Valentino Rosi. Foto: Ferrari
Autosporta vēsturē ar Džonu Sērtisu līdz šim ir bijis tikai viens pilots, kurš spējis kļūt par pasaules čempionu gan pirmajā formulā, gan vadošajā motociklu seriālā. Tomēr pirms astoņiem gadiem spilgtā itāļu moto zvaigzne Valentino Rosi bija tuvu tam, lai kā pieckārtējs MotoGP čempions pārietu uz F1. Itāļu sportists gan toreiz izšķīrās par palikšanu uz diviem riteņiem. Tagad Rosi nesenā intervijā atklājis iemeslus, kādēļ 2007. gadā nepārgāja uz pirmo formulu.
Pēdējos gados mēs - autosporta līdzjutēji - esam pieraduši pie tā, ka sportisti pāriet no vienas autosporta disciplīnas uz otru (Kimi Raikonens no F1 uz ralliju un atpakaļ; Sebastjans Lēbs no rallija uz autošoseju u.c.), tomēr tas viss, pirmkārt, bieži vien notiek braucēja karjeras norietā, otrkārt, pārejas ir četru riteņu ietvaros, t.i. autosportisti nepāriet uz motocikliem, tāpat arī otrādi.
Rosi savu pirmo F1 testu laikā. Foto: Ferrari
Tādēļ tolaik septiņkārtējā moto pasaules čempiona Valentino Rosi iespējamā pāreja uz pirmo formulu, precīzāk, „Ferrari" komandu bija īsta sensācija. Sākot jau ar 2005. gadu līdz pat 2006. gada beigām Rosi sasaistīšana ar F1 bija viens no skaļākajiem tematiem medijos, it īpaši pēc 2005. gada augustā aizvadītajiem testiem pie „Ferrari" formulas stūres.
Komandas dalībnieki, to starpā arī Mihaels Šūmahers un toreizējais vadītājs Žans Tods esot bijuši sajūsmā par Rosi uzrādītajiem apļa laikiem, kas esot bijuši vien salīdzinoši nedaudz lēnāki nekā toreizējā komandas līdera Šūmahera apļi. Tādēļ pēc šiem testiem no „Ferrari" puses vairakkārt izskanēja pozīcija, ka viss esot Rosi rokās, netieši un pat tieši norādot uz to, ka komanda viņu labprāt redzētu savā 2007. gada pilotu sastāvā. Presē pat izskanēja baumas par to, ka „Ferrari" itāļu motosportistam solījuši 60 miljonus eiro (par trīs gadu līgumu).
Rosi ar Šūmaheru „Ferrari" testu laikā. Foto: Ferrari
2006. gada sākumā Valentino Rosi F1 pirms sezonas testu ietvaros atkal sēdās pie formulas stūres. Tomēr tā kā visi pārējie startēja ar 2006. gada formulām un jaunajiem V8 dzinējiem, bet Rosi ar 2004. gada formulu un deforsētu V10 dzinēju, viņu laiki nebija savstarpēji salīdzināmi. Moto zvaigznei neklājās viegli, jo Valensijas trīs dienu testos tika piedzīvotas vairākas izslīdēšanas no trases. Progress gan ar katru dienu bija manāms, un arī pēc šiem testiem viena no F1 dienas aktualitātēm bija Rosi temats.
Nākamo mēnešu laikā, kad jau bija iesākusies 2006. gada F1 sezona, šis temats nedaudz noklusa, ik pa laikam uzplaiksnot, pateicoties Rosi vai „Ferrari" izteikumiem. Uz to brīdi 27 gadus vecais sportists atzina, ka viņam līdz (2006. gada) jūnijam dots laiks izvēlei, ko apstiprināja arī „Ferrari".
Rosi vienā no saviem pēdējiem F1 testiem. Foto: Ferrari
2006. gada 24. maijā gan šīm diskusijām pienāca gals, jo Valentino Rosi senākajai F1 komandai iedeva kurvīti: „Es nepāriešu uz pirmo formulu, vismaz ne dotajā brīdī. Es šobrīd turpināšu braukt ar motocikliem. Mans darbs motosportā vēl nav izdarīts, man šeit vēl ir mērķi. Mani draugi „Ferrari" komandā man deva iespēju iepazīt pirmo formulu, un tā man bija brīnišķīga pieredze. Es pateicos Lukam di Montecemolo un Žanam Todam."
Nākamajos gados sekoja vēl pāris testi ar „Ferrari" un Rosi mīlas apliecinājumi pirmajai formulai, tomēr tas viss vairs bija tikai izklaides pēc, un pāriešana uz pirmo formulu vairs netika uzskatīta par reālu. Atgādināsim īsi par to, kas notika pēc 2006. gada beigām - „Ferrari" komandā karjeru beidza Mihaels Šūmahers, viņa pēctecis Kimi Raikonens 2007. gadā izcīnīja savu pirmo čempiona titulu, kas vienlaikus ir arī pagaidām pēdējais „Ferrari" čempiona tituls. Turpretim Rosi 2008. un 2009. gadā izcīnīja vēl divus MotoGP titulus, tomēr pēc tam vairs nav spējis finišēt augstāk par trešo vietu.
Rosi 2014. gadā vēl arvien startē MotoGP. Foto: crash.net
Pēc visa šī garā stāsta nonākam arī līdz nesenajai Valentino Rosi intervijai, kurā nu jau 35 gadus vecais sportists teicis šādus vārdus: „Ja godīgi, tad man pietrūka sirds, lai aizietu no motosporta. Es zināju, ka man priekšā vēl bija daudzi labi gadi un ka risks būtu bijis augsts. Es nekad to neesmu nožēlojis. Man ir sajūta, ka es izdarīju pareizo izvēli, jo es izcīnīju vēl divus titulus." Neraugoties uz to, viņš ar sajūsmu atceras kopīgos F1 testus Valensijā: „Es biju ar „Ferrari" Valensijā un tas bija brīnišķīgi."
Kā būtu, ja būtu...to mēs Rosi un F1 gadījumā vairs neuzzināsim, tomēr, iespējams, ka pēc sava motociklista karjeras beigām itālis tomēr pievērsīsies autosportam - rallijam. Viņš līdz šim jau ir aizvadījis trīs WRC posmus, tādēļ nebūtu nekāds pārsteigums Rosi tuvākā vai tālākā nākotnē redzēt startējam vismaz atsevišķos pasaules rallija čempionāta posmos.