Ivars Vasaraudzis un Mišela Mutona. Foto: Dace Janova
Viens no visu laiku labākajiem Latvijas rallija pilotiem un Latvijas Sporta meistars rallijā Ivars Vasaraudzis, kurš rallijā sāka braukt pirms vairāk nekā 25 gadiem, jau kādu laiku ir noslēdzis savu aktīvo rallija karjeru. Savas karjeras laikā Vasaraudzis sešas reizes kļuvis par Latvijas čempionu rallijā, bet vēl divas – par Latvijas kausa ieguvēju rallijā. Atgādināsim, ka Ivars Vasaraudzis ir viens no retajiem Latvijas rallija pilotiem, kurš sacensībās piedalījies ar augstākās klases sporta tehniku – viņa rīcībā bijusi ''Mitsubishi Lancer WRC'' automašīna, ar kuru pilots startējis kopumā 20 rallijos, no kuriem 15 rallijos tika izcīnīta uzvara.
Pēdējos gados Ivars bieži redzams dažādās rallija sacensībās, palīdzot pildīt ar drošību saistītus pasākumus. Arī Tet Rally Liepāja Vasaraudzis pildīja savus pienākumus. Bijušais rallija braucējs pirms ātrumposmiem pa trasi vizināja FIA novērotāju un FIA sporta drošības departamenta pārstāvi Mišelu Mutonu.
Mišela Mutona. Foto: Stefano Pasqualini
Par to, kādi bija Ivara pienākumi aizvadītajā rallijā un ko bijušais rallija braucējs novēroja, vizinot Mutonu pa ātrumposmiem, par to šajā sarunā.
Ivar, kādi tavi pirmie novērojumi un secinājumi, braucot pa ātrumposmiem kopā ar Mišelu Mutonu? Ko viņa skatās un kam pievērš uzmanību?
Mutona ir savā vietā un viņa redz visu to, kā tam ir jāizskatās, jo viņa pati ir to visu izbaudījusi. Viņa pievērsa uzmanību daudzām lietām, niansēm, bet galvenais bija tas, lai tie ātrumposmi būtu baudāmi no braukšanas un no braucēju viedokļa, kā arī skatāmi no skatītāju viedokļa. Protams, ļoti lielu uzmanību viņa vērsa uz drošību, kas vienmēr ir bijusi aktuāla, bet šobrīd ir vēl aktuālāka, lai rallijs varētu norisināties droši.
Foto: Dace Janova
Jā, teorētiski mums būtu jāpiestāj kādās šaubīgās vietās un jānorāda tiesnešiem kādas darbības (piem., pārvilkt lentu), taču Tet Rally Liepāja gadījumā šis rallijs ir gana labi saorganizēts un drošības plāns strādā ļoti labi. Jā, protams, vienmēr ir mazas nianses, kuras vēl var pielabot, bet globāli viņai viss apmierināja no drošības viedokļa. Jā, bija reizes, kad piestājām, bet tās bažas sagādāja paši skatītāji. Diemžēl ne vienmēr skatītāji grib paklausīt tiesnešiem, un tas ir tas, uz ko mums vajadzētu vērst uzmanību un atbildību. Organizatori uzņemas atbildību, bet skatītājiem nevajadzētu provocēt uz šādām lietām. Jau piecus sešus gadus palīdzu Liepājas rallijam, tāpēc esmu redzējis ļoti daudz. Bet kopumā jāsaka, ka mums tā organizētība ir ļoti labā līmenī. Sacensību laikā viss rit ļoti raiti pēc pulksteņa. Ja kaut kas notiek, tad ļoti raiti viss tiek atrisināts.
Kādi ir tavi novērojumi par drošību rallijā? Bieži dzirdētas dažādas atsauksmes par lentojumu.. Tur novilkts pārāk traki, tur neko nevar redzēt u.t.t.
Ja drošības lentes ir novilktas, tad viņām tā ir jābūt un tas ir jārespektē. Jā, viņas nav no betona un viņas stiepjas, kuras var pārvilkt, bet tas nenozīmē, ka to drīkst un ka to vajag darīt. Ja mēs pie sevis turpmāk gribam redzēt augstas raudzes sacensības, tad drošība jebkurās sacensībās ir primārā! Zinu, ka cilvēkiem pēc noslēdzošās drošības mašīnas patīk pienākt tuvāk trasei vai pārvilkt lentas, lai stāvētu pirmajā rindā, bet tā ir bezatbildība. Tas drošības plāns, ko organizatori sagatavo pirms rallija, nav izzīsts no zila gaisa. Autosports ir tehnisks sporta veids, kur nedod Dievs automašīnai pat taisnē rodas kādas tehniskas problēmas. Tad auto ir lidojoša lode, kas lido nezināmā virzienā. Tāpēc ignorēt drošības prasības nevajadzētu un tās ir jārespektē. Tās lentas nav novilktas tikai tāpēc, lai kāds skatītājs kaut ko neredzētu.
Foto: Dace Janova
Es teiktu, ka diezgan liela bumba ir skatītāju pusē, tāpēc ir jābūt saprātīgiem. Ja trase ir slēgta un pa to sāk braukt drošības mašīnas, tas nozīmē, ka pa trasi skraidīt vairs nevajag. Ja gribas atrast labāku skatīšanās vietu, tad atvēlējiet sev vairāk laika, lai laicīgi ierastos ātrumposmā. Nedod Dievs, ka, lavierējot pa trasi starp drošības mašīnām, sanāk kādas nepatikšanas, tad cietēji būs visi, lai arī no organizatoru puses darbs būs izdarīts milzīgs un pareizs. Nevaram katram skatītājam klāt nolikt apsardzes darbinieku. Klausam tiesnešus un esam modri trasē!
Kā tev likās, vai Mutonai patika Tet Rally Liepāja ātrumposmi?
Domāju, ka Tet Rally Liepāja ātrumposmi viņai patika, īpaši Tukuma dops. Prasīja man, vai šajā apkaimē nav līdzīgi ceļi (smaida). No rallija ātrumposmu viedokļa atsauksmes bija pozitīvas. Neteica man, ka viss ir slikti un kur es esmu atbraukusi (smejas). Mums jau tie ceļi ir labi un skaisti, un rallijam atbilstoši. Jā, ir dažas vietas, kas ir par ātru un ir garas taisnes, bet vienmēr var visu pielāgot un izmantot labāk.
Foto: Jānis Asaris
Kā pašam patika rallija ātrumposmi kā bijušajam rallija pilotam?
Protams, ka forši. Pats esmu šos ceļus daudz braucis ar WRC auto. Jā, viens ātrumposms pie Nīcas man personīgi likās nedaudz nepiemērots, jo tur bija gara taisne ar vairākiem roteriem pa vidu, kā arī nedaudz mīkstāks segums, bet pārējie dopi feini. Domāju, ka pasaules ātrākajiem braucējiem šie ceļi varētu tīri labi patikt. Pie mums ir braukuši vairāki braucēji, kuri startē gan ERČ, gan WRC, bet līdz šim neesmu dzirdējis, kad kāds sūdzētos par mūsu ātrumposmiem. Katram reģionam ir sava specifika.
Protams, ka forši. Pats esmu šos ceļus daudz braucis ar WRC auto. Jā, viens ātrumposms pie Nīcas man personīgi likās nedaudz nepiemērots, jo tur bija gara taisne ar vairākiem roteriem pa vidu, kā arī nedaudz mīkstāks segums, bet pārējie dopi feini. Domāju, ka pasaules ātrākajiem braucējiem šie ceļi varētu tīri labi patikt. Pie mums ir braukuši vairāki braucēji, kuri startē gan ERČ, gan WRC, bet līdz šim neesmu dzirdējis, kad kāds sūdzētos par mūsu ātrumposmiem. Katram reģionam ir sava specifika.
Nē, nedusmojās. Viņa tikai priecājās, ka tie karogi tur bija un smuki izskatās. Arī otrs novērotājs atzīmēja to pašu, ka karogi smuki izskatās un fani strādā. Ļoti iespaidīgi tas izskatījās Nīcas dopā gar karjeru tajā taisnē.
Foto: Dace Janova
Lai teiktu, ka es pie tā tagad ļoti strādātu, tā nav. Ja parādīsies iespēja startēt ar konkurētspējīgu automašīnu, domāju, ka visdrīzāk to izmantošu. Dzīve rādīs. Taču, zinot mūsu fanus un mūsu kādreizējo ātrumu rallijos, viņi noteikti vēlētos, lai es atkal brauktu tikpat ātri (smejas). Taču jābūt reālistiem. Būtu nepieciešami vairāki un intensīvi treniņi, lai atsvaidzinātu iemaņas. Nav jēga piedalīties tādā rallijā tikai braukšanas pēc. Būs vajadzīgs liels darbs, lai to visu sasniegtu. Pavizināšanos var noorganizēt arī ārpus rallija, bet rallijā ir jādod virsū! Ja mauc, tad mauc, ja nē, tad skatās no malas. Man tas nav olimpiskais mērķis tikai piedalīties. Tāds ir mans redzējums.