Valdis Zāgeuss
Pirmajā daļā portāls „Go4speed" iepazīstināja ar drifta pirmssākumiem, tā iedalījumu Latvijā un LAF un dalības maksām. Tagad par pašām automašīnām, to izvēli un sagatavošanu, kā arī treniņiem un kopējām izmaksām.
Kā jau jebkurā autosportā viss sākas ar automašīnas iegādi. Vai īrēšanu. Ja nav pārliecības par saviem spēkiem vai to, ka drifts Jūs aizraus, tad prātīga izvēle būtu uz pirmajām sacensībām automobili īrēt. Tādu iespēju piedāvā vairākas Latvijas komandas, piemēram, „HGK Motorsport" un „Jap Factory". Tāpat atsevišķi Latvijas drifta čempionāta dalībnieki uz Latvijas drifta kausa posmiem piedāvār izīrēt savus PRO spēkratus.
Īres maksa atkarīga no tā, kas tajā iekļauts - tikai piedalīšanās sacensībās, vai arī papildus treniņi, degviela, riepas un, protams, tehniskais atbalsts. Par konkrētām cenām jāinteresējās individuāli pie izīrētājiem, tomēr kā mums pavēstīja viens no Latvijas drifta organizētājiem Jānis Blušs, tad par pilnu komplektu - ļoti konkurētspējīgu Street/ProAm iekskaitēm sagatavotu auto ar degvielu, jaunām riepām un tehnisko atbalstu - cena varētu būt līdz 1000 latiem par vienu posmu. Cenā iekļautas arī dalības maksas un vismaz divi pirmssacensību treniņi.
Protams, iespējams īrēt tikai auto, likt lietotas riepas un tehnisko atbalstu nodrošināt pašam, tad galējā cena būtu ievērojami zemāka. Ilgtermiņā nenoliedzami lētāk sanāk savas automašīnas iegāde. Bet kāds spēkrats tad būtu jāpērk?
Latvijas drifta sabiedrība ir sašķelta divās daļās - „bembistos" un „nissanistos". To varētu pielīdzināt arī rallija sabiedrībā valdošajai konkurencei starp Subaru un Mitsubishi markas piekritējiem. Gan BMW, gan Nissan modeļiem ir savas priekšrocības un trūkumi. Par tiem tad arī tālakajā tekstā.
Ja ņemam vērā, ka Latvijas drifta pamatā gan šogad, gan arī turpmākos gadus būs Street klase, tad pirmie soļi driftā jāsāk tieši šajā klasē. Tas nozīmē jaudīgs ielas auto, ar nelielām un TA atļautām modifikācijām. Jaudas palielināšanai bez TA aizliegtu līdzekļu lietošanas vislabāk pakļaujas Nissan 200SX spēkrati. Abas Latvijā pieejamās paaudzes - S13 un S14 - aprīkotas ar 1,8 un attiecīgi divu litru turbo dzinējiem. S13 iebūvētais CA18DET agregāts standartā attīsta 169 Zs, bet ar SR20DET aprīkoto S14 uz priekšu dzen 200 zirgspēki.
Bet par samērā nelieliem līdzekļiem - sākot no 500 latiem - no abiem dzinējiem var "izspiest" 230-260 Zs. Lai no BMW iegūtu šādu jaudu, būtu jāiegulda vairāk līdzekļu. BMW 325 un 328, kas ir populārākā izvēle driftā Latvijā, standartā aprīkoti ar 2,5 un 2,8 litru dzinējiem, kas attīsta 170, 192 vai 193 zirgspēkus.
Pie BMW 3. sērijas priekšrocībām pieskaitāma lielā izplatība, lētās un plaši pieejamās rezerves un tūninga detaļas un dažādo aizmugurējā diferenciāļa attiecību esamība. Savukārt Nissan 200SX standarta izpildījumā ir lielāks stūres leņķis un plašākas pārbūves iespējas. Kā trūkumus var minēt 1,8 litru dzinēja neizturība, turbo "bedri" un dārgās rezerves daļas.
Ja runājam par izmaksām, tad labs Nissan 200SX S13 maksā 1500 latus, S14 paaudze sākot no 3000 latiem, bet labi BMW 325 un 328 maksā sākot no 1500 latiem. Ne pārāk labi eksemplāri pieejami jau par 1000 un mazāk latiem. Ja nav vēlēšanās iegādāties BMW vai Nissan, tad kā variantus var minēt jebkuru aizmugures piedziņas auto ar 150 un vairāk zirgspēku jaudu.
Detaļa bez kuras grūti veikt sānslīdes ir reduktors ar bloķējošo elementu jeb "bloķis". Gan BMW, gan Nissan tāds reduktors lietots maksā vismaz 120 latus, savukārt jauni un advancētāki maksā sākot no 400 latiem. Otrs variants, kas zemo izmaksu dēļ ir visai izplatīts, ir diferenciāļa "iekšu" sametināšana. Šāds pakalpojums servisā maksā ap 30 latiem.
Vēl noteikti nepieciešams veikt uzlabojumus balstiekārtā, lai auto būtu stabilāks un vieglāk vadāms. Tajā ietilpst vai nu zemākas atsperes un cietāki amortizatori, vai arī "coiloveru" komplekts. Tas maksā sākot no vairākiem desmitiem līdz vairākiem simtiem latu.
Vislabāk uzlabojumus veikt specializētos servisos, kur tiek būvētas PRO drifta automašīnas, piemēram, "Jap Factory" un "LAK-Y". Tur Jūs konsultēs par to ko un kā labāk, kā arī par tālākajām iespējamajām pārbūvēm.
Visdārgākie tekošie izdevumi driftā ir riepas. Tās ir nepieciešamas daudz un bieži. PRO klases braucēji brauc pārsvarā ar jaunām riepām, tomēr Street un ProAm izplatītākais ir lietotu riepu "dedzināšana". Tās var gan pirkt, gan arī meklēt pa riepu servisiem un tā saucajām riepu kaudzēm, kur krājās nolietotās riepas.
Bet pats svarīgākais ir treniņi. Treniņi, treniņi un vēlreiz treniņi. Bez tiem nekādi, jo arī braucēji, kam sākotnēji grūti iet, var izaugt par labiem PRO pilotiem. Treniņu izmaksas ietver trases cenu, riepas un degvielas izmaksas.
Ja ir vēl kādi jautājumi par driftu, tad droši rakstiet uz info@go4speed.lv. Vai nu atbildēsim paši vai iedosim šīs nozares speciālistu koordinātes.