Pēdējās dienās Lietuvas autosporta sabiedrībā galvenā tēma ir skandāls par sacīkšu braucēja Ģedimina Maškauska pravietisko komentāru internetā, kas beidzās ar vairāku Lietuvas Autosporta federācijas padomes (LASF) locekļu izstāšanos un prezidenta Egidijusa Janaviča atkāpšanos no amata.
Reaģējot uz šādu notikumu ķēdi, vieni no vadošajiem Lietuvas sacīkšu braucējiem Mindaugas Varža un Martinas Samsons paziņoja, ka šādi iekšējie konflikti neveicina Lietuvas autosporta gaišāku nākotni un ir tikai lēts populisms kara apstākļos.
Vaidotas Žala. Foto: Vaidotas Žala - Teltonika Racing
Neilgi pēc tam Žala savā ziņojumā paziņoja, ka "zivs pūst uz galvas", tādējādi paužot neuzticību LASF prezidentam Egidijusam Janavičam. Lai gan LASF prezidents Janavičius pats iniciēja atkārtotu Ētikas un disciplinārlietu komisijas sēdi, kurā aicināja juristus un speciālistus pārskatīt Maškauska pausto nostāju par karu Ukrainā, drīz vien viņš tomēr paziņoja par savu atkāpšanos no prezidenta amata, sākot ar 19.aprīli.
Uz šādiem notikumiem reaģēja autosportisti Varža un Samsonas. Samsonas kritizēja Žalu un viņa izteikumu par "sapuvušo zivi". Arī Varža uzskata, ka Ētikas un disciplinārlietu komisija noteikti varēja rūpīgāk pārskatīt Ģedimina izteikumus par karu Ukrainā.
Samsonas un Varža. Foto: Mariaus Bendzelausko
''Un tagad sanācis tā, ka kāds darvas piliens sabojājis visas labās medus mucas. Vai mēs varējam nepieļaut, ka kāds trakais ar savu neadekvāto komentāru par Ukrainu sagrauj visu LASF kopienu? Visi ir par Ukrainu, karu neviens neatbalsta. Ir parādījies viens "vatņiks", un tāpēc tagad visi apkārt arī kļuvuši par "vatņikiem", izņemot Žalu? Tā vienkārši nevar būt. Mēs esam kopiena, kurai ir jālikvidē neadekvāti cilvēki, nevis jāiznīcina pašiem sevi. Cita lieta, ka Žala tagad saka, ka prezidents nav labs, lai gan pats pirms diviem gadiem aģitēja par viņu, bet tagad padara viņu par visu ienaidnieku. Kā viceprezidents viņš arī ir "tuvu pie galvas". Galu galā ir arī citi slaveni sakāmvārdi, piemēram, "žurkas ir pirmās, kas izkļūst no grimstoša kuģa".''
''Gribu pajautāt Vaidotam, vai, ja viņam Dakāras rallijā nokritīs divi riteņi, vai viņš izstāsies no sacensībām? Vai viņš apstāsies un sadedzinās mašīnu? Tas pats notika arī šeit. Šajā situācijā viņš necīnījās, lai nonāktu pie pareizā risinājuma attiecībā uz Maškausku, viņš vienkārši izteica skaļu paziņojumu visai federācijai.''
Mindaugas Varža. Foto: Tomo Markelevičiaus
Līdzīgu viedokli pauda rallija braucējs Martinas Samsonas. Pēc viņa teiktā problēmas ar tādiem kopienas dalībniekiem kā Maškauskas un viņa izteikumiem bija jārisina diskusiju ceļā ar sabiedrību, nepārvēršot visu situāciju valsts autosporta skandālā. Samsons norāda, ka pats Žala, nākot klajā ar savu paziņojumu, bet nepiedāvājot alternatīvas, šajā situācijā rīkojies visai populistiski. ''Jebkurā uzņēmumā, iestādē vai organizācijā, vienmēr ir brīži, kad rodas kādas problēmas, jautājumi, nesaskaņas un konflikti. Bet viss ir jārisina racionāli, taču tagad mums visiem ir jāizjūt sekas. Es piekrītu, ka ētikas komisijai vajadzēja pieņemt citu lēmumu, bet tagad visa šī situācija tiek vienkārši izmantota personīgām ambīcijām. Es domāju, ka šeit ir Žalas personiskās intereses,'' iesāk Martinas Samsonas.
Samsonas/Varža
''Autobraucēju sabiedrība neatbalsta karu Ukrainā, klusi vai skaļi, bet visi palīdz ukraiņiem, vāc atbalstu, ziedojumus, ziedo cik vien iespējams, un te mēs visi cietīsim pēc viena bezgalvīga komentāra un viena cilvēka personīgām ambīcijām. Tagad mums ir tas, kas mums ir. Ja jāprognozē, domāju, ka šogad autosporta līmenis netiks saglabāts pagājušā gada līmenī un visas iniciatīvas, kas ir uzsāktas, šobrīd ir zem jautājuma zīmes. Redzēsim, kurš tagad uzņemsies iniciatīvu kaut ko izveidot un vai viņi to spēs izdarīt labāk," tā savās pārdomās dalījās Samsonas.