Foto: Go4speed
Pēc ziemas minirallija sacensībām, kurā smagu avāriju, ieskrienot kokā, piedzīvoja Jānis Borševskis/Ali Jansons, Latvijas Automobiļu federācijas Standartautomobiļu komisijas (LAF SAK) padome veica izmaiņas minirallija kausa izcīņas tehniskajos nosacījumos lieljaudas automašīnām, tādā veidā uzlabojot sacensību norises un sportistu drošību. Tika nolemts ierobežot 4WD+ klases lieljaudas automašīnu jaudu, ieviešot 30 milimetru restriktorus turbo automašīnām. Jau toreiz par šādu lēmumu sašutuši bija daudzi sportisti, kā rezultātā izskanēja viedokļi, ka daudzi atteiksies no dalības šajās sacensībās.
Ja ziemas minirallijā Madona uz starta 4WD+ klasē izgāja 17 ekipāžas, tad šajās brīvdienās notiekošajās sacensībās, kas arī notiek pa Madonas ceļiem, dalībnieku skaits ir gaužām mazs - piecas ekipāžas. Acīmredzot šīs izmaiņas daudziem sportistiem likušas pieņemt lēmumu nestartēt.
Pēc šīs avārijas tika nolemts mainīt noteikumus. Foto: Dace Janova
Pirms nepilna mēneša portāls Go4speed aprunājās ar vienu no sportistiem, kuram redzējums par šīm izmaiņām bija diezgan skarbs.
"Es uzskatu, ka minirallija organizatori dēļ šiem ierobežojumiem šo pasākumu nogremdēs. Kam tas ir vajadzīgs? Domāju, ka 4WD+ klase drīz vairs nepastāvēs. Neredzu, kāpēc man savai ielas mašīnai, kuru iegādājos, lai varētu braukt jaudīgi, tagad jāliek iekšā restriktors. Evo gadījumā to var izdarīt samērā vienkārši, bet Subaru, lai nomainītu, vajadzīga apmēram viena diena. Sanāk tā - nobrauc sacensībās pāris desmitus kilometrus un tad ar tādu pat auto jābraukā pa Rīgas ielām. Jāgaida atkal divi mēneši, lai atkal nobrauktu pārdesmit kilometrus. Tas taču nav izdevīgi. Neticu, ka cilvēki, kas pērk Subaru un Evo, lai brauktu ātri un dinamiski, tagad būs ar mieru savai ielas mašīnai speciāli samazināt jaudu.''
Foto: Rolands Bobulis, Go4speed
''Risinājums? Kāpēc nevar no dalībniekiem paņemt vēl papildus pāris eiro, lai trasē ātrākajās un bīstamākajās vietās izvietotu papildus siena ruļļus? 10 – 15 eiro tur vairs neko dalībnieku izmaksās neizmainīs. Organizatori domā, ka tagad, ieliekot restriktorus, problēma tiks atrisināta, taču tā nebūs. To mēs redzēsim jau Madonas vasaras sacensībās. Avārija ziemā notika nelaimīgu apstākļu sakritību rezultātā. Tur ātrums nebija pie vainas. Tajā vietā ekipāžai pazuda saķere un sekoja avārija. Tas pats varēja notikt ar jebkuru citu mašīnu. Manā skatījumā risinājums ir vienkāršs – atrast cilvēku, kurš ļoti labi pārzina drošību, lai viņš saliek roterus. Labi, trase nebūs vairs tik ātra, taču, no otras puses, tai arī tādai pēc Minirallija būtības nav jābūt. Noliktu pirms ātrākiem līkumiem roterus un lieta darīta. Ātrums tiks samazināts un līkums tiks smuki izbraukts. Tas ir mans viedoklis, bet zinu, ka daudziem tas ir līdzīgs.''
Piektdien tika publicēts dalībnieku saraksts, kurā var redzēt, ka iepriekš teiktajam par dalībnieku skaitu ir taisnība, un to šajā posmā 4WD+ klasē būs gaužām maz. Lūk, kas par to sakāms vēl vienam Latvijā zināmam sportistam un ar autosportu saistītam cilvēkam.
Foto: Go4speed
''Mans viedoklis ir tāds, ka tas ir pilnīgi garām. Pirmkārt, šī klase bija domāta jebkuram, kurš grib startēt ar ielas Subaru vai Mitsubishi Evo. Tagad visiem, lai turpinātu braukt Minirallijā 4WD+ klasē, jāliek restriktors, kas noved pie papildus izmaksām. Evo to var viegli un samērā ātri nomainīt, bet Subaru, tur ir auzas. Šobrīd mēs redzam, ka šādas izmaiņas neatmaksājas, jo tiek zaudēti gan dalībnieki, gan arī domāju, ka skatītāji, jo diez vai no Rīgas tagad brauks cilvēki, lai skatītos golfus vai Hondas. Cilvēki jau grib redzēt kaut ko ātrāku.''
''Ja mēs atgriežamies pie avārijas Madonā, kur auto ieskrēja kokā, tad avārija nenotika ātruma vai jaudas dēļ. Pie vainas bija segums. Sākumā bija smiltis, bet pēc tam ledus. Pēc kompja datiem ātrums tur bija ap 65 km/h. Tikpat labi var uzdot jautājumu organizatoriem, kāpēc šādi noteikumi nav ieviesti BMW, kuri toreiz Madonā kūleņoja?''
Foto: Go4speed
Jautāts par izmaksām, sarunas biedrs atzina, ka "ar visu darbu, nomaiņu un regulēšanu domāju, ka tie ir 500 eiro noteikti. Mašīna no savas jaudas ar restriktoriem zaudēs apmēram 30%, kas citreiz līkumā noderētu, lai mašīnu izvilktu no līkuma un neavarētu.''
''Risinājums? Lai saliek vairāk roterus, it īpaši bīstamākās vietās. Nevienam neko tādu nenovēlu, bet, kas notiks, ja tagad atbrauks kāds ar niknu BMW vai Honda Type R un ieskries kokā, ko tad viņi darīs? Izdomāja, ka ir jāliek un viss, bet par dalībniekiem un ko tas prasa, cik tas maksā, nav padomāts. Neredzu jēgu tam, lai tagad ar savu ielas auto pēc sacensībām brauktu uz servisu, atkal tērētu laiku, naudu, lai savu auto padarītu atkal jaudīgu un tādu, lai ar to būtu patīkami braukt.''
Sveicam Vigo, ka viņs parādīja, ka viņa auto ar restriktoru joprojām ir konkurētsējīgs, tā kā izskatās, ka problēma ir pašos braucējos, nevis tajā, ka LAF ir slikts un ierobežo viņus.
Daudzi rallisti tagad pāriet uz BMW, varbūt to pašu varu ieteikt šiem 4wd+ braucējiem, nebūsiet ierobežoti un varbūt pat lielākuu kaifu dabūsiet!
Un papildu roteri arī nav risinājums. tad jau 1.6 klase pat līdz otrajam robam netiks.