Mareks Ivans. Foto: Dace Janova
Mareku Ivanu zina gandrīz jebkurš autosportists. Tieši viņš bija tas, kurš pēdējos gados rūpējās par to, lai gandrīz katra autosporta disciplīna tiktu nofilmēta un parādīta Autosporta raidījumā Nr.1. Jā, vieniem Mareks patika vairāk, citiem mazāk, taču tieši pateicoties Marekam mēs varējām iepazīt jaunos autosportistus, noskatīties autosporta raidījumus un uzzināt citas lietas, par kurām neviens nestāstīja. Autosporta raidījums Nr.1 pastāv kopš 1998.gada, bet Mareks Ivans tur strādāja pēdējos septiņus gadus. Katru otrdienas vakaru daudzi sportisti, viņu ģimenes, draugi un atbalstītāji slēdza iekšā Latvijas Televīzijas septīto kanālu, lai noskatītos Autosporta raidījumu Nr.1.
Taču šonedēļ Mareks nāca klajā ar negaidītu paziņojumu visām benzīngalvām - no nākamā gada Autosporta raidījums Nr.1 neiznāks. Daudziem tas radīja lielu izbrīnu un neizpratni par šādu lēmumu.
Lai noskaidrotu, kādi bija iemesli tam, lai pieņemtu tik spēcīgu un daudziem sāpīgu lēmumu, portāls Go4speed uz sarunu aicināja Ivanu, kurš visu salika pa plauktiņiem.
Viens no Autosporta raidījums Nr.1 video operatoriem. Foto: Dace Janova
''Šobrīd varu apliecināt izskanējušās runas, ka no nākamā gada nebūs Autosporta raidījuma Nr.1," iesāk Mareks Ivans. ''Nelielai atkāpei gribu izstāstīt piemēru, lai cilvēki saprastu, kā šādi raidījumi pastāv. Piemēram, Māra Oltes raidījumu atbalstītāju vidū ir dažādi ar vides lietām saistīti fondi, kam interesē tas, ko viņš rāda un kas gatavi par to arī maksāt. Pēc Autosporta raidījuma Nr.1 producenta Ulda Podnieka vārdiem mums šāds budžets no līdzīgām organizācijām nav bijis kopš raidījuma pirmsākumiem. Proti, mums nav bijis LAF atbalsts. Esam no LAF saņēmuši labus vārdus, bet tālāk viss jādara mums pašiem. Visus manis nostrādātos gadus mēs pārtikām no tā, ko ieņēmām no video sportistu personiskai lietošanai. Ja būtu lielāks atbalsts un vēlme, tad, iespējams, raidījums turpinātu savu ceļu, taču šobrīd tā nav,'' atklāj Ivans.
Taču izrādās, ka izmaiņas lielā mērā notikušas dēļ LTV jaunās politikas. ''Taču jāsaka, ne naudā ir lielākā problēma. Mūs, ja tā var teikt, izmeta Latvijas televīzija, jo bija jāatbrīvo vieta raidījumiem krievu valodā. Tādi mēs neesam vienīgie. Tātad visu šo pasākumu kopums noveda pie tā, ka nākamgad nebūs vairs mūsu raidījuma,'' turpina Autosporta raidījuma Nr.1 režisors.
Mareks vienmēr zināja labākos skatupunktus un viltīgākās vietas. Foto: Dace Janova
''Pēc manis pieejamās informācijas jaunievēlētā valdība vēlas, lai mūsu valstī dzīvojošie krievu tautības cilvēki skatītos Latvijas televīzijas kanālus. Šobrīd tā vietā viņi skatās propagandiskos Maskavas kanālus. Tāpēc tika nolemts, ka LTV7 izrevidē savus raidījumus un atbrīvo vietu krievu raidījumiem. Lai arī kā mēneša garumā centāmies ko glābt, nekas nav sanācis, tāpēc esam spiesti beigt pastāvēt. Jāuzsver tas, ka šajā gadījumā tiek iegriezts pamatīgs robs autosporta atspoguļošanā, tātad kāds atbalstītājs var izlemt neatbalstīt kādu sportistu, jo savā ziņā tā bija bombonga - mani kā autosportistu rāda arī televīzijas kastē. Tātad teotēriski kāds autosportists izkritīs no aprites, tātad arī federācijas interesēs nebija zaudēt šādus autosporta dalībniekus," saka Mareks.
Foto: Dace Janova
Lai arī bija iespēja iet un turpināt raidījumu rādīt reģionālajās televīzijās, Mareks atzina, ka to nedarīs, jo šiem kanāliem ir zemi reitingi. ''Jā, mums piedāvā iet uz reģionālām televīzijām, taču, kas tās skatīsies? Esmu redzējis arī to reitingus, kas ir ļoti zemi. Savukārt, citām nacionālajām televīzijām mēs nebūsim interesanti. Kādi reitingi bija Autosporta raidījumam Nr.1 LTV7? Vasarā, kad bija daudz dažādu notikumu, auditorija bija ap 100 000 skatītāju, kas ir ļoti solīds cipars,'' turpina Mareks.
Foto: Valdis Zāgeuss, Go4speed.lv
Ivans piebilst, ka, aizejot viņam no šī raidījuma režisora amata, raidījums bez viņa vairs nepastāvēs. ''Man, kā režisoram, nejūtot īpaši lielu darba atdevi no raidījuma producenta Ulda Podnieka, vairs nav interese. Grūti strādāt vienam bez atbalsta un bez komandas. Katru dienu ceļos un eju gulēt ar domām par autosportu, taču tagad pēc visiem šiem notikumiem un attieksmes mans entuziasms ir pazudis. Podnieks man arī pateica, ja es aizeju, šī raidījuma vairs nebūs. Taču es arī saprotu Podnieku, jo šis raidījums acīmredzot neinteresē LAF, par ko arī viņš ir aizvainots.''
Nekāds vieglais darbs Marekam nebija. Foto: Go4speed
Taču Mareks atklāj, ka nekur tālu viņš no autosporta neies, jo tas ir viņa lauciņš. ''Neko darīt, dzīve ar to nebeidzas. Es izķepurošos, jo man ideju ir daudz. Autosportam punktu nelieku, jo neko citu bez tā es nemāku atspoguļot. Esmu atvērts piedāvājumiem, no kuriem pirmo jau saņēmu – braukt uz Norvēģiju lasīt šampinjonus,'' ar veselīgiem smiekliem nobeidz Mareks.
P.S LTV7 - mums vairs NAV vajadzīgs!!!
Jūtu ka Marekam viss ies tālāk, kkur citur TV.
Bet par Pifu man jau sen ir mainījies priekšstats. Tas Nr.2 pilnīgi jūtami iestudēts raidījums, kur tiek reklamētas kompānijas (brīžiem šķiet piespiedu kārtā firmas tiek piespiestas, tipa pienācis laiks atkal sižetam).
Un vēl jūtami ielīsts pak@ļā CSDD, kad ir sižeti par izmaiņām TA vai reģistrēšanu utt.
Šis bija viens no tiem retajiem raidījumiem LTV7 ko patiešām gaidīju ar nepacietību!
Ļoti žēl ka nebūs šāds raidījums, piekrītu ka tagat būtu īstais brīdis LAF parādīt cik autosports ir svarīgs. Piekrītu ka, galvenokārt, mūsu pašu uzpirktā valdība vien ir vainīga pie situācijas kāda ir valstī.
Ar to tiek panākts, ka ļoti daudzi forši raidījumi pazudīs no LTV7.
Viens no galvenajiem iemesliem kādēļ LAF nedeva naudu Podniekam, jo neredzēja, kur tā nauda varētu palikt. Mareks pats Twiter kontā rakstīja par iemesliem, kāds ir Podnieks. Lai gan īsti tam neticu, jo bez atlīdzības pirkt raidlaiku un rādīt sprintu un citas amatieru gonkas par savu naudu! Noteikti no LAF saņēma tik nevienam neteica.
Ja bez LAF naudas Podnieka raidījums dzīvoja, cepuri nost. Cits izgrūž piķi piedaloties sacensībās, cits to atspoguļojot.
Ir jau mums tāds sporta amatierkanāls kā Sportacents, tur domāju varētu atrast raidlaiku.
Visu labo mūsu valstī iznīcina :-(
Kādas idejas - ko mēs varētu darīt lietas labā?
piem. savākt parakstus u.t.t???
Galvenais nenokar galvu un nepazūdi no autosporta, jo vismaz pagaidām neredzu nevienu kas spētu visu atspoguļot tik "tieši" kā Tu to spēj.