Latvija ir viena no tikai sešām valstīm, kurai ir tas gods šosezon sarīkot FIA Eiropas rallija čempionāta posmu. Uz Kurzemi atbrauks spožākās autosporta zvaigznes, no kopumā 20 kontinenta valstīm. Taču labāk par visiem, Talsu un Liepājas ātrumposmus iepazinuši trīs latvieši, kuri nu startēs kopā ar Eiropas ātrākajām rallija ekipāžām.
Latvijas pārstāvjiem ceļš uz Rally Liepāja izvērties ļoti atšķirīgs – liepājnieks Mārtiņš Sesks jau apliecinājis sevi uz starptautiskās rallija skatuves, un centīsies izmantot mājas rallija priekšrocības. Reinis Nitišs pēc pārejas no rallijkrosa vēl tikai apgūst šī sporta veida aizraujošākās nianses, bet Ainārs Igaveņš pēc ilgāka pārtraukuma izmantojis izdevību, lai atkal sēstos pie rallija mašīnas stūres.
''Nemaz tik gara pauze nesanāca, jo ātri sapratām, ka ir svarīgi būt kustībā un neatslābināties nevienā brīdī. Nezinājām, kad sezona atsāksies, bet bija skaidrs, ka tai mirklī ir jābūt vislabākajā formā. Tāpēc šīs pauzes laikā aizvadījām ļoti lielu treniņu apjomu, gatavojoties gan fiziski, gan teorētiski. Sākot ar maiju, veicām arī diezgan daudz kilometrus sporta mašīnā,” par savu treniņprocesu stāsta Mārtiņš Sesks. ''Domāju, ka visi, kas startē Eiropas un pasaules čempionātos, tam pieiet ļoti nopietni, un šaubos, ka daudzi braucēji šo laiku izmantoja citām lietām – Rally Liepāja rezultāti parādīs, kuri ir trenējušies un kuri nav.”
Foto: Raimonds Volonts
''Šis ir mans dzimtais rallijs, tādēļ šeit braukt ir pamatīga bauda. Rīkotāju komanda katru gadu parāda, ka ir vieni no labākajiem sacensību organizatoriem Eiropā. Fani vienmēr sniedz papildus enerģiju. Ceru, ka aktīvākie līdzjutēji nebūs aizmirsuši, cik ļoti mēs viņus gaidām trases malā un cik svarīgs ir viņu atbalsts,” piebilst Sesks, kurš ātrumposmos dosies kopā ar Renāru Franci pie ''Ford Fiesta Rally4'' stūres.
ERC3 ieskaitē startēs arī divkārtējais Eiropas rallijkrosa čempions Reinis Nitišs, kurš šogad pievērsies pilnvērtīgai rallija programmai un jau ir startējis Somijā, Igaunijā un Lietuvā. “Pēdējā laikā sanācis rallija auto pavadīt vairāk laika – gan sacensībās, gan treniņos. Soli pa solim kāpinām tempu un es arvien vairāk izprotu dažādās specifiskās rallija nianses. Protams, man vēl ļoti daudz kur jāpiestrādā – gan stenogrammas sastādīšanā, gan tās uztverē, gan ceļa “nolasīšanā”. Aptuveni zinu, cik ātri Mārtiņš Sesks un citi vadošie Rally4 ieskaites braucēji šeit brauc, un mans mērķis ir maksimāli samazināt savu ātruma deficītu pret viņiem un, iespējams, dažos ātrumposmos arī pacīnīties par augstākām pozīcijām,” iesāk Reinis Nitišs.
Foto: Raimonds Volonts
Neraugoties uz lielo pieredzi, Aināram Igaveņam šis būs pirmais starts Eiropas čempionātā, un, kā izrādās – sen lolots sapnis. “2007. gadā manā komandā parādījās klienti un hobijs pārtapa par biznesu. Šobrīd, koronavīrusa situācijas dēļ, mani klienti netiek uz sacensībām, līdz ar to man pašam parādījās izdevība. Sapnis pabraukt bija jau sen. Esmu strādājis ar Zelindo Melegari un Dmitriju Feofanovu ERC2 ieskaites dalībnieki un viņi man prasīja “Kad Tu, vecais, pats izbrauksi ar mums kopā?”. Ja klienti no Krievijas un Spānijas varētu ierasties, es droši vien nevarētu braukt, bet redz – startēšu Rally Liepāja.”
Foto: Artūrs Igaveņš
“Es nekad neaizmirsīšu, kā reiz Liepājas rallijā, kad mūsu komandā brauca Aleksejs Lukjaņuks un Sīms Plangi, braucot no servisa parka uz laika kontroli, Lukjaņuks kavēja. Sīms, to zinot, aizturēja rindu, lai varētu viņam atbrīvot ceļu. Sīms riskēja saņemt sodu un palaida Lukjaņuku, nevis centās ieriebt konkurentam. Redzot šādu komandas garu, es noķēru garšu – šādi mirkļi sniedz gandarījumu vadīt komandu. Rallijs nav tikai cīņa par sekundēm, bet arī cilvēcība.”
No trim minētajiem Latvijas pārstāvjiem, Ainārs ir pieredzes bagātākais dalībnieks. Viņa pirmais Rally Talsi starts meklējams tālajā 1998. gadā. Šai laikā gan kā braucējam, gan kā komandas vadītājam ir izdevies ieraudzīt pasākuma pievienoto vērtību: “Šis ir varonīgs organizatoru darbs. Var redzēt, ka Latvijā ralliju mīl. Cepuri nost, ka tas aizvests līdz tik augstam līmenim, ka šogad bija cīņa pat par vietu WRC kalendārā. Arī Latvijas valdībai un valstij ir jāsaprot, kādu pienesumu tas sniedz. Esmu izbraukājis Eiropu un atpazīstamības faktors Latvijai ir milzīgs. Ja parēķina, cik daudz līdzekļus, pateicoties rallijam un rallijkrosam valstī ienesuši tūristi, domāju, ka organizatoriem jāizsaka milzīga pateicība,” nobeidz Ainārs Igaveņš.
Rally Liepāja programma
PIEKTDIENA, 14.AUGUSTS
21:00 DALĪBNIEKU PARĀDE / Liepāja
SESTDIENA, 15.AUGUSTS
12:20 SS 1 TALSI / Garlene (24,82km)
13:20 SS 2 SWECON / Andumi (17,45km)
15:20 SS 3 SC GRUPA / Mundigciems (20,36km)
16:20 SS 4 RAMIRENT / Strazde (25,54km)
SVĒTDIENA, 16.AUGUSTS
10:00 SS 5 LIEPĀJA / Vecpils 1 (16,45km)
10:30 SS 6 Canon Biznesa Centrs-IB Serviss / Mazilmāja (12,06km)
11:40 SS 7 SIXT Rent a car / Paplaka 1 (18,11km)
14:40 SS 8 Invest in Liepaja! / Vecpils 2 (16,45km)
15:10 SS 9 PAFBET / Tebra (6,48km)
16:15 SS 10 NESTE / Paplaka 2 (18,11km)
Skatītājiem atgādinām, ka pie ieejas ātrumposmos iegādāties ieejas biļetes nebūs iespējams, tāpēc aicinām tās sarūpēt apmeklējot kādu no Biļešu Serviss tirdzniecības vietām Latvijā, vai internetā. Tāpat pirms došanās uz ātrumposmiem skatītājiem obligāti jāapmeklē kāds no biļešu maiņas punktiem, kur visas Biļešu Serviss sistēmā iegādātās ieejas biļetes ir jāapmaina pret aprocēm. Bez Rally Liepāja aprocēm ieeja ātrumposmos nebūs iespējama.
Informāciju sagatavoja:
Jānis Unbedahts