Tomass Štolcermanis
Latvijas autosporta jaunais talants Tomass Štolcermanis pērn bija viens no tikai četriem pilotiem Pirmās formulas (F-1) titulētākās komandas "Ferrari" jauno talantu nometnē. Tālāko soļu speršanai trūkst atbalsta mehānisma, tādēļ ģimene neizslēdz sportista pilsonības maiņu, vēsta lsm.lv.
Štolcermani par apbrīnojamu talantu nosauca Latvijas Automobiļu federācijas (LAF) viceprezidents Jānis Naglis, uzsverot, ka bez ģimenes atbalsta un mīlestības uz autosportu tādus panākumus nav iespējams gūt. Arī Tomasa mamma Nellija Štolcermane dēla panākumos uzteica ģimenes ieguldījumu.
"Vīrs ir ielicis divus gadus savas dzīves," teica Štolcermane. "2022. un 2021. gadā viņš vispār nav bijis Latvijā, un viņš viņu [Tomasu] ir sagatavojis pieaugušā patstāvīgajai dzīvei. Viņam ir spāņu mehāniķis."
Tomasa Štolcermaņa tēvs Mareks ir bijušais autosportists, tāpat kā tēvocis Haralds Šlēgelmilhs, kurš no latviešiem bijis vistuvāk nonākšanai F-1 apritē.
16 gadus vecais Tomass Štolcermanis ikdienā dzīvo Itālijā un startē Eiropā augstākās raudzes kartinga sacensībās. Pirmais solis formulu klasē viņam būtu sperams F-4 seriālā.
"F-4 sezonai vajag, kā minimums, pusmiljonu eiro," ģimenei neaizsniedzamās izmaksas iezīmēja Nellija Štolcermane. "Šobrīd ar mūsu draugu atbalsta loku, vīra darba 24/7 un visiem viņa projektiem, maniem projektiem, tas ir nereāli."
Štolcermanis ir Latvijas Olimpiskās vienības (LOV) sastāvā. Kā neolimpiskā sporta veida pārstāvim viņš LOV finanšu atbalstu nesaņem, taču Tomasam pieejams medicīniskais nodrošinājums.
LAF sola gandrīz trešdaļu valsts finansējuma novirzīt jaunajiem talantiem, kā tas ticis darīts jau iepriekš.
"Mums ir jāuztaisa programma – tas ir pats pirmais," iespējamo ceļu uz finansējuma nodrošināšanu iezīmēja LAF viceprezidents Jānis Naglis. "Es negribu šodien skaļi nosaukt šo skaitli, jo tik un tā jāsakārto programma, jāiet uz Izglītības un zinātnes ministriju. Tad būs pirmais siets – skatīšana, vai to apstiprinās. Bet visādā ziņā 30% no šīs summas tiks sadalīta jaunajiem talantiem. Pašreiz Štolcermanis mums ir numur viens, Grencis – numur divi."
Līdz šim Štolcermanis no LAF ir saņēmis atbalstu ceļojumu izdevumu daļējai segšanai. Zīmīgi, ka Automobiļu federācijas 19. aprīļa pilnsapulces protokolā lasāms, ka LAF ir vairāk nekā pusmiljona eiro uzkrājums tās rezerves fondā. 2022. gada sākumā tas pārsniedzis pat 800 tūkstošus eiro, tiesa, lielas investīcijas vienā sportistā gan federācija neplāno novirzīt.
Jaunā autosportista atbalstam ir uzrunāta virkne Latvijas pelnošāko uzņēmumu, taču pagaidām bez lielām sekmēm.
Štolcermaņu ģimene pieļauj domu, ka Tomass nākotnē varētu pārstāvēt arī citu valsti, ja tas būs nepieciešams karjeras virzībai.
Viņa tēvocis Haralds Šlēgelmilhs šādu iespēju savulaik neizmantoja.
"Ja tāda iespēja būs un tā pavērs Tomasam ļoti plašas iespējas, tad, mācoties no Tomasa krusttēva, mana brāļa, kļūdām, noteikti tas tiks izmantots," teica Nellija Štolcermane. "Tāpat viņš būs latvietis, kurš dzimis Latvijā. Ja tā iespēja būs tāpēc, ka viņš ir ar Vācijas pilsonību, piemēram, vai ar Itālijas pilsonību, tad tas netiks laists garām. Tas tiešām netiks laists garām."
Nellija Štolcermane stāstīja, ka starptautiskos uzņēmumos un komandās interese par Tomasu ir.
"Tomass ir redzams, viņš ir redzeslokā. Konkrētas sarunas ar kādu par sezonu F-4 un atbalstu pusmiljona apmērā – nav," paskaidroja Štolcermane. "Ir sarunas par testiem, kuri mums izmaksās mazāku naudu nekā citiem cilvēkiem, citiem braucējiem."
No baltiešiem vistuvāk startam F-1 ir bijis Igaunijas pilots Jurī Vips. Pērn viņš bija ticis jau līdz F-1 čempionu "Red Bull" testa pilota statusam, taču rasistisku izteikumu dēļ sadarbība ar viņu tika izbeigta. Taču Vipa piemērs apliecina, ka arī baltiešiem nonākt F-1 apritē nav neiespējami.
Izmantotie resursi:
www.lsm.lv