Nesen jau portāls ziņoja, ka šogad Zviedrijas WRC posmā devīto reizi starp visiem tiesnešiem trīs bija no Latvijas. Pavisam drīz Sočos startēs F1 posms, kurā viens no tiesnešiem būs no Latvijas. Tas būs Latvijas automobiļu federācijas Tehniskā dienesta vadītājs Ģirts Auziņš, kuram šī būs jau trešā reize kā tiesnesim F1 posmā. Pirms došanās uz Krieviju Auziņš sarunā ar portālu Go4speed pastāstīja, kas viņam būs jādara Soču F1 posma laikā.
Ģirt, vai Tu arī šogad kā tiesnesis dosies uz Soču F1 posmu?
Jā, došos, lai arī šogad šajā posmā tehniskajā komisijā sastāvs tika samazināts par 30 cilvēkiem. Sākotnēji bija plānots, ka kopā būs 60 cilvēki (arī trīs no Latvijas), taču tagad tiesnešu skaits krasi tiks samazināts. Taču, neskatoties uz šo lielo samazinājumu, vismaz viens no tiesnešiem būs no Latvijas (visi pārējie būs vietējie tiesneši). Protams, žēl, ka šoreiz no Latvijas nevarēsim doties trijatā, tāpēc šoreiz F1 kā tiesnesis būšu es.
Jā, došos, lai arī šogad šajā posmā tehniskajā komisijā sastāvs tika samazināts par 30 cilvēkiem. Sākotnēji bija plānots, ka kopā būs 60 cilvēki (arī trīs no Latvijas), taču tagad tiesnešu skaits krasi tiks samazināts. Taču, neskatoties uz šo lielo samazinājumu, vismaz viens no tiesnešiem būs no Latvijas (visi pārējie būs vietējie tiesneši). Protams, žēl, ka šoreiz no Latvijas nevarēsim doties trijatā, tāpēc šoreiz F1 kā tiesnesis būšu es.
Kas Tev kā tiesnesim būs jādara F1?
No sākuma būs divu dienu seminārs (26.,27.aprīlis), bet jau ceturtdien sāksies pirmsstarta tehniskā komisija. Pēc tam sekos treniņi, kvalifikācija un sacīkstes, un visas šīs trīs dienas no 8:00 rītā līdz 20:00 vakarā tiesneši dzīvo komandu boksos un pieskata visu, ko tās dara. Arī šeit ir lietas, ko viņi drīkst mainīt un ir lietas, ko var mainīt tikai saskaņojot rakstisku atļauju. Par šo otro gadījumu parasti tiek piemērots kaut kāds sods – starta vietu, naudas.
Cik tiesneši ir uz vienu formulu vai komandu?
Uz vienu komandu ir divi cilvēki – viens, kurš vēro abas formulas un fiksē visas darbības, kā arī ir viens riepu marķētājs.
No sākuma būs divu dienu seminārs (26.,27.aprīlis), bet jau ceturtdien sāksies pirmsstarta tehniskā komisija. Pēc tam sekos treniņi, kvalifikācija un sacīkstes, un visas šīs trīs dienas no 8:00 rītā līdz 20:00 vakarā tiesneši dzīvo komandu boksos un pieskata visu, ko tās dara. Arī šeit ir lietas, ko viņi drīkst mainīt un ir lietas, ko var mainīt tikai saskaņojot rakstisku atļauju. Par šo otro gadījumu parasti tiek piemērots kaut kāds sods – starta vietu, naudas.
Cik tiesneši ir uz vienu formulu vai komandu?
Uz vienu komandu ir divi cilvēki – viens, kurš vēro abas formulas un fiksē visas darbības, kā arī ir viens riepu marķētājs.
Ģirts Leimans, Jānis Zeķītis un Ģirts Auziņš. Foto: No Personīgā arhīva
Cik viegli vai grūti vienam cilvēkam uzmanīt divas formulas, kad tām apkārt ir tik daudz mehāniķu?
Darbs ir ļoti atbildīgs, jo ne uz sekundi nevar novērst acis, jo tur viss notiek ļoti ātri. Tev ir jāspēj būt klāt, lai visu redzētu un visu saprastu, kas tiek darīts, mainīts. Mēs uzskaitām pilnīgi visas detaļas, arī antispārnus.
Cik viegli vai grūti vienam cilvēkam uzmanīt divas formulas, kad tām apkārt ir tik daudz mehāniķu?
Darbs ir ļoti atbildīgs, jo ne uz sekundi nevar novērst acis, jo tur viss notiek ļoti ātri. Tev ir jāspēj būt klāt, lai visu redzētu un visu saprastu, kas tiek darīts, mainīts. Mēs uzskaitām pilnīgi visas detaļas, arī antispārnus.
Tev arī ir jāuzskaita katra darbība, kas tiek veikt ap formulu?
Jā. Jebkura detaļa, kas tiek noņemta, tā ir jāuzskaita un jāatdod FIA tehniskajiem cilvēkiem. Ir tā, ka mehāniķi strādā ļoti ātri, tāpēc tiesnešiem ir jābūt klāt un jāspēj saredzēt visas darbības. Katra detaļa, kas tiek noņemta, tiesnesim ir brutāli jāarestē un pēc tam jāatdod galvenajam tehniskajam tiesnesim, kas to vēlāk pārbauda. Vienalga, vai tā ir liela vai maza detaļa.
Kādās komandās līdz šim esi strādājis?
Pirmajā gadā man bija Mercedes, bet otrajā – Red Bull.
Jā. Jebkura detaļa, kas tiek noņemta, tā ir jāuzskaita un jāatdod FIA tehniskajiem cilvēkiem. Ir tā, ka mehāniķi strādā ļoti ātri, tāpēc tiesnešiem ir jābūt klāt un jāspēj saredzēt visas darbības. Katra detaļa, kas tiek noņemta, tiesnesim ir brutāli jāarestē un pēc tam jāatdod galvenajam tehniskajam tiesnesim, kas to vēlāk pārbauda. Vienalga, vai tā ir liela vai maza detaļa.
Kādās komandās līdz šim esi strādājis?
Pirmajā gadā man bija Mercedes, bet otrajā – Red Bull.
Vai šo komandu mehāniķi ir atsaucīgi?
Kā kurai komandai. Ja Mercedes mehāniķi bija pretimnākoši, tad Red Bull nav tik atvērti un daudz ko grib noslēpt.
Kā kurai komandai. Ja Mercedes mehāniķi bija pretimnākoši, tad Red Bull nav tik atvērti un daudz ko grib noslēpt.
Foto: presssnoop.com
Kas notiek, ja kāds, piemēram, kaut ko noslēpj un nepasaka tiesnesim, ka kaut ko nomainījis?
Uzzināt to tā nevarēs, bet, ja ir kaut kādas aizdomas, tad var palūgt galvenajam tehniskajam cilvēkam, lai viņš apskatās video ierakstu, jo katra formula boksos tiek filmēta ar četrām kamerām. Ja tu piefiksē laiku par kādām aizdomām, tad vēlāk kameru pievelk klāt un paskatās, kas tika mainīts. Par šādiem pārkāpumiem komandām draud sods.
Uzzināt to tā nevarēs, bet, ja ir kaut kādas aizdomas, tad var palūgt galvenajam tehniskajam cilvēkam, lai viņš apskatās video ierakstu, jo katra formula boksos tiek filmēta ar četrām kamerām. Ja tu piefiksē laiku par kādām aizdomām, tad vēlāk kameru pievelk klāt un paskatās, kas tika mainīts. Par šādiem pārkāpumiem komandām draud sods.
Kur labāk pašam patīk strādāt kā tiesnesim – rallijā vai F1?
Rallijs ir tuvāk sirdij, bet formula tomēr ir augstākais kosmoss, kas vien ir. Protams, būt F1 un skatīties to no tribīnēm ir kaut kas vienreizējs, bet būt starp tiem cilvēkiem, kurus uzaicina atkārtoti strādāt un būt kopā ar pasaules labākajiem F1 pilotiem, tas ir labs radītājs, kas dod lielu gandarījumu.
Rallijs ir tuvāk sirdij, bet formula tomēr ir augstākais kosmoss, kas vien ir. Protams, būt F1 un skatīties to no tribīnēm ir kaut kas vienreizējs, bet būt starp tiem cilvēkiem, kurus uzaicina atkārtoti strādāt un būt kopā ar pasaules labākajiem F1 pilotiem, tas ir labs radītājs, kas dod lielu gandarījumu.
Kā tiesnešus uzņem F1?
Varu godīgi teikt, ka šeit ir visaugstākais līmenis, kāds redzēts. Tu atlido, tevi sagaida, aizved uz lidostu un pēc tam ved uz un no trases. Tikai tie labākie vārdi par Soču F1 posmu. Tāpat kā rallijā, arī šeit ceļa izdevumi jāmaksā pašam, bet dzīvošanu un ēšanu nodrošina organizatori. Taču, kā jau teicu – ja tiek piedāvāta šāda iespēja, tad grēks to neizmantot, lai arī ceļa izdevumi jāsedz pašam. Ja citi skatītāji par biļeti, kas ļautu staigāt pa boksu celiņu, maksā 3 500 eiro, tad man par šādu biļeti nav jāmaksā, un es vēl varu pieskarties formulām.
Varu godīgi teikt, ka šeit ir visaugstākais līmenis, kāds redzēts. Tu atlido, tevi sagaida, aizved uz lidostu un pēc tam ved uz un no trases. Tikai tie labākie vārdi par Soču F1 posmu. Tāpat kā rallijā, arī šeit ceļa izdevumi jāmaksā pašam, bet dzīvošanu un ēšanu nodrošina organizatori. Taču, kā jau teicu – ja tiek piedāvāta šāda iespēja, tad grēks to neizmantot, lai arī ceļa izdevumi jāsedz pašam. Ja citi skatītāji par biļeti, kas ļautu staigāt pa boksu celiņu, maksā 3 500 eiro, tad man par šādu biļeti nav jāmaksā, un es vēl varu pieskarties formulām.