena mašīna bija tādā stāvoklī, ar kuru varēja uzreiz braukt. ''Jā, sākumā mums atzina trīs skaistas ''Ford Fiesta'' automašīnas. Pēc tam visu lieko izņēmām laukā, nolikām noliktavā un sākām darbu - metinām, liekam drošības karkasu, attaukojam, krāsojam u.t.t. Nav nekā tāda ļoti sarežģīta - viss ir zināms. Tagad esam tā attīstījušies, ka visu no A līdz Z darām uz vietas. Šajā telpās, kurās esam apmēram septiņus gadus, esam uzbūvējuši astoņas vai deviņas ''Evo IX" un Baltijā pirmo ''Evo X" (ar to sākumā brauca Raimonds Strokšs, bet tagad Jānis Feldmanis). Tagad kārta trijām ''Fiesta" automašīnām."


Pēteris Neikšāns. Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Protams, pirmais jautājums, kas radās, vai ir kāda atšķirība būvējot ''Mitsubishi'' vai ''Fiesta'' automašīnu, taču Pēteris atzīst, ka tagad ir pilnīgi vienalga, ko būvēt. ''Pa šo laiku (Pēteris autosportā ir apmēram 30 gadus) mašīnas ir uzbūvētas daudz, tāpēc nav atšķirība, ko taisīt - ''Evo'' vai ''Ford Fiestu'', jo pamata principi visiem ir vienādi. Drošības karkass jāliek ir pilnīgi visiem (smejas). ''Ford Fiesta'' no N grupas atšķiras ar to, ka visa piekare ir uz cietiem lodbalstiem. Protams, būvēšanas procesā pārtaisām elektroinstalāciju, motoru, ātrumkārbu, sajūgu u.t.t. Bet tā varu teikt, ka tikai izskats ir savādāks, bet viss pārējais kā jau katrai mašīnai. Liels darbs ir ar elektrību. Vispirms tiek izrauti vecie vadi, tad jāliek jaunie, ko mums atsūta M-Sport. Kāda nedēļa paiet, kamēr ar to tiek galā. Ir diezgan daudz metināšanas darbu, jo oriģināli viņi rūpnīcā piemetina ar punktu metinājumu. Ja to nepārmetina, tad, kādu laiku pabraucot, mašīnas kuzavs izkustās un sāk vērpties."


Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Interesanti bija uzzināt, cik ilgs laiks nepieciešams, lai uzbūvētu automašīnu. ''Normāli mašīnu varētu uztaisīt no 1,5 - 2 mēnešiem, bet, kad pastrādā raitāk, tad var uztaisīt arī mēneša laikā. Viss jau atkarīgs no detaļām - ja tās aizkavējas, tad arī darbi neiet tik raiti uz priekšu."


Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Neikšāns atzīst, ka agrāk, būvējot mašīnas, varēja vairāk eksperimentēt, taču tagad visa būvniecība norit stingri pēc papīriem. ''Agrāk mašīnas būvēt bija interesantāk. Kad taisījām Strokšam automašīnu, tad daudz ko eksperimentējām, improvizējām, bet tagad visa būvniecība norit pēc papīriem un neko baigi jaunu nevar taisīt."

Jautāts par ''Fiesta'' vājajām vietām, Neikšāns zināja teikt, ka tādu konkrētu vāju mezglu šai mašīnai nav. ''Vājās vietas šai mašīnai nav. Ar to ir braucis labs meistars (smejas). Mašīna tiešām ir labi pārbaudīta, tāpēc nevarētu teikt, ka tai ir kaut kādas problēmas vai vājās vietas. Viņa iet, un ar to var cīnīties ar divlitrīgajiem (šai mašīnai ir 1,6 motors)."

Uz jautājumu, kura no šīm visām trijām automašīnām būs Ķenavam, Neikšāns smejoties saka: ''Kura mašīna būs Ķenavam? Izdomāsim (veselīgi smiekli). Viens, divi, trīs - lai iet šī (smejas). Bet īstenībā ir tā. Pirmo vietu izcīnīja Ķenavs, kuram arī tiek taisīta jauna mašīna. Otrais palika Kārlis, bet trešais Ralfiņš, kuram arī ir tā mašīna, kas jau ir braukusi."


Šī vēlāk būs Kārļa Nebara automašīna. Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Go4speed komanda bija ļoti pārsteigta par to, cik liela tīrība un kārtība valdīja šajā darbnīcā. Viss savās vietās, nekas nekur nemētājas, viss pa rokai. Sarunas laikā noskaidrojām, ka šīs trīs automašīnas šobrīd gatavo seši puiši. ''Kopā ir seši puiši, kas strādā pie šīm mašīnām no deviņiem rītā līdz deviņiem vakarā. Kad nav darba, tad strādā mazāk cilvēku, bet, kad nāk tuvāk sacensības, tad jau mums ir polārās naktis (smejas). Es vairs šobrīd neskrūvēju, bet gan dodu padomus. Kopā visu izrunājam, vienojamies, plānojam un strādājam."


Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Aiz sienas blakus boksos atradās divas ''Mitsubishi Evo IX'' automašīnas, kuras domātas īrei. Arī šīs automašīnas pēc sezonas tika atjaunotas, pārbaudītas un ir gatavas startam. ''Šīs ir mūsu ''Evo IX'' mašīnas, kuras tagad izīrējam, jo puikas brauc ar ''Evo X''. Pēc sezonas uztaisījām motoram apkopi, pārbaudījām ritošo daļu, kā arī pārbaudām citas lietas. Visticamāk, vienu pārdosim, jo mums vēl par viņām ir jāmaksā līzings."

Uz jautājumu, ko Neikšāns un viņa komanda darīs pēc tam, kad visas mašīnas tiks atdotas sportistiem, Pēteris saka, ka bez darba nepalikšot. ''Projekta ietvaros vēl plānojas vismaz viena, bet varbūt divas ''Fiesta" mašīnas, tā kā bez darba nepaliksim (smejas). Protams, mums šīs trīs mašīnas ir jānogādā uz ralliju, jāapkopj sacensību laikā un arī pēc tām."


Pēteris Neikšāns izrāda trofeju stūrīti. Foto: Aigars Tīdmanis, Go4speed

Tāpat Pēteris mums izrādīja noliktavu, kur glabājas ļoti daudz dažādu rezervju daļu, riepas, eļļas, dzelži, vadi un daudz kas cits. Izdevās ielūkoties arī telpā, kur glabājas gan Pētera, gan Anda un Māra Neikšānu medaļas, kausi, diplomi. Šeit Pēteris ar mirdzošām acīm, atceroties agrākos laikus, savas un dēlu pirmās sacensības, izrādīja savas ģimenes izcīnītās trofejas. Iespaidīgi!

Paldies Mārtiņam Dzenītim, paldies par sarunu Pēterim Neikšānam, kā arī paldies mehāniķim par izolācijas lentu.

Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png