profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Dakāras elektromobīlis - vairāku desmitu tūkstošu latu vērts brīnums

Go4speed 19.04.2011 - 18:26 Dakāras elektromobīlis - vairāku desmitu tūkstošu latu vērts brīnums
Andra Dambja personiskais arhīvs

Pirms neilga laika Andris Dambis un Māris Saukāns paziņoja, ka nākamā gada Dakāras rallijā uz starta izies ar elektroautomobili. Kā tapa ideja par šādas automašīnas izgatavošanu, cik ilgi ar tādu mašīnu var nobraukt, cik tā būs jaudīga, cik maksā viens akumulators - to portālam „Go4speed" stāsta paši autosportisti.

Katrs, kurš kaut nedaudz seko līdzi Dakāras rallijam, pēdējos gados noteikti uzdevis jautājumu - kad Dakāras rallijā atkal startēs kāds no latviešu sportistiem. Andris Dambis un Māris Saukāns pārsteidza visus, paziņojot, ka atgriežas Dakāras rallijā, tikai šoreiz ar kaut ko vēl nebijušu - elektroautomobili.

Latviešu būvētā automašīna būs vienīgā savā klasē. Projekta galvenais sponsors būs ''Winston Battery'', kas nodrošinās automašīnas ar speciāliem akumulatoriem, kuru lādēšana notiks jebkurā laikā, kad vien sportisti vēlēsies (tas notiek no pietiekami jaudīga ģeneratora, kas arī būs iebūvēts "eO".) Servisā no speciālas iekārtas visus akumulatorus varēšot uzlādēt divās stundās. Uz jautājumu, cik tādi akumulatori maksā, Dambis atklāj: viens 100Ah akumulators, kādi arī būs ''eO'' automašīnā, šobrīd pasaulē maksā 130 ASV dolārus. Nākošā dārgākā lieta ir elektromotori. Viens maksā no 6 000 līdz 10 000 angļu mārciņas.

.
Akumulatori. Foto: No Andra Dambja personīgā arhīva

Iespējams, daudzi grib zināt, cik tad jaudīga būs šī elektromašīna, jo, kā zināms, Dakāras rallijā ir daudz kāpu un citu grūtu izbraucamu vietu, kuru pārvarēšanai nepieciešama spēcīga automašīna. Kā izrādās, tad šī elektromašīna būs daudz spēcīgāka par tām mašīnām, ar kurām mēs braucam ikdienā. ''Salīdzinājumam varu pateikt to, ka tām mašīnām, ar kurām pārvietojamies ikdienā, jauda ir 100 līdz 150 kw, tāpēc šie 315 kw ''OSCar eO'' automašīnai būs pilnīgi pietiekoši, lai mēs varētu braukt ar paredzēto ātrumu 140 km/h un pārvarēt kāpas vai citas grūtas vietas," saka Dambis.

'''OSCar eO'' automašīnā pie katras ass būs savs elektromotors (kopā divi). Nodrošināsim neatkarību. Ja gadījumā elektriski vai mehāniski tiks bojāta vai traucēta viena tilta piedziņa, mūsu automašīna varēs kustēties ar atlikušā tilta piedziņu. Kopā abi divi motori būs ar nominālo jaudu 180 kw, kas ir gandrīz 250 ZS. Ar šādu jaudu mēs varēsim pārvietoties, cik ilgi gribēsim jeb tik ilgi, cik ilgam laikam pietiks benzīns. Savukārt, īslaicīgā jauda būs līdz 315 kw, kas ir ļoti liela jauda. Kā var pārslēgties? Būs tāds pats "gāzes pedālis", kā parastā auto, kas faktiski ir potenciometrs. Parastai braukšanai nevajag vairāk par 25 kW, tāpēc mēs normāli plānojam braukt režīmā no 25 līdz 180 kw. Ja ceļš būs  ļoti grūts un tas pats gāzes pedālis būs nospiests grīdā, tad varēsim apmēram 45 sekundes izmantot līdz 315 kW, bet pēc tam atkal būs jābrauc lēnāk.

.
Bateriju lādētājs, kas 220V maiņstrāvu pārvērš 600 V līdzstrāvā. Foto: No Andra Dambja personīgā arhīva.

Sportisti atzīst, ka jau jūnijā un jūljā ekstrēmās pārvērtības piedzīvos „Nissan Navara", kam iebūvēs eletromotoru, lai testētu elektro iekārtas. Pēc pārbaudēm visas detaļas pārmontēs īstajā elektromobīlī, saka Dambis. 

Pirmos testus jau ar jauno ''OSCar eO'' automašīnu komanda plāno aizvadīt Marokā. Lai nodrošinātu, ka auto spēj veikt milzīgās Dakāras distances tiks ieviests interesants risinājums. Sarežģīto sistēmu Dambis cenšas skaidrot saprotami jebkuram: ''Inženieru mēlē tas saucas jaudas pagarinātājs jeb virknes hibrīds. Tas ir tāds hibrīds, ko uz priekšu dzen tikai elektrība, savukārt elektrību dod, vai nu līdzi paņemtie akumulatori vai arī ģenerators, ko mūsu gadījumā griezīs iekšdedzes motors''. Tomēr nekādā ziņā nedrīkst teikt, ka piedziņa būs eletriska, jo iekšdedzes dzinējs tikai lādēs ģeneratoru. ''Šajā gadījumā vārds "akumulators" tiešām atbildīs savām funkcijām. Šie akumulatori ir būvēti speciāli elektromašīnām, kuri īslaicīgi var atdot un ļoti ātrā laikā uzlādēt ļoti lielu strāvu,'' noslēdz Dambis.

.
Akumulatori sakrauti kastēs un gatavi ceļam uz Latviju. Foto: No Andra Dambja personīgā arhīva.

Latvieši vēlas savu preču zīmi attīstīt arī pēc Dakāras rallija un šeit runa būs par augstākajām un sarežģītākajām tehnoloģijām hibrīdu automašīnu būvē. Un uz jautājumu, kāpēc tika izvēlēta tieši Ķīna, kas piegādās akumulatorus, Dambis atzina: ''Ticiet man, tur šobrīd ir labākie akumulatori pasaulē, kas paredzēti elektroautomašīnām."
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png