Fināls starp Elksni un Blušu. Foto: Viesturs Lācis/Go4speed
Ar dramatiskām cīņām, strīdīgiem tiesnešu lēmumiem un plašu emociju gammu Biķernieku trasē noslēdzies Austrumeiropas drifta čempionāta (EEDC) pirmais posms. Sacīkstēs fināla cīņā pret Kristapu Blušu uzvarēja Gvido Elksnis, savukārt iespaidīgāko šovu rādīja trakais polis Pāvels Trela, kurš ar savu Opel GT divas reizes pamanījās divas reizes izlidot no trases.
Lai arī EEDC atklāšanas posmā uz starta izgāja vien 17 dalībnieki, skatītājiem šajās sacensībās bija ko redzēt. Sākot ar Ivo Cīruļa jaunā 3. sērijas (E46) BMW debiju treniņu braucienos un beidzot ar azartu un dramatismu pildītos fināla braucienus. Tomēr jāsāk ir ar kvalifikāciju, kurā no 17 pilotiem tika noskaidroti 16, kas piedalīsies pirmā posma tandēmos.
"Concept Auto" pilots Ingus Jēkabsons. Foto: Viesturs Lācis/Go4speed
Trelas pirmā vieta kvalifikācijā noteikti nebija nekāds pārsteigums, tomēr izbrīnīti visi bija par krieva Ivana Kurenbina sniegumu, kurš ar savu Mazda RX-7 kvalifikācijā atkārtoja pagājušā gada Elkšņa iemetiena ātruma rekordu - 156 km/h. Viņš loģiski arī ierindojās otrajā vietā, savukārt trešā vieta pēc kvalifikācijas „Evil Empire" pilotam Sergejam Kabarginam. Labākais latvietis kā ceturtais jau minētais Elksnis, bet tupat piektais ukrainis Aleksejs Golovņa.
Tā kā bija paredzēti TOP 16, nevis TOP 32 fināla braucieni, varēja domāt, ka pasākums ātri beigsies, tomēr vairāku avāriju un pārbraucienu dēļ skatītājiem tika piedāvāts EEDC atbilstošs šovs. Pirmajos trīs TOP 16 tandēmos salīdzinoši pārliecinošas uzvaras izcīnīja Trela, Rintanens un Elksnis. Kā nākamais tandēms sekoja Kurenbins un lietuvietis Mantas Kulvinskas, kur uzvarētāja noteikšanai bija nepieciešami divi pārbraucieni. Beigās pārāks izrādījās lietuviešu pilots.
Pāvels Trela pēc avārijas. Foto: Viesturs Lācis/Go4speed
Pārsteidzoši līdzīgs tandēms izvērtās starp Kristapu Blušu un Ventu Pečaku, kurš sacīkstēs startēja ar Jāņa Lamberta BMW M3. Abiem diviem sekojošajos braucienos bija salīdzinoši lielas distances, tomēr labāku trajektoriju dēļ par uzvarētāju tika pasludināts „HGK" pilots Blušs. Nākamajā TOP 16 tandēmā cīņa izpalika, jo tehniska defekta dēļ Golovņa no sacīkstēm izstājās un nākamajā kārtā automātiski iekļuva Raivis Graudiņš.
Notikumiem bagāts izvērtās duelis starp Kabarginu un Oskaru Brediku. Pirmkārt, jau tāpēc, ka Bredikam fināla braucieni ātrumkārbas defekta dēļ bija jāaizvada vien ar otro un ceturto pārnesumu. Tomēr par šovu parūpējās Kabargins, kurš otrajā līkumā izslīdēja no trases un sabojāja savu auto. Brediks tā dēļ arī bija spiests izbraukt no trases, tomēr viņš sacīkstes varēja turpināt un iekļuva labāko astotniekā.
Ivo Cīrulis. Foto: Viesturs Lācis/Go4speed
Vēl interesantāks izvērtās TOP 8 tandēms starp divām Eiropas mēroga drifta zvaigznēm - poli Trelu un somu Juha Rintanenu. Drift Allstars čempions Rintanens pirmajā braucienā sekojot pieļāva pamatīgu iztaisnošanos, kas nozīmēja, ka polim atlika vien mierīgi nobraukt otro braucienu un viņš būtu iekļuvis pusfinālā. Trela gan mierīgi nemāk braukt un otrajā braucienā izlidoja no trases, sabojājot sava Opel GT balstiekārtu.
Izlidošana no trases trako poļu pilotu gan neapturēja, jo viņš ņēma rokās metināmo aparātu un neilgā laika periodā salaboja savu spēkratu. Tomēr pārbraucienā Trela sekojošajā braucienā piebrauca par tuvu Rintanenam, pieskārās tam un pēc iespaidīga kontakta ar apmali un sienu bija spiests izstāties. Vājš mierinājums - polis ieguva galvenā sponsora „Prestigio" simpātiju balvu.
Elksnis pret Graudiņu. Foto: Viesturs Lācis/Go4speed
Lai arī zvaigžņu duelis bija iespaidīgs, par dienas karstāko tematu kļuva TOP 8 tandēms starp pagājušā gada EEDC čempionu Gvido Elksni un Raivi Graudiņu. Pirmajā braucienā līdera pozīcijā Elksnis nobrauca ļoti labi, savukārt otrā brauciena pirmajā līkumā viņš izslīdēja no trases, kā rezultātā uzvara tika piešķirta Graudiņam.
Elksnis pēc šī brauciena devās pie tiesnešiem ar video, kas filmēts no viņa auto, lai pierādītu, ka viņš no trases izbraucis tādēļ, lai izvairītos no kontakta ar Graudiņu, kurš esot pārāk ilgi noturējis rokas bremzi. Tiesneši pēc šī video noskatīšanās pieņēma lēmumu par pārbraucienu starp abiem braucējiem, tomēr daudzi skatītāji par šādu lēmuma maiņu bija neizpratnē, tādēļ bija dzirdami gan svilpieni, gan „bū" saucieni. Elkšņa, Graudiņa un galvenā tiesneša komentāru par šo situāciju piedāvāsim Jums rīt atsevišķā rakstā.
Juha Rintanens izslīd no trases pusfinālā. Foto: Viesturs Lācis/Go4speed
Pārbraucienā Gvido lielas kļūdas nepieļāva un izcīnīja sev vietu pusfinālā. Samērā pārliecinoši savas vietas pusfinālā izcīnīja Cīrulis un Blušs, kuri attiecīgi pārspēja Kulvinskas un Brediku. Pusfināla pirmajā pārī Cīrulis pret Blušu sekojošajā braucienā iztaisnojās, tādēļ finālā iekļuva pagājušā gada vicečempions Blušs. Otrajā pusfinālā starp Elksni un Rintanenu somu pilots, cenšoties noķert Gvido, izlidoja no trases. Cīņu viņš turpināt varēja, tomēr finālā attiecīgi iekļuva latviešu braucējs.
Cīņā par trešo vietu Cīrulis sastapās ar Rintanenu. Cīrulim vadošais brauciens izdevās labs un soms sekojot teju iztaisnojās, bet otrajā braucienā limbažnieks nespēja tikt līdzi Rintanenam, kas nozīmēja, ka uz trešā pjedestāla pakāpiena kāpa Juha Rintanens.
Blušs un Elksnis apbalvošanā. Foto: Viesturs Lācis/Go4speed
Finālā tādējādi satikās Latvijas drifta sīvākie konkurenti - Elksnis pret Blušu. Par to, ka abi divi šajā cīņā no sevis spieda ārā maksimumu liecina iemetiena ātrumi - Elksnis pirmajā braucienā laboja savu rekordu uz 160 km/h, savukārt Blušs savā vadošajā braucienā sānslīdi sāka pie 162 km/h, tādējādi uzstādot jaunu rekordu. Abi uzrādīja teju līdzvērtīgu sniegumu, tomēr par mata tiesu labāks izrādījās Elksnis, kurš attiecīgi svinēja uzvaru EEDC atklāšanas posmā.
EEDC pirmā posma rezultāti:
1. Gvido Elksnis, BMW 3. sērija (E36)
2. Kristaps Blušs, BMW 3. sērija (E46)
3. Juha Rintanens, Nissan 200SX (S14)
4. Ivo Cīrulis, BMW 3. sērija (E46)