Stefans Peteransels - desmitkārtējais Dakāras rallija uzvarētājs. Foto: Scanpix
Noslēgušās šī gada pirmās svarīgākās un nozīmīgākās autosporta sacensības - Dakāras rallijs. Kamēr Latvijā un daudzviet Eiropā cilvēki izbauda ziemu un cīnās ar aukstumu, tikmēr citi devās uz tālo Argentīnu, lai diezgan ekstremālos apstākļos (brīžiem gaisa temperatūra uzkarsa līdz 42 grādiem) pārvarētu Argentīnas, Čīles un Peru sarežģītos ceļus.
Šo sportistu vidū bija arī vairāki Latvijas pārstāvji, kuri startēja ''Team Latvia'' komandas sastāvā. Šīs komandas mērķis nebija sasniegt kādu noteiktu rezultātu vai izcīnīt kādu konkrētu vietu - mērķis bija viens, bet sarežģīts - sasniegt finišu Peru. Neskatoties uz vairākām pavadītām naktīm tuksnesī, svētdienas, 15. janvāra, vakarā Andris Dambis/Māris Saukāns šķērsoja finiša estakādi Peru, tādējādi ieejot vēsturē ar to, ka viņi ir pirmie, kas Dakāras rallija vēsturē finišu sasnieguši ar elektroauto.
Tāpat līdz šim labāko rezultātu ir sasniegusi "RE Autoclub" komanda - Meļņikovs izcīnīja augsto 18. vietu, bet Kuzņecovs - 36. vietu. Dalību rallijreidā pabeidza arī "RE Autoclub" kravas automašīna ar Dmitriju Pavlovu, Oļegu Uperenko un Gintu Cīruli sastāvā. Viņiem 60. vieta.
Andris Dambis/Māris Saukāns. Foto: flickr.com/photos/driveeo
Šis bija jau ceturtais gads, kad Dakāras rallijs tika aizvadīts Dienvidamerikā. Pēc tam, kad rallijs pārcēlās uz Argentīnu, daudzi uz to skatījās un joprojām skatās ar šķību aci, jo uzskata, ka īstais Dakāras rallijs ir tikai un vienīgi Āfrikā. Katram sava taisnība un savi argumenti, taču jāatceras viens - svarīgākais ir sportistu drošība un, kamēr šis jautājums netiks atrisināts, tikmēr rallijs Āfrikā diemžēl neatgriezīsies. Un tur mēs neko nevaram darīt.
Skumji, bet arī šī gada Dakāras rallijā neiztikām bez traģiskiem notikumiem. Diemžēl jau pirmajā posmā pēc kritiena no motocikla (sirdstriekas dēļ) bojā gāja 38 gadus vecs argentīniešu sportists Horhe Martines Boero. Tāpat divām ekipāžām šis rallijs beidzās ar to, ka nācās noskatīties, kā sadeg viņu automašīnas. Tāpat noteikti daudziem atmiņā palikusi Alesa Lopreisa smagā avārija, kad, iemiegot komandas mehāniķim, smagā automašīna uzmeta vairākus kūleņus. Par laimi, sportisti izdzīvoja, ko nevar teikt par automašīnu, kura pēc šī negadījuma tika iznīcināta. Protams, bija arī kritieni un sāpīgas neveiksmes, taču tāds ir šis smagais un sarežģītais Dakāras rallijs, kurā uz starta iziet īsti vīri un dāmas, kuru priekšā ir jānoņem cepure.
Sākoties šim rallijam, katrs sportists izvirza savus mērķus - vienam tas ir uzvarēt, citam finišēt Top 20, bet citam - sasniegt finišu. Mūsējie savu mērķi izpildīja. Arī Stefans Peteransels izpildīja savu uzdevumu - izcīnīja desmito uzvaru Dakāras rallijā (sešas reizes ar motociklu, četras - ar automašīnu). ''Piecus gadus gaidīju, lai atkal uzvarētu Dakāras rallijā. Pārspēt šo rekordu citiem sportistiem būs grūti," pēc rallija priecīgi teica Peteransels.
Trīs ātrākie motobraucēji. Foto: Scanpix
Motociklu klasē, kā jau tas bija gaidāms pirms starta, par uzvaru cīnījās divi sportisti - Marks Koma un Sirils Desprē. Interesanti, kā beigtos šis rallijs, ja Koma rallija pēdējās dienās neapmaldītos un ja viņa motociklu nepiemeklētu tehniskas problēmas. Taču notika tā, kā notika un ceturto reizi karjerā uzvarēja Desprē. ''Tas ir fantastiski," iesāk Desprē. ''Karjeras laikā esmu piedalījies 85 līdz 90 dažādos rallijos, taču šis bija posms, kurā biju spiests visvairāk cīnīties. Protams, visas uzvaras ir skaistas, taču šī ir īpaša."
Pie lielākiem neveiksminiekiem noteikti jāpieskaita KAMAZ un abi ''Hummer'' braucēji. Nasers Al-Atija bija spiests izstāties tehnisku problēmu dēļ, bet Robijs Gordons, cīnoties ar tiesnešiem un tehniku, palika ceturtais. ''Žēl, ka esam ceturtie starp zaudētājiem. Taču labākā lieta ir tāda, ka neatkarīgi no tā, ko saka citi, mums bija ātrākā mašīna. Mana un Al-Atijas mašīna bija ātrākās. Es noteikti atgriezīšos,'' tā pēc rallija teica Robijs Gordons, kurš pirms pāris dienām, būdams dusmīgs uz inspektoriem un dažiem braucējiem, televīzijas kameru priekšā pateica: "Galvenās sajūtas? Inspektori var bučot manu... .''
Robijs Gordons šajā rallijā nelika vilties. Foto: Scanpix
Līdz ar to šis Dakāras rallijs, kurš norisinājās jau 33. reizi, ir noslēdzies. 14 dienās sportisti tikai ātrumposmos kopā veica vairāk par 4 000 kilometriem (motocikliem bija jāveic 4 406 kilometri, vieglajām automašīnām 4 191 km, bet smagajām automašīnām - 4 151 kilometri). Protams, ne visiem dalībniekiem bija lemts sasniegt finišu. Motociklu klasē uz starta izgāja 178 sportisti, bet finišu sasniedza tikai 97 braucēji. Kvadriciklu klasē finišēja 11 spēkrati (30), vieglo automašīnu klasē finišēja 78 (161), bet smago automašīnu klasē no 74 startējušajām mašīnām Peru sasniedza 60.
Paldies organizatoriem un sportistiem par skaistām un notikumiem bagātām divām nedēļām. Lai arī citiem sportistiem sezona tikai sāksies, Dakāras rallija braucējiem tagad būs brīdis atelpai, ko arī viņi godam ir nopelnījuši. Taču daži sportisti noteikti jau drīz sāks gatavoties nākamajam Dakāras rallijam, jo augstvērtīgus rezultātus var sasniegt tikai ar lielu un neatlaidīgu darbu. Tiekamies 2013. gada Dakārā!
Motociklu kosavilkums
Vieglo automašīnu kopsavilkums
Dakāras rallija dabas skati
Dakāras rallija kopvērtējums motociklu klasē
1. | S.Desprē | KTM | 43:28:11 | |
2. | M.Koma | KTM | +00:53:20 | |
3. | H.Rodrigezs | Yamaha | +01:11:17 | |
4. | H.Viladoms | KTM | +01:40:56 | |
5. | S.Svitko | KTM | +01:47:28 |
Dakāras rallija kopvērtējums kvadriciklu klasē
1. | A.Patronelli | Yamaha | 53:01:51 | |
2. | M.Patronelli | Yamaha | +01:20:17 | |
3. | T.Mafejs | Yamaha | +02:14:21 | |
4. | R.Soniks | Yamaha | +05:05:52 | |
5. | I.Kasalle | Yamaha | +06:09:23 |
Dakāras rallija kopvērtējums smago automašīnu klasē
1. | Dž.de Rojs | Iveco | 45:20:47 | |
2. | H.Steisijs | Iveco | +00:51:19 | |
3. | A.Ardavičus | Kamaz | +01:47:45 | |
4. | A.Karginovs | Kamaz | +05:01:10 | |
5. | A.Mardējevs | Kamaz | +05:01:50 | |
... | ... | ... | ... | ... |
48. | Č.Maurī,K.Kakē,K.Dambis | Mercedes | +195:30:57 | |
60. | Pavlovs/Uperenko/Cīrulis | DAF | +340:07:32 |
Dakāras rallija kopvērtējums vieglo automašīnu klasē
1. | S.Peteransels | Mini | 38:54:46 | |
2. | N.Roma | Mini | +00:41:56 | |
3. | Ž.de Viljērs | Toyota | +01:13:25 | |
4. | L.Novickis | Mini | +02:11:54 | |
5. | R.Gordons | Hummer | +02:16:53 | |
6. | L.Alvarezs | Toyota | +04:05:52 | |
... | ... | ... | ... | ... |
18. | A.Meļņikovs | Mitsubishi | +15:28:00 | |
36. | I.Kuzņecovs | Mitsubishi | +27:14:55 | |
77. | Dambis/Saukāns | / | OSCar eO | +89:57:39 |