Kristaps Blušs. Foto: HGK Racing Team
Latvijas drifta komanda “HGK Motorsport” un Kristaps Blušs šajā nedēļas nogalē sāks savu trešo sezonu pasaules spēcīgākajā drifta čempionātā Formula Drift (FormulaD). Pagājušajā gadā Kristapa augstākais sasniegums šajās sacensībās bija otrā vieta, taču šogad mērķi ir augstāki. Lai arī sezonu Blušs un HGK komanda bija plānojuši sākt ar jaunu auto BMW E92 "Eurofighter", tomēr sezonas pirmajā posmā nāksies startēt ar pagājušā gada auto, jo jaunais vēl nav pabeigts.
Jaunais auto, kurš vēl nav gatavs. Foto: HGK Racing Team
Par to, kā Kristapam gāja pagājušajā gadā, kādi ir Kristapa mērķi šim gadam un tālākā nākotnē, to portāls Go4speed pirms došanās uz Kaliforniju jautāja pašam Kristapam.
Kristap, kā tu vērtē 2016. gada sezonu?
Kopumā uzskatu, ka sezona bija izdevusies. Sākums varbūt bija labāks nekā domājām, bet kopvērtējumā bijām tur, kur aptuveni plānojām būt. Nenoturējāmies tajā vietā, kurā bijām (augstākā vieta kopvērtējumā bija septītā), taču kopumā uzskatu, ka sezona izdevās. Bijām tuvu Top 10, taču nedaudz pietrūka, ņemot vērā, ka izlaidām vienu no astoņiem sezonas posmiem.
FormulasD debijas gadā biji 28. vietā, bet 2016. gada sezonā finišēji jau Top 12.
Zinājām un ticējām, ka varam finišēt starp Top10, un tas arī notika. Jāsaprot, ka šo rezultātu iespaido ļoti daudz aspektu arī ārpus trases. Pirmajā gadā mums nebija nekādas pieredzes, taču 2016. gada sezonā bija daudz vieglāk – zināmas trases, mašīnas regulējumi, konkurenti. Arī psiholoģiski bijām gatavi, tas viss kopā deva labu rezultātu.
Pastāsti, lūdzu, par loģistiku pirms un pēc FormulaD sacensībām.
Mums ir sava slēgtā piekabe un liels džips. Kopā tas sastāvs ir ļoti iespaidīgs – tā garums ir apmēram 20 metri. Pēc katra posma skatāmies pēc situācijas – citreiz auto nākamajam posmam gatavojam tajā pašā trasē, citreiz paliekam pie kāda sportista darbnīcā, bet citreiz atlidojam uz posmu ātrāk un tad gatavojam auto, tā teikt - vadāmies pēc situācijas. Plānojam ne vairāk kā divus posmus uz priekšu.
Foto: HGK Racing Team
Cik sanācis lielākais pārbrauciens 2016. gada sezonā?
Vienu reizi sanāca braukt no Austrumu uz Rietumu krastu, kas kopā bija apmēram 5600 kilometri. Šis brauciens noteikti paliks atmiņā ar to, ka, nobraucot 4000 kilometrus, džipam izbeidzās dzinējs. Apstājāmies vienā štatā, ko paši amerikāņi sauc – vieta nekurienē. Tur bija tādi riktīgie amerikāņi, staigā kovboja zābakos, košļā košļenes un katram mājās vidēji ir no pieciem līdz astoņiem ieročiem (smejas). Katrs no viņiem ir gatavs cīnīties un aizstāvēt savu zemi, īsti patrioti. Bija baisi. Trīs dienas nodzīvojām džipā, kuru centāmies salabot auto stāvvietā, gaidot palīdzību. Beigās mums palīdzēja draugs no Kalifornijas, kurš atbrauca un aizveda mūsu piekabi līdz nākamajām sacensībām. Kopā kopš izlidojām no Rīgas līdz brīdim, kad nokļuvām trasē, pagāja deviņas diennaktis. Saskaitīju, ka kopā bijām gulējuši apmēram 27 – 30 stundas. Vidēji trīs stundas diennaktī. Toreiz mēs jau bijām vampīri nevis cilvēki un, protams, rezultāts sacensībās arī izpalika. Bet tagad ir ko atverēties.
Cik liela ir tava HGK komanda?
Ieskaitot mani, tie ir vēl trīs līdz četri cilvēki. Protams, dažreiz, ja ir nepieciešamība, piesaistām kādus vietējos palīgus. Bet mazāk par trijiem cilvēkiem nebraucam uz sacensībām. Mūs jau vienreiz viens čalis nosauca par skeletonu komandu – treneris, kurš iedod kamanas un treneris, kas tās savāc lejā pēc brauciena (smejas). Pareizā shēma, cik cilvēkiem vajadzētu būt, ir septiņi līdz astoņi. Taču, ja mums būtu vairāk cilvēku, tad noteikti mums būtu apjukums, kāpēc tik maz ir jādara (smejas).
Pastāsti, lūdzu, par tiem, kuri cīnās par augstākajām vietām. Viņiem ir super tehnika, daudz naudas, paši lieli talanti?
Kā kuram. Nav neviens robots – visi ir cilvēki, kur visi mēdz kļūdīties. Šeit uzvar tas, kurš mazāk kļūdās, nevis kam labāks auto vai lielāki muskuļi. Protams, kādam kādās sacensībās varbūt ir priekšrocība, kad ir labāks auto, bet pārsvarā visu nosaka tas, kurš mazāk kļūdās.
Foto: HGK Racing Team
Kuras sacīkstes tev pašam patika vislabāk tieši snieguma dēļ?
Teksasa, kur izcīnījām ceturto vietu. Jau sākot ar pirmo braucienu man bija liela pārliecība.
Cik sportistu var uzvarēt kādā no FormulaD posmiem?
Nevaru pateikt precīzi, cik var izšaut un uzvarēt, bet varu pateikt, cik apmēram neuzvarēs. Domāju, kādi pieci līdz septiņi braucēji nevar cīnīties par uzvaru, bet visi pārējie to mierīgi var darīt. Jāatzīmē, ka 2016. gadā, kad bijām 2. vietā, es biju 39. sportists, kurš pa šiem 13 gadiem kāpis uz goda pjedestāla.
Foto: HGK Racing Team
Varbūt nesaucot uzvārdos, cik Tu zini dārgākās mašīnas FormulaD?
Varu pateikt, cik maksā Ford Mustang, ar ko brauc Vons Gitins Jr. Tādu auto var iegādāties par apmēram 170 000 eiro. Auto, ar kuru var uzvarēt, maksās ap 100 000 tūkstoši un vairāk.
2016. gadā pēc sezonas biji saņēmis dažas balvas. Pastāsti, kās tās bija par balvām?
Bija vairākas nominācijas (balsojumā piedalījās komandas un fani), kur kopā saņēmām trīs veicināšanas balvas – Fanu mīļākā mašīna, visvairāk progresējušais braucējs un lielākais lēciens. Šī balva pienācās par to, ka no 26. vietas kvalifikācijā, aizcīnījos līdz otrajai vietai.
Vai vari just, ka par Tevi Latvijā sacensību dienā fano un seko daudzi skatītāji?
Jā, protams, ka var just. Viņiem ir tāda statistika, kur var redzēt tās desmit valstis, kurās Formula Drift tiešraidē skatās visvairāk. Latvija vidēji katrā posmā ir no ceturtās līdz astotajai vietai, tiešraides skatījumu ziņā.
Parunājam par šo gadu. Vai izdevies līdz galam uzbūvēt savu jauno 2017. gada drifta auto?
Nē, auto vēl joprojām ir Rīgā. Diemžēl nepaspēsim šo auto sagatavot uz pirmo posmu, jo vēl nav dzinējs gatavs. Ir vēl dažas niansītes, kuras gribam nostrādāt līdz galam. Negribam steigties - labāk nedaudz pagaidīt un labi sagatavoties.
Jaunā auto dzinējs. Foto: HGK Racing Team
Cik tad beigās būs jaudīgs tas jaunais auto?
Dzinēja ražotājs sola ap 900-950 ZS.
Tad pirmo posmu Tu brauksi ar pagājušā gada auto?
Jā, sezonu iesāksim ar pagājušā gada auto, tā jauda ir 820 ZS, kas ir atjaunots un gatavs startam.
Ko tu zini par šīs sezonas dalībniekiem? Ir kāds spēcīgs braucējs, kurš nācis klāt?
Ir kādi pieci vai seši nākuši klāt, bet arī tikpat daudz ir aizgājuši. Ir vairāki sportisti, kuri uzlabojuši auto. Būs interesanti.
Auto uz pirmo posmu. Foto: HGK Racing Team
Kā pats gatavojies jaunajai sezonai?
Šo ziemu diezgan daudz sanāca pabraukt. Arī fiziski strādāju daudz vairāk, tāpēc domāju, ka viss būs kārtībā.
Parunāsim par Jūsu projektiem. HGK būvētais auto Kataras komandai.
Manuprāt, šis sportists jau ir izcīnījis divas otrās vietas. Jā, varbūt tur braucēju līmenis nav tik augsts, bet mūsu būvētā mašīna jāatzīst, ka laikam ir labākā tajā reģionā.
Ko vari pateikt par 11 gadus veco Nikolasu Bertānu, kurš gatavojas driftam?
Šobrīd grūti teikt, jo viņš vēl nav braucis. Auto viņam ir sagatavots un tagad tikai jāgaida, kad sāksies treniņi. Ziemā izskatījās labi, bet, kā būs pa asfaltu, rādīs laiks.
Jaunais auto būvniecības procesā. Foto: HGK Racing Team
Arī šogad Latvijā notiks 'HGK Drift Challenge' sacensībās.
Jā, pasākums notiks 17. jūnijā Biķerniekos. Ceram, ka šoreiz paveiksies ar laikapstākļiem. Ja runājam par dalībnieku sastāvu, tad šogad mēģināsim atvest arī vienu no FormulaD čempioniem. Katrā ziņā noteikti būs interesants un skatāms pasākums.
Kāds ir tavs mērķis 2017.gadā?
Turpināšu braukt Formula Drift, kur mērķis šogad ir finišēt vismaz Top 8 kopvērtējumā. Gribu būt stabili starp astoņiem labākajiem un, protams, vairāk goda pjedestālu. Šis man būs trešais gads Amerikā, tāpēc atlaides vairs nevar būt – ir jāiet uz rezultātu.
Un kāds ir tavs lielais mērķis driftā?
Uzvarēt FormulaD čempionātu un uzbūvēt HGK rūpnīcu. Laiks rādīs, vai mums tas izdosies, bet mērķis tāds ir.