profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Krūzmanis: Esam gatavi vērt vaļā jaunas durvis (FOTO)

Mārtiņš Jankovskis 02.01.2014 - 17:33 Krūzmanis: Esam gatavi vērt vaļā jaunas durvis (FOTO)
Ģirts Krūzmanis. Foto: Mārtiņš Jankovskis, Go4speed

Pagājušajā sezonā Eiropas rallija čempionātā (ERČ) uz starta izgāja krievu sportists Vasīlijs Grjazins, kurš startēja latviešu SRT komandas sastāvā. Kopumā ņemot Grjazinam aizvadītā sezona bija laba, jo tika uzkrāta gan vērtīga pieredze, gan arī dažos posmos tika uzrādīti labi rezultāti. Decembra sākumā portāls Go4speed uz sarunu aicināja Vasīliju Grjazinu, kurš atskatījās uz aizvadīto sezonu un uz savu sniegumu. Lai atskatītos uz aizvadīto sezonu no SRT komandas puses, šo rindu autors pirms Ziemassvētkiem devās ciemos pie SRT vienības vadītāja Ģirta Krūzmaņa, lai kopā atskatītos uz 2013.gada sezonu un parunāto par šo sezonu. 


Salīdzinot ar interviju 2012. gadā, šoreiz sarunas laikā Ģirtam telefons iezvanījās ''tikai'' reizes četras piecas. Foto: Mārtiņš Jankovskis, Go4speed
 

Kopumā intervija sastāvēs no divām daļām. Šajā pirmajā daļā kopā ar Ģirtu atskatīsimies uz 2013. gada sezonu, parunāsim par komandas attīstību, mehāniķu darbu un citām lietām, bet otrajā daļā būs saruna par komandas plāniem šajā sezonā, par plānotajām R5 automašīnām, īres iespējām, jaunu šosejas projektu, kā arī noskaidrosim, kur palikusi unikālā sporta automašīna, kuru būvēja Ģirts.

Pirms sarunas gribētu pateikt lielu Paldies Sanitai, kura palīdzēja ar organizatoriskajiem jautājumiem, lai šī saruna varētu notikt.

Kāds ir tavs, kā SRT komandas vadītāja, vērtējums par aizvadīto sezonu?
Notikumiem bagāts, ļoti aktīvs un pozitīvs gads. Ja saskaita visus pasākumus, kuros Vasīlijs Grjazins ir piedalījies, tad man sanāk 25 sacensības. Gan Vasīlijs ir uzkrājis jaunu pieredzi, gan arī komanda ir uzlabojusi savu tehnisko zināšanu bāzi, aprīkojumu, kas nu jau mums ļauj strādāt ar smalkām tehnoloģijām. Kopumā visās jomās esam spēruši uz priekšu milzu soli, kas arī nesis augļus.

Nelielai atkāpei gribu noskaidrot, cik ilgi Tu jau darbojies kā SRT komandas vadītājs?
Man tā pieredze par šādu tēmu sākās 1997. gadā, kad pats sāku braukt. Jau tobrīd biju koordinators, mehāniķis, menedžeris un plots vienā personā. 


Šie ir astoņi gatavi mezgli, kurus rallija laikā varēs ātri un viegli nomainīt. Foto: Mārtiņš Jankovskis, Go4speed

Pieminēji komandas aprīkojumu. Pagājušajā reizē Tu man atklāji, ka daudzas detaļas esat spiesti vest uz apkopi. Tagad, kad komanda ir uzlabojusi savu tehnisko zināšanu bāzi, vai Jūs joprojām daudz ko labot vedat prom uz ārzemēm?
Liela daļa šobrīd jau tiek veikta ar mūsu komandas pašu rokām. Tieši šajā ziņā esam spēruši lielu soli uz priekšu, kas ļauj pašiem labot daudz ko uz vietas. Šobrīd droši varu teikt, ka manā komandā ir eksperti, kuri spēj daudzās situācijās saskatīt risinājumus.

Sanāk, ja kādu mehāniķi no tavas SRT komandas ieliktu rūpnīcas komandas sastāvā, tad viņš tur nepazustu un spētu tikt galā ar pienākumiem?
Jā, tieši tā.

Tas noteikti tev ļauj skatīties uz jauniem izaicinājumiem...
Jā. Nebaidos no jauniem izaicinājumiem, tāpēc no manis nāk vēlme spert soli uz priekšu un pāriet uz Peugeot marku. Protams, tas ir saistīts ar milzu apjomu jaunām zināšanām, kuras ir jāapstrādā un jāiemācās, taču uzskatu, ka mana komanda tam ir gatava. Ja mēs šobrīd daudzus gadus strādājam ar Opel, Honda, Mitsubishi, BMW, Ford S2000, Ford R2, tad šobrīd ar šīm zināšanām, ko esam uzkrājuši pa šiem gadiem, esam gatavi vērt vaļā jaunas durvis un mācīties visu par Peugeot.

Kāpēc nolēmi pāriet uz Peugeot, un nevis turpināt iesākto ar Ford, kuru jau gandrīz esat izkoduši līdz pēdējam?
Šobrīd visam pamatā ir aprēķins. Kas no tā iznāks, mēs nezinām, jo pilots nav izmēģinājis abas mašīnas vienādās trasēs. Bet šobrīd šī izvēle tiek izdarīta tikai uz skaitļu aprēķiniem uz papīra. Kā būs dzīvē, to redzēsim gada vidū.


Šī ir Ģirta viena no mīļākajām fotogrāfijām. Foto: Mārtiņš Jankovskis, Go4speed

Kā vispār tava vienība izskatās uz Eiropas rallija čempionāta (ERČ) komandu fona?
Mana komanda mācās, kurai vēl jāiemācās ļoti daudz. Pēc katrām sacensībām mēs iegūstam jaunas atziņas, ko pēc tam mēģinām likt dzīvē. Tieši šādos ERČ un WRC posmos var iegūt neatsveramu pieredzi un daudz zināšanu. Ļoti ceru, ka mēs izskatāmies labi. Ceru, ka mēs vēl dažas lietas spēsim uzlabot, jo mūsu mērķis ir neizskatīties sliktāk par rūpnīcas komandām.

Izskats jau ir viena lieta, bet galvenais jau ir, lai komanda spētu paveikt savus tiešos pienākumus.
Jā. Protams, gribās, lai arī mūs bildē servisa parkā, taču viens no galvenajiem komandas mērķiem ir tāds, ka mums jābūt funkcionāliem, lai nodrošinātu sporta automašīnas servisu, lai auto varētu braukt uz rezultātu. Galvenais ir tas, lai sev atvēlētajā laikā mēs varam izdarīt vajadzīgās lietas. Otrajā plānā ir tas, vai plīvos tāds karodziņš vai būs tāds banerītis. Tas jau vairs nav tik svarīgi.

Kurš tev rallijs, kā komandas vadītājam, pašam vislabāk patika 2013. gada sezonā? Gan no rezultāta viedokļa, gan arī no komandas darba?
Droši vien Korsikas ERČ posms, kur startējām ar Ford Fiesta R2. Grjazins bija labā formā, tehnika strādāja perfekti un arī komanda strādāja lieliski. Šo visu saliekot kopā, uzrādījām labāko rezultātu (2.vieta klasē). Šo arī uzskatu par augstāko sasniegumu šajā sezonā.


SRT mehāniķiem decembrī darba bija ļoti daudz. Foto: Mārtiņš Jankovskis, Go4speed

Kamēr šobrīd daži varbūt vēl tikai atvelk elpu pēc aizvadītās sezonas, cik nojaušu, Jūs strādājat vaiga sviedros un ļoti aktīvi gatavojaties jaunajai sezonai?
Šobrīd tiešām ir ārprātīgi aktīva darbība. Nav ne miņas no tā, ka sezona būtu beigusies. Līdz Ziemassvētkiem mums vēl jāveic treniņsesija, kurā ir jāimitē dažas situācijas, kas mūs var sagaidīt pirmajā ERČ posmā Austrijā. Dažus treniņus jau esam veikuši, bet vēl palikuši divu dienu testi, kuros izspēlēsim iespējamos scenārijus, kas mūs var sagaidīt Austrijā. Kad tas tiks izdarīts, tad varēsim pilnīgi droši un bez stresa doties uz pirmo posmu, kur uz starta varēsim iziet ar pārliecinātību, ka gandrīz visām iespējamajām situācijām esam gatavi - gan komanda, gan pilots.

Noteikti daudz darba veltāt arī automašīnai? Nākot ciemos pie Jums, to vēl neredzēju boksos...
Mašīnai pēc Šveices posma piespiedu kārtā (Grjazins avarēja) ir jāremontē virsbūve. Šo mēs apvienojam ar sezonas laikā uzkrāto sīko virsbūves brūču novēršanu. Tāpat šobrīd notiek intensīva mezglu gatavošana, pārbaude, kā arī rezerves daļu gatavošana līdzi uz Austrijas posmu. Kad viss būs pārbaudīts, tad auto liksim kopā un pārbaudīsim jau trasē.


SRT administratore Andra. Foto: Mārtiņš Jankovskis, Go4speed

Atceros, kad savulaik man Andis Neikšāns teica, ka uz tādu Somijas WRC ralliju viņiem līdzi detaļās ir gandrīz vēl viena mašīna. Kā ir Jums? Cik daudz rezerves daļu ņemat līdzi uz vienu ERČ posmu?
Mums principā līdzi arī tiek ņemts ļoti daudz dažādu mezglu un detaļu. Ja gadījumā sanāk salocīt kādu mezglu, tad mums ir līdzi detaļa, lai to nomainītu, kā arī rezervē ir vēl tāda pati detaļa.

Noteikti ar sadzīviskie jautājumi (loģistika, dzīvošana u.t.t.) prasa daudz darba...
Jā, bet tas viss ir komandas darbs. Pie šiem darbiem cītīgi strādā Sanita, kurai arī šobrīd ir ļoti komplicēts darbs, jo trases pierakstīšana sākas 1.janvārī, tāpēc visas dzīvošanas un ierašanās notiek gadu mijā. Zinot, ka Austrijā ir daudz slēpošanas kūrorti un daudzi tur izvēlas svinēt Jauno gadu, jāsaka, ka ir ļoti sarežģīti plānot šo visu kustību. Taču pa lielam viss jau ir sakārtots un Sanita šodien jau sāk smaidīt (Smejas).


Sanitai pirms Ziemassvētkiem bija ļoti daudz darba. Foto: Mārtiņš Jankovskis, Go4speed

Nelielai atkāpei - ja pareizi atceros, tad SRT Girls team komanda izcīnīja trešo vietu BTA Sieviešu dienas rallijā?
Jā, Sanita kopā ar Evu izcīnīja trešo vietu. Ne tikai gudras meitenes, bet arī ātras (Smejas).

Neskaitot pilotu un stūrmani, cik liels komandas personāls dodas līdzi uz vienu ERČ posmu?
Ja mēs skatāmies konkrēti Austrijas posmu, tad varu konkrēti pateikt, ka bez pilota un stūrmaņa būs vēl kā minimums vajadzīgi 9 cilvēki. Seši mehāniķi, es kā komandas vadītājs un tehniskais inženieris, Sanita, kura būs komandas koordinators, un Grjazina tēvs Staņislavs, kurš būs novērotājs ātrumposmos. Viņš ziņos par situāciju ātrumposmos, lai mēs varam izvēlēties konkrētas riepas. Taču kopumā personāla skaits mainās uz katru ralliju.

Kāpēc tik daudz mehāniķi vajadzīgi vienai automašīnai?
Šajā Austrijas posmā būs servisa parki, kad mums 15 minūšu laikā vajadzēs mainīt piekari no grants uz asfalta un vēlāk atpakaļ. Īsākais paredzētais serviss ir 15 minūtes, un šajā laikā, lai visu savestu kartībā, ir vajadzīgi seši mehāniķi. Ja šajā rallijā nebūtu šāda īsa servisa parka, tad mēs brauktu piecu mehāniķu sastāvā.


Pie ieejas SRT komandas garāžā varēja sastapt šo mazo sniegavīru. Foto: Mārtiņš Jankovskis, Go4speed

Parasti jau vakarā pēc pēdējā posma var sagatavot mašīnu nākamajai dienai, bet Austrijā kalnos, kur laikapstākļi var mainīties ik pa minūtei, noprognozēt laikapstākļus nākamajai dienai laikam nav iespējams...
Jā, tieši tā. Mēs visu varam sagatavot vakarā, kad ir 45 minūšu servisa parks, taču, ja pa nakti uznāk lietus un iestājas atkusnis, tad mums nākamajā rītā ir tikai 15 minūtes, lai sagatavotu mašīnu tā brīža laikapstākļiem. 

Varbūt zini, cik ilgs laiks nepieciešams, lai šai S2000 mašīnai varētu nomainīt piekari no asfalta uz grants regulējumiem?
Ir vajadzīgas 12 minūtes un 13 sekundes.


Trešdienas vakarā SRT komandas tehniskā mašīna ar sporta auto devās uz Austriju. Foto: SRT rallija komanda

Ja jau tik precīzi zini to laiku, tad laikam mehāniķi pie tā ir piestrādājuši treniņos?
Jā, jo bez tā ERČ nevar strādāt. Visam esam izgājuši cauri savā garāžā.

Sarunas otro daļu piedāvāsim nākamnedēļ...
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png