Foto: Pexels
Tiklīdz brauciena laikā automašīnā parādās neierastas skaņas vai to sāk vilkt uz sāniem, mēs sākam aizdomāties par balstiekārtas darbības traucējumiem. Automašīnai, atrodoties kustībā, bieži vien jau pēc dzirdes var konstatēt, ka balstiekārtas klaudzoņā vainojami amortizatori — viena no būtiskākajām balstiekārtas sastāvdaļām, kas nodrošina automašīnas stabilitāti uz ceļa. Pārliecinošu atbildi par amortizatoru darba kārtību var sniegt vienīgi to diagnostika, kuras veikšanai nepieciešama šo detaļu demontāža autodarbnīcā vai arī testa veikšana speciālā amortizatoru pārbaudes stendā.
Tomēr pastāv arī vienkāršāki un pietiekoši efektīvi veidi, kā patstāvīgi pārbaudīt amortizatora darbspēju bez autoservisa apmeklējuma.
● Veiciet vizuālo apskati. Dažkārt var pat nebūt nepieciešama papildu diagnostika.
◦ Būtiskākā bojājumu pazīme ir eļļas traipi. Lai pārliecinātos, ka traipus rada tieši amortizators, tos var noņemt ar sausu drānu, un atkārtoti veikt pārbaudi pēc pāris dienām. Savukārt, ja visa amortizatora statne ir klāta ar noplūžu pēdām un sakaltušiem ceļa putekļiem, tad amortizators jau sen ir bojāts.
◦ Dažkārt pilnībā bojāts var būt amortizatora atsitējs un putekļu sargs. Šāda situācija rodas amortizatora kātam pārvietojoties tā galējās pozīcijās, kad atspere vairs viena pati nevar slāpēt svārstības. Riteņiem atrodoties uzkārtā stāvoklī, var aplūkot amortizatoru kātus: to skrāpējumi vai korozijas pēdas var liecināt par darbības traucējumiem. Savukārt amortizatora korpusa bojājumi jāizvērtē kritiski, novērtējot to ietekmi uz detaļas darbspēju.
◦ Darbības traucējumu pazīme ir arī nevienmērīgs riepu nodilums. To nevar sajaukt ar nepareiza riepu spiediena un nenoregulētas savirzes radīto nodilumu. Nodilums parādās vienādos attālumos visā protektora garumā.
● Pievērsiet uzmanību automašīnas uzvedībai braukšanas laikā. Darbības traucējumu pazīmes: ievērojama sasvere pagriezienos, virsbūves šūpošanās, braucot pār nelīdzenumiem, triecieni, šķērsojot bedrītes, bremzēšanas efektivitātes samazināšanās, priekšdaļas nosvēršanās bremzēšanas laikā vai aizmugurējās daļas iesēšanās paātrinājuma laikā.
● Veiciet amortizatoru pārbaudi, atrodoties stāvvietā. Pietiek vien stiprāk sašūpot auto; darbspējīgas balstiekārtas gadījumā virsbūve nošūposies vien pāris reizes, līdz amortizatori slāpēs vibrācijas.
● Mēģiniet noslogot automašīnu, izdarot spiedienu uz spārna un nekavējoties to atbrīvojot. Balstiekārtai būtu vienmērīgi jāatgriež automašīnu tās sākotnējā stāvoklī. Savukārt, ja turpinās virsbūves vibrācijas, amortizators varētu būt bojāts, jo tas neizpilda savas funkcijas.
Savu laiku nokalpojušu amortizatoru izmantošana var veicināt gan citu automašīnas mezglu bojājumus (tostarp citu balstiekārtas detaļu bojājumus), gan pasliktināt braukšanas drošību. Tostarp samazinās automašīnas stabilitāte uz ceļa, pagarinās bremzēšanas ceļš, pasliktinās vadāmība.
Amortizatoru nomaiņu veic pa pāriem, nomainot abus vienas ass riteņu amortizatorus. Līdz ar amortizatoru jānomaina arī amortizatora atsitējs un putekļu sargs, pat ja nomaiņas brīdī šīs detaļas aizvien ir labā stāvoklī: putekļu gumija aizsargā amortizatora kātu no ceļa putekļiem, netīrumiem un reaģentiem, savukārt amortizatora atsitējs ierobežo amortizatora kāta gājienu, neļaujot amortizatora korpusam atsisties pret balstu. Pēc zināma laika šie elementi var nolietoties un veicināt amortizatora bojājumu rašanos. Ieteicams pārbaudīt arī amortizatora statņu balstus ar gultņiem un nomainīt tos, ja nepieciešams.
Izvēloties piemērotus amortizatorus meklēšanu var veikt pēc automašīnas markas, modeļa un izlaiduma gada, pēc VIN numura vai pēc detaļas OEM numura. Plašāka informācija par piemērotām detaļām ir norādīta autoīpašnieka rokasgrāmatā.