Foto: Monika Petzold
Augusta beigās Vācijā, Eurospeedway Lausitz trasē, 60 000 skatītāju klātbūtnē norisinājās autošosejas sacensības vairākās klasēs - Tourenwagen Classics, Audi R8 kauss, Haigo seriāls ar A2 grupai atbilstošiem šosejas auto, kā arī formulām. Starp visiem dalībniekiem uz starta izgāja arī divi latviešu sportisti – Matīss Mežaks (ar žigulīti startēja Haigo seriālā) un Andris Griķis, kurš brauca ar formulu. Jāpiebilst, ka sacensības bija ļoti smagas, jo gaisa temperatūra bija virs 30 grādiem, bet auto salonā – ap 50 grādiem.
Foto: No sportista personīgā arhīva
Mežaks, kura auto atbilda Dzintara apļa noteikumiem un nebija tik konkurētspējīgs, kā konkurentiem, sacensības iesāka ar 15.vietu pirmajā kvalifikācijā (20 sportistu konkurencē), bet sacīkstēs mūsu sportists, veicot vairākas apdzīšanas, tika līdz 11.vietai. Otrajā dienā sekoja devītā vieta kvalifikācijā un septītā vieta sacīkstēs. Tikmēr Griķis pirmajā dienā izcīnīja piekto vietu, bet otrajā dienā Andris svinēja uzvaru, ļaujot skanēt Latvijas himnai. ''Liels lepnums par Andri, kurš ar savu būvētu formulu spēja izcīnīt uzvaru,” saka Matīss.
Andris Griķis un Matīss Mežaks. Foto: Viesturs Kundziņš
Sarunā ar portālu Go4speed Matīss Mežaks
stāsta, ka ''Šis bija Haigo kausa kārtējais posms, kurā es un Andris bijām piedalījušies arī iepriekš. Šoreiz iekrita laiks, ka varam paspēt aizbraukt, kā arī šogad tas notika trasē, kurā vēl nebijām braukuši. Papildus tam tas notika kopā ar DTM čempionāta posmu (tas bija DTM 500.posms), kas likās ļoti iespaidīgi un vilinoši,” stāsta
Matīss Mežaks, kurš piebilda, ka pirms starta viņš cerēja iekļūt Top 10, kas arī esot izdevies, tāpēc viņš ar savu sniegumu ir apmierināts.
Jautāts par šīs klases automašīnām, Mežaks zināja teikt, ka “Atšķirība ir tā, ka viņu auto ir par apmēram 100 - 120 kilogramiem vieglāki, kā arī tiem auto ir citi būtiski uzlabojumi, kas, salīdzinot ar mūsu auto, viņiem dod lielākas priekšrocības. Viņiem tas ir FIA atbalstīts seriāls, tāpēc tie auto tiek gatavoti ļoti nopietni.''
Foto: No sportista personīgā arhīva
Jautāts, vai šīs varētu būt vienas no Matīsa autosporta karjeras spilgtākajām sacīkstēm, Matīss atzina, ka ''Pasākums noteikti bija iespaidīgs, tomēr kaut vai trases dēļ sacensības Nirburgringā un Spa Francorchamps vērtēju augstāk. Bet, protams, arī šis pasākums bija īpašs – 60 000 skatītāju, no kuriem daudzi nāk bildēties, pēta mūsu auto, uzdod daudz jautājumus. Interese par mums bija liela.''
Mežaks atklāja, ka viņš darīs visu, lai šāda klase būtu arī Latvijā. “Man gribētos to klasi, kas atbilstu arī viņu noteikumiem (A1300 grupai), ieviest Latvijā, jo tad uz Latviju būtu interese atbraukt daudziem spēcīgiem un ātriem braucējiem, kas sacensības padarītu daudz interesantākas un aizraujošākas. Tas dotu iespēju arī latviešu braucējiem doties uz kādām viņu sacensībām ārpus Baltijas. Noteikti mēģināšu pacīnīties, lai nākamsezon mums būtu tāda klase, kas ļautu sadarboties un, kā rezultātā, augtu sportiskais līmenis.''
Foto: HAIGO - ADAC Historic Cup
Runājot par izmaksām un auto pārbūvi, Mežaks atzina, ka “Tās izmaksas, lai aizbrauktu uz ārzemju posmu, nav milzīgi lielākas par aizbraukšanu, piemēram, uz Pērnavu. Jā, ceļa izmaksas, protams, pieaugs, bet arī Pērnavā visi kaut kur paliek, dzīvo, ēd, dzer. Te tieši tas pats, tikai garāks ceļš līdz pasākuma norisei. Toties tā pieredze un gandarījums, ko tu iegūsti tur, ir vārdos neaprakstāms. Uz tādas skatuves braukt ar žiguli – tas ir iespaidīgi un neaizmirstami.”
''Lai brauktu šajā klasē, tad lielos vilcienos būtu jāatvieglina mašīnas, jāļauj braukt ar plastmasas logiem, kulaciņu ātrumkārbu un diviem karburatoriem. Nekādi milzīgie darbi nebūtu jāveic, lai pārveidotu auto uz A1300 grupai atbilstošu automašīnu.”
Drīzumā piedāvāsim arī Andra Griķa komentāru par aizvadītajām sacīkstēm.