Andris Dambis un jaunais OSCar eO. Foto: Aigars Tīdmanis/Go4speed
Pēc mazāk nekā diviem mēnešiem sāksies slavenais Dakāras rallijs, kurā pirmo reizi ar elektroautomobili startēs Andris Dambis un Māris Saukāns. Lai noskaidrotu, kā komandai veicas ar mašīnas būvniecību, portāls „Go4speed" pirmdienas vakarā devās ciemos pie Andra Dambja un viņa komandas.
Atbraucot uz servisu, kur cītīgi tiek gatavots ''OSCar eO'', darbi ritēja pilnā sparā - viens līmē, viens velk elektrību, viens skrūvē, bet cits strādā pie mašīnas virsbūves. Kā vēlāk sarunas laikā atzina Dambis, tad pēdējos mēnešos darbi norit divās maiņās, kur bieži vien gaisma servisā tiek izslēgta tikai divos naktī.
Māris Saukāns. Foto: Aigars Tīdmanis/Go4speed
Kā pirmo uz nelielu sarunu aicinām Māri Saukānu. ''Izdarīts šajā laikā ir ļoti daudz. Lai arī sākumā nezināmā bija ļoti daudz, šobrīd esam tuvu nobeigumam. Tagad mūsu plānā atrādīt jauno mašīnu, bet pēc tam jau jādodas tālajā ceļā. Uzskatu, ka šī mašīna ir tik laba, cik to bija iespējams uztaisīt. Ņemot vērā šīs mašīnas specifiku, tā uz Argentīnu lidos ar lidmašīnu, kamēr pārējie spēkrati dosies no Francijas ar organizatoru sarūpēto kuģi. Ļoti ceru, ka šis smagais darbs atmaksāsies un mums izdosies sasniegt finišu Dakāras rallijā."
Nododot norādījumus un atbildot uz pāris telefonu zvaniem, sarunu turpinām ar Andri Dambi, kurš izrāda jauno mašīnu un stāsta par interesantiem faktiem. ''Jā, šodien aprit septiņi mēneši un divas dienas, kopš uzlikām pirmo cauruli. Tagad palikuši tikai sīkumi - jāuzstāda īstais elektriskais motoru, kas šobrīd nāk no Anglijas, kā arī vēl ir jāuzstāda ātrumkārba, kas, savukārt, nāk no Francijas. Skrūvēt vēl ir ko daudz, bet visa mehāniskā skrūvēšana iet pēc plāna. Protams, kad atnāks elektrība, tā arī būs jāpalaiž, jo savilkti vadi ir viena lieta, bet elektriskā palaišana pavisam kas cits - tas nav Windows uzinstalēt (smejas)."
Andris Dambis izrāda "OSCar eO" akumulatorus. Foto: Aigars Tīdmanis/Go4speed
Jā, apskatot priekšējo paneli, vadu ir daudz, tikpat, cik akumulatoru, kuri izvietoti gan mašīnas priekšā, gan salonā (zem grīdas). Ja sākotnēji bija plānots, ka tiks uzstādīti 180 akumulatori, tad laika gaitā to daudzums samazināts uz 160. ''Dažādu apsvērumu dēļ mūsu ''OSCar eO'' automašīnā kopā būs 160 akumulatori. Šī iemesla dēļ mašīna būs vieglāka, bet jauda gandrīz tā pati. Atgādināšu vēlreiz, ka ar šiem akumulatoriem mēs netaisāmies sasniegt finišu - šie akumulatori ir tikai 10% priekš kopējās vajadzības. Šos akumulatorus pārbaudījām uz testu mašīnas. Diemžēl pārbaudīt tos darbībā iznāca mazāk nekā plānojām, bet ne mūsu vainas dēļ, jo, kā jau tas bija gaidāms, neiztikām arī bez problēmām un aizķeršanām. Sākotnēji bija plānots, ka tos pārbaudīsim divus mēnešus, bet beigās sanāca tikai četras dienas, taču šajā laikā izdarījām visu, ko vajadzēja. Kā bija braukt ar elektrisko mašīnu? Līdzīgi kā ar trolejbusu (veselīgi smiekli)."
OSCar eO vēl pašā būvniecības sākumā. Foto: Flickr/driveeo
Sarunas laikā Dambis vēlreiz atkārto, ka šajā rallijā nav plānots visu distanci veikt ar akumulatoriem. ''Šobrīd grūti teikt, kādu distanci dienā varēsim nobraukt ar akumulatoriem, jo viss būs atkarīgs no katras dienas seguma. Kopējais nobraukums tāpat nemainīsies, jo mums pa dienu būs jānobrauc apmēram 800 kilometri. Mēs varam nobraukt, piemēram, 10% ar akumulatoriem, bet tikpat labi attiecīgajā dienā mēs akumulatorus varam arī neizmantot. Taču kopaina paliek nemainīga - 10% ar akumulatoriem, bet 90% ar ģeneratoru. Tiekam tik tālu, cik mums būs benzīns (jaunajam ''OSCar eO'' bāka ir 240 litri, bet vecajam - 550 litri)."
Daudzus noteikti interesē, kā tad tiks lādēti šie 160 akumulatori. Kā izrādās, tad lādēšana būs pavisam vienkārša. ''Kamēr mēs pārbraucienā dosimies uz bivoku, tikmēr akumulatori jau būs uzlādējušies. Mēs arī stāvot uz vietas, darbinot iekšdedzes motoru, apmēram stundas laikā varam uzlādēt visus akumulatorus, taču, ja mēs tā negribam, tad mēs varam iespraust kontaktu jaudīgā lādētāja un tad mums būs nepieciešamas sešas stundas, lai pilnībā visu uzlādētu. Šajā mašīnā būs arī tāda sistēma, ka bremzējot nekas neaizies siltumā, bet gan nāks atpakaļ akumulatorā."
Foto: Aigars Tīdmanis/Go4speed
Lai arī mašīnas salons vēl bija gana tukšs, Andris atzīst, ka vēl mašīnai tiks uzstādīts elektriskais motors un ātrumkārba. ''Jā, bija arī lielas izmaiņas no tā, ko bijām plānojuši sākumā - radikāli izmainījās tas, ka mums tagad būs liels elektriskais motors un ātrumkārba. Tas ir tāpēc, ka ar šādu risinājumu esam pilnīgi droši, ka griezes moments mums pietiek. Šim motoram griezes moments būs 870 Nm, kas ir ļoti daudz. „Corvette" motoram, kas mums ir iekšā, griezes moments ar restruktoru ir 450 Nm. Šo elektrisko griezes momentu mēs programmiski ierobežosim līdz 500 Nm. Mums būs 500 Nm motors ar sešiem pārnesumiem, tā kā mēs varam aizbraukt, izbraukt vai uzbraukt jebkurā vietā. Mūsu mērķis būs braukt lēnām, lai nesalauztu mašīnu un ierastos laikā."
Ņemot vērā, ka šāda elektromašīna Dakārā startēs pirmo reizi, liels atbalsts ir no organizatoriem. Nesen šo mašīnu apskatīja un akceptēja FIA komisārs, bet, kas pats galvenais, tad Dambim un Saukānam šogad nav jāmaksā dalības maksa, kas nav maza. ''Pirms trijām nedēļām pie mums bija atbraucis FIA tehniskais komisārs, kas pārbaudīja un pieņēma šo mašīnu. Visu, ko bijām vēlējušies, organizatori ir akceptējuši. Mūsu mašīnai ir vairāki punkti, kas uz mums neattiecas no klasiskās rallijreida mašīnas. Vēl viens būtisks fakts - mūsu ekipāža piedalās bez dalības maksas, kas ir ļoti liela," turpina Dambis.
Jā, pēdējās dienās darbi šeit rit ļoti spraigi, par ko var pārliecināties komandas mājas lapā, kur tiešraidē var redzēt, kā notiek mašīnas būvniecība. Gan rītā, gan vakarā, gan arī naktī cilvēki rosās ap ''OSCar eO'', bet, kā saka Dambis, tad viss rit pēc plāna. ''Sākumā šeit uz vietas darbojās tā vidēji 15 cilvēki, taču tagad gadās, kad strādā arī 30 cilvēki, bet citu dienu tikai desmit. Pēdējo mēnesi darbi notiek līdz diviem vai pat trijiem naktī, jo mums cilvēki strādā divās maiņās. Mehāniskais darbs (skrūvēšana) beidzās ap 18:00, bet pēc tam sāk rosīties elektriķi. Pēdējās dienās pa vidu vēl strādā arī mašīnas līmētāji. Tā kā, ja divos naktī nedeg gaisma, tas jau ir izņēmums no normas (smejas)."
Darbnīca, kur tiek būvēts OSCar eO. Foto: Aigars Tīdmanis/Go4speed
Protams, Dakāras rallijs ir ļoti dārgs. Kā noskaidrojām, tad uz Argentīnu Dambis vedīs septiņas mašīnas un 20 cilvēkus. Jautājot, vai šobrīd, kad mašīnas būvniecība iet uz otru pusi, nav izveidojusies situācija, ka pie durvīm klauvē sponsori, Dambis ar smaidu saka: ''Nē, tādu brīnumu nav, ka sponsori stāvētu rindā, kaut arī šis projekts ir ļoti liels, apjomīgs un finansiāli dārgs. Mūsu komandā, kas dosies uz Dakāru, būs 20 cilvēki un septiņas mašīnas. Lai visus 20 cilvēkus nogādātu uz Argentīnu un atpakaļ, vajadzīgi nieka 40 000 eiro. Tas tikai lidmašīnas biļetēs. It kā sīkums, bet 40 000."
''Kopā būs trīs sporta mašīnas, kas dosies trasē - elektriskais ''OSCar eO'', parastais OSC (brauks krievu pilots, bet blakus sēdēs Ainārs Princis) un ļoti labi aprīkota un sagatavota smagā mašīna jeb tehniskās palīdzības mašīna, kura nepieciešamības gadījumā varēs mūs arī vilkt. Tad mums vēl ir divas lielās smagās mašīnas, kas varēs braukt tikai no bivoka uz bivoku. Vēl mums līdzi dosies divas mašīnas - ''Nisan Navara", kas paredzēta inženieriem un žurnālistu mašīna."
Sarunas nobeigumā Dambis vēl pastāsta kādu kuriozu ar detaļu piegādātājiem, kā arī par grūtībām. ''Kuriozs ne kuriozs, bet esam pārsteigti par mūsu tempu un pasaules biznesa lēno gaitu. Nesaprotu, kā angļi var vienu asi, ko mums vajag, taisīt piecas nedēļas... Mēs to asi, ja tas būtu mūsu kompetencē, būtu uztaisījuši augstākais divas dienās. Taču, neko darīt - kā ir, tā ir. Viss notiek, kā tam jānotiek - 12 mēneši bez brīvdienām un viss kārtībā. Grūtības bija sastopamas ik uz soļa, pat tagad uzlīmes uzlīmēt ir grūti. Tehniskie risinājumi bija tik atšķirīgi, sarežģīti un jauni, ka tas viss kopā bija interesanti. Būs labi!"